Kolmannen, neljännen jne. elokuiset odottajat

Mukkelis

Näppärä viestien naputtelija
Hei kaikille!
Olen uusi foorumilla, odotamme kolmatta lasta ja vertaistuki tekisi terää. :) Hieman jännittää, miten tulee aika, kädet, hermot ja oma jaksaminen riittämään kolmen lapsen kanssa, mutta itsehän toki ollaan tähän haluttu. Mulla on 3,5-vuotias uhmakipinä ja 2-vuotias tahtotirpana (enkä ole kaikista tasaisinta laatua itsekään), joten touhua, tohinaa ja tahtojen taistoa riittää. Lisäksi lautasella on osa-aikatyöt, opinnäytetyö ja kai tuota parisuhdettakin pitäisi huomioita. En ole pullantuoksuinen ikirauhallinen äiti vaan virheitäkin tekevä ja parhaani yrittävä ihminen. Vain yksi asia on varma: nappulat saavat päivittäin kuulla rakkaudentunnustukseni. :Heartred

Mitenkäs muilla? Montako lasta ja minkä ikäisiä teillä jo on? Ja mitä muuta sen ohella? Millä tunnelmilla tässä odotuksessa?
 
Moi Mukkelis! Kiva, että laitoit tällaisen ketjun pystyyn..enään kun ei olla niitä "esikoisen odottajia" :) Eli täällä myös kolmatta odotellaan, ja ennestään kotona taistelevat metsot: 2v8kk ja 1v3kk pojat, itse täytän keväällä 30v.
Oma arkeni ei onneksi ole ehkä noin kiireistä kuin sinulla, vaan on mahdollisuus olla tällä hetkellä 100% kotiäitinä. ..jos tähän tosiaan vielä Pitäis ottaa lisäksi opiskelut ja osa-aikatyö, olisin melkoinen Zombie!
Hieman ehkä jännityksellä odotellaan tulevaa, ehkäpä juuri tuo lasten pieni ikäero "aiheuttaa kauhukuvia", vaikkakin olemme nimenomaa halunneet lapset lähekkäin..
Minkäs ikäinen Mukkelis on? :)
 
No kah, ehdin juuri syksyllä täyttää 30v.! :D Varsin samoissa siis mennään. Teillä vain nappulat hieman pienempiä kuin meillä. Tuleeko teille sitten millaiset ikäerot? Meillä nykyisten lasten ikäero on 1v 4kk (teillä taitaa olla liki sama?) ja nyt kolmanteen tulee ikäeroa 4v 2kk ja 2v 10kk. Tuo ensimmäisten ikäero tuntui ehkä hieman liian pieneltä, varsinkin kun tosiaan tätä muutakin hässäkkää käsissä on. Odotan toiveikkaasti, että kolmannen kanssa on himpun helpompaa siinä mielessä, että isommat osaa jo itse pukea jne ja toivottavasti kakkonenkin on jo tuohon mennessä oppinut päiväkuivaksi. Olen kyllä välillä epäillyt omaa järkevyyttäni, kun kädet on täynnä jo nyt, mutta kolmannesta ollaan haaveiltu jo vuosia, joten nyt päätettiin ottaa riski. Ihana riski! :) Mekään ei tosiaan haluttu tähän kolmanteen venyttää varsinaisesti isoa ikäeroa, mutta hieman pidempi kuitenkin kuin kahteen ekaan.
 
Tottapa tosiaan, aikas samoissa mennään :)
Meidän touhutaaveilla on ikäeroa 1v5kk..tulevat ikäerot onkin sitten 3v4kk ja 1v11kk. Ja saapas nähdä, onko sitten(kään) lapsiluku täynnä..aika näyttää. Ehkä olen vähän tietämättäni haaveillut isosta perheestä :)
 
Kiva tämmönen ketju tosiaan :) Ja onpa kiva kun teilläkin pienet ikäerot :)

Täytin just 31v ja neljäs ois tuloillaan. Edelliset lapset on nyt vähän alle 4v, reilu 2v ja 9kk.

