Konkareilta vinkkejä esikoista odottaville

Nyt hieman nostelen tätä (vähän sivu-urillekin ajatunutta ketjua). :)

Antaisin seuraavat vinkit:

Suosittelen hankkimaan sellaiset rattaat, joihin saa vauvan turvakaukalon integroitua. Suosittelen myös, että rattaita valitessa tarkkaan miettii miten ja missä niitä käyttää. Meillä on esimerkiksi käytössä ainoastaan matkarattaat (melkein sateenvarjorattaisiin vertautuu ja juurikin saa integroitua sen turvakaukalon), koska rataslenkeillä emme käy ja kun rattaita tarvitaan, haluan ne helposti autoon ja ulos ja vauvan yhtä helposti niihin laitettua.

Paljon puklailevan refluksivauvan äitinä tajusin vasta näin 4kk tienoilla, että ne kuolalaput/kolmioliinat on oikeasti oikein käteviä!

Ota kunnolla selvää imetyksestä, luotettavista imetysmyönteisistä lähteistä ja hanki mahdollisiin imetysongelmiin apua mieluummin heti! (Esim. Imetyksen Tuki Ry:n kautta) Itse olisin säästynyt paljolta murheelta varmaankin, jos olisin apua hakenut ja saanut aiemmin...
 
Joo noissa vaunuissa/rattaissa on merkityksellistä miettiä missä ja miten niitä käyttää. Meille esimerkiksi isot ilmakumipyörät oli must juttu, antavat pehmeän menon ja välillä kun niitten kanssa pitää juurakoittenkin yli päästä, niin kulkevat kuin unelma. Pyörät saa helposti irti, joka taas on tärkeä juttu autoon kasatessa. Se mikä mulle tuli yllätyksenä oli se, että isot vaunut itse asiassa oli plussaa myös paikallisliikenteen bussissa. Bussi kun välillä jättää sellaiseen kohtaan, missä on kauhea väli bussin lattian ja jalkakäytävän välissä, niin tukevilla kunnon vaunuilla siitä selviää.
 
Enpä löytänyt tällaista ketjua silloin kun asia olisi ollut ajankohtainen :)

Minäkin olisin toivonut, että turvaistuimen olisi saanut integroitua vaunun runkoon, mutta meillä on liian vanhat vaunut. Uusiakaan ei viitsitty hankkia, kun nämä muuten täydelliset, siistit, ilmakumipyöräiset yhdistelmävaunut sain ilmaiseksi :) Kaksi sukulaislasta olivat vaunut jo " sisäänajaneet "

Äitiyspakkauksen yksi harsoliina oli meillä ihan vitsi - meidän pikku puklaajalla on niitä nyt kolmisenkymmentä.

Vaunuista luopunut sukulainen myös muistutti, että kietaisubody+puolipotkuhousut ovat kova sana ja pään yli vedettävät versiot yhtä tuskaa. Piti paikkansa meidänkin kiemurtelijan kanssa.

Alkujaan meillä oli kaksi tuttipulloa, mutta kun imetys epäonnistui, niin nyt niitä on viisi ( liian vähän ). Tuttavaperheellä kymmenen.
 
Ei voi korostaa tarpeeksi tota vaunuasiaa. Itse halusin esikoiselle tukevat vaunut joissa on kunnon pyörät. Asumme sellaisessa paikassa missä voi talvella olla haasteita liikkumisessa ja halusin että vaunuilla pääsee paikkaan kuin paikkaan. Päädyttiin Emmaljungin duo edgeihin ja ne on todella ajaneet asiansa. Tajusimme vasta myöhemmin tuon turvakaukaloasian ja hankittiin sitten myöhemmin matkarattaat joihin turvakaukalo sopi. Ne on todella kätevät ja ne on aina kauppareissuilla mukana. Kaksi ulkomaanmatkaakin ovat kestäneet.

Monia asioita tajuaa vasta sitten kun vauva on tullut ja ehtiihän sittenkin vielä hankintoja tehdä. Onneksi en haalinut etukäteen kestovaippoja koska ne olis jääny meillä kaappiin.
 
Itse en tajunnut pyytää sairaalassa lisämaitoa muussa astiassa kuin tuttipullossa, kun sitä painon laskun takia sairaalassa tarvittiin. Siellä imetysoppaassakin luki että kannattaa lisämaito ennemmin hörpyttää ettei se sekoita imemisen opettelua, mutta niin vain tuotiin pullossa.. Ongelma oli siis vauvan huono imuote joka pulloruokailun jälkeen oli selvästi vielä paaljon huonompi ja itse olin tästä syystä verillä viikkoja. Hörpytys siis ensikerralla.. lisämaidolle jos sitä tarvitaan.

