Kotihoito, laitoshoito...siis töihin, opiskelemaan vai hoitovapaalle?

HoosiAnna

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tuli tänään sairauskassasta paperi, josta tajusin, että mulla oli eilen viimeinen päivärähapäivä. Jestas, olin kokonaan unohtanut hakea kotihoidontukea!
Mä olen nyt kesälomalla, sen jälkeen pidän osan kertyneistä vapaista, pikkupätkä hoitovapaata ja sitten pitäis lokakuun alusta hilpasta töihin. Kääk! Mihin tämä vuosi livahti.
Ei olla haettu päivähoitopaikkaa, koska meillä onnistunee tälläkin kertaa töiden ja lastenhoidon yhdistäminen. Pallerolle 3,5v. on kerhopaikka varattu.

Mites muilla. Kuinka jatkatte kun päivärahat loppuu?
 
Kouluun koulutusrahaston/opintolainan avustuksella. Sain kerrytettyä sen verran hyvät tulot ennen esikoisen syntymää (4/16) että pakko hyödyntää tähän putkeen kaikki tuet mitkä lasketaan ton 2015 vuoden mukaan :D Lokakuinen aloittaa samassa pk ryhmässä veljensä kanssa elokuun lopussa. Ja mielummin opiskelen 8-16 kuin oon kolmivuorotyössä pikkuihmisten ollessa näin pieniä :eek:
 
HoosiAnna, Hieno juttu että hoitojärjestelyt onnistuvat teillä. Tai siis että onnistutte ajoittamaan työt ja lastenhoidon niin ettei päivähoitopaikkaa tarvitsisi. Oletteko molemmat vuorotöissä?

Kuulostaapa hienolta tilaisuudelta Tania! Tsemppiä opintoihin :)

Meillä näillä näkymin minä olen hoitovapaalla vielä vähintään vuodenvaihteeseen. Tarkoitus olisi palata työelämään ja sitä myöten töiden ohella opintoihin.
Mun oli tarkoitus palata jo tässä syksyllä ja miehen jäädä kotiin hoitovapaalle, mutta nyt hänelle tarjoutui uran puolesta sellainen mahdollisuus jota ei oikein voisi ohittaa.
Täytyy katsoa lähemmin vuodenvaihdetta miten pieneltä tuo meidän kuopus vaikuttaa, että raaskiiko sitä hoitoon laittaa. :)
 
Nyt ekaa päivää töissä, poika on tämän ja huomisen kotona isänsä kanssa, ja aloittaa maanantaina joustavasti päivähoidon.

Pakon sanelemana näin, olisin kyllä halunnut vielä jäädä pojan kotiin, mutta tulotaso olisi romahtanut niin totaalisesti, että oli pakko palata töihin :sad001 Poika täytti tällä viikolla 10kk.
 
Juu, meillä ollaan molemmat vanhemmat vuorotyössä. Työt menee sillein kivasti, että noin kolmena päivänä kuussa tarvitaan ulkopuolista hoitoapua kun mun pitää olla seiskalta töissä ja mies pääsee vasta seiskalta, niin siihen siirtymään pitääbolla joku vahtimassa. Palleron kanssa se oli mummi, mutta nyt mietitään ammattiapua.

Tsemppiä Kaari töihin ja pojalle hoitoon.
 
Vuorotöissä on kyllä tuo hyvä puoli. :)
Vaikka muutoin raskasta onkin lasten kanssa. Mieluiten tekisin itsekin vain aamua. Mieskin tykkäisi 8-16 työstä, mutta tosiaan pitkäthän hoitopäivät lapsille tulisi.
Mut on pienenä viety 7.30 ja haettu vasta 17 :eek: Siinä on pitkä päivä!
 
Heinäkuu -19 töihin paluu, eihä tässä rahaa saa kakkaakaa mut mies sen verra hyvä palkkasessa et pystyn olla kotona. Esikko käy 20h/vk hoidossa, sille tekee nii hyvää se vaikka mä kotona oonki.
 
Mä oon kans ite ollu 7.30-16/17 päiviä. Tosin meidän elämäntilanteessa se oli pelastus, että oli hyvä tarhapaikka ja ihanat hoitajat. Mulla ei ole kuin hyviä muistoja sieltä. :Heartpink

Haaveilen siitä, että voisin tehdä lyhyempää työviikko ainakin jonkin aikaa. Se vaan tuntuu vähän epätodennäköiseltä, kun ei ole vielä sitä työpaikkaakaan olemassa. Noh, saa nähdä kuinka käy.
 
Meillä on oikeastaan käynyt hyvä tuuri noiden töiden kanssa. Pahin mahdollinen tilanne olisi se, että oltaisiin yhtä aikaa miehen kanssa töissä (tai olisi yksinhuoltaja). Silloin lapsilla olisi 13/17/21 tunnin hoitopäiviä. Pitäis pikkasen miettiä uudelleen töihin paluuta tai mies saisi jäädä kotiin.
 
Mullakin siis vain hyviä muistoja päiväkodista, vaikka päivät pitkiä ovatkin. Joten ei ole ollut huono juttu lainkaan. :) Jotenkin ehkä näin vanhemman näkökulmasta se vaan tuntuu niin hirveän pitkältä ajalta olla erossa.. Kaikkeen varmasti tottuu.
 
Olen itse ollut perhepäivähoidossa ja tarhassa esikoulussa kerran viikossa. En tykännyt tarhasta yhtään ja inhosin niitä päiviä kun sinne piti mennä. Perhepäivähoitaja oli mukava mutta sinnekkään en olisi koskaan halunnut mennä.
Ehkä tuollaset pakko sosiaaliset paikat ei vaan sovi mulle kun kouluunkaan en olisi koskaan halunnut mennä ja aina laskin päiviä seuraavaan, lomaan yms.
 
