Kosmetiikka ja kauneudenhoito

Kyllä ne ajat muuttuu tämänkin suhteen, ei siitä ole montaakaan vuotta kun vedettiin röökiä raskaana ja se oli ihan ok :D Nyt sitten tulilinjalla kaikki mahdolliset mömmöt... Se nyt on fakta, että lapsettomuus lisääntynyt, siihen syitä voi sitten hakea milloin mistäkin. Selvä yhteys on kuitenkin löydetty poikasikiöiden sukupuolielinten kehittymisessä ja kemikaalien käytössä raskausaikana. Ympäristöstä tuleva saasteen määrä, ravinnosta saatavat torjunta-ainejäämät ja sitten itse käytetyt myrkyt, melkoinen cocktail! Raskausaikana tulee kyllä entistä enemmän minimoitua kaikki turha kuormitus... Ja en ole mikään täydellinen, pyrin vain omasta halusta välttämään kaikkea turhaa, ei ole mun asia muiden kemikaalien käyttö, ellen itse sitten vietä loppupäivää migreenissä kun jollain on niin raikkaan tuoksuiset vaatteet tai "vähän" suihkauttanut hajuvettä ;D Nämä on ihan mielenkiintoisia aiheita, yksi mistä kuulen aina, on kierrättäminen, miten se voikin joillekin ottaa niin koville, että joku kierrättää lähes kaiken omasta vapaasta tahdosta? :)
 
Ennen lapsia ei kyllä tullut mietittyä yhtään näitä kemikaali asioita.. Kakkosen raskaus alkoi niin nopeasti etten hänenkään raskaus aikana miettinyt yhtään mitä syön, käytän ja miten se vaikuttaa minuun sekä lapseen.

Lasten allergioiden ja herkkyyksien takia on nyt tultu uppouduttua tähän ajatukseen ja maailmaan.. Kaikkea mahdollista en ole vaihtanut, mutta pikkuhiljaa kun löydän hyviä tuotteita vaihtuu meikit,siivousvälineet,pesuaineet luonnolliseen puolelle.. Ja ruoka pyritään ostaa puhtaana.. Kaikkeen mitä haluaisin ostaa esim luomuna, ei vaan rahat riitä kun perhe syö jo aika paljon, mutta paljon on jo se ettei meillä esim eineksiä syödä kuin harvoin..
Pitkä tie olut takana oppia mistä lasten ongelmat johtaneet ja mikä vaikuttaa mihinkin..
Ja huomannut että aihe on todella vaikea keskustelun aihe.. Se kun hyökkää kaikille niin ihon alle.. Kukaan ei tahallaan ketään halua satuttaa, tai tuhota..
Jokaisella oma elämä ja omat valinnat..
 
Itse kyllä tiedän kemikaalien mahdollisista vaikutuksista, mutta kun itsekin jo pelkästään labrahommissa altistun kaikenlaisille kemikaaleille, niin eipä sitten ne pari hiusten värjäystä 9kk aikana enää hirveemmin tunnu missään. Tottakai ylimääräistä altistumista kannattaa välttää. Tosin, jos itsekin olen 10v asti värjännyt hiuksia ja oon suurimman osan elämästä ollut tekemisissä ties minkälaisten kemikaalien kanssa, niin kuinka paljon pystyn enää sitä kuormaa yhtäkkiä raskaana ollessa vähentämään elimistöstä. Varmasti on raskasmetallit sun muut varastoituneet elimistöön, jos ovat varastoituakseen.
Miehen kanssa me molemmat altistutaan aika paljon kemikaaleille töissämme, mutta onneksi sentään asutaan maalla ja syödään mahdollisimman puhtaasti. Ja kyllä esim miehelleni sanoin, kun lapsia alettiin suunnittelemaan, ettei hän harrasteautoja rassatessaan saa enää imppailla ja maistella jokaista nestettä, mitä auto valuttaa :hilarious: Kun maistamalla kuulemma sit tunnistaa parhaiten vuotaako jäähdytysneste vai mikä..:bored:
Eikä oo tarkoitus olla vähättelevä, tosi hienoa, että porukka jaksaa vältellä kemikaaleja!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Shh
Se on kyllä totta, että meilläkään ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa luomua tai koluta kosmetiikasta niitä kalliita luomutuotteita. Varmasti suurinosa meistä kuitenkin valitsisi tässä tilassa (ja muutenkin) aina sen parhaimman vaihtoehdon, mutta ei sitä aina ole mahdollisuutta toteuttaa. Ja varmasti olisin meikkaamaatta, jos ei tarvitsisi töissä palvella 5000 asiakasta ja olla ns. edustava.

