Kosmetiikan käyttö raskausaikana

Tomaattikissa

Oman äänensä löytänyt
Tästä nousee aina välillä keskustelua mediassa, että raskausaikana kannattaisi pohtia kemikaalikuormaa, ja kosmetiikan käytön miettiminen on varmaankin helpoin tapa lähestyä tätä aihetta.

Oletteko muuttaneet kosmetiikkarutiinejanne raskauden vuoksi? Millaista kauneudenhoitonne on ollut ennen raskautta/nyt raskauden aikana? Entä edellisten raskauksien aikana?

Itse käytän luonnonkosmetiikkaa, mutta olen nyt vähentänyt sitäkin ainakin tämän alkuraskauden ajaksi. Hiuksia en värjää raskaana ollessani enkä käytä kynsilakkaa. Myöskin vartalovoiteen käytön olen jättänyt nyt raskauden ajaksi.

Meikkaan töihin, mutta lopetin meikkivoiteen käytön, kun meikkivoide loppui nyt viikolla 8. Ripsiväri ei ole luonnonkosmetiikkaa, koska en ole löytänyt suttaamatonta versiota. Meikissä tykkään käyttää monia eri tuotteita luomiväreistä varjostuksiin ym., niin niitä tässä vielä mietin, että pitäisikö rajoittaa vai meneekö jo turhaksi nipottamiseksi.

Ajatuksia, mietteitä aiheesta? :)
 
Mä en paljoa ole kemikaaleja miettinyt raskaana ollessa. Ripsaria käytän töissä, muuten en meikkaa. Dödö Dovea ja hiusten pesuaineet Elvitalia. Kynsi- ja hiuslakkaa en ole koskaan käyttänyt. Ihon rasvaukseen käytän Aqualan L -perusvoidetta. Vaatteet pyykkään sensitive-aineilla.

Ainoa, mistä koen huonoa omaatuntoa on hiusten värjäys! Normivärini on vaalea ja olen nyt jo vuosia ollut tummatukkainen. Jo kolmen viikon tyvikasvu alkaa ahdistaan. Hiuksia aion värjätä jatkossakin, mutta vaihdoin ammoniakittomaan väriin ja pidennän värjäysvälin n. 5 viikkoon.

Toivotaan, etten aiheuta alkioille hirveesti vahinkoa! :rolleyes:
 
Itse oon vähentänyt kosmetiikan käyttöä jo 3 vuoden yritys aikana. Lopetin hiuksien värjäämisen ja hajuveden käytön kokonaan. Meikkaamiseen käytän vain ripsiväriä/kulmakynää/puuteria. Muuten päivittäin tulee käytettyä shampoota, hoitoainetta, suihkugeeliä ja dödöä. Ja nyt talvella on pakko rasvata kasvoja ja käsiä, kun muuten kuivuvat :)
 
Mulla on työn takia kemikaalikuornitus aika kovaa (kosmetiikkaa), vaikkei vaarallisiksi luetakkaan ni kyllä niistä varmaan kaikenlaista imeytyy. Ehostamaan joudun..hiukset oon joku aika sit värjänny lähelle omaa väriä, mut harmaata puskee aika kovin ja mietin just tänään et mitähän tekis sen kanssa.
Tietty vois alkaa käyttää kumihanskoja vielä useammin ni vähän kevenis kuormitus.
 
En käytä meikkiä tai rasvoja ollenkaan (enkä ole ikinä käyttänytkään), hiusten värjäys jää nyt tauolle kokonaan vaikka harmaita pukkaakin. Dödöä käytän.

Inhoan kumihanskoja, mutta kaipa niitä pitää ruveta käyttämään siivotessa, koska eivät nuo pesuaineet hyväksikään ole.
 
Minä kyllä rasvaan ihoani päivittäin ja hajusteetonta dödöä käytän. Puuteria ja ripsaria sillontällöin, mutta kohta kun töihin palaan niin en meikkaa senkään vertaa kun meillä ei saa töissä meikkiä käyttää. Hiuksia käyn kampaajalla värjäämässä max 3kk välein.

