Kokemuksia raskaaksi tulemisesta imetyksen aikana

Puar

Vauhtiin päässyt keskustelija
Huhtikuiset 2023
Hei, koitin hakea mutta en löytänyt ketjua, mutta haluaisin kuulla kokemuksia, miten on onnistunut raskaaksi tuleminen imetyksen aikana. Kuulemma erityisesti yöimetys voi vaikuttaa hormonitoimintaan/kiertoon? Useilla on kuitenkin lapsia pienelläkin ikäerolla, niin oletteko lopettaneet/vähentäneet imetystä parantaaksenne raskauden mahdollisuutta?
 
Hei! Me jätettiin ehkäisy pois kun esikoinen oli 5kk vanha, toiveissa pieni ikäero. Menkat ja ovulaatiot alkoi pyöriä vasta kun lapsi 13kk ikäinen.. imetin päivin ja öin. Sitten tulin raskaaksi, mutta se meni kesken alussa. Sitten uudestaan tärppäsi siitä vuoden päästä ja tästä syntyi kuopus. Imetin esikoista loppuraskauteen asti, 2v10kk oli esikoinen kun imetys loppui. Kuopuksen jälkeen ei ole ollut yritystä, mutta jälleen imetystä päivin ja öin 2v4kk asti, mutta ovulaatiot ja menkat alkoi kun lapsi oli 7kk ikäinen.
 
Olen tullut pari kertaa raskaaksi vaikka olen imettänyt, toki sisarusten ikäerot ovat olleet jotain 2v, eli ei nyt ihan pienellä ikäerolla ole tullut. Kerran ei tullut välissä kuukautisia ollenkaan ja toisella kertaa taisi tulla jopa yhdet tai kahdet, eli kierto ei ollut kyllä ihan täysillä rullaamassa tuolloin. Mutta ovulaatio tapahtui ja vauva sai silti alkunsa.
 
Meille on tulossa tasan kahden vuoden ikäero, ja tämä toinen tärppäsi heti kun minipillerit lopetin. Esikoinen oli siis 1 v 3 kk ja yöimetykset oltiin reilu kuukausi aiemmin lopetettu. Päiväimetyksiä oli 3-5 siinä vaiheessa muistaakseni jäljellä 🤔 Alkuraskaudessa vähennettiin imetyskertoja 2-3 kertaan ja kokonaan esikoinen vieroitettiin jouluna, 1 v 6 kk, kun imetys alkoi tuntua epämiellyttävältä ja maitokin oli jo tiukassa.
 
Kolmatta lasta alettiin yrittämään tokan ollessa 8kk. Hormonikierukka oli ollut 4kk tätä ennen. Kierto oli kierukan kanssa säännöllinen. Ovulaatiotestien mukaan menkat alkoi aina jo dpo 7.
3. yritys kierron kohdalla lopetin yöimetyksen, päivällä kävi edelleen useasti rinnalla, kun muuta ei suostunut juomaan. Plussa tuli heti tästä kerrosta. Edellinen vauva oli 10kk. Imetystä jatkoin n. rv 13 saakka. Ikäeroa tuli 1v7kk

Vitosta alettiin yrittämään heti nelosen jälkeen. Menkkojen alkamista sai odotella 8kk ikään, kierrosta tuli heti säännöllinen ja luteaalivaihekkin oli heti mun normaali 11 päivää, vaikka imetin päivin ja öin. Sattumaa tai ei, plussa (km) tuli kuitenkin siitä kierrosta kun lopetin imetyksen kokonaan, lapsi oli n.~1,5v.
 
Muokattu viimeksi:
Minulla alkoi kierto kun vauva oli 10kk. Ehkäisyä käytettiin jälkivuodon ajan, sen jälkeen olisi saanut tulla toinen. Tärppäsi imetyksen viimemetreillä kun esikoinen oli n. 1v2kk, se meni kuitenkin kesken. Sanoisin, että minulla imetys esti uuden raskauden melko tehokkaasti, muuten raskaudet alkaneet aika nopeasti.
 
Mulla taas käynnisty kuukautiset vasta imetyksen lopettamisen jälkeen. Mentiin varmaan pari kk ennen vuoden ikää vaan kolmella päiväsyötöllä (yösyötöt jätettiin 6 kk iässä kun ruoka maistui hyvin) just sen takia että ois pieni ikäero, mutta kroppa ei ollut samaa mieltä😂 nyt on tosiaan kolmet menkat ollut ja kierto epäsäännöllinen. Et näin täällä😅 mitään ehkäisyä ei ollu missään vaiheessa ku ajateltiin et toinen saa tulla jos tulee. No ei tullut, eikä vieläkään oo merkkejä🤭
 
Kiitos kokemuksista! Näyttäisi, että aika monella onnistunut raskautuminen vasta imetyksen päättymisen jälkeen… No, katsellaan palaako kierto kun pillerit jäi pois, vai mitä käy.
 
