Koska ajattelitte kertoa?

Johanna☆

Satasella mukana keskusteluissa
Kesämammat 2016
Vai ootteko jo kertonu raskaudesta? Me ei olla kerrottu, eikä kerrota pitkään aikaan. Niin aikasta ja en jaksa sitä hössötystä mitä siitä seurais. Jolleki kaverille voisim ehkä kertoa, mutta perheille ei.
 
Kerrotaan vasta sitten kun ensimmäinen kolmannes on kulunut. Tietysti jos saan pidettyä salassa niin pitkään. Perheelle kertominen jännittää tosi paljon ja ne tulee olemaan järkyttyneitä :D Ja meistä on oikeudenmukaisinta että vanhemmat kuulee ensimmäisenä, joten kavereillekaan ei sanota.
 
Ekan raskauden kohdalla kerrottiin ensin perheille ekan ultran jälkeen. Nyt ehkä houkuttelis olla kertomatta niin kauan ku mahollista, mutta saa ny nähä kuinka pian alkaa maha näkyä. Oon tosi pieni, nii saattaa huomata kyllä piaki
 
Minkä takia järkyttyneitä? Meillä ei meinannu uskoa ku kerrottiin ekasta. Miehen isä luuli oikeesti, että vitsailtiin
 
Minäkin olen pohtinut että milloin olisi hyvä kertoa. Olen ajatellut että ultran jälkeen kertoisin tästä ihkaensimmäisestä vauvastani vanhemmilleni. Tiedän että heitä myöhemmin harmittaisi jos olisin pitänyt liian pitkään salassa.. Jännittää tietenkin miten vanhemmat reagoivat siihen, vaikka uskon että kuitenkin hyvin. Aiemmin olen kyllä kertonut vauvakuumeilevani ja olen huomannut äidilläni ajoittain kuumeilua (virkannut paljon vauvojen tossuja ja muuta sellaista).. Mutta olisihan se ensimmäinen lapsen lapsi vanhemmilleni, joten todella uusi asia sitten sulattaa. Tällä hetkellä vain muutama puolituttu tietää jotka asuvat kauempana, ja tietenkin poikaystäväni. Eli periaatteessa kahden olemme vielä tiedon kanssa. :)
 
Omille vanhemmilleni olen jo kertonut, kuten muistakin, heti kun sain itsekin tietää. Muille perheidemme jäsenille kerromme varmaan ar-ultran jälkeen ja muut saa sitten tietää sitä mukaa, kun puheeksi tulee tai raskaus näkyy.
 
Omille vanhemmilleni ja siskolle ollaan kerrottu "käytännönpakosta". Elämä on vaan paljon helpompaa ja stressittömämpää kun he tietävät. Miehen vanhemmille kerrotaan joskus rv 12 tienoilla eli joskus joulun alla. Kavereille ja muille sukulaisille sen jälkeen. :)
 
Meillä ollaan myös sovittu, että kerrotaan vanhemmille vasta siinä rv 12 paikkeilla. Se on kuitenkin sitä kriittisintä aikaa. Kun tämä lapsi on meille vielä ensimmäinen, ja molemmille tuleville isovanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi, ei tee mieli herättää toiveita liian aikaisin. Tai ylipäänsä kertoa, että ollaan yritetty lasta. Lisäksi hieman pelottaa oman äitini reaktio. Ollaan samanlaisia siinä, että kaikki muutokset otetaan aika kiivaasti vastaan ja siinä hötäkässä saattaa tulla sanottua jotakin, mitä ei tarkoita. Uskon kuitenkin, että pidemmän päälle on iloinen asiasta. Miehen vanhempien tiedän ilahtuvan ikihyviksi.

Yhdelle kaverilleni aion kertoa kuitenkin melko pian, sillä hän tietää minun jättäneen pillerit pois. Lisäksi hänellä on pieni poika, joten päätin kertoa, jotta voin sitten kysellä häneltä tarvittaessa tyhmiä :grin Varsinkin tässä vaiheessa, kun ei omalta äiditä voi kysellä mitään.
 
Kerroin siskoilleni heti ja muutamalle kaverille, koska tiesivät että yritämme lasta. Muille kerrotaan vasta ekan ultran jälkeen eli sitten kun ensimmäinen kolmas on ohi. Anopille kerron sitten vasta kun on pakko. Ärsyttävä hössöttäjä jota en jaksa sekuntiakaan näin raskausaikana :D
 
Johanna tarkoitit varmaan minua? :) No minun vanhemmat ei voi varmaan kuvitellakaan, että jo nyt olisin raskaana. Niiden mielestä pitäisi koulu käydä ensin loppuun ja sitten vasta perhe. Että todennäköisesti ne tulee järkyttymään, mutta eiköhän ne sen jälkeen suhtaudu tähän ihan hyvin ja innolla odottavat ensimmäistä lastenlastaan :)
 
Meillä on se ärsyttävä tilanne, että melkein kaikki kaverit tietää, että ollaan yritetty raskaaksi tulla, koska olin niin idiootti, että menin silloin vuosi sitten kertomaan, että olen jättänyt pillerit pois. Olin vain yksinkertaisesti niin innoissani asiasta, että en malttanut olla kertomatta. No, sitten kun raskaus-uutisia ei alkanut kuulua, niin kaverit toki alkoi kyselemään ja sepäs vasta oli mieltä ylentävää kertoa kaikille vuoron perään, että "ei vieläkään". Nyt tämä kyselyrumba on vihdoin laantunut, niin yritetään pitää asia salassa ekaan ultraan saakka, koska siitä lähtien asia on kai aika varmaa. Olisi kamalaa jos nyt tulisi keskenmeno ja kaikki tietäisi, että olen ollut raskaana. Siitä seuraisi taas uusi voivottelukerho.

