Kiukkuketju

Meillä kanssa tuo yksi perhe kun ei koskaan kerro etukäteen jos on sairaina. Jokin aika sitten pärräsin yksinäni koneen ääressä kaikkien päiväkotilasten vanhempien puolesta kun tuo perheen äiti oli itse kipeä, flunssaa ja oksentelua, korkea kuume jne.. Mutta vei lapsen päiväkotiin siitä huolimatta ja tuossa tilanteessa on kyllä varsin todennäköistä että lapsikin saa saman taudin kun kyseessä vielä vammainen, jolla ei ole vastustuskykyä nimeksikään.. Lisäksi kun äiti on päivät kotona ja lapsella täysin turha ilmainen päiväkotipaikka niin omasta mielestäni on todella itsekästä tartuttaa päiväkodissa muita lapsia kun ne muiden lasten vanhemmat joutuvat olemaan pois töistä lapsen sairastuttua..

Lisäksi omat vanhemmat olivat muuttopuuhissa noille ihmisille tuon sairastelun aikana eikä ketään vaivautunut kertomaan, että siellä sairastellaan ja koko perhe olikin ollut samassa taudissa lopulta.. Onneksi ei omille vanhemmille tarttunut eikä sitä kautta tuolle meidän tytölle, joka oli heidän luonaan ja sylissä muuton jälkeen..
 
:banghead::banghead::banghead::arghh::arghh: Että inhoan noita ristiinmeneviä tietoja.. Löysin mielenkiintoisen koulutuksen ja kolutusmuoto sopisi niin hyvin tähän meidän tilanteeseen. Kyseessä on atk alan opiskelu etänä, lähi-iltoja muutaman kerran viikossa. Tuo yhdistelmä sopisi tosi hyvin niin ei tarvitsisi laittaa tyttöä päiväkotiin eikä kellekään muutenkaan hoitoon kun mies saisi hoidettua kyllä nuo lähiopiskelu illat..

No koska kyseessä on tuollainen etä-/iltaopiskelu niin oli melko varmaa, ettei sitä lasketa kokopäiväiseksi opiskeluksi eikä näin saisi työvoimatoimiston puoltoa ja rahoitusta siihen.. Mutta kyselin kuitenkin asiasta vastaavalta opettajalta ja sain vastaukseksi tuota asiaa koskien tekstin; "Koulutus ei lähtökohtaisesti ole kokopäiväinen vaan useimmiten työvoimatoimistot ovat hyväksyneet sen sivutoimiseksi, jolloin se ei ole vaikuttanut korvauksiin. Joissakin tapauksissa on tehty sellainen opintosuunnitelma, että henkilö on omatoimisesti suorittanut enemmän opintoviikkoja ja koulutus on laskettu kokopäiväiseksi." Tässä vaiheessa ajattelin, että kyllä niitä opintoviikkoja suorittaa jos vain tuollaiseen pääsee..

Mutta.. Koulutustiedotteessa lukee näin;
"Kohderyhmä: Koulutus soveltuu yritysten ja yhdistysten sähköisessä viestinnässä työskenteleville tai alalle aikoville. Aikaisempi kokemus työskentelystä viestintäalalla luetaan eduksi. Opiskelijalla tulee olla hyvä tietotekniikan perusosaaminen.."
Paino nyt omalla kohdalla sanoille "Alalle aikoville"..

Luenko nyt jotenkin väärin tuota lausetta vai sanotaanko siinä todella, että koulutus on vain ja ainoastaan tarkoitettu jo alalla työskenteleville kuten vastaukseksi saadussa sähköpostissa lukee; "Tämä koulutus ei sovi ammatinvaihtamiseen vaan tässä edellytetään viestintäalan taustaa. Käytännössä lähes kaikki ovat useampia vuosia toimineet tietotekniikan tai viestinnän alalla ja tämä on jatkokoulutusta. Useimmat ovat kokopäivätyössä opiskelun ajan, mutta joka kurssilla on ollut myös työttömiä."

