Koronarokote

Mellie

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2022
Mitä meinaatte tehdä tämän kanssa yrittäessä ja raskaana ollessa?

Nythän THL jo sanoo, että voi ottaa raskaana ja saa ottaa yrittäessä. Kuitenkin valmistajan ohje valmisteyhteenvedossa on edelleen on että ei raskaana ja 2 kk varoaika yritykseen.

Löysin valmistajan ilmoituksen tutkimuksen käynnistämisestä raskaana oleville helmikuussa 2021. Tähän tutkimukseen otetaan 24-34 viikoilla olevia ja heitä seurataan 7-10 kuukautta. Eli ei vielä ole valmista tulosta tästä.

Rokote ei ole ollut kovin pitkään käytössä, niin että käyttödataa siitä minkälaisia lapsia rokotteen ottaneille syntyy taida edes olla mahdollista olla olemassa. Missään ei kai ole edes tutkittu mitä rokote tekee hedelmöitymisen hetkellä, eikä tällaisesta yllättäen raskaaksi tulleiden alkuraskaudesta rokotettujen osalta ole riittävästi dataa olemassa.

Omalla kohdalla en nyt lähde riskeeraamaan ainakaan ekoilla 12 viikolla ja ovulaation hetkellä raskauden suhteen. Mulla ois ollut aika dpo2 rokotukseen ja tulin siihen tulokseen että liian iso riski. Jos en tule nyt raskaaksi, niin otan rokotteen kp2-4jos saan siihen ajan tähdättyä.
 
Samaa pohdin itse kovasti myös, mutta lopulta päätin rokotuksen ottaa. Meillä käynnissä siis lapsettomuushoidot, vielä tuloksettomana kylläkin. Lääkäri ohjeisti, että rokotteen voi ehdottomasti ottaa ja samaahan tosiaan linjasi THL myös. Joten näillä perustein päätin sitten rokotteen kuitenkin ottaa. Paljonhan se mietitytti, voiko vaikuttaa inseminaation onnistumiseen.
 
Otin rokotteen 2,5 viikkoa sitten. Hoitoihin ollaan menossa. Oli tarkoitus aloittaa noin 2 viikkoa rokotteen jälkeen, mutta hoito siirtyi sitten muista syistä seuraavaan kiertoon. Jos raskaudun niin mietin kakkosrokotteen kohtaloa sitten uudelleen. Luultavasti ottaisin raskaanakin mutta en tiedä jos ihan alussa..
 
Mulla painaa huolena eniten mahdolliset ongelmat alkuvaiheen herkässä solunjakautumisessa ja siitä tulevat kehityshäiriöt, joiden ilmenemistä ei ole mitenkään voitu tutkia muuta kuin eläimillä ja miten niissäkään mitkään kongnitiiviset ongelmat voi edes näkyä.

Jos jotain tuollaista ilmenisi, korvaisiko kukaan mitään, kun valmistaja ei käyttöä uskalla suositella? THL ei taida olla myöskään missään korvausvastuussa oleva osapuoli asiassa. Rokote on ollut käytössä vuoden vaihteesta, joten yhtään hedelmöitymisen ajan koronarokotusvauvaa ei ole vielä edes voinut syntyä.

Jos olisin 20+ iältäni, en miettisi näin paljon, koska olis vielä paljon aikaa yrittää lisää lapsia. 40+ iässä ei ole enää mahdollisuuksia hukattavaksi asti, niin en ota pienintäkään riskiä alkuraskaudessa, että mun mahdollisesti ainoan hyvän hedelmöittyneen munasolun pilaisi rokote, jota ei ole tässä tilanteessa tutkittu.
 
Niin, ne on näitä riskejä mitä jokaisen pitää punnita omalla kohdallaan. Itselläni painaa ehkä eniten se, että raskaus itsessään altistaa koronan vakavammalle tautimuodolle ja pahimmassa ääritapauksessa raskaus pitäisi purkaa hoidon (hengityskone) mahdollistamiseksi. Tuntuu että joka päätöksessä on ne hyvät ja huonot puolensa :sorry:
Ikää on mullakin, lähes 40v ja yritystä takana 16 kiertoa.
 
Tuo on myös yks riski. Siihen omaan sairastumiseen voi ite kuitenkin vähän vaikuttaa pysymällä paljon kotona.

Jos mulla ei ois näitä lapsisuunnitelmia niin oisin ottanu rokotteen jo. Ja jos oisin tienny et edellinen kierto ei tärpännyt, oisin ottanu rokotteen ekana kiertopäivänä. Mut eipä sitä aikaa saanu enää samalle päivälle ku menkat päättikin alkaa.
 