Mutta omalle äidille kerroin kyllä heti plussa jälkeen, koska haluan kysellä asioista joltain, joka tietää :) Nyt isänikin tietää, kun äiti oli sille kertonut. Miehen vanhemmille kerrotaan myös varmaan jo ennen ultraa. Mutta kavereille vasta sen jälkeen. Jos nyt ei vahingossa tule ilmi.
 
Agronomi, itse tulin ekan kerran raskaaksi 21-vuotiaana myös kesken opintojen. Kovasti oli tervetullut lapsi, ja olen aina tiennyt haluavani lapsia. Oli kyllä hieman kiusaantunut olo, kun sukulaiset toisensa jälkeen valistivat meitä suorittamaan opinnot kiltisti loppuun ennen lasten hankintaa. Pullahan oli tuolloin jo uunissa, että siinä sitten muikeasti hymyilin takaisin. :p Hyvin ottivat lopulta vastaan uutiset. Ja täytyy sanoa, että lasten hankinta opintojen aikana on mielestäni erittäin toimiva ja järkevä vaihtoehto! Opinnot joustavat usein paremmin kuin työelämä, pienet lapset eivät edellytä vielä mitään valtaisia tuloja, ja opiskeluunkin saa uutta motivaatiota lasten myötä. :)
 
Aivan :) No puolensa kaikella. Ite aattelin opiskellessa, että se ois aivan kaameeta tulla raskaaks kesken opintojen. Muta nyt ku miettii, niin siinä on kyllä se tosi hyvä puoli, että sitte ku äitiysloma loppuu/päättää hoitovapaan, niin tietää minne palaa. Mä oon ite töissä määräaikasena, niin ku olin ensimmäisen raskaudenki aikana, ja tää on kyllä tässä asiassa se ikävin puoli. Kun ei tiedä yhtään mitä sitte. Saako töitä ennen äitiyslomaa tai kuinka piab sitten ku se on ohi. Jos oisin paljon nuorempi niin olisin ehkä vielä hetken odottanu yrittämisen kanssa kun pian selviää jatkuuko työt nykysessä työpaikassa vai ei.
 
Heh, esimies sai nyt kunnian olla ensimmäinen meidän jälkeen. Ensi vuoden budjetteihin piti laittaa sijaisarvioita jne.. Siksi. Tokikin kohta kaikki näkee ku pursun vaatteistani ulos vaikka kuin yrittää peitellä, turvottaa niin peevelisti:nailbiting:
 
Alustavasti suunnitelmissa olisi kertoa jouluaattona, jolloin viikkoja olisi kasassa n. 13-14 ja ultra käyty. Suunnittelin jo mielessäni että ojennan "lahjaksi" kirjeen, jonka sisällä ultrakuva ja lappu LA X.X. :) Minun puolen suvusta varmaan kaikki tietävät että yritetään toista, ja oma äiti ei pysy housuissaan kun odottaa jo ilmoitusta uudesta pienestä. ❤

Miehen suku tietää kyllä että toinen lapsi on suunnitelmissa tulevaisuudessa, mutta tuskin kukaan osaa arvaa että ollaan jo pitkään aktiivisesti yritetty. :) Kaverit tietää myös, ja parhaalle kaverille lupauduin kertomaan heti, mutta vartotaan nyt vielä jotta raskaus varmistuu :wink Veljelle täytynee kertoa ennen joulua, sillä hän lähtee ennen joulua yli kuukauden reissulle. Tosin viimeeksikin veli oli eka joka sai kunnian kuulla uutisesta ensimmäisenä. :)
 
Niin kauan kuin vaan mahdollista. Vatsa varmaan taas pompahtaa esiin n 10-12 viikolla, saavat sitte alkaa arvuuttelemaan olisko vaiko eikö:)
 
Mies tottakai tietää, mut muille en oo kertonu. Ensimmäinen lastenlapsi olis molempien vanhemmille niin ei uskalla liian aikaisin mennä kertomaan. Varhaisultra on ens viikolla 15.10 ja neuvola sit 20.10. Mahdollisimman pitkään ollaan kertomatta. Kerrotaan ehkä kuukauden päästä et olis rv 10 jos ei aiemmin kukaan kysy :)
 
Rouva, kuinka pitkällä olet nyt? Itsekin olen tuota varhaisultraa miettinyt, sehän tehdään ilmeisesti yleensä rv 6-8 vai?
 
Jouluna varmaan mekin kerrotaan :) Jos hommais tulevalle isosiskolle paidan missä lukee "isosisko" ja marssitaan vaan paikalle ja katsotaan mitä tapahtuu :D
 
Takaisin
Top