Kuinka pian kierto on tasaantunut?

Pingu94

Näppärä viestien naputtelija
Kuinka pian synnytyksen jälkeen teillä on kierto lähtenyt käyntiin ja tasaantunut? Onko tasaantunut vasta imetyksen loputtua?

Imetän vielä vähän reilu vuoden vanhaa tyttöäni ja kierto vaihtelee paljon. Valitettavan usein on pitkä kierto. Yritetään toista ja toivon että kierto tasaantuisi pian.
 
8 kk päästä synnytyksestä palautui kierto, saman tien säännöllisenä. Olin vähän yllättynyt, koska imetin tosi tiheästi.
 
6 kk syntymästä palautui ja oli heti säännöllinen. Täysimetin tuohon asti, jonka jälkeen vielä pitkään pääravinto oli maito ja imetyskertoja kymmeniä päivässä. 1,5-vuotiaaksi kokonaisuudessaan imetin ja ensimmäiset 11 kk myös öisin.
 
Mulla alkoi menkat 8kk kuluttua synnytyksestä. Ensin kierrot oli nälkävuoden mittaisia, sitten alkoi tasaantumaan. Kierto-ongelmat alkoivat imetyksen loputtua, nyt on puoli vuotta kohta kulunut siitä ja pahimpina kuukausina on siis alta 10 vuodotonta päivää. Mut oon siis varmaan joku poikkeama näissäkin jutuissa, et sun kierto on varmaan ihan ok sitten:)
 
Kahen ekan lapsen synnytyksen jälkee alko parin kuukauden päästä menkat. Kolmannen lapsen syntymän jälkee alko säännöllisena ku lapsi oli 10kk, siihes mennessä tais kolmet menkat olla.

Ekaa imetin 4kk, tokaa 6kk ja kolmatta 10kk.
 
Aina on mennyt pari kuukautta synnytyksestä näillä kerroilla mitä kahdesti olen synnyttänyt vuosina 2016 ja 2019.
 
Ei ole vielä näkynyt ensimmäisiäkään kuukautisia sen jälkeen kun alkio siirrettiin tammikuussa 2017. Lopetin minipillerit pari viikkoa sitten, mielenkiinnolla odotan, käynnistyykö kierto enää ollenkaan. Imetän edelleen muutaman kerran vuorokaudessa.
 
Vauva on reilu 9 kk eikä menkkoja ole vielä kuulunut. Imetän toki vielä. Ei että panisin pahakseni. Esikoisesta taisi mennä vajaa vuosi, menkat oli alkaessaan heti aikalailla säännölliset.
 
Oisko ollut kolmisen kk synnytyksestä ja lähes heti säännöllinen 30-32vrk. Täysimetin ja vauva oli varsinainen tisutakiainen, niin yllätti kyllä.
 
Täysimetin ja silti kierto käynnistyi kolme kuukautta synnytyksen jälkeen ja heti säännöllisenä. Harmitti kovasti, koska toivoin että kuukautisista ei olisi tarvinnut kärsiä niin pian. Taitaa olla hyvin yksilöllistä miten tuo palautuu ja milloin.

Onkohan synnytystavalla väliä? Itse synnytin sektiolla.
 
Äkkiä ajatellen näin maalaistollon "järjellä", ettei synnytystavalla kovin isoa merkitystä varmaankaan ole kierron käynnistymisen ajankohtaan. Jokaisessa synnytystavassa kuitenkin se vauva tulee sieltä kohdusta ulos, ja keho sitten huomaa asian Hormonitoiminta on kuitenkin varmaan suht samanlaista ainakin jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen, oli se tapa sitten mikä vain. Ehkä jokin hormonitoiminnan osa-alue voi tulla viiveellä sektiossa, mutta tuskin enää viikkoja synnytyksen jälkeen siinä on mitään eroa alateitse synnyttäneen kanssa, toki yksilölliset vaihtelut huomioon ottaen. Voin toki olla aivan väärässä, enkä nyt ruvennut googlailemaan tietoa.
 
Itsekin toivoin, ettei kuukautisia tulisi ainakaan vuoteen, tai jopa imetyksen loppumiseen asti. Toisinpa vain kävi, saihan siinä vuodotta olla 4 kk :bag:
 
Kierto taisi alkaa n. vuoden päästä synnytyksestä. Sitä en muista missä kohtaa se tasaantui. Tai tasaantuiko ollenkaan.
 
Takaisin
Top