Mä otin rokotteen dpo4. Nyt on yk17 eli aika hitonmoinen tuuri jos nyt tärppää.
 
Tuo on myös yks riski. Siihen omaan sairastumiseen voi ite kuitenkin vähän vaikuttaa pysymällä paljon kotona
Jep, mut esim meillä puoliso tekee töitä ihmisten parissa päivittäin ja isommat lapset ovat koulussa. Kaikkea ei voi aina minimoida, mutta toiset voivat vaikuttaa näihin asioihin enemmän ja toiset vähemmän ja omat ratkaisut tehdään sit tietysti sen mukaan :)

Tylsää se kyllä on joutua miettiä tämmösiä kaiken muun paineen lisäksi mitä tähän raskausyritykseen kuuluu :sorry:
 
minä otin tänään rokotteen, kp3. meillä hoidot kesken (toistaiseksi yksityisellä) ja heidän ohje oli että ihan alkukierrosta voi ottaa, mutta muuten eivät suosittele hoitokierroissa. tällä hetkellä siis lääkkeelliset inssit meillä menossa.

minuakin pelottaa tuo tauti ja varsinkin jos raskaana ollessa sen saisi. miehellä pakollista ihmisten kanssa tapaamista työn kautta ja lapsi on päiväkodissa, joten kyllä riskejä riittää. varmasti omallakin työpaikalla palataan syksyllä osittain lähityöhön.
 
Otan kyllä rokotteen heti kun saan (eli ensi viikolla, jee!). Halusin ehdottomasti ainakin ensimmäisen rokotteen ennen raskautumista, joten olemme pitäneet yrityksestä nyt vähän taukoa sen takia. Jos nyt satun tulemaan heti raskaaksi ekan rokotteen jälkeen, niin otan toisen sitten toisella kolmanneksella. Ei se kyllä ensimmäiselläkään kolmanneksella näytä aiheuttavan mitään riskejä, mutta ensimmäisen kolmanneksen aikaan keskenmenot ovat muutenkin aika yleisiä, niin en halua jäädä jossittelemaan, johtuiko se sittenkin rokotteesta. Korona on raskaana paljon vaarallisempi kuin muuten, ja toisaalta rokotteet ovat yleisesti turvallisia raskausaikana (paitsi eläviä viruksia sisältävät, mutta mRNA-rokotteet eivät tosiaankaan sisällä eläviä viruksia).

Yrityksen aikana sanoisin, että ainoastaan hedelmöityshoidoissa olevien kannattaa ajoittaa rokotus alkukiertoon, ettei vahingossakaan mene kierto (ja kallis hoito) hukkaan. Sinänsä se riski on pieni ja liittyy nimenomaan siihen, ettei raskaus immuunireaktion takia alakaan. Ei siis niin, että lapsesta tulisi jotenkin vammainen sen takia.

Nyt onneksi dataa raskaana rokotuksen saaneista on jo tosi paljon, koska monissa maissa on rokotettu jo paljon raskaana olevia. Ja olihan jo niissä ensimmäisissä rokotustutkimuksissa osallistujia, jotka sattuivat tulemaan raskaaksi silloin tai saivat rokotuksen ihan alkuraskaudesta, eikä heidänkään kohdallaan havaittu mitään ongelmia.
 
Olen itse raskaana viikolla 26, olen pohtinut tässä rokotetta ja ajatellut vielä ehkä olla ottamatta, mutta heti synnytyksen jälkeen kyllä otan viimeistään. Viikonloppuna selvisi, että mieheni isä ja hänen naisystävä (+60v) eivät ole ottaneet ja eivät aio ottaa rokotetta.. en oikein tiedä mitä ajatella tästä, jotenkin olen ajatellut, että omat läheiset ottaa rokotteen (ajatellut sen suojaavan myös minua ja vauvaa), mutta yllätti tuo aika vahva roketavastaisuus.. mietin nyt kuinka heitä uskaltaa vai uskaltaako tavata loppuraskauden aikana tai heti vauvan syntymänkään jälkeen.. Mitä mieltä olisitte? Toki tämä on jokaisen oma päätös, mutta itse olen sitä mieltä, että rokote otetaan jo sen takia, että tämä joskus loppuisi..
 
