Kohdunpohjan mittaus

Kyfi1703440

Vasta-alkaja
Itseäni jäi mietityttämään että minkäkokoinen vauva on jos kohdunpohjan mitta 24 cm. Onko vauvakin siis sen 24 cm? Tyhmä kysymys ensikertalainen kun olen
 
Kohdun kasvua seurataan mittaamalla häpyliitoksen ja kohdun pohjan välinen etäisyys eli symfyysi-fundus - mitta noin 20. raskausviikolta alkaen sekä vatsan ympärys navan korkeudelta noin 30. raskausviikolta lähtien.

Kohdun normaali kasvuvauhti viittaa normaaliin istukan toimintaan, kun taas hidas kasvuvauhti voi liittyä istukan huonontuneeseen toimintaan, tarjoutuvan osan laskeutumiseen tai vähentyneeseen lapsiveden määrään.

Normaalia nopeampi kohdun kasvu tai suurempi sf-mitta voi merkitä suurikokoista sikiötä, kaksosia tai lapsiveden suurentunutta määrää. Kohdunpohjan mitta ei kuitenkaan kerro sikiön pituutta.
 
Neuvolan lääkäri sanoi että vauvan syntymäpainoa arvioidaan sf-mitalla suht luotettavasti jos vauva on oikein päin ja lapsiveden määrä on normaali. Mittaa verrataan keskiarvoihin. Mulle on neuvolassa näytetty mihin oma sf-mitta sijoittuu ja esim. rv 25+3 oli 21,5cm ja se on keskikäyrän alapuolella mutta kuitenkin alarajan yläpuolella. Todennäköisesti tulisi siis alle 3500g syntymäpainoa jos tasainen kasvu jatkuu. Jännä nähdä pitääkö paikkansa!
 
Tää mitta on aika epätarkka ja riippuu tosi paljon ihan siitä, kuka mittaa. Mutta tosiaan sen heittelyt johtavat usein kontrolliin polille.
 
Siis mulla ei oo tätä edelleenkään mitattu. Vaikka edellinen neuvola oli viikolla 24. Ja neuvolatäti sanoi että kohtu on hiukan normaalia alempana. Nyt 25+6 kohtu ei edelleenkään oo noussu navam yläpuolelle (just siinä kohdalla on..) Pitäisköhän huolestua?
 
En usko, että tarvitsee huolestua, Mopsi1. Varsinkin, jos ekaa odottaa, ei se välttämättä kasva niin nopeasti. Tiedätkö, onko sulla ehkä kohtu taaksepäin kallistunut? Oliko vauva suht viikkoja vastaavan kokoinen rakenneultrassa?
Mulla on kohtu taaksepäin kallistunut ja lisäksi melko pitkä selkä. Vauvat olleet kolmikiloisia. Maha ei kasva mulla kovin isoksi, eikä sf-mittakaan.
 
Kohdun suunnasta ei oo ollut mitään puhetta, mut vaavi on kyllä vastannut aina viikkoja ultrissa. Ja selkä tosiaan on pitkä mullakin! Kiitos Bingo tämä rauhoitti mieltä :)
 
Ollessani kyljellään ja siitä kääntyessä selinmakuulle tuntuu vasemmalla puolella semmonen pankura. Liekö vauveli siinä kohtaa? Sitten vähin erin laskeutuu pois.
 
Noin se ainakin mulla tuntuu, kyfi. :) Muutenkin on nyt jo aina isompi möykky jossain kohtaa mahaa, jos selällään makaan.
 
Meillä oli tänään neuvolassa eri täti kuin yleensä, ja se sanoi, että jo ihan mittaajan vaihdoskin voi vaikuttaa tuloskäyrän muodostumiseen. Tässä vaiheessa (27+0) on ilmeisesti vielä aika haastavaa arvioida mahdollista syntymäkokoa. :)
 
pakko jakaa tänne viimekerran mittauskokemus. meillä oli uus neuvolatäti kun oma oli poissa. uus sano, että "minulla on tapana ottaa aika napakka mitta, ja siksi saattaa poiketa edellisestä." noh, napakasti mitattiin ja tulos oli 27cm (rv silloin 26+3). mittaaja ei kuitenkaan ollut tyytyväinen tulokseen, kun huomasi mitan olevan hieman käyrien yläpuolella. otti sitten vielä uusintamitan ja väkisin nipisti nauhasta 2cm pois, että päästiin käyrille. ei oikein jäänyt luotettava kuva toiminnasta... oma neuvolatäti mitannut aina suht napakasti, mutta ei nyt kuitenkaan ruvennut kiristämään väkisin tilastojen takia.

neuvolakorttiin merkattii sitten tuo 25cm, mutta luulen todellisen mitan olevan lähempänä sitä ensimmäistä tulosta.
 