Eli siis, pitää olla alan ammattilainen, jotta pääsee sellaiseksi opiskelemaan? Olen selannut noita koulutuksia läpi ja lähes kaikissa luki erikseen, että edellytetään alan työpaikkaa tai kokemusta työstä.. Tuo oli ainoa tuota laatua, jossa luki, että on tarkoitettu alalle aikoville.. Ja että aiempi kokemus luetaan eduksi.. No, pitänee jatkossa lukea esim, tuo "pitää olla hyvä tietotekniikan perusosaaminen" lauseena "edellyttää parinvuoden työkokemusta alalta".. Jos se sitten on sitä perusosaamista..
 
Mulla ei oo taas lähimuistissakaan millon olis ollu oikein hyvä päivä. Yöt itketään, päivät itketään. Ei hankaa suuta, ei korvia tms. Huutaa vaan ja posket punoittaa selvärajaisesti? Voisko esim maitoallergia oireilla näin?

Tänäänkin olis päivällä vauvakerho mutta nyt jo ärsyttää mennä sinne kuulemaan kuinka muiden vaivat nukkuu hyvin ja on hyväntuulisia. Toki meilläkin poika leikkii ja on hyvällä tuulella jokapäivä ajoittain, mutta itkee kyllä tosi paljon :sad001 tai sitten on vaan tosi väsynyt kun yöt levottomia ja päiväunia nukkuu samalla tavalla eli havahtuu tunnin unien aikana 2-5krt.

Onneksi täällä tuntuu olevan monella myös ainakin välillä samankaltaista kun tuolla tosi elämässä kaikilla tuntuu olevan vaan ruusuista. Tai sitten huijaavat :D kyllä tää tästä. Nyt vaan kiukuttaa :D
 
Voi ei Kotimama :sad001 on varmasti rankkaa... Voiskohan olla allergiaa? Onko teillä mitää allergioita tutkittu? Onko ollu pitkään samaa? En nyt muista ootko aikasemmin kirjottanu tosta.
 
Totta tuo, että meidänkin lähipiirissä kaikilla muilla tuntuu lapset nukkuvan läpi yön jo suoraan laitokselta melkeinpä. Minun siskoni, jolla myös ollut "haastavia nukkujia", lohdutti meitä jo vuosi sitten sanomalla, että älykkäät lapset nukkuvat huonosti. Se on ollut minun voimalause siitä saakka. :grin En tosin tietenkään ole kertonut sitä näille kehuskelijoille, vielä. :hilarious:
 
Joo pikkis, on tosiaan tehty jopa tutkimus että herkkäunisista lapsista kasvaa aikuisia joista tulee asiantuntijoita tai johtohahmoja :D hah!!

Ehkä vois allergiaa selvittää jossain vaiheessa. Eniten kummastuttaa nuo räikeän punaiset posket. Helottavat esim päivällä klo 16- mutta aamupäivällä ei oo välttämättä mitään. Ja kiukut päälle. Pahalta tuntuu :sad001 eihän poika tarkoita mutta kyllä oon huomannut itse olevani kiukkuuntunut tästä. Yritän parhaani pitää kiukut pois pojan näkyvistä. Kyllä tämä tästä :)
 
Meillä helottaa myös ajoittain noi posket selvärajaisina ja todella punaisina, oon kans miettiny allergiaa mut maito se ei meillä oo kun kuitenkin niin harvakseltaan ovat räikeän punaiset ja juo isot määrät maitoa joka päivä. Oon yhdistänyt lämpöön ja jos enemmän touhuaa sekä itkee/äkäilee. Meillä on atooppinen iho todettu myös ja saattaa mennä senkin piikkiin, kun posket on kuivat niin reagoivatkin helpommin lämpötilan vaihteluihin, hankaukseen ym.
 
Kannattaa ehkä käydä lääkärissä jos on tosiaan noin kiukkuinen, nukkuu huonosti ja punaiset posket. Voisi mun tietojen mukaan olla maitoallergiaa.. Elämä varmaan helpottaisi jos sen saa selville.
Meillä poika taas kieltäytyy syömästä. Heittää ruuat lattialle jos annan sen sormiruokailla mutta ei avaa suutaan jos yritän ruokkia. Tänään syönyt vähän puuroa, yhteensä n purkillisen vauvanruokaa ja vajaan kananmunan. Huolestuttaa onkohan tällä joku ongelma. Ja samalla raivostuttaa kun kaikki ruoka lentää lattialle..
 
