Korkea verenpaine

Mullakin oli muuten loppuraskaudesta usein tähtiä näkökentässä ja yksi sahalaitanäköhäiriö. Tähdet voi kyllä vissiin olla myös harmiton ilmiö, joka liittyy esim. siihen että silmiin ei tilapäisesti kulje tarpeeksi verta. Mulla niitä on näkynyt jo ennen raskautta esim. käytännössä aina kun höylään kainaloita suihkussa ja katson päätä kääntäen ääriasennossa kainaloon päin. Mutta raskausmyrkytysoireena vissiin johtuu just verenpaineen kohoamisesta ja pitää ottaa vakavasti siltä varalta että viittaa raskausmyrkytykseen.
 
Mun raskausmyrkytystyyppi (HELPP) on siis tosi harvinainen, eli olisipa iso yhteensattuma, jos se sattuisi kenellekään muulle elokuiselle. Halusin kuitenkin tuoda ilmi, että myrkytys voi olla kehittymässä, vaikkei muita oireita kuin korkea verenpaine olisikaan. Lisäksi minulla oli koko ajan hyvä olo ja ainoa muu oire (tärinä) tuli synnytyksen jälkeen. Ja juu, oli minulla tosi vilkkaat refleksitkin, muttei niitä itse huomaa.
 
Täällä on nyt seurailtu verenpaineita edellisestä neuvolasta lähtien. Levolla saa pidettyä välillä ihan inhimillisissä lukemissa, mutta välillä väkisinkin alapaineet sadan luokkaa. Eilen neuvolassa löydettiin proteiinia virtsanäytteestä ja laitettiin lähete TAYS:iin. Nyt olen vielä kotitarkkailussa, täytyy tehdä sellainen vuorokauden mittainen pissatesti. Perjantaina sitten äitiyspolille, missä katsotaan kaikki veriarvot, istukan virtaukset jne. Ja jokainen ammattilainen on käynyt läpi (neuvola, labra, tays) tosi tarkkaan, että milloin pitää heti olla yhteydessä. Voimakkaat ylävatsakivut, päänsäryn paheneminen, näköhäiriöt ja voimakas nousu verenpaineissa muun muassa on nyt tarkkailussa. Siskolla on ollut samanlaista aikoinaan, ja hällä auttoi sama kuin mulla. Lepoa, lepoa ja lepoa viileässä ja pimeässä huoneessa. Päänsärky ei missään vaiheessa ole ollut sellaista paineentunnetta enempää, tai jos on meinannut, niin olen saanut lepäämällä pois.

Jos en asuisi näin keskustassa ja sairaalan lähellä, niin olisi varmaan otettu jo tarkkailuun, ja tämä vuorokausipissatesti tehtäisiin varmaan polilla. Vaikka tämä vähän ällöä kotona onkin, niin muuten on kyllä mukavampi saada olla kotona.

Onneksi tyttö edelleen liikkuu, ja reagoi lauleluun jne. niin kuin ennenkin! :Heartred Jos olisi liikkeissä suurta muutosta, niin tulisin varmaan hulluksi. Itkettää muutenkin välillä, kun olin jo näin pitkälle päässyt hyvin lievin raskausoirein ja turvallisin mielin.
 
Verenpaine pitää pintansa, niin ottivat nyt äitiyspolille seurantaan. Täällä menee nyt ainakin viikonloppu rattoisasti...
 
Takaisin
Top