Meilläkin haave isosta perheestä tai varmaan lähinnä mulla mutta ei miehellä ole sitä vastaankaan :p

Tällä hetkellä haaveilen kuudesta, tosin seuraavaan sais kyllä jäädä vähän isompi ikäero. Nyt ois ikäeroa tulossa 4,5v, 2v10kk ja 1v5kk. Kahdella edellisellä siis sama 1v5kk ja sanoin että seuraavaan tulee kyllä sitten isompi, no niinpä niin :grin

Mäkin tosiaan olen vaan kotiäiti, en jaksais mitään muuta tähän :grin Ja mies välillä reissailee työn puolesta niin lapset pitäis laittaa tarhaan jos opiskelisin/kävisin töissä ja en raski tuota pienintä viedä mihinkään, isommat käy kerhossa 2x viikossa.
 
Moi Tilda, kiva kun liityit seuraan:gen014
Teillä, niin kuin meilläkin, on näköjään lapset pienillä ikäeroilla.
Etkä sinä Tilda ole mikään "Vaan kotiäiti", vaan kyllä me ollaan Kotiäitejä isolla K:lla! Kyllä tämä ihan työstä käy.
Toki nostan kovasti hattua myös niille äideille, joilla rahkeet riittää vielä paljon muuhunkin sen äitiyden ohella,
niinkuin Mukkelis on ihan supernainen! :thumleft Itsekin haaveilin tuossa pitkin syksyä töihin tai uusiin opintoihin lähtemisestä mutta vauvahaaveet veivät voiton tällä kertaa.

...btw, täällä nostaa päätään nyt aivan kaamea etominen...kummassakaan edellisessä raskaudessa en ole oksentanut (paitsi 1 kerran migreenikohtauksen aikana), mutta nyt tuntuu siltä, että tämä enteilee jostakin epämiellyttävämmästä..
Mites teillä? Onko ihan normiolotilat vielä?
 
Tilda, kiva kun liityit mukaan! :) Ja todellakaan et ole (tai kumpikaan teistä ei ole) "vain" kotiäiti. Mä arvostan teitä ihan mielettömästi, kun jaksatte ja kestätte olla kotona lasten kanssa! :smiley-angelic003 Mulla ei oma pääkoppa sitä jaksanut/kestänyt, vaan kaipasin enemmän aikuiskontakteja, jotain omaa tekemistä ja myös aikaa, jolloin ei tarvitse 24/7 olla toisen "palvelijana". Ai kamala kun kuulostaa karmealta näin kirjoitettuna! :sad001 Toivottavasti ette käsitä väärin mua! :sad001Sanotaanko nyt vain että multa puuttuu se kotiäitigeeni ja olen hieman kade teille, joilla se on. :wink

Tämä oma komboni eli työt, opinnot ja pienet lapset yhtä aikaa ei ollut täysin oma valintani. Töitä on tehtävä, että saa rahaa lainanmaksuun. Opinnot oli jääneet roikkumaan esikoista odottaessa, ja nyt opinto-oikeuden loppu häämöttää, joten pakko rutistaa nyt tutkinto kasaan. Now or never..! En kyllä suosittele tätä rumbaa kenellekään, mutta hoen itselleni että enää puoli vuotta tätä hullunmyllyä ja sit se on ohi ikiajoiksi! Tän jälkeen melkein mikä tahansa tuntunee helpolta. :D

Nojoo, se niistä ja sit tähän raskauteen. Mulla on tosi tosi vähän ollut mitään oireita. Oikeastaan vasta pari päivää on ollut jääätävä väsymys, voisin vain nukkua. Lisäksi yskiminen ja aivastelu nipistelee ja vihloo alavatsaa. Mulla on ollu nyt 1,5vko päällä harvinaisen ärhäkkä flunssa. Voikohan tää tavallista pidempi taudin kesto liittyä raskauteen..? En tiedä mutta saisi loppua jo tää röhiminen ja niistäminen! Muutoin ei ole vielä oireita ja varmaan senkin vuoksi mulla on vieläkin epätodellinen olo: onko tuolla kyydissä oikeasti joku?
 
tikku joo, totta puhut, kyllä tämä töistä käy. Ja vielä välillä ilman rauhallista ruokataukoa, kahvitauoista ja vessatauoista puhumattakaan :grin

Mukkelis No sitähän tämä on, palvelijana oloa :grin Että olet kyllä ihan oikeassa. Ja hei, teilläkin on lokakuinen 2012:)

Mäkin olen tosi epäileväinen että onko mennyt kesken, on niin lievät oireet. Tiedän että voi olla ihan normaalia mutta kun oon alkanut voimaan tosi pahoin ja oksentamaan jo rv6 kaikissa kolmessa raskaudessa niin... Nyt olen oksentanut vasta 3x. Mutta aika näyttää :) Onhan oireet ainakin pojassa olleet lievemmät kun noissa tytöissä.
 