Mä inhosin tarhaa myöskin. Oltiin siskon kanssa vain puoli päivää, 8-12. Uskon kuitenkin, että tämän päivän hoitolaitokset on jotain muuta kuin vuonna -81. Toki päiväkotien miehitysongelmat hieman mietityttää kun niistä on melko paljon puhuttu.
 
En osaa sanoa, olenko itse ollut jossain hoidossa pienempänä. Jonkun kerhon kyllä muistan, mutta jotenkin tuntuu, ettei se ollut kuin kerran viikossa. Ainakin alakouluikäisenä olin ihan kotona yksikseni kesälomillakin, samoin koulusta tullessa. Mun huoltajani oli samassa pihapiirissä töissä, ja varmasti oli muitakin silmälläpitäjiä, vaikken sitä itse tiennytkään, mutta varsinaista päivähoitoa mulla ei varmaan ollut. Itsellä vaan ei ole muistikuvia lapsuudesta juuri ollenkaan jostain syystä.
 
Mä ilmoittauduin nyt alkuun työkkäriin työttömäksi, mut varmaan kuukauden päästä jään ainakin osittain hoitovapaalle. Kuviot on vielä vähän auki..
 
Itseasiassa kun mun kaksi vuotta vanhempi sisko meni kouluun, niin en suostunut menemään yksin tarhaan, niin olin sitten kotona itsekseni klo 8-12. Joskus äiti oli ostoksilla töiden jälkeen tai lauantaisin, niin se oli kysynyt naapuria vähän vahtimaan ja antamaan ruuan. Ei silloin 80-luvulla ollu niin tarkkaa.
 
70-80 luvulla on vissiin ollut vähän siihen suuntaan, eikä niin justiinsa.
Muistan kun itse alotin koulun niin jouduin olemaan hirmu paljon yksin ja se pelotti! Aamuisin joskus äiti pyysi naapurin rouvaa mulle seuraksi ennen kuin lähdin kouluun. Mutta jos pääsi koulusta klo 12, niin iltapäivä kävi tosi pitkäksi. Ja oli päiviä kun avasin vain ulko-oven, heitin repun eteiseen ja lähdin teille tietämättömille. Palasin sitten iltapäivällä.16-17 kun tiesin että joku on kotona. Koin että oli turvallisempaa ulkona/muiden nurkissa kuin pimeässä kotona.
Nyt tää kuulostaa ihan kauhealta :D En kyllä omien lapsieni kanssa toimisi noin.
 
Mitäs päivähoitolaisten äideille kuuluu?

Mulla alkaa työt parin viikon päästä. Kyllä jurppii. Ja jotenkin käy pirre sääliksi kun äiti ei yhtäkkiä olekkaan kotona kun herää. On niin turkasen pitkiä päivätkin kun matkoineen menee 13 tuntia. Siinä on pirrellä ihmettelemistä.
Toisaalta kaipaan omaa tekemistä ja vähän muutakin juttuja kun pelkkää kotiarkea, mutta olis vielä hetken voinut olla kotona.
 
Meillä on mennyt tosi hyvin kaikki päivähoidon suhteen. Poika oli 10,5kk kun meni heinäkuun lopulla päivähoitoon minun palatessani töihin. Poika viihtyy siellä päiväkodissa mainiosti, ja jää sinne aamuisin mielellään. Hoitajat on ihania. Ainoa negatiivinen asia on se, että autoon tulee kymmeniä kilometrejä päivässä vain päivähoitomatkojen vuoksi. Mun työmatka on lyhyt, mutta päiväkoti on parinkymmenen kilometrin päässä.

Mies vie pojan aamuisin hoitoon ja hakee iltapäivällä pois, joten hoitoaika ei onneksi ole niin pitkä kuin se olisi silloin, jos minä veisin pojan aamulla hoitoon ennen töihin menoa ja hakisin pois töiden jälkeen, mutta ei hoitopäivät siltikään kovin pitkiksi muodostuisi, vaikka minä veisin ja hakisin pojan.

Meille oli todella hyvä ratkaisu viedä poika päivähoitoon jo näin nuorena, tosin oli pakkokin, kun ei ollut varaa pudota kotihoidontuelle. Kun hän on ainoa lapsi, niin on hyvä, kun päiväkodilla on paljon kavereita ja toimintaa, ja myös yksi miltei saman ikäinen lapsi on nyt tullut kaveriksi. Pojan motorinen kehitys on ottanut mielettömiä harppauksia aloituksen jälkeen, kun on ottanut mallia muista lapsista :)

Itseä pelotti etukäteen todella paljon, että miten poika pärjää esim. ilman tissiä päivät, kun päivähoidon alkuun asti imetys oli niin iso osa meidän päiviä, kun olin vielä kotona. Mutta kaikki mun pelot oli turhia, poika osasi siellä pk:lla heti alusta asti esim. nukahtaa päiväunille aivan hyvin ilman tissiä, kotona se ei onnistu vieläkään :) Imetän siis edelleen lapsentahtisesti aina kun mahdollista.

Töissä olo on vähän kuin olis lomalla kotoa, vaikka kyllä täytyy myöntää, että ikävä on poikaa kuitenkin koko ajan.

Uskon kyllä, että teilläkin HoosiAnna menee ihan hyvin, vaikka teidän päivät venyykin pitkiksi. Lapset sopeutuu niin yllättävän hyvin yleensä muutoksiin. Toki alku voi olla kaikille hankalaa, mutta huomasin meillä, että etukäteen murehtiminen on turhaa, vaikka itse olin tosi surullinen ja stressaantunut siitä, etten voinut jäädä pojan kanssa kotiin. Tsemppiä!
 
Takaisin
Top