Kotihoidontuki lyhentyy?

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tämän päiväisissä lehdissä kirjoitettiin hallituksen suunnitelmasta lyhentää kotihoidontukea, joka patistaisi naiset aikaisemmin töihin. (esim. HS:  http://www.hs.fi/politiikka/Hallitus+on+lyhent%C3%A4m%C3%A4ss%C3%A4+kotihoidontukea/a1305556814750 )

Eli kotihoidontuki loppuisi siihen, kun lapsi täyttää kaksi. Kunnilla on käsitykseni mukaan jo nyt hankaluuksia sijoittaa päiväkoti-ikäisiä lapsia päiväkoteihin, tämän uudistus ei takuulla helpota sitä ongelmaa! Mitä mieltä olette hallituksen kaavailemasta uudistuksesta?
 
Onko tämä nyt ihan oikeasti totta!!! En voi ymmärtää koko asiaa. Minusta tämän pitäisi olla perheen sisäinen päätös. Ihmetyttä koko touhu. Meillä mies saa parempaa palkkaa, joten luonnollisesti minä olisin kotona vauvan kanssa. Sen vuoksi olisi siis laitettava alle 2 vuotias jo hoitoon :wtf Minulla on siis työpaikka, minne palata. Meille taloudellisesti kotihoidontuen jakaminen ei olisi ollenkaan järkevää.

Tottakai tämmöinen päätös tulee juuri silloin, kun itse olen raskaana... :angryfire Pistää kyllä todella vihaksi!!!!

Tämä lisää aivan varmasti päiväkotien kuormitusta. Nyt jo ryhmät liian isoja. Entisestäänkö siis ryhmäkoko kasvaa???
 
Kävin allekirjoittamassa! Nyt pitää vaan odotella, että meneekö tämä ehdotus läpi.

Lisää ajatuksia aiheesta:
Tässä ei ole huonopalkkaisia aloja otettu huomioon ollenkaan.
Esim. Minulla jää 1300 € palkasta kuukaudessa käteen. Minulla on koulutus ja toimin siinä ammatissa. Mies tienaa niin, että verojen jälkeen hänelle jää käteen 1900€ (ei koulutusta) Asumiskulut on pääkaupunkiseudulla on (ainakin meillä) n. 1000 € kuukaudessa + kaikki laskut + ruoat + auto... Eli jos naisena itse menisin töihin en pystyisi perhettä elättämään millään, joka tarkoittaa sitä, että minun mieheni ei pysty käyttämään osuuttaan kotihoidontuesta. Jos tämä uudistus siis menee läpi, niin meillä tämä tarkoittaa sitä, että joudun laittamaan alle 2 -vuotiaan päiväkotiin. Ymmärtääkseni ovat kaavailleet systeemiä, että kotihoidontuki jaettaisiin puoliksi. Lapsen ollessa n. 9kk loppuu vanhempainpäiväraha. 3-vuotiaaksi asti lapsi voi olla kotihoidontuella. Jos se puolitetaan, niin lapsi on silloin vielä alle 2 -vuotias.

Olin ajatellut, että lapseni saisi olla 3 vuotta kotona. Mielestäni se, että joillakin (siis rikkaammilla) on tähän mahdollisuus ei ole mielestäni tasa-arvoista. Puhutaan yleisesti ottaen tasa-arvosta, mutta sittenhän kaikkilla pitäisi olla myös sama palkka (eri töitäkin meinaan pidetään huonompina kuin toisia) ja joo tiedän, että se on ihan järjetön ajatus, eikä millään voisi toteutua. Siis huonopalkkaisia ja heidän lapsia syrjitään. Mitä työnantajaan tulee, hän itse ehdottomasti suositteli, että olisin hoitovapaalla, jos vaan minulle se taloudellisesti sopii. Eli sieltä puolelta ei ole ongelmaa. Ärsyttää siis suunnattomasti tämä holhousyhteiskunta.

Sitten ihan ihmettelen sellaista asiaa, kun tuossa verokorttia katselin. Itselläni on niin huono palkka, etten maksa valtiolle veroja, joten yhteiskunnalle minun pois jääminen töistä on edullisempaa kuin, jos mieheni jäisi.

Ainakin meidän tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että päivähoitoon tulee yksi lapsi aiemmin. Lasten päivähoitomaksu on meiltä 264 €/kk. Taloussanomien mukaan kunnalle aiheutuvat kustannukset ovat 990 €/kk/per lapsi, eli meidän maksun jälkeen kunnalle jää maksettavaa 726 €. Kotihoidontuki on 336,67 €/ kk+kuntalisä. Eikö siis kunnalle ole edullisempaa se, että lapsi on kotona? Kunnalle maksan veroja 1800 € vuoteen eli n. 150 kuukaudessa, jos olisin töissä, mutta vaikka töissä olisinkin, niin kunnalle jäisi maksettavaa tuo 726€ miinus minun maksavat verot 150€, eli 576 € lapsen päivähoidosta.

Miten tämä uudistus olisi siis kannattavaa taloudellisesti yhteiskunnallekaan?

Miten tämä edistää tasa-arvoa ja sitä, että saa itse päättää asioistaan? Tuskin palkatkaan nousee tai jos nouseekin henkilökuntaa on vähennettävä entisestään -> lisää työttömiä.

Tämän hetkisessä kotihoidontuessa on mahdollisuus myös vanhempien työssäkäynnille, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Jos uudistuksessa tätä ei ole otettu huomioon, niin hyvin voisi tehdä niin että, isä hakee kotihoidontukea ja on silti töissä. Äiti ottaa sitten palkatonta, jos työnantaja suostuu... Sehän on ihan sama kummalle se raha tulee, kun meillä se kuitenkin menisi johonkin yhteiseen menoon.
 
Takaisin
Top