Viime raskaudessa just puhuttiin mun luottokampaajan kanssa noista värjäämisistä. Ammoniakkihan ei ole oikeasti se paha. Sehän on luonnon ainesosa (onhan sitä ihan pissassakin ;P) mutta sitten on joku aine mitä on pääasiassa tummemmissa väriaineissa, jonka nimeä en muista kirveelläkään, mikä ei ole kauheen hyväks. Ja hennaa sisältävät väriaineet.

Ton kun otin puheenaiheeks niin kampaaja vähän hörähtikin siinä että kyllä hänkin ja kaikki tuntemansa kollegat on hiuksia ihan aktiivisesti värjännyt raskausaikana ja tietenkin päivittäin useita tunteja tekemisissä niitten kemilaalien kanssa, niin ihan normaaleja lapsia on heillekkin syntynyt:grin

Tässä raskaudessa en varmaan paljoa muuta kuin raidoita tyvikasvua. Sitä kun koittaa kasvattaa tukkaa ja jatkuva latvojenkin värjääminen ei ainakaan auta siihen kun sit joutuu kokoajan olla leikkaamassakin.
 
Pakko pyytää anteeks jos musta on alkanu tulee semmonen besserwisser-fiilis ihmisille täällä :woot:
Tuli vaan ekassa raskaudessa luettua ja kyseltyä varmaan kaikki mahdollinen mitä vaan voi olla xD kauhee tarve jakaa sitä tietoa edes jollekkin/jonnekkin jos joku ei vaikka tietäiskään.. :sorry:
 
Mä en juuri meikkaa ku oon laiska. Hiuksia värjään silloin tällöin, aika harvakseltaan. Dödö ja ihan perusshampoot ja -hoitsikat on myös käytössä. Ihoa pakko rasvata päivittäin näin talviaikaan :)
 
Minä rasvailen ihoa ja shampoota ja saippuaa käytän.
Hiuksia en ole värjännyt varmaan 3 tai 4 vuoteen muistaakseni, tykkään omasta väristäni:).
Meikkiä en käytä muutenkaan tai hiusmuotoilutuotteita tai deodoranttia (välillä pesen kainaloita useammin jos oikein hikoiluttaa).
Hihih, varmaan tulee mielikuva nyt jostain metsänpeikosta:grin.
 
Pakko pyytää anteeks jos musta on alkanu tulee semmonen besserwisser-fiilis ihmisille täällä :woot:
Tuli vaan ekassa raskaudessa luettua ja kyseltyä varmaan kaikki mahdollinen mitä vaan voi olla xD kauhee tarve jakaa sitä tietoa edes jollekkin/jonnekkin jos joku ei vaikka tietäiskään.. :sorry:
No siis minua ärsyttää, että esikoisen aikaan kaikkialla sanottiin, että Panadol on turvallista raskausaikana, ja viimeisen parin vuoden aikana on julkaistu useampi tutkimus, joiden mukaan parasetamoli saattaa aiheuttaa syntyville lapsille heikompaa hedelmällisyyttä. Ihan jo siinä määrin, että yhden viikon käytöllä tyttövauvoilla on 40 % vähemmän munasoluja, eikä tuossa ole edes mitään yliannostuksia, vaan ihan normaaleilla annostuksilla. Poikavauvoilla vastaavia ongelmia. Tässä saa nyt sitten miettiä parikymmentä seuraavaa vuotta, että olenko pilannut esikoiseni hedelmällisyyden, ja toivon syvästi, ettei kukaan muu joudu tällaisia miettimään. Siksi minullekin on tärkeää tuoda tämä esiin, kun ei sitä neuvoloissakaan kerrota. Ehkä se kerrotaan vuoden päästä, ehkä viiden vuoden, kuka tietää, ja sitten se on jo liian myöhäistä näille nyt odotetuille vauvoille.
 
