Kohdunpohjan mittaus

Tänään mitattiin, 26+6 ja ihan keskikäyrällä oli. Kuulemma näillä viikoilla vasta aletaan mittaamaan, mutta jotkut katsoo jo aiemmin. Ilmeisesti vanha ohje ollut, että 22 viikolta aloitettaisiin jo.
 
Minulla mitattiin ensimmäisen kerran neuvolassa tosiaan tuolloin 22+6, joten täällä taidetaan mennä vanhojen ohjeiden mukaan. Muistsaakseni mentiin hieman käyrän yläpuolella, mutta neuvolan täti sanoi sen olevan aivan normaalia kun ylipainoa kuitenkin oli jo alkujaan. Se kuulemma sitten tasoittuu loppua kohden.
 
Mulla on aina mitattu ekan kerran siinä 20 viikon jälkeen. Nyt mulla oli se kela-neuvola jossa mitattiin. Seuraava neuvola on vasta viikolla 30 tai 31 (en nyt edes muista), joten se varmaan senkin takia jo mitattiin. Neuvolaa ennen mulla on lääkäriaika, jossa ultrataan ja saa varmasti painoarvion.
 
Huh, täällä huokaistaan helpotuksesta! Sf-mitta pomppasi siis käyrän yläpuolelle kerralla ja nyt edellinen mittaus oli taas käyrän suuntaisesti nousussa. Eilen ultrattiin ja tutkittiin, vauva on normaalin kokoinen viikkoihin nähden ja lapsivettäkin on normaalisti tai hieman vähemmän. Eli ei se mitta tosiaan taida kaikkea kertoa :) viikot eilen 30+3 ja vauvan painoarvio 1600g.
 
Tänään neuvolassa otti mitan , monesti vielä tarkisti. 32 oli. Vettä normimäärä, joten ei oo valunut onneksi kun jo pelkäsin sitä. Aika iso on viikolla 31+4, ja ensinnöinen. Mutta vauva oli halunnut kääntyä takas pää ylöspäin niin varmaan selittää paljon mitan suuruden ja miksi en taas tunne kunnolla potkuja. (Istukka todella suuri ja etuseinässä.)
 
Tänään neuvolassa mitattiin taas ja mitta oli pompannut yli käyrien. Tosin terkka ei tuntenut vauvan päätä alhaalla ja käytiin ultrahuoneessa tsekkaamasaa asento. No olihan vaava kääntynyt, mutta tosiaan niin ylhäällä ettei kopeloimalla saanut asennosta selvää. Ens viikolla mennään uudelleen mittaukseen ja jos vielä käyrä nousee niin sairaalaan ultraan ottamaan mitat. Mutta olipa ihana nähdä tyyppi ultrasta :Heartred
 
Meillä piti kanssa 31+1 neuvolassa ultrata, kun ei päätä tuntunut löytyvän ilman. Pää alaspäin siellä oltiin! :) Nyt tulee ylimääräinen ultrakäynti erikseen, ilmeisesti siksi, että saadaan painoarvio. Lapsivettä on ilmeisesti hyvät määrät, ja vauva viihtyy takana, niin siitä ei meinaa ottaa käsikopelolla selvää. Neuvolan täti ei sanonut, mutta luulisi ylipainonkin vaikuttavan asiaan. Itse olen tyytyväinen, kun päästään ylimääräiseen ultraan, rakenneultrasta on kuitenkin jo aikaa, ja vielä noin 2 kk jäljellä. Nähdäänpä pieni kunnolla vielä tässä välissä! :Heartred
 
Tänään 38+1 ja neuvolassa mitattu sf-mitta oli laskenut viime viikosta. Neuvolatätin mukaan johtui vauvan laskeutumisesta (tähän asti menty tasan keskikäyrällä). Vauva ollut pää alaspäin ja alhaalla jo viikkoja,enkä kyllä huomas että hän nyt olisi viikossa laskeutunut sen alemmaksi. Miten teillä muilla? Vauva potkii paljon ja kokokin neuvolan mukaan n 3300g
 
Viimeksi neuvola-aika ollut viikolla 38, jolloin vauva ei vielä laskeutunut (ei ollut liikahtanutkaan...) joten sf-mitta pysyy täsmälleen samana :D 30 cm mennään ja en tiedä kasvaako tästä enää. Tuntuu ainakin että maha on nyt saavuttanut äärimmäismittansa: parasta tulla ulos, pikkudude, koska minä en tästä veny!
 
Takaisin
Top