En tiennyt, että maidon nousu voi aiheuttaa sellaiset syöverit. Joka ilta erityisesti, kun maitoa nousi, istuin itkemässä ja imettämässä todella mustien ajatusten vallassa. Olisi helpottanut, kun olisi tiennyt että en ole sekoamassa tai tuhoon tuomittu vaan fiilis johtuu maidosta ja liittyy nousuvaiheeseen ja tulee imettäessä ja katoaa viikon-parin sisällä. Kun ennakko-oletus oli että on niin onnellinen ja oikeasti imettäminen sattui aivan sairaasti ja koskaan ei ole ollut niin paha olo..ni tuntuu et sitä pettymystä olis helpottanu se, että olisi osannut varautua.. ja tieto ettei se kestä ku viikon-pari ja on normaalia.. Maitokuumeestakaan en tienny. Siis että kun maito nousee, voi tulla flunssainen olo ja lievää kuumettakin. (mutta siihen ei liity vatsan kipua tai rintatulehduskipua).
 
Ah mikä ketju - täältä saattaa tulla jos jonkinmoinen romaani!

Hankinnoista sanon vaan sen verran, että jokaista hilavitkutinta on turha ostaa etukäteen, varsinkin jos on mahdollista että mies tai joku muu lähtee kaupoille jos ihan pakottava tarve jollekin tarvikkeelle tulee. Esim tuttiin, tuttipulloon, pariin korvikepurkkiin yms taas uppoo aika pieni raha vaikkei niitä sitten tarviskaan. Mut turha on tuhansia kuluttaa ennen vauvan syntymää. Maalaisjärki mukaan kun lukee tällasia ketjuja, tai jostain löytyviä hankintalistoja.

Mutta sitten. Kun mä odotin esikoistani, olin nähnyt telkkarista monta kertaa kuinka lapsivettä lorahtaa parisen desiä ja sitten on aika lähteä synnyttämään. Ensinnäkin mun käsityksen mukaan useimmiten synnytys ei ala lapsivesien menolla (vaikka itelleni kävikin niin) vaan supistuksilla, jolloin ne vedet menee vasta myöhemmin - ehkäpä vasta sairaalassa. Ja toisekseen. KUKAAN ei ollut kertonu mulle, että kun ne lapsivedet menee, sitä vettä lorisee litroittain ja tuntitolkulla koko ajan, ihan siihen syntymään asti! Jälkeenpäin ajateltuna sain ahaa-elämyksen että no tietysti! Kun se vesi uusiutuu koko ajan ja väylä on auki niin miten se siellä sisällä enää pysyisi. Mutta mulle tää tuli ihan shokkina! Itellä vedet meni kolmelta yöllä ja sairaalaan lähdettiin kuuden tunnin päästä. Tänä aikana ehdin sotkea koko meidän kämpän sänkyjä ja sohvia myöten, ja täyttää pari pyykkikorillista. Lopulta mulla oli jalassa miehen bokserit, siellä pari harsoa vaippana ja vielä night-side ja äärettömän typertynyt ja nöyryytetty olo.

Sitten se jälkivuoto. Olin kyllä kuullut ja ymmärtänyt että kun saa vauvan, niin sit on jälkivuotoa, ja tästä asiasta olin jopa niin perillä että jälkivuotoon ei saa tampooneja käyttää. Mutta! Että sitä verta tuli! En tiedä kuinka yksilöllistä tää on (kuten on esmes se, kauanko jälkivuotoa ylipäätään tulee) mutta mä ainakin joudui käyttämää niitä kaikkein suurimpia tenoja (jotka mies joutui hakemaan kun ite llin varautunu tavallisilla siteillä) vielä viikonkin päästä, sitten vasta pikkuhiljaa siirtyyn tavallisiin yösiteisiin.

Eli HANKKIKAA KOTIIN KUNNON SUOJAT näitä molempia varten!

Jälkivuodosta vielä sen verran, että ite kuulun niihin onnellisiin joilla vuoto loppui parissa viikossa, mutta kostoks luontoäiti ei antanutkaan mun viettää odottamaani muutamaa kuukautta vuodottomana ja vihdoin vatsattomana, vaan alle viikon päästä tuli ekat menkat. Voin kertoo että vitutti.
 