Mä oon kuullut kampaajalta saman kuin Sirpaleina noista väreistä. Ajattelen myös, että jos olisi jotain oikeasti vaaralliseksi todettua, niin eiköhän niiden käyttö raskausaikana olisi jo kiellettyä tai niistä ainakin varoitettaisi. Hiusvärit kun eivät ole mikään tämän vuosituhannen keksintö. Toki tutkimusta siitä ei vissiin ihan hirveästi ole, mutta toisaalta ei ole haittaraportointejakaan.
Ehkä nyt jos värjäisin, kävisin ehdottomasti kampaajalla, joka osaa laittaa värin hiuksiin eikä päänahkaan, koska jos jotain verenkiertoon imeytyykin, se menee ihon - ei hiusten kautta. Ja ainoa keino miten ne aineet lapseen voisi kulkeutua, olisi just verenkierron kautta.

Ite kuitenkin ekaa odottaessa aika luontaisesti lopetin värjäämisen. Mä oudosti luomuunnuin siinä samalla muutenkin, vaikken sitä suunnitellut! :joyful: Mitään en sinänsä nyt välttele, mutta pyrin hankkimaan kosmetiikkani ainakin parabeenittomina.
Ylipäänsä mun kemikaalikuorma on tosi vähäinen, kun en juuri rasvaile tai muutenkaan käytä mitään. Ennen lasta kyllä puleerasin itteäni aika paljonkin, kun tuli ulkona juostua ja töihinkin yleensä laitoin jotain. Nyt meikkaan ehkä kerta viikkoon peitevoiteella ja ripsarilla.

Ylellä on muuten hyvä testi omasta kemikaalikuormasta. Mut ainakin sai vähän ajattelemaan tota kemikaalien määrää. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/...altistutko-paivittain-sadoille-vai-tuhansille
 
Mä meikkaan päivittäin ja en oo ees tajunnut et siitäkin olis jotain haittaa :woot: pitääpä alkaa miettimään sitäkin asiaa tarkemmin. Aiemmassa raskaudessa en värjännyt hiuksia ollenkaan, ehkä nytkin pyrin samaan. Aika lähelle omaa väriä onneksi onkin nyt hiukset. Dödöä en oo koskaan käyttänyt. Jotenkin oon aina ollut melko hajuherkkä etenkin kosmetiikalle. Hajuvesistä tulee päänsärky ja esim. miehen dödö haisee niiin hirveelle etten voi mennä samaan huoneeseen hetkeen missä se on sitä suihkuttanu!!
 
Mää vähensin kemikaalien käyttöä ensimmäisen raskauden aikana ja oon sille tielle jäänyt. Deodorantti on markettitavaraa, kun muut ei toimi, mutta rasvat ja pesuaineet ovat suurimmaksi osaksi luonnonmukaista. Käytettyjen tököttien määrä on huomattavasti pienempi kuin ennen ekaa raskautta.
 
Nii ja noi hiusväritkin on kehittynyt ihan hirveesti vuosien saatossa ja varsinkin kampaamoissa käytetään kokoajan luonnonmukaisempia aineita. Toki niissä omat "myrkkynsä" on, mutta verrattuna vaikka oman lapsuuden aikaan.
Mä en kyllä tosta meikkaamisesta ole huolissani oikeen ollenkaan. Enkä ajatellut shampoota ja hoitoainettakaan vaihtaa.
Kristallidödöä oon kyllä pidempään miettinyt jo ihan ilman raskautta, kun vähän tuo alumiini mietityttää, mutta en oo saanu aikaseks vaihettua. Nyt olis ollu niin hyvää aikaa tässä kotona ollessa vaihtaa, kun ottaa oman aikansa ennenkuin kainalot tottuu siihen ja ei haise ihan kuolemalta kun kaikut työntää tavarat pihalle :woot:
 
Mie en osaa olla jotenkin noin varovainen. Jos lähtisin varomaan kemikaaleja niin pitäisi lopettaa hampaiden pesu hammstahnalla, koska mikromuovi. Ja tästä päästäisiin kaikkiin tavaroihin, joista sitä lähtee ja sitten hetken päästä istuisin kovassa tyhjässä huoneessa ja sieltäkin lähtisi kemikaaleja. :happy: Opiskelen alaa, joten tietoa on tässä jonkin verran kerennyt kertymään.
 