Olen itse raskaana viikolla 26, olen pohtinut tässä rokotetta ja ajatellut vielä ehkä olla ottamatta, mutta heti synnytyksen jälkeen kyllä otan viimeistään. Viikonloppuna selvisi, että mieheni isä ja hänen naisystävä (+60v) eivät ole ottaneet ja eivät aio ottaa rokotetta.. en oikein tiedä mitä ajatella tästä, jotenkin olen ajatellut, että omat läheiset ottaa rokotteen (ajatellut sen suojaavan myös minua ja vauvaa), mutta yllätti tuo aika vahva roketavastaisuus.. mietin nyt kuinka heitä uskaltaa vai uskaltaako tavata loppuraskauden aikana tai heti vauvan syntymänkään jälkeen.. Mitä mieltä olisitte? Toki tämä on jokaisen oma päätös, mutta itse olen sitä mieltä, että rokote otetaan jo sen takia, että tämä joskus loppuisi..
Yhtä lailla voisit saada heiltä tartunnan, vaikka olisivat ottaneet 2 rokotetta. Rokote ei suojaa tartunnalta eikä taudin levittämisestä käsittääkseni, vaan taudin vakavammalta muodolta.
 
Yhtä lailla voisit saada heiltä tartunnan, vaikka olisivat ottaneet 2 rokotetta. Rokote ei suojaa tartunnalta eikä taudin levittämisestä käsittääkseni, vaan taudin vakavammalta muodolta.

Ei suinkaan yhtä lailla. Vaikka koronarokotteiden tavoitteena oli ennen kaikkea suojata taudin vakavammalta muodolta, niin nyt on dataa mm. Israelista, että rokote myös vähentää huomattavasti riskiä tartuttaa koronaa muihin (israelilaisdatan perusteella estää tartuttamisen 89%).

Minulla on myös valitettavasti miehen perheenjäseniä, jotka eivät aio ottaa rokotetta, joten sitä suuremmalla syyllä haluan sen itse.
 
Ei suinkaan yhtä lailla. Vaikka koronarokotteiden tavoitteena oli ennen kaikkea suojata taudin vakavammalta muodolta, niin nyt on dataa mm. Israelista, että rokote myös vähentää huomattavasti riskiä tartuttaa koronaa muihin (israelilaisdatan perusteella estää tartuttamisen 89%).

Minulla on myös valitettavasti miehen perheenjäseniä, jotka eivät aio ottaa rokotetta, joten sitä suuremmalla syyllä haluan sen itse.
Ok, mut sehän on hyvä tieto. Jotenkin niin paljon on hoettu sitä että rokote ei estä tartuntaa eikä näin ollen myöskään estä levittämistä tautia, että senkin vuoksi en ole laskenut sen varaan että kunhan muut ottavat. Mutta aina parempi mitä vähemmän levitetään sitä eteenpäin :smiley-angelic001
 
Olen itse raskaana viikolla 26, olen pohtinut tässä rokotetta ja ajatellut vielä ehkä olla ottamatta, mutta heti synnytyksen jälkeen kyllä otan viimeistään. Viikonloppuna selvisi, että mieheni isä ja hänen naisystävä (+60v) eivät ole ottaneet ja eivät aio ottaa rokotetta.. en oikein tiedä mitä ajatella tästä, jotenkin olen ajatellut, että omat läheiset ottaa rokotteen (ajatellut sen suojaavan myös minua ja vauvaa), mutta yllätti tuo aika vahva roketavastaisuus.. mietin nyt kuinka heitä uskaltaa vai uskaltaako tavata loppuraskauden aikana tai heti vauvan syntymänkään jälkeen.. Mitä mieltä olisitte? Toki tämä on jokaisen oma päätös, mutta itse olen sitä mieltä, että rokote otetaan jo sen takia, että tämä joskus loppuisi..
Mä oon rv 39 ja en ota vielä ennen kuin vauva syntyy. Katson tilanteen mukaan ja mitä oma mieli sanoo synnytyksen jälkeen milloin otan rokotteen.
 
Niin, ymmärsin myös, että jos on kaksi rokotettua samassa tilassa niin silloin tarttuvuus on paljon pienempi/olematon. Ja tietysti edes rokote ei anna 100% suojaa tartunnalta. Mutta, jos he jättävät kokonaan ottamatta niin, vaikka itsekin rokottautuisin niin silti he tartuttavat edelleen paljon suuremmalla riskillä myös rokotettuja.. Hankala aihe ja meillä tämän isovanhemman kanssa eroaa mielipide niin suuresti asiasta, että senkin takia olen varmaan nyt asiasta niin herkillä ja hämmennyksissäni..
 
Mua on myös paljon mietityttänyt rokote juuri raskausaikana. Viime viikolla tuli mahdollisuus varata aika rokotteeseen, mutta haluan odottaa raskauden jälkeiseen aikaan, kun nyt rv 31+0. Ja jos kesäkin hillitsisi tartuntojen määrää, kuten viime vuonna. Jos en olisi raskaana, olisin varannut ajan heti tai jos rokotetta olisi tutkittu kauemmin, olisin voinut herkemmin ottaa raskausaikanakin.
 