Moikka,

Kolmas tuloillaan täälläkin... Kauhistuttaa ja ilostuttaa ajatus. Meillä lapset hiukan isompia kuin teillä. Tyttö täyttää just kuusi ja poika sitten ens syksynä neljä. Että sen turvin uskon pärjääväni ehkä sitten kolmannenkin kanssa...

Eräänlaisena yllärinä tää tais tulla, mut katsellaan miten homma etenee.
 
Tervetuloa, tsädäm! :) Täälläkin sama olo: kauhistuttaa ja ilostuttaa. Tuleva näyttää, mutta pakko kai tässä on uskoa (tai uskotella itselleen) että kyllä sitä sitten pärjää. :)
 
Jees, sen voisin vielä lisätä et töissä käyn, lapset hoidossa ja arki rullaa aika kivasti, siihen nyt sit tuleekin taas muutoksia, mut onhan tää jo aika tuttua kauraa...
Testiäkään oli jotenkin ihan turha tehdä, tiesin homman kulun muutenkin jo ennenkuin menkatkaan jäi pois :wink Huonoa oloa ei ole ollu, mut etuvarustus pitäs varmaan sulloa johonkin pumpuliin tuleviksi viikoiks....
 
Tervetuloa Tsädäm :)
Kyllähän Se on pakko tunnustaa, että niinkuin Tilda sanoit, ei kahvi taikka vessataukoja ole. Aina on jompikumpi apina veskissä mukana tai yleensä molemmat..ja oman "syömisen" vois melkein vaikka unohtaa kokonaan, helpommalla pääsis niin. Kun nuo kaksi sankaria saa muonitettua vuorotellen avustettuna niin sen jälkeen ei jaksais itse enää kylmää ruokaa syödä..:)
Kyllähän tässä ihan palvelijana saat hääriä 24/7 :P Aivan niinkuin Mukkelis sinullakin, ei Se minunkaan päänuppini aina "jaksaisi pelkkää lasten seuraa" ja välillä kaipaa kyllä kovasti aikuisia ystäviä / työyhteisöä.
Mä oikeastaan olen AINA mun lasten kanssa. Kuulostaapa houkuttelevalta! Mutta, kolikon kääntöpuoli onkin Se, ettei ne lapset ole ikuisesti pieniä ja roikkumassa lahkeessa kiinni. Aika menee niin nopeaa ja pian tulee Se aika kun heillä on omat juttunsa ja omat kaverinsa eikä äitin seura vois vähempää napata! Joten yritän nyt osata nauttia jokaisesta hetkestä heidän kanssaan :Heartred
 
Tikku: Tosi hyvin kirjoitettu tuo, ettei nuo nappulat kauaa ole pieniä. Mulla on jo nyt välillä haikeutta, kun ovat kasvaneet ja kuinka tekevät omia juttujaan hoidossa. Vähän semmoista hassua kateutta, että hoitotädit saa nauttia noiden pienten seurasta monena päivänä viikossa, kun itse on raahauduttava töihin. Vaan tasapainoilua tämä lienee kaikille, teki miten tahansa. Onni on se, että on paljon vaihtoehtoja! :)
 
Ja tsädäm: Hauska että olet tiennyt tuloksen jo ennen testiäkin. Mun epäuskoisuuteen vaikuttaa ehkä sekin, että tein pari negaa ennen haaleaa plussaa, ja että olot ei olleet otollisimmat oviksen aikaan. Olin jo satavarma, että ei tärpännyt, ja nyt kestää kääntää ajatukset ympäri, että tärppäsi sittenkin. :D

Meillä tuli kakkonen vähän yllättäen, kuten teille käsittääkseni tämä kolmas. Silloinkaan en tajunnut olevani raskaana enkä esikoisen vauvavuoden vuoksi edes osannut sitä edes epäillä, ennen kuin oireet hyökyi täydellä teholla päälle.

Jotenkin tuntuu, että kyttään nyt yhtä paljon ja yhtä ihmeissäni kaikkia oireita kuin ensimmäisen kohdalla. :D :P
 
Minä oon himpun verran seniorimpi, eli ikää on 32 vuotta ja 33 tulee täyteen ennen tän kolmannen sankarin oletettua saapumista.