Joo ja tisseistä vielä! Imettäkää, lypsäkää pumpulla tai käsin, mikä tuntuu parhaalta, mutta pyrkikää siihen ettei ne tissit pääsis ihan täyteen, koska se SATTUU! Ja sit tulee tietysti helpommin tukkeumia ja rintatulehduksia jne. Joku täällä aiemmin vannoin pumpun nimeen tukkeumien ja tulehdusten kanssa, mutta ite menin suihkuun kuuman veden alle ja siellä hieroin/ lypsin tissit tyhjäks. Silloin meni tietysti kallisarvoinen maito viemäriin, mutta oli mulle luontevin ja helpoin tapa - eikä mulla ollut tuolloin vielä pumppuakaan.

Ja kun nyt tisseihin päästiin, niin imettämisessä yllätti (sen lisäks ettei se onnistunutkaan heti niinkun olin kuvitellu) että sekin oikeesti välillä sattuu niin paljon! Jos vauvalla on kova nälkä ja imee kovaa ja omat nännit on herkällä niin auts! Mulla valu monta kertaa kyyneleet silmistä kun kirpas niin kovasti! Eli pitäkää tisseistänne huolta! Rasvatkaa (tarkistakaa mikä voide sopii ettei tarvi aina ennen imetystä pestä pois) ja hellikää vaikka kuumilla kääreillä tai suihkulla.
 
Hei nyt on pakko kysyä.
Me asutaan tässä suhteellisen kirkonkylällä eli asfalttia mutta hiekkateitäkin löytyis vaunulenkeille. Mitkä vaunut ois hyvät sellaseen esim. renkaiden puolesta, että ne kestäis sitten hyvin kumpaakin (hiekkaa ja asfalttia) käytössä ? Ois vaan kiva, ettei sitten joskus vaikka äidin luona käydessä maaseudulla vaunulenkillä huomaa, että renkaat on kärsiny niistä kivistä.
 
Kyllä mä ilmakumirenkaat hankkisin. Ne menee joka maastossa ja lumessakin ovat ihan ykköset. Ostin nyt matkarattaatkin ilmakumirenkailla :)

Mut kans yllätti se kuinka ahdistuneita ajatuksia imettäminen sai mussa alkun aikaan. Vauva syntyi vielä syksyllä ja yön pimeydessä imettäessä tuntui aina siltä, et kaikki kaatuu päälle ja muutenkin katsoin maailmaa hetken aikaa ahdistusfiltterin läpi. Se oli aika pelottavaa, mut meni sit onneks ohi.
 
Meillä on ilmakumipyörät, joissa on vielä kumiset "nastatkin" ja muutenkin näyttävät maastopyörän renkailta :) Nyt kesällä tuntuu vähän liioittelulta, mutta toisaalta vaunut saatiin pohjoisen sukulaisilta.
Ainoa ongelma on, että vaunut kääntyvät aika heikosti.
 
Me lenkkeillään sekä asfaltilla että hiekkateillä ja välillä vähän kuoppaisemmassakin maastossa ja ilmakumipyörät ovat olleet hyvät! Meillä on nyt tuplissa just tollaset maastopyöränrenkaat ja pääsee muuten joka paikkaan :) Ja kantsii pitää ne renkaat hyvin täytettyinä, on kevyempi työntää. Meillä 2 koiraakin niin vaatimuksena oli myös tukevat vaunut lenkeille. Kauppakäytössä on tuplamatkarattaat, joihin ei saa kaukaloa kiinni. Olisi kyllä ollut kätevä, jo esikoisen aikaan. Nyt kuopuksen syntyessä hankittiin turvakaukalo jalustalla, kun kauhulla ajattelin sitä että väännään sitä kaukaloa kiinni sinne niillä vöillä ja toista lasta istuimeen ja sama rumba sitten takaisin tullessa. Alkaa muuten ottaa päähän jossain vaiheessa kun käyt monessa eri paikassa samalla reissulla niin ottaa sitä kaukaloa niistä vöistä joka kerta. Kun sitä lastakaan ei saa pois siitä kaukalosta ilman että avaat ne vyöt... No mutta kuten sanottu nyt on jalustallinen kaukalo ja elämä huomattavasti helpompaa sen suhteen.

Tuosta imetyksestä ja ahdistuksesta. Mulla se ei loppunut sen parin viikon jälkeen, se jatkui niin kauan kuin imetin mutta lieventyi sentään ettei ihan joka imetyksellä ollut tippa linssissä.

