Kuinka pitkään odotit kotona?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuinka pitkään te odotitte supistusten kanssa kotona ennen kuin lähditte synnärille? Kuinka tiheään supistuksia tuli kun lähditte?

Itselläni tuli vähän verta ja perässä lapsivesi ja soitin sitten synnärille että kannattaako tulla. Sanoivat sieltä että ei tarvitse kiirehtiä, mutta hiljalleen voitaisi tehdä lähtöä. Supistuksia oli silloin aika harvakseltaan. Syötiin sitten miehen kanssa aamupala ja lähdettiin. Synnärillä todettiin ultrassa perätila (neuvolassa oli väitetty raivotarjonnaksi), joten ei ollut puolikasta ajatustakaan lähettää meitä takaisin kotiin.
 
Mä en oikeen tienny millon oilis ollu aika lähteä. Jotenki niistä ohjeista sain päähäni, että sitten kun kipu tuntuu ikävältä on sopivaa.

Noh...parisen tuntia laskeskelin yöllä supistuksia ja oottelin, että millon ois hyvä hetki lähteä. Loppujen lopuksi supistuksia tuli jo minuutin välein kun hoksaskn, että nyt pitää herättää mies ja jos soitettas ja kysyttäs onko hyvä hetki, kun vielä ihan hyvin kotonaki pärjäis :hilarious: Käskivät tulla heti ja lanssi lähetetään jos on matkaa. 7cm olin jo auki kun sairaalaan päästiin, ei ollu pitkä matka nii käveltiin vielä.

Nyt asun 10km matkan päässä sairaalassa niin lähen tällä kertaa aiemmin!
 
Kahdesta ekasta taisin lähteä, kun supistusten väli oli viitisen minuuttia, ja kun ne olivat niin kipeitä, etten oikein enää meinannut kestää niitä. Kuopuksesta lähdin supistusten ollessa todella tuskallisia ja niiden tullessa 1-2 minuutin välein.
 
Ekasta supistukset alkoi illalla yhdeksältä. Lähdettiin aamulla klo 5 synnärille muistaakseni. Mulla taisi olla silloin mittarina se, että kunhan on tullut 2h ajan alle 10min välein niin voidaan lähteä, ensisynnyttäjänä oli vaikea arvioida oikeaa aikaa lähteä. No en ollut auki kuin pari senttiä silloin.

Toisella kerralla supistukset alkoi sunnuntaina klo 11. Mutta ne ei säännöllistyneet kuin jalkeilla, välit piteni jos istuin tai makasin. 13h kateltiin kotona (eli seuraavan vrk puolelle) ja sit lähdettiin näytille. Taaskaan en ollut auki kuin 2-3cm, mutta ottivat sisään kumminkin. Juttu alkoi vauhdittua vasta sitten kun kalvot puhkaistiin, oli pitkä synnytys.

Kolmanteen kertaan olin valmistautunut ihan eri tavalla. Osasin rentoutua ja hakea hyvää asentoa jne. Ja halusin edellisten kokemusten perusteella olla kotona niin pitkään kuin siltä tuntuu. Matkaa on kuitenkin 25km niin koitettiin lähteä ajoissa. Olin 4-5cm auki kun päästiin sairaalaan! Eikä siitä mennyt kuin reilut kolme tuntia kun vauva syntyi.
 
Ekat supistukset alkoi keskiviikkona keskiyöllä n 10-15 min välein, valvoin koko yön ja torstaina tulikin jo 5-10 min välein. Synnärille lähdettiin to-pe aamuyöstä kun tuli 3 min välein ja valvomisen jälkeen aloin olla jo aika sippi, kivut oli siedettävät etenkin kuumassa suihkussa. Synnärillä todettiin että vain 2cm auki. Lopulta vauva syntyi pe iltana klo 22. Tällä toisella kerralla odotan ja toivon nopeampaa avautumisvaihetta.
 
Ollaan lähdetty heti vedenmenon jälkeen, mulla kaikki käynnistyneet sillä tavalla. Ja hyvä kun on ajoissa lähdetty, eka ja vika olleet syöksysynnytyksiä eikä kolme siinä välissäkään mitenkään erityisen hitaita (3,5h, 4,5h ja 2h15min).
 
Ekan kanssa lähdettiin kun supistuksia oli ollu 10h, supistusväli 3min. Matkaa sairaalaan 50km -3 tuntia oltiin sairaalassa ja tyttö oli sylissä. Eli tosi sopiva aika ensisynnyttäjälle:) Pelkäsin eniten koko synnytyksessä et joudutaan lojuu sairaalassa kauan ennen kun päästään tositoimiin.

Kuopuksen kanssa supistuksia 6h, supistusväli 1,5min. Olikin isompi vauva (53cm/4,1kg) ni ei meinannu millään laskeutua, joten sairaalassa oltiin 5h ennen kuin poitsu synty.

Meillä oli neuvolassa ensisynnyttäjälle ohje: "vasta kun tuntuu että kuolee kotiin sängynlaidalle ni saa lähteä sairaalaan":hilarious:
Mut mielestäni ihan hyvä ohje, koska ite ainakin halusin olla viimeseen asti kotona ni eipähän tullu hätäiltyä kun tätä noudatti:wink
 
Mulla oli supistusten väli viis minuuttia tai allekkin ja lapsivettä alkoi tihkua.. Edellisen yön oli epäsäännöllisiä napakoita supistuksia, joiden aikana en kuitenkaan kokenut mitään tarvetta sairaalaan lähdölle. Olin kuitenkin ilmeisesti yön aikana auennut jo tosi paljon, koska sitten aamupäivällä kaikki tapahtui todella vauhdilla ja sairaalaan tuli oikeasti kiire. Ponnistamisen tarve alkoi jo automatkalla ja sairaalaan päästettä olin 10cm auki, suoraan saliin ja siinä jäi kivunlievitykset saamatta.. Ja esikoinen kyseessä :)
 
Mulla alkoi supistelemaan puolilta öin ja muutaman supistuksen kellotin, kun huomasin että lapsivettä tihkuu ja miltei samoin tein lähdettiin. Takana nopeat synnytykset niin ihan hyvä että lähdettiin. Sairaalaan kun päästiin niin alkoi olla jo tukalaa.
 
