Kuinka pitkään liukuestesukat?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuinka pitkään te olette käyttäneet lapsilla liukuestesukkia? Pojalla näyttäisi sukat menevän pieneksi, joten aika ostaa uusia ja mietitään tarvitseeko vielä liukuesteitä. Varmaan tuo oppisi varomaan meidän liukkailla lattioilla, jos muksahtelee, mutta toisaalta ei olla kielletty juoksemista alakerrassa missä on sille tilaa (ja ne liukkaat lattiat).
 
Meillä on käytössä sekä liukuestesukkia että tavallisia 3-vuotiaalla. Hänen kohdallaan en ole enää vähään aikaan pitänyt liukuesteitä kriteerinä sukkaostoksilla, mutta toisaalta meillä ei ole kovin liukkaat lattiat. Kuopuksella (1 v 4 kk) liukuestesukat ovat vielä kovassa käytössä.

Oletteko muuten huomanneet, että liukuestesukkia ei myydä läheskään kaikkialla? Monissa ketjuliikkeissä olen huomannut, että liukuesteet löytyvät vain ihan pikkuisista sukista - vaikka eihän mikään pikkuvauva niitä edes tarvitse. :D
 
Oletteko muuten huomanneet, että liukuestesukkia ei myydä läheskään kaikkialla? Monissa ketjuliikkeissä olen huomannut, että liukuesteet löytyvät vain ihan pikkuisista sukista - vaikka eihän mikään pikkuvauva niitä edes tarvitse. :D

Joo, tuli huomattua siinä vaiheessa kun lapsi alkoi kävellä. Piti muutama paikka katsoa ennen kun löytyi liukuestesukkia. Ensimmäiset mitä löydettiin oli Polarn o. pyretin joten niitä ostettiin. Niitä on muistaakseni myös aika isoksi asti.
 
Varmaan johonkin 2v asti oli suurin osa sukista isommilla liukuesteellisiä. Edelleen on joitain, mutta enemmän ostan ilman. Liukuestesukkia ei suositella kuitenkaan käytettäväksi, kun vaikuttaa kävelyyn ja etenkin talvella kengissä ovat kylmät. Nuorin 1v3kk silti edelleen kulkee liukuesteillä tai ilman sukkia, koska vauhti ei korvaa aina puuttuvaa tasapainoa.. :rolleyes:
 
Mä oon nauranut noita vauvojen tarrasukkia, nytkin on kolmekuisella jalassa hidastamassa vauhtia :D
 
Mun äiti on antanut mulle vieläkin liukuestesukkia, kun olen onnistunut murtamaan varpaani/jalkani kahdesti sisällä liukastuessa. :laughing001 Että näköjään niitä myydään aikuisillekin. :rolleyes:
 
Pian jo vaihtui sukat liukuesteettömiin, oikeastaan heti kun tolpillaan pysyi koko ajan kopsimatta. :'D eli varmaan jo ennen 1,5v ikää.
 
Me ollaan taidettu olla tämän suhteen vähän ylivarovaisia. :D No kukapa äiti ei olisi jossain asiassa. Lienee siis korkea aika siirtyä tavallisiin sukkiin, lapsi kuitenkin jo neljän. Tuota en tiennytkään että liukuesteet häiritsee tai olisi kylmät. Kiitos siis tiedosta. :)
 
Mun äiti on antanut mulle vieläkin liukuestesukkia, kun olen onnistunut murtamaan varpaani/jalkani kahdesti sisällä liukastuessa. :laughing001 Että näköjään niitä myydään aikuisillekin. :rolleyes:

Kyllä mäkin käytän tarrasukkia esim jumpassa ja joogassa, jalka liikkuu luontevammin mutta on silti pitoa. Sisäkenkiä en edes omista.

Isommilla lapsilla on usein tossut, mutta ei liukuestesukissa mun mielestä mitään vikaa ole kerhoissa ym kun menevät koheltaen pitkin liukkaita lattioita.
 
Meillä ei ole käytetty ollenkaan. Kerhossa, ja toisinaan kotonakin jalassa on ollut nahkapohjaiset tossut jotka eivät ole liukkaat. En jaksaisi sitä sukkien vaihtoa joka kerta kun lähdetään ulos. Jotkut jarrusukat on meille lahjaksi jostain tullut, mutta käyttökerrat voi laskea yhden käden sormilla.
 