Allergioista ja muista lapsettomuuksiin johtaneista aineista on niin paljon eriäviä väitöksiä ja erittäin ristiriitaisia tutkimuksia ja "tutkimuksia", että en niihin jaksa edes uppoutua. Milloin kahvi on terveellistä ja seuraavalla viikolla taas myrkkyä. Yhden täysin terveen lapsen ilman allergioita sun muuta olen maailmaan synnyttänyt, ihan ilman vippaskonsteja. Aika moni tutkimus syyllistää vanhempia ja etenkin äitiä lapsen sairauksista, vaikka täysin faktaa asioista yleensä ei ole antaa.
 
mä en ole tietoisesti keventänyt mitään muuta kuin nyt pidentänyt hiusten värjäysväliä, mulla on lyhyt tukka ja se kasvaa kohinalla, aiemmasti 6vk on ollut jo ihan maksimiväli ja silloinkin jo toosi ruma juurikasvu. nyt välit tosiaan pidemmät ja värikin menossa asteittain oman väriseenpäin, niin ei juurikasvu niin helpolla erottuisi. (mulla siis pinkkiä, liilaa, sinistä, oranssia, vihreetä..ymym tukkaa ollut jo pitkään :D ) hiusalan ammattilainen, luottoihmiseni kuitenkin (äiti itsekin) tuumasi, että turvallisempia ne ammattivärit on kuin kaupan valmissekoitteet. dödöt on ollut alumiinittomia jo vuosia, pesuaineet ym mahdollisimman luonnollisia pesulaadusta kuitenkaan tinkaamatta, kosmetiikasta käytän mahdollisimman luonnonmukaisia, mutta toisaalta luonnonkosmetiikka on vähemmän kontrolloitua ja omien allergioiden takia en oikein ole ihan puhdasta luonnonkosmetiikkaa voinut käyttää vaikka haluaisinkin. mulla pyörii omien valintojen taustalla myös eettiset näkökulmat mahdollisuuksien mukaan : jos on vaikka merkki "A" joka käyttää eläinkokeita ja sitten tämän samaisen "A" yrityksen tytäryhtiö "B" ei sitten käytäkään, dissaan silti tätä beetäkin jos suinkin mahdollista :wink ei se ole niin helppoa aina. safkakin on mahdollisimman plain ja paljon teen ihan leivästä lähtien itse, mutta jos kukkarossa on 10e ja luomutomaatti maksaa 7e/kg ja tavan kotimainen 3e niin pakosta kallistun siihen normiversioon. uskon, että nämä tasapainoilut kuitenkin on kaikki kotiinpäin niin itselle, kuin pikkuisellekin. :)
 
Itse oon värjännyt hiukset viimeksi joulu-tammikuun tienoilla, jonka jälkeen annoin oman värin tulla ja olin päättänyt jo silloin että nyt saa hiukset vähän aikaa hengähtää, kun vuosikausia oli blondiksi värjätyt (oma väri tumman ruskea), että ei ole tämä värjäämättömyys haitananut näin raskausaikanakaan, katsellaan sitten varmaan vuoden päästä uudestaan sitä hiusten värjäystä, väritkin on jo kaapissa oottelemassa. :)

En oo meikkaillut pitkään aikaan, ennen meikkasin joka päivä töihin, kun tein aamu/iltvuoroa nuorten kanssa päivittäin, mutta nyt kun työnkuva on pelkkää yövuoroa ni en ole itseäni varten yöksi pakkelia naamaan laittanut ja hyvin oon pärjännyt ilman :D Nykyään tulee meikkailua todella harvoin, lähinnä juhliin tai jos tulee käytyä jossain hienommassa paikassa :)

Kynsiä lakkailin ennen aktiivisesti, vaan nyt on viimeksi tullut lakattua ihan alkuraskaudesta, eikä ole sen jälkeen tehnyt mieli kun tosiaan kynsilakan poistoaine haisi niin voimakkaasti :sad001