Noniin! Vastailempa itsekin kun mietin aivan samaa kahden viime lapsen kohdalla - toiveissa vauva suht nopeasti synnytyksen jälkeen ja täysimetys päälle. Luota kroppaasi - on mahdollista tulla raskaaksi vaikka imettää reilusti päivin ja öin. Kaksi viimeisintä lasta , varsinkin tämä tytöntylleröinen oli kyllä yötä myöten sellainen tissittelijä ja imetyskertoja kertyi paljon. Molempien jälkeen kesti vuosi ennenkuin ensimmäiset menkat alkoivat. Sitten meni muistaakseni 4-6kk kun tärppäsi molemmilla. Imetys jatkui silti. Imetin molempia 1v 8kk. Muistan kovasti miettineeni raskautta suunnitellessa yrittäessä kuinka paljon imetys vaikuttaa raskautumiseen. Voin omalta kohdalta sanoa, että toki se vaikutti hieman hidastaen raskautumista, kun menkoillakin kesti vuosi tulla synnytyksestä. Ensimmäisen lapsen kohdalla hänen terveyssyistä johtuen lopetin osittaisimetyksen hänen ollessaan 9kk, ja sen jälkeen menkat taisivat pian alkaa. Vielä asiasta hieman sivuten - kun yritimme toista lasta, vaikken imettänyt, siinä kesti kanssa reilu puoli vuotta raskautua kunnolla vaikka teinkin kemiallisia plussia jotka meni kesken. Koin, että kroppani ei ollut valmis uuteen raskauteen, kun takana oli esikoisesta vaikea raskausmyrkytys ja itsellä teho-osastohoito synnytyksen jälkeen.
Kroppa ja luonto ovat yllättävän viisaita, ja ne pyrkivät toimimaan parhain päin jos suinkin mahdollista.

Tsemppiä raskautumiseen ja nautinnollista aikaa - ja rentouttavia positiivisia tuulia tähän kaikkeen odotukseen! 💖😊🍀💐
 
Vaikka mun kierto palasi 4-5kk synnytyksestä, ei raskautuminen onnistunut, kun 8kk synnytyksestä alettiin yrittämään imetyksen jatkuessa. Luteaalivaihe oli liian lyhyt ja palautui vasta kun imetystä ensin vähennettiin ja sit lopetettiin.
Vielä ei ole tärpännyt, mutta itsellä imetys valitettavan selvästi hankaloitti raskautumista.
 
Lupa pikkusisaruksen tulemiselle joulukuun alussa eka tädin vierailun myötä annettiin. Silloin oli vahva osittaismetys, jota tammikuussa vähensin aamu+iltatisseilyyn. Kierto sinällään vaikuttaa nyt säännöllistyneen. Tärppiä odotellessa pyrin lopettamaan ensin noi iltatissit, jotka ovat selkeästi taaperolle vähemmän tärkeät. Iltamaito mukista pillillä juoden tiiviisti sylissäni istuen perhepedin sängyn reunalla on jo nyt The juttu. Tissiä hän vain lähinnä tuijottelee ja siihen nojailee mun iltalaulua laulaessa sen mukijuomisen jälkeen.
Täytyis varmaan noihin aamuihinkin keksiä joku tissiläheisyyttä korvaava toiminto. Luottogyneltä kysyin kantaa/ neuvoa imetyksen mahdollisena raskaustumisen estäjänä. Kantansa oli selkeä, miksi pienennät todennäköisyyttä, jos vauvaa oikeasti haluat...
 
Minä olen raskautunut imettäessä ja meillä on puhuttu ihan ympäri vuorokauden, koska ovat olleet melkoisia tissiposkia kaikki! 😁

Kakkonen sai alkunsa kun meidän esikoinen oli 1v2kk. Ensimmäinen kierto starttasi siinä joulukuussa ja tammikuussa piirtyi jo plussaa testiin.
Kolmas sai alkunsa kun imetin vielä meidän kakkosta, hän oli tuolloin 2,5v. Kävi myös melko tiuhaan vielä tissillä.
 
Mulla alko kuukautiset hyvin epäsäännöllisinä ja pitkillä kerroilla n. 7,5kk synnytyksestä. Plussa tuli esikoisen ollessa n. 10,5kk ja imetän häntä edelleen useita kertoja niin yöllä kuin päivällä (en ole vähentänyt ollenkaan imetystä). Toki uusi raskaus on vasta ihan alussa (toivottavasti pieni pysyisi matkassa), mutta mahdollista on raskautua myös imetystä vähentämättä/lopettamatta. 😊
 
Imetin esikoista, esikoisen ollessa 7kk raskauduin uudestaan. Kk käynnistyi hetkeä aiemmin. RV 12 asti imetin. Kolmosta alettiin odottaa kun keskimmäinen 1v 3kk. Kolmosta tehtiin useampi kk. Edelleen imetin kokoaika keskimmäistä ja jatkoin n. RV 12 asti.

Meillä ei imetys suuremmin vaikuttanut, kun esikoistakin tehtiin 4kk.
 
Meillä ei imetyksellä ollut vaikutusta raskaaksi tuloon. Imetin esikoista öin ja päivin, kun menkat alkoi 1v synnytyksen jälkeen. Siitä parin kk päästä olin raskaana (valitettavasti kohdunulkoinen) ja kierron tasaannuttua tulin taas raskaaksi ja kuopus syntyi 2v 4kk ikäerolla. Imetin sitten vielä tandemina. Kuopuksen jälkeen laitatinkin kierukan, kun tuo imetys ei mikään kovin tehokas ehkäisykeino ollut meillä ja meidän perhe on hyvä näin 😊

Mutta tosiaan hyvin yksilöllistä on, että vaikuttaako vai ei.
 
Meillä keskimmäinen oli 6kk kun jätin ehkäisyn pois, imetin siis vielä hyvinkin vahvasti. Ei edes ehtinyt kuukautisia tulla kun olin raskaana😅
 
Takaisin
Top