Pinnasängynsuojan on muuten hyvä olla sellainen että se kiertää koko pinniksen ympäri. Meillä oli alkuun vain toisella puolella ja mihinkäs se tutti aina lensi, tietysti sinne seinän puolelle mistä sait sitten kontata etsimään sitä sieltä pinniksen alta... Ja muutenkin kun pikkuinen alkaa siellä ärhätä ympyrää, niin ei ole kädet ja jalat solmussa pinnojen välissä.

Ja tosiaan kuten joku tuolla aikaisemmin kirjoitti uskokaa itseenne, että tiedätte kun teidän lapsella ei ole kaikki hyvin.

Meille tuo babybjörnin sitteri oli ihan pelastus. Nuorempi itki ensimmäisen kuukauden (maitoallergia) ja ei viihtynyt repuissa, kantoliinoissa ei tavallisessa sitterissä, mutta sitten kirppikseltä löysin tuon meidän babybjörnin sitterin ja siinä poitsu viihtyi edes sen että sai esikoisen syötettyä ja vaihdettua vaippaa. Loistava keksintö kun kiikkuu lapsen omasta liikkeestäkin. Tuossa sitterissä lapsen on kivasti selkä suorana ja sen verran pystyssä makuuasennossakin että ei ruuat nouse niin helposti ylös (refluksikin vaivasi). Pahimpina öinä pikkuinen nukkuikin tässä sitterissä kun äiti oli niin väsynyt ettei jaksanut enää nukkua istuen sohvalla vauva sylissä.

Harsoja kannattaa varata muutama ainakin. Esikoisella oli 12 kpl, pulautteli jonkin verran mutta noilla pärjättiin ihan hyvin. Niitä isoja harsoja on hyvä käyttää vaunuissa aurinkosuojanakin, meillä pyykkipojilla pingotettuna paikoilleen.
 
Hei joo ja harsoihin vinkki! Mä ostin kangaskaupasta metrihinnalla vissiin 10m harsoa. Anoppi sitten pätki ne ja veti reunat siksakilla, ihan kotikäyttöön riittävät! Meillä on 1v9kk:lla edelleen harsot käytössä peppupyyhkeenä ja retkille otan aina mukaan.
 
Luulen että jos tissit on arat ja haavaumilla niin silloin ei oo imuotteesta tai asennosta kiinni, vaan silloin sattuu. Itellä sattu ainakin ihan yksinkertasesti sekin kun otti liivinsuojat pois, varsinkin jos olivat olleet vähän kauemmin.. Ei sitten enää myöhemmin (mulla kyllä loppui maidontulokin jo parin kuukauden jälkeen että kovin pitkää tissitaivalta ei keritty taaplailla) mutta alussa, ihan sairaalassaollessa ja vähän kotiutumisen jälkeen.
 
Lila-Aurora ei ollut mitenkään tarkoitus kritisoida tai mitään ja toki arat ja haavaumilla olevat tissit sattuu imettäessä. (Mutta haavaumiakin kannattaa hoitaa rasvoilla ja haavaumatkin saattaa olla tulosta huonosta imuotteesta tai sammaksesta.) Lähinnä mainitsin asiasta, ettei kenellekään jää sellainen mielikuva heti raskausvaiheessa, että imetys sattuu, eikä sille voi mitään tehdä. :) Toki et tietenkään tarkoittanut tätä itsekään, ymmärrän sen. Ja tietohan ei koskaan ole pahasta. :wink

Itse olin hirveän pimennossa imetysasioissa raskaana ja tytön synnyttyä ja olisin ihan tosissaan hyötynyt paljon, jos olisin saanut asiallista ja imetysmyönteistä (ei painostavaa tai syyllistvää vaan myönteistä) tietoa. Siksi haluan välillä asiasta vähän tietoa jakaa itsekin eteenpäin. :)
 
Mulla imetys sattui kyllä alussa, vaikka imuote olisikin ollut hyvä. Haavoja ei tullut, eikä mielestäni sammastakaan, joten luulen sen johtuneen siitä, että rintojen piti totutella hommaan. Sillä aika ahnaasti tuo poika kyllä tarttui niihin eikä kukaan sellaista niille ole vielä ennen tehnyt. :p Että ei kannata sen takia heti lopettaa imettämistä. Tsekkaa kuntoon onko vikaa jossakin, tai sitten viimeistään siinä noin kuukauden päästä pitäis helpottaa (tai niin ainakin omalla kohdallani). Mulle kun taas kukaan ei ollut sanonut, että vaikka niinkin kovaa sattuu ja kipu jatkuu vielä kolmatta viikkoa, niin se helpottaa kyllä, eikä enää sen jälkeen tunnu pahalta, niin oli vähän uskonpuutetta imetykseen siinä kolmannen viikon kohdalla.
 