En ole dödöä tai muita hygieniatuotteita tutkinut että mitä sisältää, Dödö on iha lähikaupasta, varmaan jotain Rexonaa ja hiustuotteet tilaan netistä, kampaamotuotteita. Hygieniatuotteiden käyttöön vaikuttaa niiden haju, että voinko käyttää. Esimerkiksi olin vuosikausia käyttänyt Nivean soft-rasvaa päivittäin, mutta oli pakko hakea apteeksita rasva tilalle, kun nivea haisi minun nokkaan yhtäkkiä niin voimakkaasti alkoholille :D
 
Mulla kans herkkyydet rajoittaa huomattavasti, herännyt aikuisiällä kemikaalien määrään ja lapset siltä yritän säästää. Hiuksia värjännyt jostain 11-vuotiaasta asti, kaikkea on päästä löytynyt! Surutta lätrännyt hajuvesiä, meikkiä, käyttänyt ties mitä pesuaineita iholla ja pyykinpesussa. Jossain vaiheessa kotoa muutettua alkoi sitten miettimään enemmän ravintoa, ympäristöä ja kemikaalien määrää, siitä sitten ollaan kymmenessä vuodessa tultu tähän tilanteeseen. Astma hoituu lääkkeittä, kuten migreenikin, puhtaalla ravinnolla&kemikaalien vähentämisellä on siis mun elämässä ollut todella iso vaikutus. Enää ei tulisi mieleenkään ostaa hajustettua pyykinpesuainetta, saatika huuhteluainetta ollenkaan, pesuainetta myös riittää helposti puolikas ohjeannoksesta. Pesuaineet kaikki meillä biohajoavia ja hajusteettomia.

Meilläkin ollaan pienituloisia, kotihoidontuki, sekä koneistajan palkka, niin ja lapsilisät... Luomuun ei ole aina varaa, mutta sitten valitaan se pienempi paha, eli kotimainen tai ollaan ilman. Ulkomaalaisia antibioottilihoja tai maitotuotteita ei meidän talouteen tule. Ulkomailla myös glyfosaattia saa ruiskutella vapaammin, joten se on yksi iso syy valita kotimainen aina viljatuotteissa, näissä ei luomukaan enää niin paljoa maksa :)

Noista raskasmetalleista, että nehän tosiaan vuosien saatossa varastoituvat elimistön rasvoihin, joten tästä syystä ei suositella painon pudottamista raskaana/imettäessä. Rasvaa kun saa ravinnosta riittävästi, ei raskasmetallit vapaudu samalla tavalla vararasvoista, kuin sillon jos rasvaa ei riittävästi saa ravinnosta. Vauvan kehittyvät solut kuitenkin tarvitsevat rasvaa&proteiinia.

Uusia tutkimuksia tulee jatkuvasti ja niiden mukaan muutetaan sitten suosituksia, jokainen päättää mitä noudattaa, mutta siitä voi ainakin olla varma, että kemikaalien vähentämisestä ei haittaa ole :D Tutkimuksia lukiessa kannattaa myös muistaa, että monen tutkimuksen tulos on päätetty etukäteen ja sitten vain keksitty miten päästään haluttuun tulokseen. Coca-Cola companyn rahoittama tutkimus, että sokeri ei lihota/aiheuta terveyshaittoja, ei mitenkään epäilyttävä? Sitten taas hedelmättömyyttä tutkittaessa jos päädytään tulokseen, ettei hiuksia tulisi värjätä raskausaikana, ei varmasti rahallisesti tutkimustuloksesta hyödy mikään taho? Tämä maailma on kiero ja epäreilu, hyvin vaikea nykyään luottaa mihinkään, saa kovasti tehdä työtä ja lukea tutkimuksia monella kielellä, että jonkinmoista kuvaa saa asioista...

