Kokemuksia Jorvista?

Cecilia

Jostain jotain jo tietävä
Onhan tässä vielä aikaa, mutta vähitellen alkaa synnytysjututkin tulemaan mieleen... [:)]

Jorvi näyttäis olevan meille lähin synnäri.
Nettikeskusteluista tuntuu löytyvän kommentteja Jorvin puolesta ja vastaan.

Olisikin kiva kuulla, jos täällä olijoilta löytyy kokemuksia em. paikasta.
 
Moikka Cecilia! [:)]

Olen kaksi kertaa synnyttänyt Jorvissa (2000 ja 2009) ja itse olin tyytyväinen kaikkeen. Lyhyesti ja ytimekkäästi: HYVÄ PAIKKA! [:)] Jos haluat tarkemmin tietää jotain kyseisestä paikasta, niin kysy ihmeessä.
 
Minulle taas mieheni ystävät sanoivat, ettei ikinä sinne. Kuulemma henkilökunnalla ei ole aikaa ja on tosi laitosmaista touhua. Ensimmäisensä saivat siellä, mutta kaksi seuraavaa menivät Tammisaareen synnyttämään. Meillä myös yhtenä vaihtoehtona Jorvi, mutta en tosiaankaan valinnut sitä.
Ihan muissa asioissa Jorvissa kerran-pari käyneenä, mulla ei ole hyviä kokemuksia ko. paikasta. No, onneksi meillä Lohja onkin jopa vähän lähempänä [8|]
 
Omakohtaisia kokemuksia ei löydy, mutta kaksi ystävääni olivat suunilleen samaan aikaan raskaana. Toinen synnytti Jorvissa ja toinen Kätilöopistolla. Keskenään sitten vertailivat kokemuksia ja en nyt tarkaan kaikkea muista missä huomasivat eroja, mutta yksi asia joka tätä toista ystävääni oli kovasti harmittanut, ettei Jorvissa isä saanut kylvettää lastaan. Toki tämä on vain yksittäinen kokemus ja saattaa olla tulosta monesta tekijästä. Mutta vauva oli kuitenkin ihan terve ja kaikenkaikkiaan hyvävointinen. 
 
Kiitos vastauksista [:)]

Omat "haaveet" synnytyksen osalta ois, että sais synnyttää omaan tahtiin ja käyttää lääkkeettömiä kivunlievityksiä niin pitkään kuin voi. Toki sitten kaikki dropit kehiin jos tuntuu että omat voimat ja kivun sietokyky loppuu kokonaan.
Ja sitten ois tietty kiva jos pääsis perhehuoneeseen. Riippuu tietty samaan aikaa synnyttävien määrästä, mutta jos perhehuoneita on enemmän niin tietty todennäköisyys sellaiseen pääsyyn on suurempi.

Eniten inhottais ajatus sellaisesta "vain epiduraali on oikea vaihtoehto ja väliliha leikataan aina" asennoituneesta henkilökunnasta...
No, tää on tietty aina henkilökysymys, mutta ehkä joihinkin synnäreille valikoituu enemmän avarakatseisempia kätilöitä?

Jotenkin mulle on tullut kuva että Jorvi oli aiemmin aika laitospaikka, mutta olisivat nyt viime vuosina panostaneet, ja että kuulemma tarjoavat jopa akupainantaa jne.?
 
Ystäväni on työskennellyt kätilönä kaikissa HUSin sairaaloissa. Vaikka hän asuu tällä hetkellä toisen kunnan puolella, hän kävi toistamiseen synnyttämässä Jorvissa, koska luottaa sen henkilökuntaan ja toimintatapoihin eniten.
 
Meillä on tietysti kaikilla erilainen yksilöllisyyden tarve. Toisilla kovempi ja toisilla vähäisempi. Tarkoitan siis lähinnä sitä, että se, missä toinen kokee yksilölliset tarpeensa huomioidun täydellisesti, toiselle ei riitä minkäänlainen "palvelu". 
 
Siskoni synnytti sekä Jorvissa että Kättärillä ja pitää edelleen Jorvia parempana paikkana. Jos raskaudessa on komplikaatioita, niin sittenhän ne ohjaa suoraan synnyttämään Naistenklinikalle, josta saadaan vietyä parhaiten tehohoitoon. Suurin osa synnytyksistä on kuitenkin täysin normaaleja ja ongelmattomia. Ja suurin osa "ongelmista" on kuitenkin täysin synnytykseen kuuluvia asioita.
 