Meillä kans punaiset posket ja ajoittain hieman rypyläisiä iholäiskiä muuallaki eli atooppinen iho taitaa pojalla olla. Se on kyllä jännä, ku posken punoitus vaihtelee. En ole myöskään päässyt selvyyteen miksi eli olisiko ruoka-aineallergiaaki.
 
Meil myös punottaa posket välil, päivittäin, mut ei kokoajan. Ja poskissa on semmosta näppyy. Neuvolassa tähän ei o reagoitu mitenkään.
1v neuvolas näytin myös käsivarsissa olevaa näppyä, mut sano, et voi rasvata tai antaa olla, jos ei häiritse poikaa. No, ei ne kutise tms., mut minuu ne häiritsee. Kai ne jostain johtuu. Maanantaina meen lääkäriin näyttää niitä käsivarsia, ni otan kyl puheeks noi poskien näpytkin/punotuksen kans.
 
No nyt kyllä kuulostaa että noi meidänkin pojan posket on ihan normaalit :) ei meilläkään siis kokoajan punoita. En oo kumminkaan yhdistänyt poskien punoitusta esim ulkoiluun. Saattaapa olla että kitinä ja puuhailu on saanut ne punoittamaan, niin tarkkaan en oo seurannut. Toki jos oikein karjuu niin punoittaa koko pojan pää (ja vähän äidinkin :D)

Ääh. Tuntuu pahalta kun eilen kirjoitin ettei oo hyvää päivää ollut aikoihin. Miten voikin parin superhuonon yön jälkeen kaikki tuntua niin loputtomalta suolta? Poika ollut tänään ihan ylisuper hyväntuulinen :Heartred ei oo kiristy mistään turhasta. Oliskohan nämä kiukut kummiskin hampaista (taas yllättäen?) johtuvaa..?

Pojan posket kyllä myös kuivat silloin tällöin. Muuten iho hyvä. Mulla atooppinen iho itselläni niin hyvä kyllä seurailla poikaakin.
 
Kotimama, mä niin ymmärrän ton tunteen, kun alla on parikin huonosti nukuttua yötä, niin mikään ei tunnu sujuvan ja kaikki ottaa päähän. Ja sit, kun on saanut nukkua edes yhden yön paremmin, on maailma paljon kirkkaampi. :happy:
Muakin harmittaa, kun välillä olen niin väsynyt, että tulee pojalle tiuskaistua, kun roikkuu lahkeessa ja huutaa. Eihän se pieni nyt ilkeyttään huuda, vaan kaipaa äidin lohtua ja syliä. Välillä vaan tuntuu niin mahdottomalta, kun yrittää vaikka aamulla pukea ja toinen roikkuu alushousun vyötärössä, kun ei muita lahkeita ole jalassa, missä roikkua. :hilarious:
 
Solfiza, mä sanoisin että teillä pienen luonne alkaa puskemaan pintaan Ja hän yrittää kontrolloida edes jotain asiaa elämässään mihin pystyy edes jollain tapaa vaikuttamaan eli ruokailuun (toinen on nukkuminen). Kokeileppa muutama päivä, ettet tee mitään numeroa ruokailusta. Tarjoat ruokaa, jos ei syö niin pois pöydästä ja ruokaa vasta seuraavalla ruoka ajalla (näin pienellä se voi olla vähän normaalia aikaisemmin). Jos heittää ruokaa lattialle niin älä kiinnitä siihen suuremmin huomioa, siivoat vain pois mutta älä kiukkua lapselle. Faktahan on ettei lapsi tapa itseään nälkään vaan ruoka on se suurin ja paras valtataistelun väline jo pienestä pitäen. Lapsi syö kyllä jossain vaiheessa kun hänellä oikeasti on nälkä!!! Oli ruokana silloin mitä tahansa :happy: Hyvin nopeasti jo pienetkin lapset tajuaa, ettei kannata heittää ruokaa pois kun se vain ei tulekaan enää takaisin.