Enkä ole itse mikään varajeesus, oon tupakkaa polttanut ja varmaan tulee joskus viihteellä taas poltettua... Alkoholia tulee käytettyä kohtuudella, mutta kavereiden kanssa jos lähdetään viihteelle, en todellakaan laskeskele riskirajoja, että meniköhän nyt yksi vai viisi liikaa :D Näin me jokainen vedetään ne rajat johonkin, mulla se menee niin, että kaiken mahdollisen minimoin ja joskus sitten marinoin kroppaani alkoholisaastalla sitten oikein olan takaa :D
 
Minä olen värjännyt hiuksiani ihan normaalisti koko ajan. Kampaajan kanssa juttelin heti raskauden alussa ja hän vakuutti ettei vaaraa ole. Sanoi jutelleensa joskus lääkärin kanssa aiheesta eikä lääkärikään ole värejä kieltänyt raskaana olevilta. Sanoi myös, ettei raskaana olevat kampaajat saisi työskennellä ollenkaan jos värit olisivat todella vaarallisia. Itse nyt päätin ottaa riskin tämän asian suhteen, en olisi viitsinyt katsella hiirenharmaata tukkaa koko vuotta. Minulla on lyhyet, vaaleat hiukset.

Muuten kyllä käytän osin luonnonkosmetiikkaa, osin tavallista. Alumiiniton dödö piti vaihtaa kesällä normaaliin, hien haju oli yks kaks kamala. :O Itse yritetään tehdä ruoat mutta välillä tulee sorruttua eineksiin. Eipähän sitä tiedä mitä kaikkea työpaikan ruokalassakin tarjotaan. Niin, e-pillereitä söin n. 15 vuotta putkeen.
 
Noista hiusvärien vaaroistahan ollaan vasta nykypäivänä paremmin tietoisia, koska ovat niin vähän aikaa olleet kotikäytössä yleisiä. Vaaditaan altistusta useaan kertaan ja jokaisen kroppa sitten kestää mitä kestää reagoimatta, mutta siinä voi olla hengenlähtökin lähellä kun kohdalle osuu :sad001 Tämä siis koskee mustia/tummia värejä, sekä hapetettavia värejä. Kampaajat varmaan (ainakin toivottavasti!) tietävät, että mitä myrkkyjä voi raskaana olevan päähän laittaa ilman isompia vaaroja.
 
mä en ole tietoisesti keventänyt mitään muuta kuin nyt pidentänyt hiusten värjäysväliä, mulla on lyhyt tukka ja se kasvaa kohinalla, aiemmasti 6vk on ollut jo ihan maksimiväli ja silloinkin jo toosi ruma juurikasvu. nyt välit tosiaan pidemmät ja värikin menossa asteittain oman väriseenpäin, niin ei juurikasvu niin helpolla erottuisi. (mulla siis pinkkiä, liilaa, sinistä, oranssia, vihreetä..ymym tukkaa ollut jo pitkään :D ) hiusalan ammattilainen, luottoihmiseni kuitenkin (äiti itsekin) tuumasi, että turvallisempia ne ammattivärit on kuin kaupan valmissekoitteet. dödöt on ollut alumiinittomia jo vuosia, pesuaineet ym mahdollisimman luonnollisia pesulaadusta kuitenkaan tinkaamatta, kosmetiikasta käytän mahdollisimman luonnonmukaisia, mutta toisaalta luonnonkosmetiikka on vähemmän kontrolloitua ja omien allergioiden takia en oikein ole ihan puhdasta luonnonkosmetiikkaa voinut käyttää vaikka haluaisinkin. mulla pyörii omien valintojen taustalla myös eettiset näkökulmat mahdollisuuksien mukaan : jos on vaikka merkki "A" joka käyttää eläinkokeita ja sitten tämän samaisen "A" yrityksen tytäryhtiö "B" ei sitten käytäkään, dissaan silti tätä beetäkin jos suinkin mahdollista :wink ei se ole niin helppoa aina. safkakin on mahdollisimman plain ja paljon teen ihan leivästä lähtien itse, mutta jos kukkarossa on 10e ja luomutomaatti maksaa 7e/kg ja tavan kotimainen 3e niin pakosta kallistun siihen normiversioon. uskon, että nämä tasapainoilut kuitenkin on kaikki kotiinpäin niin itselle, kuin pikkuisellekin. :)

Pakko kommentoida äitisi kommenttiin. Käytännössä kaupan ja kampaamon värit on samaa tavaraa. Käyttäjässä on se suurin ero. :)
 
Meillä töissä on pakko meikata. Vapaapäivänä en meikkaa. Yritän mahd vähällä meikillä pärjätä. :) Muutenkin mietin tarkemmin mitä kosmetiikkaa ilman pärjäisin. Mulla on myös pakko olla alumiinia dödössä. Kun lopetin e-pillerit (niitä en ikinä enää aloita) niin hiki alkoi haista aivan hirveälle.

