Koska kertoa töissä raskaudesta?

Piitzu

Jostain jotain jo tietävä
Tuli tälläinen mieleeni, että milloin te muut olette ajatelleet kertoa töissä raskaudestanne?
 
Vaikka minulla onkin vakituinen työ, niin siitä huolimatta en oikein tiedä, että milloin olisi sopiva aika kertoa. Toiseksi, koska teen vuorotöitä ja pitää rampata neuvolassa, äitiyspkl, lääkärillä jne. niin joutuu aina sumplimaan tosi paljon vuorojen kanssa, että pystyy menemään aiheuttamatta liiallista uteliaisuutta muissa.
 
Ikävää myös se, että neuvolassa sanottii jo ekalla kerralla, että raskauden edetessä, joudun tod.näk. luopumaan yövuoroista. Eivät tee hyvää tms.
 
Niin niin, kunhan tässä pohdin itsekseni, että parin viikon päästä raskaus kestänyt sen 4kk, -> 5kk raskautta jäljellä, (- miinus äitiyslomalle jäämis kuukausi + pitämättä jääneet kesälomat) eli n. +3kk töitä jäljellä.......
 
Hei!
Itse kerroin jo muutama viikko sitten, koska mahastani näki jo selvästi. Tiesin että huhuja kiertää jo. Kun kerroin pomolle hän olikin jo "arvaillut". Itseäni helpotti kun olin saanut kerrottua, vaikka kertomishetkellä sydän pompotti miljoonaa ja meinasin odotellessani jo perääntyäkin [:)]. Meillä ainakin henkilökunta on tosi ymmärtäväisiä mua kohtaan ja eivät odotakaan että rehkisin. Kyselevät vointia ym. On paljon vapaampaa kun on kertonut. Itsellänikin vakityö.
 
Minä kerroin viikko sitte... töissä ei ihan kaikki tiedä mutta ne jotka tietää on ollut kans tosi ymmärtäväisii kun en voi esim nostaa parii lasta enää ollenkaa ko ne suutuspäissään esim. potkii...
mun fiilistä helpotti kovasti kertominen :)
 
Kerroin heinäkuun loppupuolella muistaakseni. Helpotti kovasti, ja johan tuota alko olla vaikea peitelläkii. Ja asiakkaat ois varmana kohta arvannu. [:)] Nyt voi olla luontevasti töissä ja asukkaat on innossaan. [:D]
 
sepä se kun hoitotyös kyl pitää aika pian kertoa asiasta, jos on esim. aggressiivisia potilaita. yks mun tuttu oli raskaana nii sille tuli helpot aamut kun sen ei tarttenu tehä pahemmin mitään pesuja ym. liian raskasta hommaa muutenkin. Kerran oli jo tilanne ettei oikeesti ois kaverille käyny pahemmin kun toinen veteli nyrkkiä esiin. Piti ihan raskaana oleva kaveri hätistää pois tilanteesta.
 
Kerroin heti ensimmäisen ultran jälkeen, viikkoja tais olla 12. En halunnut, että aloittavat jossakin vaiheessa kyräilyn, että onkohan tuo raskaana vai muuten vaan läski. Olivat kaikki, pomoa myöten aidosti iloisia. Muut työntekijät alkavat olla eläkeiässä, joten tämä on vain virkistävä poikkeus.
 
Ikävää myös se, että neuvolassa sanottii jo ekalla kerralla, että raskauden edetessä, joudun tod.näk. luopumaan yövuoroista. Eivät tee hyvää tms.


Piitzu, tuota mietin että ei kukaan voi määrätä sun elämää tai aikaa milloin teet töitä. Mun käsityksen mukaan tärkeintä vauvalle on se että äidillä on hyvä olo. Jos sulle ei oo yövuorot raskaita (tämän käsityksen kirjoituksestasi sain), niin itse niitä jatkaisin epäröimättä. Muistan itse ekalla neuvolakerralla, kun sanottiin että nyt sitten pitää syödä terveellisesti ja ulkoilla joka päivä. Minä heitin sellaiset mielestäni heti, koska olo oli niiiiiiin kamala, ettei syöminen eikä edes ajatus liikkumisesta tullut kuuloonkaan. Eli....tee niin kuin susta itsestäsi tuntuu parhaalta.   
 
[:D] Itse kerroin viikko sitten =)
Kaikki olivat aidosti iloisia ja sain kovasti onnitteluja. Meidän toimistossa vain tuli hätä, että kuka ihme tulee mun tilalle.. Meillä tooosi hyvä ilmapiiri toimistolla ja paniikki iski muille. Voi toisia.. Sanoin, että eiköhän sieltä joku ihan mukava tule sijaistamaan. =)
 
 
Minä kerroin töissä aika pian tiedon saannin jälkeen, koska en yhtään tiennyt vielä silloin, että millaista hommaa uskallan tehdä. Jos en olisi raskaana, joutuisin nostelemaan jatkuvasti raskaita tavaroita, mutta nyt olen saanut niistä hommista vapautuksen [:)] toimistoa ja kevyempiä hommia siis. ihan mielelläni teenkin sillä selkäkin reistailee aina välillä ja haluan nyt mahd. paljon sitä säästellä. Parin viimeisen viikon aikana yht. 3 asiakasta on uskaltanut kysyä raskaudestani, tänään viimeksi.[:D] Selvästi maha jo näkyy, mutta esim. tänäänkin asiakas myönsi epäilleensä, muttei ollut uskaltanut aikaisemmin kysyä, jos olisinkin vaikka vain lihonnut kesäherkuista[:D][:D][:D] Joo, lihonnut siis vain mahan kohdalta[:D][:D]. Kiva katsella niitä asiakkaiden arvioivia katseita: "Kysynkö vai enkö kysy....." [:D][;)]
 
Pomolle kerrottiin  heti kun 12vk oli täynnä, kun noita neuvolakäyntejä ym. tulee kuitenkin sen verran paljon. Hyvä pomon on minusta tietää jo varhaisessa vaiheessa. Helpottaahan se töiden järjestelyäkin. Työkavereille en kertonut, vaikka mahan kyllä näki jo. Kysyivät sitten suoraan tuossa viikko sitten ja silloin kerroin. Kovasti olivat iloisia. Jotenkin tuntuu nyt helpolta, kun voi olla ihan avoimesti raskaana ja hoitaa työnsä niillä voimilla ja mahiksilla, joita raskaus antaa.
 
Takaisin
Top