Olihan kokemus ultsari! Mitäköhän järkeä tuossa mitan nipistämisessä oli? Vähintäänkin omituista touhua.. :banghead: Joku tarkoitushan sillä mittaamisella kuitenkin on ja ketä se palvelee että tulosta vääristellään.. vähän sama jos lasten neuvolassa alettas väkisi lisätä senttejä päänympärykseen tai esim. pituuteen että saatas pysymään käyrällä :rulez
 
Mullakin muuten oma täti mittasi 18,5cm ensin kun edellis kerralla toinen oli mitannu 19 cm... niin mittasi sitten uudestaan ja merkkasi sen 19cm :rolleyes:Toki siis sitten määräs kontrolliin seuraavalla viikolla ja syykin sf mitan pysähdyksern selvis kyllä kun vauva oli käntyny poikittain. Mutta aika yleistä vissiin tuollainen uudelleen mittailu jos vääränlainen tulos...
 
Niin siis toki mäki ymmärrän sen että mitat voi eri mittaajien vuoksi vaihdella eikä niitä mittoja voi ihan sokeasti tuijottaakaan, mutta ultsarin tekstistä sai kuvan että oli tarkoituksella vääristelty mittaa jotta saadaan pysymään käyrällä...
 
Niin siis toki mäki ymmärrän sen että mitat voi eri mittaajien vuoksi vaihdella eikä niitä mittoja voi ihan sokeasti tuijottaakaan, mutta ultsarin tekstistä sai kuvan että oli tarkoituksella vääristelty mittaa jotta saadaan pysymään käyrällä...

joo ja just siltä tuntu. noh, neuvolatädistä jäi muutenkin sellanen olo että oli ehkä ensimmäistä päivää yksin töissä ja kaikki vähän jännitti. olis varmaan menny ihan paniikkiin jos olis oikeesti ollu jotain poikkeavaa ja pitäny reagoida "oikein". kerran aikasemmin ollu sama tuuraaja ja sillon pyysin tutkituttamaan runsaan ja paakkuisen valkovuodon. vastaus oli että "no raskauteen kyllä kuuluu ja ei varmasti ole mitään vakavaa..." mutta sitten soitti kuitenkin vielä kotiin että oli nyt varmuudeksi laittanut lähetteen kun jäi vaivaamaan. toivottavasti loput käynneistä pääsee omalle neuvolatädille.
 
Täällä ollaan pari viime mittausta menty keski- ja yläkäyrän välissä. Nyt viimeisin mittaus eiliseltä rv 28+0 oli 28,5cm ja vain reilua kahta viikkoa aiemmin mitta oli 24cm. Nyt pompattiin hieman yläkäyrän yläpuolelle, ja ensi viikolla uusi mittaus ja jos sama tahti on jatkunut niin lähete äitiyspolille kasvun arvioon. Terkka pohti onko kohtu nyt vain pompannut ylemmäs kun vauva ultralla oli tosi alhaalla vai onko ottanut kasvuspurtin. Miten muilla on mennyt jos on mitat noussut nopeasti?
 
Kaverilla oli kans yks mittaus pompsahtanut yläkäyrän yläpuolelle, mut seuraavassa oli jo asettunut takas käyrille ja siellä pysyi. Oon ymmärtäny et voi tosissaan vauvan asento vaikuttaa ym.
 
Tänään 27 cm rv 29+1 kun keskiarvo on 26cm. Eli keskikäyrän alapuolelta noussut kuukaudessa inan sen päälle. Neuvolassa todettiin että normaalia vaihtelua, eikä aiheuta mitään toimenpiteitä.
 
Muokattu viimeksi:
Tota seurataan, jotta nähdään, jos tulee isompi muutos ja päästään sitten kontrolloimaan ultralla. Ei kannata sitä hirveän tarkkaan tuijottaa tai olla huolissaan ennen kuin on aihetta.

Mulla alkaa yleensä keskiviivan yläpuolelta ja tasaantuu siihen keskiviivalle tai vähän alle. Kasvukontrolliin oon mennyt, kun se ei ole noussut käyrän suuntaisesti. Mulla siis yksi pienipainoisena syntynyt.
 
Mulla mitattiin tänään ekaa kertaa sf mitta ja se oli 26cm nyt rv 28+4. Vissiin ihan keskikäyrillä menee.
 
Takaisin
Top