Meillä oli jonkun aikaa käytössä mut sit luovuttiin, kun olis pitäny sukat vaihtaa tavallisiin, jos lähettiin ulos. Mekään ei jaksettu sitä sukkien vaihtamista. 1,5 vuoden iän jälkeen ei käytetty ollenkaan. Päiväkodissa on kuitenkin tossut.
 
Eikö teidän lapset kaatuile ilman jarrusukkia?? Meidän lapsi ei tosiaankaan kestä pystyssä yhtään, jos ei ole jarruja :eek:

Onko teillä muuten millaisia ratkaisuja paleleville varpaille? Meidän lapsella on jalat aina jäässä sisällä eikä voi käyttää villasukkia. Merinovillaiset jarrusukat + ohuemmat sukat ei auta, eikä myöskään kahdet sukat + sisätossut.
 
Jos jarrusukissa on maltillisesti jarrua eikä kengät ole ahtaat, niin kyllä ne kenkään voi pukea. Idea siinä on se, että jos jarrut ei luista kengässä, niin sukat puristaa aivan kuin olisi pienet jalkineet. Pienet jarrut ei myöskään palelluta varpaita. Meillä on 2vllä jarrusukat käytössä, ulkokenkään lisäksi villasukka. Esimerkiksi pop-sukat käy ihan hyvin yleissukkana, ei tarvitse riisua ja vaihtaa välillä. Sidosteella on koko pohja jartutäpliä ja ne on myös paksumpia, niitä en kenkään laittaisi edes villasukan kanssa.
 
Enni, meillä pysyy varpaat lämpiminä, kunhan on muutenkin tarpeeksi vaatetta päällä. Harvemmin kukaan hikoilee muualta, jos on varpaat kylmät. :) Kokeilisin siis lämpimämpiä vaatteita päälle kauttaaltaan.
 
Me vaihdettiin pääasiassa liukuesteettömiin sukkiin kun ikää oli 1v3kk. Talvella jarrut johtaa kylmää, ja mein esikoisella oli heti lämpösemmät jalat ulkoilun jälkeen kun vaihdettiin normaaleihin sukkiin.
 
Enni, meillä pysyy varpaat lämpiminä, kunhan on muutenkin tarpeeksi vaatetta päällä. Harvemmin kukaan hikoilee muualta, jos on varpaat kylmät. :) Kokeilisin siis lämpimämpiä vaatteita päälle kauttaaltaan.

Elaffy, veit sanat suusta! Mä nimittäin ajattelin ihan samaa et kun on lapsella muutoin tarpeeks päällä niin sitten pysyy jalatkin lämpimänä. Toki on otettava olosuhteetkin huomioon, et onks esim. Lattiat kuin viileät? Jos on niin, jotku lämpimät sisätöppöset vois olla hyvät.
 
Enni, meillä pysyy varpaat lämpiminä, kunhan on muutenkin tarpeeksi vaatetta päällä. Harvemmin kukaan hikoilee muualta, jos on varpaat kylmät. :) Kokeilisin siis lämpimämpiä vaatteita päälle kauttaaltaan.


On kokeiltu, ei ole auttanut. Kengät on myös mitattu, että on riittävästi tilaa villasukille ja silti on jalat kylmät. Ja sisällä on aina villatakki päällä. Niska on aina kuuma ja vartalo myös, vain jalat (ulkona myös kädet) on kylmät.
 
Pojalla on vielä muutamia liukuestesukkia käytössä, enimmäkseen kyllä ollaan tavallisilla. Ikää 2v 9kk.
 
On kokeiltu, ei ole auttanut. Kengät on myös mitattu, että on riittävästi tilaa villasukille ja silti on jalat kylmät. Ja sisällä on aina villatakki päällä. Niska on aina kuuma ja vartalo myös, vain jalat (ulkona myös kädet) on kylmät.
Kaikilla ei vaan ole yhtä tehokas ääreisverenkierto, valitettavasti. Itse kuulun tuohon porukkaan. Muistan lapsuudestani miten ikäviltä luistelutunnit tuntuivat koululiikunnassa, ja varpaani olivat noiden liikuntatuntien jälkeen aivan tunnottomat. Yläasteella ja lukiossa ratkaisin ongelman yksinkertaisesti jättämällä luistimet kotiin. Aikuisiällä olen käyttänyt esim. laskettelumonoissa lämmitettäviä pohjallisia.
 
Takaisin
Top