Lapsi haluaa, iästä riippumatta, vanhempiensa huomioa ja hyvin nopeasti pienikin lapsi huomaa että ruokailu on yksi, missä "pelleilemällä" saa jakamattoman huomion vanhemmalta, niin hyvässä kuin pahassakin. Me vanhemmat kun olemme aina huolissamme, että saavathan lapset riittävästi ruokaa...

Meillä ainakin on todella selkeitä kausia ruoan syönnin suhteen. Välillä tuntuu, että pieni syö enemmän kuin aikuinen ja välillä annokset pitää reippaasti puolittaa ja siltikään ei mene kaikkea.
 
Kotimama, meidän neidillä myös posket lehahtelee ajoittain, kuivuu helposti, mutta esim porkkana pahentaa tilannetta.
 
Meilläkin ajoittain posket punottaa ja on karheat. Nyt ollut flunssaa ja sen aikana selkeämmin punoitusta.
Ja ruoka ei maistunut ollenkaan, heräiltiin yöllä eikä mikään rauhoittanut ennen kuin sai olla pystyssä ja valveilla. Lopulta taipui unten maille.
Seuraavana päivänä todettiinkin sitten korvatulehdus, molemmin puolin. Ei kuumetta. Se flunssa oli tietysti pidempään alla.

Tää on nyt toinen korvatulehdus. Itsellä ei ole korvatulehduksia ollut koskaan. Tähän vois sitten vetää tietty imetyskeskustelun, mua on imetetty yli puolitoistavuotiaaksi enkä suostunut pullosta juomaan. Poika ollut osittaisimetyksellä 3 kk ikään saakka. Joo, ei ole yksi yhteen, mutta toki tätäkin miettii.
 
Minä imetin molempia lapsia sinne 10 kk ikään asti ja esikoisella ollut vauvana (imetyksen aikana) yksi korvatulehdus ja tammikuisella nyt neljä tai viisi (ensimmäinen jo muutaman kk iässä, ennen kiinteiden aloittamista), että kyllä se todennäköisemmin ja yleensä johtuu vain korvakäytävän ahtaudesta. Pitääki laskea nuo tulehdukset, ennen kontrollia ja keskustella mahdollisesta putkituksesta seuraavan mahdollisen tulehduksen jälkeen.
Meillä valvottiin myös vasta pari yötä. Epäilen hampaita syypääksi, kun mitään selkeää ei muuten ollut. Päivisinkin saattanut yhtäkkiä itkasta, eikä ruoka oikein maistu. No räkä tosin välillä valuu myös...
 
Kesäflunssa. Koko perheellä. Päätä särkee, leukaa särkee, nenä tukossa.

Taas muistaa, miten inhoan olla kipeänä. Ja sitä, että lapset on kipeinä :hungover:
 
Meillä on poika ollu tänää vähän räkänen... Saa nähä ollaanko kohta vanhemmatkii kipeenä. Muutenkii niin kiree tilanne ollu pitkään kotona ni kiukutteleva lapsi ja vielä enemmän kiukuttelevat vanhemmat tästä vielä puuttuu...
 
Nyt ärsyttää.. Sekin ehkä liian lievä ilmaisu tähän tilanteeseen. Tässä kohta puoliin pääsis kepeistä eroon kun oli kesäkuussa se lonkkaleikkaus. Mutta nytpä näyttää siltä että mulla on mahassa tyrä!! Eli voipa olla hyvinkin että vielä joudun leikkauspöydälle jopa tämän vuoden puolella. Huomenna saan verikokeiden tuloksia,mutta radiologi vasta 16pv. Lääkäri oli kyllä aika vakuuttavan kuuloinen diagnoosissaan kun kutsui jopa toisen lääkärin paikalle. Siellä mä omin sit molemmat päivystävät lääkärit meidän terveyskeskuksessa ja siinäkin meni melkein tunti kun mua tutkivat. Sit vielä keuhkojen kuvaus ja labrat. Niin mun tuuria..
 
Takaisin
Top