Minä odotan esikoistani ja olen melkein jopa kieltäytynyt kuuntelemasta hurjaakin hurjempia synnytystarinoita. Haluan uskoa olevani Hannu Hanhi ja synnyttäväni kädenkäänteessä, ellei toisin todisteta. [:D]  Siitäkin huolimatta, että ystäväni meinasi hiljattain kuolla synnytykseen ja kumpikin sisareni on synnyttänyt molemman lapsensa sektiolla.
 
Vähän off topicia mutta Quaran viestiin viitaten kuitenkin. Siinä tapauksessa jos jotain menee vikaan, ja nimenomaan vauvan kannalta, niin itse synnyttäisin mieluummin Naistenklinikalla tai Kätilöopistolla. Tiedän ja tunnen monia HUSin alueen lastenlääkäreitä ja olen työskennellyt heidän kanssaan. Totuus vain on, että toiset heistä ovat taitavampia ja omaavat enemmän kokmusta. En sitä sano, etteikö Jorvissakin olisi osaavia lääkäreitä (tiedän ainakin muutaman), mutta oman käsitykseni mukaan heitä on kuitenkin vähemmän. Varsinkin päivystävissä lääkäreissä. Ainakin joku aika sitten (ja varmaan vieläkin) osa heidän lastenlääkäri päivystäjistä oli tavallisia sairaalalääkäreitä, joilla ei mainittavaa kokemusta ole vaativammista synnytyksistä ja esim. vastasyntyneen elvytyksestä/ virvottelusta. Toki tällaiset tapaukset ovat suht. harvinaisia enkä missään nimessä halua ketään säikytellä. Suurin osa synnytyksistä sujuu kuitenkin ilman suurempia komplikaatioita.
 
Mä olen ainakin iät ja ajat kuullut monelta taholta moitteita Jorvista, itse siellä vuosikausia asioineena ja kaksi kertaa synnyttäneenä, niin ei ole kyllä moitittavaa. Olen myös Lastenklinikalla ollut ja Naistenklinikalla synnyttänyt. Kätilöopistolla myös olen asioinnut. Kaikista niistä paikoista olen saanut osaavaa ja erittäin ammattitaitoista apua/palvelua. Toki joukkoon lähes poikkeuksetta mahtuu niitä mulkkuja tai muuten vaan "haahuilijoita".

Se mistä syystä tulee näitä tarinoita, missä jossain tietyssä paikassa on ihan kamala henkilökunta ja muutenkin kauheaa, johtuu yleensä siitä miten kukin asiat kokee. Kun meitä on niin moneksi ja monet meistä ovat ihan vain perusnarisijoita jotka eivät olisi tyytyväisiä edes 10 tähden hoitoon. [:)]
 
Hmm, mä olen lisäksi ymmärtänyt, että suurin osa synnytyksistä tapahtuu täysin ilman lääkäreitä. Kätilöt ne siellä vaan häärii. [:D]
 
ALKUPERÄINEN: Quara

Hmm, mä olen lisäksi ymmärtänyt, että suurin osa synnytyksistä tapahtuu täysin ilman lääkäreitä. Kätilöt ne siellä vaan häärii. [:D]

Jos viittaat tuohon mun viestiin, niin minähän sanoinkin, että nimenomaan vauvan kannalta! Siis jos jotain menee vikaan, tai tarvitaan esim vaikka imukuppia, niin lastenlääkäri siihen pyydetään avuksi. En kommentoinut ollenkaan Jorvin synnytyspuolen ihmisiä, gynekologeja ja kätilöitä sillä en heitä tunne. Ja tosiaan he yleensä ja useimmissa tapauksissa vastaavat täysin synnytyksen hoidosta. Kuitenkin on tuo pieni määrä synnytyksistä, joissa tarvitaan myös lastenlääkäriä ja ihan sen muutaman prosentin vuoksi synnytän mieluummin jossain muualla. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja perustuu siis syntyvän lapsen turvallisuuteen, minun mukavuuksistani ja toiveistani välittämättä.
 
Moi!

