Kohdunkaulan pehmeneminen

Faabio

Jostain jotain jo tietävä
Moi!
Onko kellään muulla todettu läääkärissä kohdunkaulan pehmeneminen liian aikaisessa vaiheessa? 
Kävin tänään lääkärissä ja sellaisen totesi (RV 26+5). Sanoi ettei vielä aihetta huoleen mutta 2 viikon päästä uusi lääkärinkäynti. Mikäli tilanne ei ole pysähtynyt on ennenaikaisen synnytyksen vaara. Yritä tässä nyt sitten olla rauhassa seuraavat pari viikkoa ja uskotella itselleen että kaikki on kunnossa....
 
Mulla oli esikoisen kohdalla myös aikalailla samoilla viikoilla pehmennyt ja lyhentynyt 2 cm:iin.. Puhuivat myös mahdollisesta ennenaikaisesta synnytyksestä, mutta siitäkin huolimatta, että paikat alkaneet valmistautua aikasin, piti synnytys käynnistää rv 41+0 :D

Tosin, kaikki kun olemme erilaisia niin mistä tietää jos teillä vauva jo haluis aikasemmin maailmaan, ehkä hyvä ottaa hiukan rauhallisemmin.. :)
Toivottavasti pysyis nyt vielä jonkun aikaa masun puolella vahvistumassa ja kasvamassa. :)
 
Mulla todettiin rv 23 kaulan pehmenneen ja lyhentyneen, rv 26 oli auennut ja nyt ylihuomenna uudestaan lääkäriin, mä en oo osannu olla huolestunu paitsi eilen, ku alko supistuksia tulemaan 10 min välein ja kauhee paine, mulla sanottiin et nyt herkästi tarkastaa tilanne ettei vaan oo tulossa ennen aikojaan, mut ne onneks meni kun olin maannu sen 4-5h tuntia..

Voithan sä soittaa aina vaikka synnärille jos sua askarruttaa, kun ei se tressaaminenkaan hauskaa ole..
 
Kyllä kai se täytyy ottaa vähän rauhallisemmin:)

Piti tietenkin heti kaivaa netin keskustelupalstat esiin ja tosiaan aika monella näyttäisi olevan samaa "vaivaa". Ja lääkärikin totesi että ei syytä huolestumiseen  vielä. Ja sehän onnistuu:) Kyllä se vaan jännittää että miten käy
 
mull alko esikoisesta rv23 supistukset ja kohdunsuu pehmeni.rv25 poika laskeutu ja kohdunkaula alkoi merkittävästi lyheneen., makasin sit loppu raskauden :/ mutta sen ansiosta poitsu pysyi sisällä hyvin ja syntyi rv38+5 <3 :) eli ota rennommin ja vielä tosiaan ei oo sillai hätää kun on VAIN pehmentynyt. sit on syytä alkaa rauhottuun kunnolla jos alkaa paikat aukeemaan tai kohdunkaula lyheneen. Ja nythän sitä seurataan joten oot hyvissä käsissä :)
ja nyt tässä raskaudessa mulla on nyt todettu pehmentymistä rv 28+3 ja sanoi että on normaalia uudelleen synnyttäjällä ja tilanne on muutoin loistava :)
Mut jos sinull tulee herkästi supistuksia niin lepää lepää ja lepää :) onhan se kurjaa sit vaan lepäillä loppuaika mutt mitä pidempään pienokainen pysyy masussa,sen parempi<3
 
Kiitos kovasti vastauksista.
Xiina85 - oli mulla kohdunkaulakin lyhentynyt 3cm:sta 2,5:teen. No, tosiaan, parin viikon päästä uusi käynti, katsotaan sitten mikä on tilanne. Kyllä mä aion tuon poitsun sisälläni pitää vielä sen 13 viikkoa. Pidin tänään jo sille luennon miten ei tänne nyt vielä kannata tulla, sitten vasta syksyllä:)
 
Mulla kans sama tilanne kuin sulla... Paitsi että mun tilannetta ei ruvettu edes erikoisemmin seuraamaan.... Pehmentyminen todettin rv.28. Muistaakseni esikoiselta oli sama homma ja neiti synty vasta viikolla 41+6! Mullekkin nyt tosin sanottiin että rauhassa pitäisi ottaa ja kaikkea supisteluja aiheuttavaa "toimintaa" pitäisi välttää. Näytille sit jos rupeaa supistelemaan useammin ja kivuliaasti, nyt onneksi pysytty siinä parissa kipeässä/ päivä... Harkkasuppareita tulee enemmän, mutta niistä ei kuulemma tarvitse olla huolissaan.
 
Noniin, lääkärinkäynti takana ja huhhhhh, voi huokaista helpotuksesta. Tilanne ei ollut muuttunut mihinkään suuntaan eli vauveli taitaakin viihtyä mahassa ihan hyvin eikä halua vielä ulos. Saikkua tuli silti edelleenkin vaivaavan pahoinvoinnin ja anemian vuoksi. No, nyt sitten nukutaan nukutaan ja nukutaan.
 
Takaisin
Top