Otin ekan rokotteen, kun en ole raskautunut vielä ja siskolla on elokuun lopulla häät. Kaikki sukulaiset ei oo ottanu rokotetta ja sisko toivoo vieraita mahd. paljon, niin varasin omalta osalta rokotteet. Jos olisin ollut raskaana, olisin ehkä lykännyt rokotuksia lapsen syntymän jälkeen.
 
Pakko tulla avautumaan tänne asiasta ja ”kiva” huomata, että muutkin arpoo samaa asiaa.
Mä olen ollut siinä kuvitelmassa, kun thl sivuillaan mainitsee, että koronarokotteen ottaminen ei estä raskauden yrittämistä. Nyt luin kuitenkin läheisen koronarokotepaperista, ettei valmistaja suosittele yrittämään raskautta seuraavaan 2kk. Ja jos toinen rokote annetaan 3kk päästä, niin silloinhan raskauden yrittäminen siirtyy 5kk.
Mulla olis just nyt ovulaatioaika ja huomenna aika varattuna rokotukselle. Nyt mietin siirränkö sitä vielä. Mutta jos sattuisin raskautumaan tästä kierrosta, niin uskaltaisinko ottaa alkuraskaudesta, en todennäköisesti.
Tämä on kyllä niin kakspiippuinen juttu ja vastuu päätöksestä melko ristiriitaisten tietojen valossa on itse rokotteen ottajalla, niin ei kyllä ole mikään helppo päätös. Toisaalta mietin, että olisimpa ottanut jo aiemmin ja nyt saisin pian jo toisen rokotteen. Mutta kun on reilu 6kk yrittämistä takana ja molemmilla ikää sen verran, ettei halua yrittämistäkään enää lykätä liian pitkään..
Ehkä kuitenkin kallistun siihen, että otan nyt sen ensimmäisen rokotteen..

Laittakaa muutkin tänne mitä ootte ajatelleet! Vaikka ei muiden päätökset suoraan vaikuta omiin, niin on se hyvä lukea muidenkin näkökulmia.
 
Pakko tulla avautumaan tänne asiasta ja ”kiva” huomata, että muutkin arpoo samaa asiaa.
Mä olen ollut siinä kuvitelmassa, kun thl sivuillaan mainitsee, että koronarokotteen ottaminen ei estä raskauden yrittämistä. Nyt luin kuitenkin läheisen koronarokotepaperista, ettei valmistaja suosittele yrittämään raskautta seuraavaan 2kk. Ja jos toinen rokote annetaan 3kk päästä, niin silloinhan raskauden yrittäminen siirtyy 5kk.
Mulla olis just nyt ovulaatioaika ja huomenna aika varattuna rokotukselle. Nyt mietin siirränkö sitä vielä. Mutta jos sattuisin raskautumaan tästä kierrosta, niin uskaltaisinko ottaa alkuraskaudesta, en todennäköisesti.
Tämä on kyllä niin kakspiippuinen juttu ja vastuu päätöksestä melko ristiriitaisten tietojen valossa on itse rokotteen ottajalla, niin ei kyllä ole mikään helppo päätös. Toisaalta mietin, että olisimpa ottanut jo aiemmin ja nyt saisin pian jo toisen rokotteen. Mutta kun on reilu 6kk yrittämistä takana ja molemmilla ikää sen verran, ettei halua yrittämistäkään enää lykätä liian pitkään..
Ehkä kuitenkin kallistun siihen, että otan nyt sen ensimmäisen rokotteen..

Laittakaa muutkin tänne mitä ootte ajatelleet! Vaikka ei muiden päätökset suoraan vaikuta omiin, niin on se hyvä lukea muidenkin näkökulmia.

Ota vaan huomenna se rokote! Liekö ollut vanhentunut paperi. Aluksi oli noita suosituksia, ettei kannattaisi heti tulla raskaaksi, mutta siitä suosituksesta on luovuttu jo ajat sitten. THL:n sivuilla on ne ajankohtaiset suositukset, joita kannattaa noudattaa. :) Aluksi oltiin tosi varovaisia, mutta nyt on jo tarpeeksi dataa, ettei ole mitään syytä laittaa yritystä tauolle. Ainoastaan lapsettomuushoidoissa kannattaa vähän varoa, mihin aikaan kuukaudesta saa rokotuksen, ettei se vain vaikuta ovulaatioon tai kiinnittymiseen, ettei vaan mene kallis hoito hukkaan.
 
Takaisin
Top