Paljon on kommentteja ketjuun tullut, mutta lisäänpä vielä omani. Eli minä myös olin lähes järkyttynyt, kun miehen kanssa päätettiin Jorvissa vauva maailmaan saattaa, onhan tästä meiltä sinne ihan kivenheitto matkaa ja olis sitä kautta ollut hölmöä Helsingin puolelle lähteä. Mä olin myös kuullut lähes pelkästään huonoja kommentteja Jorvista ja siellä synnyttämisestä, enkä ollut ultrissakaan saanut kovin kivaa palvelua.... Suoraan sanottuna siis ahdisti ajatus, mutta kuitenkin sinne päädyin. Ja onneksi päädyinkin! Kätilö oli aivan ihana, musta huolehdittiin ja mun toiveista välitettiin ja niitä kuunneltiin! Ammeeseen olisin alunperin halunnut, mutta mun synnytyksen kesto oli sitten sen 5h, niin enhän mä sinne ehtinyt... Epiduraalinkin ehdin saada, anestesialääkäri oli hyvin saatavilla ja lastenlääkärikin saatiin paikalle nopeasti, kun piti tulla vauvan päästä verinäyte (happijuttujen varmistamiseksi) synnytyksen jossain vaiheessa ottamaan. Välilihaa ei leikattu, tosin se olisi saattanut säästää mut sitten siltä pahemmalta repeämiseltä... Ja synnytyksen jälkeen saatiin myös lääkäri hyvin paikalle, kun piti tulla mun repeämä arvioimaan ja tekemään päätös sen paikkaamisesta leikkaussalissa nukutuksessa (tää ei siis oo normaali käytäntö, yleensähän tikataan kaikkialla paikanpäällä, mä vaan repesin tosi pahasti).
Kätilö myös antoi mulle ja miehelle ihanasti omaa aikaa kun saatiin nyytti vihdoin syliin, ja vielä silloinkin kuunteli meidän toiveita ja oli tosi avulias ja ihana!
Ehkä kaikista parasta oli, kun tämä sama kätilö sitten tuli vielä lapsivuodeosastolle parin päivän päästä juttelemaan mun kanssa tosta synnytyksestä, jos mulla olis ollut siitä kaikesta nopeasta toiminnasta tai repeämästä kysyttävää yms. Ja kertoi vielä siinä vaiheessa nimensä, jos haluan joskus jälkikäteen jotain tosta aika rajusta kokemuksestani jutella tai muuta. Eli oli ihan huippu!
Samoin osastolla ehdin nähdä monta muuta hoitsua ja kätilöä, jotka pääasiallisesti olivat tosi ihania ja huomioi just Mun tarpeet tosi hyvin! Aikaa heillä oli jutellakin, vauvan olisi saanut antaa heille kansliaan hoitoon jos olisin itse tarvinnut unta, ja koska olin tippa- ja pissa-katetreissa kiinni pari päivää, niin ohjeistivat miestä paljon vauvan kanssa ja kehottivat mua yksin ollessa (ei siis oltu perhehuoneessa) ottamaan yhteyttä ihan missä asiassa tahansa.
Jorvissa perhehuoneitakin on aika hyvin saatavissa, jos niin tahtoo.

Nyt sitten muiden joulukuussa synnyttäneiden kanssa kun ollaan puhuttu synnäreistä, niin voin kertoa että Jorviin oon ollut todella tyytyväinen! Ilmeisesti noissa helsinkiläisissä laitoksissa ei hoitsuilla todella oo ollu aikaa, ei ainakaan öisin, ja muutoinkin siellä ei oo tainnut olla niin ihmisläheistä se homma nimenomaan siellä osastolla ollessa sitten. Paljonhan aina riippuu siitä, mitä kukin toivoo ja miten toiveet voidaan huomioida synnytyksen muiden etenemisten suhteen. Tai voi olla, että ei vaan kemiat jonkun kanssa sitten pelaa!
Noista ei-lääketieteellisistä menetelmistä en sitten osaa sanoa, että kuinka hyvin niiden kanssa osataan ohjeistaa tai edes vinkataan niistä... niiden kanssa ehkä tarvii omaa/puolison aktiivisuutta vähän enempi?

Jos siis miettii, mitä tässä parin kuukauden aikana on omissa ajatuksissa tapahtunut, niin ihan mieluusti voisin seuraavatkin käydä Jorvissa puksauttamassa!
 
Sanna Koo, kiitos, kiva kuulla näin tuoreita kokemuksia.

Oma fiilis taitaa olla aika samanlainen kuin sulla ennen synnytystä. Eli Jorvi ois näppärin, vaikka jotenkin entisenä helsinkiläisenä vähän hirvittää. Olin aina ajatellut että meen sit naistenklinikalle... [:)]

Ja ainakin ekasta ultrasta jäi vähän tyly fiilis. Esim. NT-lukema piti erikseen pyytää kertomaan, koska se kätilo ei ois sitä millään halunnu kertoa (meillä oli ihan ok lukema). Ja kun sit kerto niin oli jotenkin tosi ynsee.
Tänään ois rakenneultra, että katsotaan millainen kätilö nyt sattuu paikalle.