Mä vältän hiusten värjäämistä raskauden aikana. Värjäsin ennen plussaa ja jossain vaiheessa ajattelin raitoja laittaa. Sävyttävillä hoitoaineilla on kivasti saanut väriä freesattua. Harva tietää että tummimmat värit on pahimpia myrkkyjä mitä allergisoitumiseen tulee. PPD on se pahin aine. Sillä ei ole mitään merkitystä onko kevyt- vai kestoväri. Ainoastaan jossain kasviväreissä, useimmissa suoraväreissä, vaalennusjauheessa ei tätä ainetta ole.

Meillä käytetään vain kotimaista lihaa. Luomua ei aina osteta mutta muutenkin vältetään kaikkia ulkomaisia ruokia. Olisi ihanaa jos joskus olisi niin iso piha että sinne saisi oman kasvimaan ja -huoneen niin pystyisi kasvattamaan mahd paljon itse. :)

Minusta on hyvä että ihmiset tulevat tietoisemmiksi kemikaalien haitoista. Harva pystyy täysin niitä välttämään mutta vähentämisestä ei ole koskaan haittaa. :)
 
Muokattu viimeksi:
Hei! :)

Liityn teidän joukkoon, LA 21.3. :)
Sen verran mielenkiintoinen keskustelu oli, koskien mm. hiusvärejä...
Itse olen kampaaja, ja odotan jo kolmattani, enkä värjää tarkoituksella omaa kuontaloani raskausaikana, muutoin kuin huppua käyttäen tai raidottamalla. Kuitenkiin niin, ettei mikään väri kosketa pesua enempää hiuspohjaa. Töissä pyrin välttämään suuria värjäyksiä asiakkaille, mikäli mahdollista ja asian tiimoilta "onneksi" olen muista syistä jäänytkin aika aikaisin töistä pois, joten värien kemikaalialtistus on ollut minulla suhteellisen pientä odotusaikana vs. "Normi aikana".
Tämä tosiaan siksi, koska työn puolesta kroppaani on imeytynyt jo varmasti vallan vaikka ja mitä. :sad001
Kaikki ihmiset kuitenkin tekevät niinkuin parhaaksi näkevät, eikä nyky ihminen välty millään konstilla kemikaaleilta, se on selvä.
Yritän tällä tavoin omalta osaltani suojella kasvavaa pikkuistani. Hiusvärit ovat todellakin herkästi allergisoivia ja jopa syöpää aiheuttavaa tavaraa. :sad001 Taisi jopa olla niin, että Tanskassa raskaana oleville ja imettäville äideillä suositellaan kokonaan pidäyttymistä värjäämisestä...
Onneksi nykyään tiedetään jo paremmin näistäkin riskeistä, niin ihmiset tajuaa kohtuu käytön. :) Esim. Jos syö 9 kk pelkästään ruisleipää, niin takuulla siitäkään ei hyvää seuraa.. :wink
 
Just tajusin, että taisin ihan alussa ehkä vähän ennen plussaa tai heti plussan jälkeen vaalentaa hiuksia juuresta ja ne jäivät aivan keltaisiksi, eikä sitä poista edes hopeashampoo. Nyt tänään törmäsin väitteeseen, että hormoonien vuoksi värjäytulos saattaa epäonnistua em. tavalla esimerkiksi. Oon nyt kärvistellyt sen 4cm keltaisen juurikasvun kanssa ja siihen jatkeeksi tullut vielä pari kolme senttiä ruskeahkoa juurikasvua :grin Kaunis on hiustenväri tällä hetkellä, mutta olkoot nyt sitten toistaiseksi.. :rolleyes:
 
Juu oon kuullut myös, että raskaana ollessa väri ei välttämättä tartu tai voi hormonien? aiheuttamien muutosten vuoksi toimia erilailla. Itsekin siis käytän vaan samaa väriä, mitä oon jo viimeiset kolme vuotta käyttänyt :D Kun se ainakin edellisessäkin raskaudessa toimi kuten ennen. Isommat värimuutokset sitten vasta myöhemmin kun ei lopputuloksesta tiedä :D
 
Tosiaan, juomapullot on meilläkin lasisia tai bpa -vapaita. Paistinpannut myös sellaisia ettei niistä pitäisi myrkkyjä irrota.
 
Takaisin
Top