Niin ja ei ollut tarkoitus syyllistää ketään, joka lopettaa imettämisen, jokainen tilanne on erilainen. Ajattelin vain omaa tilannettani, että olisi ollut harmi, jos olisin lopettanut silloin uskonpuutteen aikaan, kun nyt sujuu niin hyvin.
 
Minullakin sattui suunnilleen ekan kuukauden verran imetys. Imetysote oli ainakin sairaalassa katsottaessa ihan hyvä, mut kyllä ne nännit oli alkuun arat, kun eivät olleet tottuneet sellaiseen imeskelyyn. Suihkussa käynti se vasta ikävää teki, jos vesisuihku osui nänniin. Kannattaa todellakin varata sitä nännivoidetta kotiin imetyksen alkua ajatellen.
 
- maito ei välttämättä nouse parissa päivässä.
- imetys on ihanaa sitten kun rinnat tottuu (mulle ei kukaan kertonut että veri lentää eikä sekään ole vaarallista)
- rattaat kauppaan ja lapsi kaukalossa koko matkan-> ei onnistu mun lapselle. Kaukalo on maailman tappavin asia pienen selälle. Ratkaisuja on monia joissa lapsen ei tartte tulla ensinkään mukaan ja mukana ollessa voi köllöttää omissa vaunuissa tai kantoliinassa tarvittaessa.
- kestovaippoja on niin monenlaista että kokeilemalla selviää mikä on omalle perheelle sopivin, harsot ja villahousut ihan aluks on kuitenkin hyvät. Sä oot ihana ja hyvä äiti myös kertakäyttövaipattamalla lapsesi.
- älä jää yksin vaikka vauvan kanssa olisi vaikeaa, soita ihan kenelle vaan mut älä jää yksin. Se lapsetonkin kaveri voi olla ihan hyvä kuuntelija/auttaja vaikkei hänellä omakohtaista vauvakokemusta olekaan
- ihan alussa on ihan ok pesiytyä kotona vaan. mä en tainnu haluta kummampaan jo olemassa olevan lapsen vauva-aikana ekaan kuukauteen meille ketään vieraita.
- vauva ei kuole jos hänelle ei anna heti 14vrk iästä lähtien täyttä määrää deetippoja. Parempi vaan mitä hitaammin ne nostaa täyteen määrään. Pienen vatsa ei ehkä kestä suuria muutoksia kerrallaan.
-kiinteitä ei oo pakko alottaa 3kk iässä. Täysimetystä suositellaan pitkään mutta ei sekään ole pakollista. Teet juuri niin ku on omalla kohdalla parasta. Ole lempeä itsellesi. Ei kukaan voi tietää kaikkea etukäteen. Kaikki ohjeet mtä olet raskausaikana imenyt kuin pesusieni saattaa valua hukkaan, koska ne ei vaan sopineetkaan teidän tilanteeseen. Ole itsellesi lempeä. Miehesi ei myöskään ole edelleenkään ajatustenlukija, ja tilanteessa on nyt vielä kolmaskin osapuoli. Ole miehellesi lempeä. Ei hän tahallaan ole muuttunut, hänkin saattaa vain totutella uuteen tilanteeseen, tutustuminen vauvaan on hitaampaa jos hän käy päivisin kodin ulkopuolella (työ tai opinnot). Anna aikaa hänelle ja vauvalle.
-ota omaa aikaa
-ole itsellesi vieläkin lempeä
-ota vielä lisää omaa aikaa
-sinä riität sellaisena vanhempana kuin olet. Olet juuri paras tuollaisena kuin juuri nyt olet. Osaat kyllä hoitaa lastadi ihan oikein. Anoppi muuten osaa kanssa, mut teistä ei ole kumpikaan parrmpi tai yhtään huonompi. Äitisikin osaa. Samat sanat omasta äidistä. Ihan yhtä hyviä vanhempia omille lapsille. Annat heidän mielipiteiden olla jos siltä tuntuu. Mielipide on kuin anusaukko. Se on meillä jokaisella.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top