Mutta varmaan noi ultrat on enemmän liukuhihnajuttuja kuin itse synnytys. Kiva kuulla että synnytyksessä siellä oikeasti otettiin teidät huomioon perheenä ja huolehdittiin vielä jälkeenpäin. Rohkaisee meitäkin [:)][:)]
Täytyy koittaa päästä vielä tutustumiskäynnille sinne!
 
Cecilia, se tutustumiskäynti vois rauhoittaa sun mieltä ja jo sillon voisit kysellä erilaisista mahdollisuuksista, jos sulla on siis jotain erityisiä toiveita!
Paljon onnea ja voimia loppuraskauteen, toivottavasti synnytyskin on lopulta mahdollisimman miellyttävä kokemus sulle! (jos sellainen ikinä on mahdollista, hihi)
 
Minulla aika subjektiivinen kokemus jorvista, yhden kerran synnyttänyt ja sen tein jorvissa.
Parempaa paikkaa en voisi kuvitella, henkilökunta oli osaavaa ja kärsivällistä uuden äidin kysymysten keskellä, toki joka paikkaan mahtuu ihmisiä joille joka päivä ei ole aurinkoinen, mutta jos muistaa että kaikki ollaan ihmisiä niin sujuu yhteis elo mutkitta.
Kätilöt olivat ihania ja jaksoivat tsempata pitkässä synnytyksessä, välillä jos ei ollut muita synnytyksiä meneillään niin tulivat pitämään seuraa miehellenikin. Lääkäri joutui avustamaan imukupilla, mutta se meni niin nopsaan etten kerinnyt edes muodostaa mielipidettä tohtorista, muutakuin että tuntui varmalta otteissaan. Ja osastontäditkin olivat ihan parhaita. Meillä isäntä sai kylvettää rauhassa.
Minulla jäi mahtava fiilis omasta synnytyksestäni ja uskon suuresti että jorvin henkilökunta auttoi asiassa!

Tsemppejä valintaan :)
 
Cecilia mä pohdin kanssa kovasti, mennäkö Jorviin vai naisten klinikalle. Jorvi kuitenkin tuntui "kotoisammalta" paikalta. Ensikäynti siellä ei kuitenkaan antanut kovin hyvää vaikutelmaa, koska kätilö ultrassa oli myös tosi ynseä eikä kertonut nt-lukua oma-aloitteisesti ja kysyttäessä vastaus oli epämääräinen. Sitten meninkin heti kotiin googlaamaan, että oliko se ok...
 
No mutta tämä toinen ultra menikin ihan erilailla, ja kätilö oli tosi ihana [:)]. Nyt onkin hyvä fiilis mennä sinne sitten elokuussa.
 
Pakko kommentoidan vaikka en vielä olekkaan synnyttänyt. Olen menossa jorviin, vähän kauhullakin luin näitä tekstejä. Minulla oli molemmissa ultrissa aivan ihanat kätilöt ultraamassa ja kertoi kaiken kyllä todella tarkasti ja kommentoi esimerkiksi aivoista että on tämmöinen perhosenmuotonen, niin kuin kuuluukin ym. Mulle ainakin tuli tosi hyvä fiilis. Nyt olen pari kertaa ylimääräsellä lääkäri käynnillä käynyt ja lääkäritkin (ainakan nämä pari) todella mukavia ollut, ja tutkinut kunnolla.

Sen verran täytyy vielä jorvista sanoa että vuosi sitten löytyi ekassa ultrassa keskeytyny raskaus ja siellä kyllä huolehdittiin hyvin että olen ymmärtänyt kaiken ja sain itse päättää myös sen otetaanko heti lääkkeillä vai odotetaanko vähän aikaa jos tulisi ulos ilman. Tunsin kyllä että mielipiteeni huomioitiin ja oltiin ymmärtäväisiä tilanteessa.

