kotihoidontuki

kirmiina

Jostain jotain jo tietävä
Miten menee sellainen asia kun. Jos hakee kotihoidontukea esikoisen kolme vuotispäivään saakka ja jossain vaiheessa saa toisen vauvan, siis ennen kuin esikoinen täyttää kolme. Niin vaihtuuko kotihoidontuki sitten äitiyspäivärahaan automaattisesti tai haettaessa kun sen aika on. Eli saako silloin sen palkkatulojen mukaan lasketun rahan?? Vaikka on aiemmin hakenut kyseiselle ajalle kotihoidontukea?
Vaikeesti selitetty.
Kelan sivuilta ei tätä tietoa löytynyt.
 
Täh, siis eikö kotihoidontukea ja äitiys-/vanhempainpäivärahaa voi saada samanaikaisesti? Itse oon ollut siinä luulossa, että jos hoidat äitiys-/vanhempainvapaalla ollessasi myös vanhempaa, kuitenkin alle kolmevuotiasta lastasi kotona, saat normaalin äitiys-/vanhempainrahan SEKÄ kotihoidontuen. Kotihoidontuen perusosahan ei ole vanhempien tuloista riippuvainen. Ainoa edellytys tuen saamiselle on, ettei alle kolmevuotias lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa. Lisäosaan taas vanhempien tulot vaikuttavat ja se vähenee/jää kokonaan pois jo aika matalillakin tuloilla. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?OpenDocument

Vastauksena varsinaiseen alkuperäiseen kysymykseen, tietääkseni Kelalla on se "kaksi lasta kolmessa vuodessa" -sääntö, eli että kun seuraavan lapsen laskettu aika on ennen kuin ensimmäinen täyttää kolme vuotta, äitiys- ja vanhempainrahat lasketaan samojen tulojen perusteella kuin ensimmäisen lapsen kohdalla. Toki kuitenkin rahaa on erikseen haettava, eihän Kelalla muuten tiedetä että olet uudelleen raskaana. Raskaustodistus tarvitaan hakemukseen liitteeksi, kuten ensimmäisessäkin raskaudessa. Tästä linkki Kelan sivuille: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?OpenDocument 
 
Kiitoksia, eli siis kotihoidontuki loppuu kun haet siihen päälle äitiyspäivärahat.   Ja niin on että, kotihoidontukea ja äitiys ym rahoja ei saa päällekäin. Vain toista voi saada. Vaikka vanhempi lapsi on kotihoidossa.
 
Mulle iloinen yllätys oli se että sitten hoitovapaan aikana kotihoidontukea saa kaikista alle kouluikäisistä lapsista, luulin ettei sitä saa kuin yhdestä muksusta!  MUTTA toki se tuki on ihan naurettavan pieni niistä muista lapsista.
 
hyvä saada vähä selvyyttä näihin ku mä oon kokoajan ollu siin luuulos et saa äitiysrahat ja kotihoidontukee... pistääpä oikee miettii kandeeko heti alkaa seuraavaa lasta väsäämään..
 
Se olis mun mielestä kyllä kohtuullista että saiskin, mutta kun ei niin ei.  Mutta hoitovapaalta kun jäin suoraan äitiyslomalle niin se taas tuntui jotenkin "valtavalta" palkankorotukselta :)  Vaan kohtahan on sitten taas hoitovapaan aika, äkkiä se aika menee.

Monihan laittaa isomman lapsen päiväkotiin siinä vaiheessa kun toinen lapsi syntyy.  Meillä ei ainakaan ois varaa siihen äitiysrahalla + esikoinenkin on niin pieni vielä että ei kaipaa niitä sosiaalisia tilanteita niin paljoa vielä. 
 
mulla ku ei ole töitä niin olen ottamassa kaverin lapsen hoitoo ku kaveri menee tammikuussa takas töihin että siinähän saa edes vähä ylimäärästä ku kaveri aatteli antaa sen saaman kotihoidontuen mulle ku hoidan se poikaa.. saas nähä mitä siitäki tulee :)
 
Ei kai sitä kotihoidontukea saa, jos vanhempi menee töihin? Yksityisenhoidontuki on jotain, mut siitä pitää tehdä sit virallinen hoitosopimus...ja sit vois kuvitella et se raha, jonka malin saisit, laskettaisiin palkkatuloksesi ja vähentäisi automaattisesti muita tukiasi. Mulla on siis tällänen mielikuva, saatan olla väärässä. Ajattelin vain omaa työllistymistäni, että mitään keikkaa kannata tehdä, kun tilanne ois +-0 ja parhaimmillaan menis pakkasenpuolelle.
 
kotihoidontukea saa vaikka molemmat vanhemmat ovat töissä kunhan lapsi ei ole missään kunnallisessa tai yksityisellä hoidossa... kaveri kyseli siitä kun asiasta päätettiin ja joo se vähennetään mun työttömyysrahasta kylläkin mutta kotihoidontuki tulee aina samaan aikaan eli helpompi sitten laskujen kaa...
 
Ahaa, mää luulin että lasta pitää hoitaa oman perheen jäsen tai lähisukulainen jos hakee kotihoidon tukea työssä käynnistä huolimatta.
 
Takaisin
Top