Minulla alkoivat supistukset puolenyön aikaan, tulivat siitä eteenpäin kaiken aikaa viiden minuutin välein tai tiheämmin, ja kestivät 45-60 sekuntia. Mittasin.

Alkuun ne olivat täysin kivuttomia, mutta pahentuivat pikkuhiljaa. Sairaalaan lähdin aamukahdeksalta, koska olin sitä mieltä, että kivunlievitys olisi kiva juttu. Matka kesti tunnin, koska 3 lähintä synnytyssairaalaa olivat kaikki täynnä, ja piti lähteä hornan kuuseen synnyttämään. Puhelimessa kätilö kyllä muisti kertoa, etten kuulosta siltä, että synnytys on käynnissä, joten ei minun pitäisi lähteä sairaalaan ollenkaan.

Kärvistelin sairaalassa kolme tuntia itsekseni, ja siellä paikallinen kätilö kävi aina välillä toistamassa minulle, ettei synnytys ole käynnissä. Sitten vedet menivät, ja siitä vähän yli tunnin päästä lapsi oli sylissä. Mitään kivunlievitystä en saanut, koska silloin kun sen olisi ehtinyt saada, oli kätilöllä rikkinäinen levy päällä tuon synnytys-ei-ole-käynnissä-jankkauksensa kanssa, ja sitten kun kätilön levy vihdoin vaihtui, ei kivunlievitystä enää ehtinyt saada.
 
Ensimmäisellä kerralla meni vedet ensin ja koska oli geminiraskaus, oli synnärille mentävä heti, vaikka synnytys ei ollutkaan vielä käynnissä.

Toisella kerralla oltiin kotona vajaan tunnin verran, kun supistukset alkoivat. Tulivat heti alusta asti 2-5min välein ja hyvin nopeasti tuli olo, että voisi olla parempi olla sairaalassa. Ensimmäinen synnytys kesti melkein kaksi vuorokautta, joten tuli vähän yllätyksenä, että seuraava oli vain muutaman tunnin juttu. Hyvä, että lähdettiin ajoissa sairaalaan, vaikka itse vähän epäilin vielä soittaessani, että onkohan hukkareissu. Seuraavalla kerralla on varmasti myös syytä lähteä reippaasti. Näin lyhyellä matkalla (15min) olisi kyllä noloa jo synnyttää matkalle.. :D
 
Esikoisen synnytys käynnistettiin ballongin avulla, ja ballongin tiputtua mulla alkoi heti todella kivuliaat supistukset, tuli 1 - 2 min välein kestoltaan 60 - 90 sec. Kotona kärvistelin 3h, sitten oli pakko soittaa synnärille etten enää kestä olla kotona.

Kuopuksen synnytys alkoi käynnistymään veren vuodolla, josta varmuuden vuoksi soitin synnärille ja sieltä käskettiin tulla näytille. Muutamia supistuksia tuli epäsäännöllisesti ennen kuin päästiin lähtemään, mutta ei ollu vielä siinä vaiheessa kivuliaita.
 
Mulla alkoi epäsäännölliset, kivuttomat, mutta tosi napakat ja selvät supistukset kahden aikaan iltapäivällä. Klo 11 supparit muuttui kipeiksi ja säännöllistyi. Klo 12:30 meni vedet ja herätin mieheni, soitimme sairaalaan ja kuulimme sen "ensisynnyttäjät tulee aina liian ajoissa. Olkaa kotona niin pitkään kuin voitte" - ohjeen. Klo 2 mua jo ponnistutti ja halusin olla kontillani ja soitimme että nyt tuumme. Salissa olimme 2:20 ja kätilö totes etettä "oot täysin auki, voit ruveta ponnistamaan!"
 
Esikoisesta iltapäivällä kahden aikaan alkoi supistukset alle 10min väleillä, kestäen 1-2min, mutta jokainen ei ollut kipeä. Kävin vielä ostoksilla, jossa supistuksia alkoi tulemaan 3-5min välein. Kuuden jälkeen alkoi alle 3min välein kipeät supistukset.
Kahdeksalta mentiin sairaalaan ja puolilta öin syntyi vauva.

Kuopuksesta 30min ekasta supistuksesta aloin pakkaa esikoista autoon ja vietiin mummolaan, siitä 3h päästä oli vauva sylissä.
 
Ekalla kerralla raskaus oli jo yliaikainen ja seuraavalle aamulle varattu aika käynnistykseen kun supistukset illalla alkoivat. Supistukset olivat alusta lähtien hyvin säännölliset 3 min välein ja kohtuu kipeitä joten aika aikaisessa vaiheessa lähdettiin sairaalalle.
Toinen syntyi hätäsektiolla ja sairaalaan mentiin ambulanssilla kovalla kiireellä.
Kolmannesta olin ollut jo osastolla tarkkailussa istukan alueen kipujen takia 4 vrk ennen kuin käynnistivät synnytyksen.
Neljännestä mentiin taas pillit päällä hätäsektioon, tälläkertaa jouduttiin vielä toiseen sairaalaan siirtymään koska kyseessä oli erittäinpieni keskonen ja vauvaa ei olisi aluesairaalassa voitu hoitaa.
 
Takaisin
Top