En ole edes miettinyt koko asiaa, en kai osaa oikein olla ihan noin varovainen kaiken suhteen. Työpäivinä meikkaan joka päivä, kuuluu ehkä vähän asiaan ja itselle se on ainakin tärkeää kun teen työtä, jossa olen paljon esillä. Hiukset onneksi värjätty siten lähelle omaa väriä, että kestää pitkät sävytysvälit, enkä usko että on haitaksi jos käyn laitattamassa raidat 4kk välein, eli kahdesti koko raskauden aikana.

En jaksa uskoa että mun lumenen kasvorasvat ja seerumit aiheuttaa kovin paljon pahaa - niitä kuitenkin käsittääkseni aika paljon tutkitaan. Mulla on herkkä iho, joten jos joku tuote ei sovi niin vaihdan toiseen. Monikaan luonnonkosmetiikkatuote ei sovi mulle, vaan niistä tulee ihmeellistä näppyä ym, joten olen niiden suhteen luovuttanut jo paljon ennen raskautta.

Olen tarkkana syömisen suhteen, en mikään äärimmäisyyksiin menevä, vaan lähinnä maalaisjärjellä, mutta tämä kosmetiikka-asia on itselle ehkä lähinnä sellainen, etten usko sillä juuri mihinkään vaikuttavani. Jos kosmetiikan suhteen pitäisi olla valppaana edes jonkin pienen asian suhteen, luotan siihen että neuvolassa siitä minulle mainittaisiin ja pyydettäisiin asia huomioimaan.

Maalaisjärjellä ajattelin mennä. Jos joku ei tunnu hyvältä tai järkevältä niin jätän pois, mutta en ajatellut koko kosmetiikkavalikoimaani pistää roskikseen ja ostaa uusia (jotka eivät välttämättä edes minulla toimisi, ja saattaisin joutua ostamaan useita eri) tilalle vain sen takia että olen raskaana. Kukin tavallaan!

Siivotessa käytän kumihanskoja muutenkin, ja pyykinpesuaineet ovat sensitive-mallia jo valmiiksi. Astianpesuaineen vaihdoin sen takia, että aiempi haisi omaan nenään liian voimakkaasti ja se alkoi ällöttää :woot:
 
Pakko pyytää anteeks jos musta on alkanu tulee semmonen besserwisser-fiilis ihmisille täällä :woot:
Tuli vaan ekassa raskaudessa luettua ja kyseltyä varmaan kaikki mahdollinen mitä vaan voi olla xD kauhee tarve jakaa sitä tietoa edes jollekkin/jonnekkin jos joku ei vaikka tietäiskään.. :sorry:


Höpö höpö :smiley-bounce012 Ei todellakaan ole sellaista fiilistä ja mun mielestä on tosi tärkeää, että kaikesta puhutaan. Jokainen sitten kuitenkin lopulta tekee omat päätöksensä.
 
Hyvä! Välillä tulee vaan tällein savolaistuneena semmonen olo että menee ihan "pätemiseksi" :hilarious:
 
Mä viimeisellä raskauskuulla säikähdin kun luin kemikaaleista raskaudessa! Erityisesti parabeenit vaikuttavat pahiksilta.

Ennen naamatauluun jopa 15eriä meikkiä kuus päivää viikossa! Kun havahduin lahjoitin kaikki parabeeneja sisältävät tuotteet varoituksen kera. Vähensin radikaalisti meikkausta ja piiikku hiljaa siirryn luonnonkosmetiikkaan!

Tulee meikattua vähemmän ja tuotekirjo suppeampi sekä enempi luonnonkosmetiikkaan taipuva :)
 
Meikkaan aivan peruskosmetiikalla, käytän aivan tavallisii pesuaineita, deodorantteja, värjään tukkaani silloin kun se värjäystä vaatii. En ole kosmetiikka-asioissa luopunut viime raskaudessa mistään, en myöskään tässä raskaudessa tule luopumaan. Maalaisjärjellä mennään. Viime raskaudessa mulla oli myös rakennekynnet ja ripsienpidennykset mutta tällä kertaa ei ole.
 
Takaisin
Top