Meidän tulevat sisarukset on 3 ja 4, ja heillä ikäeroa on se 1,5 vuotta. Kolmelapsinen perhe meillä on ollut haaveissa, mutta kun ikäero venähtää näinkin pitkäksi (4 vuotta nuorempaan), niin ollaan vitsailtu että pitänee pohtia nelostakin. Toki ei voi koskaan olla ihan varma, mutta luulen että kolmosen jälkeen jää kuitenkin loput munikset käyttämättä :)

Nyt lapset on tarhassa ja oonkin miettinyt että miten sitten syksyllä. Heillä kun on jo jonkin verran niitä omia kaverisuhteita syntynyt, niin kannattaisiko niistä yrittää pitää kiinni ja pitää tarhassa edes joitain päiviä. Me kun asutaan alueella, jossa muutoin ei ole lapsia tai leikkipuistoja ihan vieressä. Ihan täysin kotiäitimoodiin en välttämättä malttaisi palata takaisin, vaan oon myös ajatellut opiskelevani vauvavuoden aikana hieman täydennysopintoja olemassa olevaan tutkintoon, joten siihen tuo osapäivähoito toisi kyllä mahdollisuuden, pitänee vain selvitellä yliopiston vauvaparkkipolitiikkaa ajoissa.
 
Ethän sinä paljoa seniorimpi ole, granger. Muutama vuosi ole mitään! :D Kiva kun kommentoit! :)

Mä olen kanssa pohtinut syksyä ja isompien lasten hoitoa. Veikkaan, että pidetään kiinni nykyisestä hoitopaikasta, josta ollaan kaikki tykätty hirmuisesti. Lapsetkin niin paljon, että välillä vapaapäivinäkin haluaisivat tarhaan. :) Heillä on nyt 13pv/kk hoitosopimus, ja pidetään varmaan se sama. Käytännössä he ovat nyt hoidossa ma-to, mutta syksyllä kenties ma-ti tai ma-ke. Riippuu vähän miten homma alkaa luistaa ja millainen tuleva vauva on. Ehkä sitten pohditaan uudestaan, jos itse alkaisivat sanoa etteivät halua tarhaan.

Mites, milloin meinaatte kertoa isosisaruksille vauvasta?

En oo vielä miehen kanssa jutellu, mutta itse pohtisin, että kerrotaan vasta sitten, kun halutaan muutoinkin julkistaa tieto kaikille. On nuo Kipinä ja Tirpana vielä niin pieniä, että eivät osaisi pitää salaisuutta. :wink Ja kun itselläkin on vielä epäuskoinen olo, niin...
 
Me kans varmaan kerrottais vasta siinä vaiheessa kuin muillekin, koska tieto leviää aika äkkiä. Tai sitten jopa hiukan myöhemmin vasta lapsille.

Aion kyllä kylmästi laittaa lapset hoitoon syksyllä, meillä isomman on käytäväkin sitten jo eskarissa ja samalla reissulla neljävuotiaskin voi mennä päiväkotiin. Ylimääräisiä vapaapäiviä toki voi sitten välillä pitää tarpeen mukaan.... Tuon ikäisille ei ole seuraa leikkipuistoissa päivisin ja kotonahan ne ei jaksa vaan olla "kattelemassa imetystä". No, näitä ehtii vielä pohtia uudemmankin kerran.

Mistä päin olette? me asutaan Helsingissä.
 
Me ollaan Pirkanmaalla. Katselinkin tuolta listauksesta, että ei tainnut olla montaa muuta (ainakaan vielä), joilla synnärinä on TAYS. Me myös vaihdettiin paikkakuntaa syksyllä, joten etsitään vielä omaa paikkaamme ja tuttavia täältä. Vaikuttaa kyllä mukavalta seudulta, joten toivottavasti ehditään saada tuttuja ennen kuin jään vauvan kanssa kotiin. Että on sitten mahdollisesti silloin päiväkahviseuraa eikä tarvitse yksin homehtua kotiin seinien kaatuessa päälle... :wink
 
Me Espoon puolelta mut Helsingin rajalta. Kaksi vanhempaa tosiaan meni yhtä aikaa hoitoon isomman ollessa 3 ja tuon ikäisille sitä seuraa oli puistoissa mut vanhemmista lapsista en muista. Olisihan noita kerhoja myös, mutta meidän esikoinen on super ujo uusien aikuisten suhteen, eikä vielä tämän syksyn jälkeenkään uskalla tarhassa pahemmin puhua aikuisille, joten osa-aika hoito varmaan tarhassa on siksi järkevin jos hoidossa pidetään.
 
Takaisin
Top