Eli minä ainakin ihan hyvin mielin olen menossa jorviin synnyttämään. Eiköhän jokaisessa paikassa voi tulla melkein mitä vaan vastaan, jos päivä on oikea [8|]
 
Mut varmaan jo kivitetään, kun olen aina tunkemassa mielipiteitteni ja kokemusteni kanssa joka paikkaan... [:D]

Kävin tänään ultrassa Jorvissa ja voi ei miten ihana kätilö oli, TAAS! Joka kerta kun olen siellä ultrassa käynyt(ja niitä kertoja on ollut monia, siis tosi monia) on kätilö, lekurit ja muu henkilökunta ollut asiallista. Ainahan joukkoon mahtuu mulkeroita, mutta missäpä niitä ei olisi... Aina ei voi kaikkia miellyttää ja joskus asiat ovat myös itsestään kiinni. [:)]
 
Mä kävin jorvissa kahdessa ultrassa, molemmat ultratädit olivat mukavia :) Ilmoittautumisessa täti oli vähän "kylmä". Sitten kävin viime perjantaina tarkastuksessa, kun meni yliajalle, kuunnelstiin vauvan sykettä ja huoneessa oli kaksi muuta mamia samalla asialla, oma kätilöni oli mukava, mutta toisen mamin kätilö, tuli ja sammutti äänet mun koneesta, muka mun konen äänet oli kovalla, ja toiselle mamille laittoi äänet. olin pettynyt miksi ne mamit saivat kuulla omia vauveleita ja mä en saanut... [:(] ja olin viellä makuulla ja selin, en edes nähnyt sykettä. Onnex pikkuinen oli niin eloisa, katsoin vatsan päältä sen menoja [;)] Sitten lääkäri oli aivan ihana, erittäin kohtelias ja eloisa! harmi kun eivät käynnistäneet, kaikki meillä oli niin hyvin. Nyt tiistaina meen käynnistykseen, katotaan millaisia ihmisiä siellä on. Muuten Jorvi vaikutti mukavalta! 
 
Tyttäremme syntyi Jorvissa keskiviikkona ja olen kaikin puolin erittäin tyytyväinen paikkaan [:)]

Synnärillä oli ruuhkaista juuri sinä iltana, mutta silti pääsin ammeeseen ja muutenkin toiveita kuunneltiin, ja kätilöt olivat aivan mahtavia ja kannustavia vaikka joutuivatkin sompailemaan jonkin verran siinä ruuhkan keskellä.

Kätilö sanoi heti aluksi kun lievityksistä puhuimme että epiduraalia ei tyrkytetä, että sitä pitää nimenomaan itse vaatia, eli tuntuvat tosiaan panostavan lääkkeettömiin lievityksiin nykyään (kuten Cecilia arvelitkin siellä on akupunktiota osaavia kätilöitä). Tietty varmasti myös riippuu kätilöstäkin että miten noihin suhtautuvat. Itselläni oli mukana vuokrattu TENS-laite, jota sain käyttää kaikkialla paitsi ammeessa, siis myös ollessani käyrillä. Epiduraalin sain kun sitä loppuvaiheessa pyysin ja anestesialääkäri tuli paikalle todella nopeasti. Väliliha leikattiin kun vauva jäi jumiin, mielestäni se oli ehdottoman hyvä asia koska hallittu leikkaaminen on aina parempi kuin repeäminen, ja muutama tikki on pieni hinta siitä että vauva saatiin turvallisesti maailmaan.

Äkillisen synnytysruuhkan vuoksi emme saaneet perhehuonetta, mutta myös lapsivuodeosastolla kaikki toimi hyvin ja henkilökunta oli todella ihanaa ja auttoi meitä päivin ja öin kun maito ei lähtenyt nousemaan ja vauva tarvitsi lisämaitoa.

Tuollaiset ruuhkat ovat kuulemma todella harvinaisia mutta tosiaan, ruuhkastakin huolimatta voin lämpimästi suositella Jorvia! Ja ihan varmasti menen sinne seuraavankin kerran kun tulee tarve synnyttää [:)]
 
ALKUPERÄINEN: susanne

Väliliha leikattiin kun vauva jäi jumiin, mielestäni se oli ehdottoman hyvä asia koska hallittu leikkaaminen on aina parempi kuin repeäminen, ja muutama tikki on pieni hinta siitä että vauva saatiin turvallisesti maailmaan.


Tämähän ei pidä paikkaansa. Nykyään välilihaa ei olla niin hanakoita enää leikkaamaan, koska luonnollinen repeäminen parantuu nopeammin eikä ole niin 'raaka'. Repeäminen tapahtuu luonnolliseen suuntaan lihassyiden mukaisesti kun taas episiotomia leikataan lihaksen syitä vastaan.  Tietenkin leikkaus toisinaan on tarpeellinen kun vauva ei yksinkertaisesti mahdu ulos, mutta männä vuosiin verrattuna episiotomioiden teko on vähentynyt.
 
Takaisin
Top