Kirjat ja lukeminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko täällä muita lukutoukkia? Tai edes sellaisia, jotka lukee silloin tällöin? :) Lapset totta kyllä syö lukemisaikaa, mutta silloin kun aikaa on, lukeminen on mukava rentoutumiskeino. Ja toisaalta itse luin paljon kun pikkumies yhdessä vaiheessa nukkui päiväunensa tissillä. :p

Mitä te luette?

Itse luen aika paljon fantasiaa, mutta vaihtelevasti muutakin. Tällä hetkellä olen melkein ahmaissut Erika Vikin kirjoittaman Seleesian näkijän. Se on Kaksosauringot trilogian ensimmäinen osa. Rakastuin sen ensimmäiseen osaan (Hän sanoi nimekseen Aleia) ja tästä pidän vähintään yhtä paljon. Suorastaan ihana olla välillä innoissaan jostain kirjasta. :love7 Kyseessä on nuorille aikuisille suunnattu fantasiakirja.

En osaa lukea vain yhtä kirjaa samaan aikaan. Tuon lisäksi minulla on kesken James Bowenin kirjoittama Bobin maailma, joka taas on Katukatti Bob -kirjan jatko-osa. Ensimmäisessä osassa huumeista vieroittautuva katusoittaja kohtaa huonossa kunnossa olevan kissan, joka haluaa jäädä katusoittajan luo ja kaksikko auttaa toinen toistaan.
 
Täälläkin tunnustaudutaan vähän lukutoukaksi! :happy: Jostain syystä vaan nyt kesällä on lukufiilis ollut melkoisen kadoksissa ja se on jotenkin kauhea fiilis. Ei tunnu yhtään omalta itseltään moinen. :eek: Onneksi 9v tytärpuolikin tykkää lukea, joten hän kun vietti juuri kuusi viikkoa kesälomastaan meillä niin luettiin sitten yhdessä hänen kanssaan joka ilta! Ronja Rövardotter oli todella kova sana, ja tyttö muutenkin innostui Astrid Lindgrenistä kun käytiin Junibackenissa Tuhkolmassa. Ollaan molemmat kaksikielisiä niin voidaan nuo Lindgrenit onneksi lukea ruotsiksi. Suomalaisia lastenkirjoja sitten taas luetaan suomeksi. Ja muunmaalaiset sitten sillä kielellä kun ne sattuu kirjastosta ensimmäisenä vastaan tulemaan. :grin

Itsellänikin uppoaa fantasia, ja mietin juuri että pitäisi ehkä joku sen genren kirja kaivella esille jos avaisi lukujumia. :p Muuten sitten yritän tällä hetkellä tankata viime vuoden Finlandia-voittajaa, Jukka Viikilän Akvarelleja Engelin kaupungista. On kyllä hieno kirja vaikka normaalisti suhtaudunkin vähän varauksella noihin Finlandia-voittajiin... Seuraan myös melkoisen paljon kirjablogeja ja niistä olen poiminut todella runsaasti lukuvinkkejä omalle listalle. Parin viikon päästä alkaa koulu niin pahoin pelkään etten sitä listaa ihan hirveästi ennätä sykysn aikaan lyhentämään... Mutta jos nyt vaan löytyisi jotain mikä oikein kertarysäyksellä avaisi tuon lukujumin niin siitä olisin iloinen!
 
Lukutoukaksi tunnustaudun minäkin. Luen melkein kaikkea mahdollista, fantasiaa vähiten ja dekkareita eniten. Tällä hetkellä on Kaari Utrion Isabella kesken ja pinossa odottaa pari Stephen Kingiä. Viime viikolla luin Eve Hietamiehen Yösyötön+jatko-osat ja Victoria Hislopin Saaren. Nuo Hietamiehet on Harry Pottereiden lisäksi sellaisia joita luen uudestaan ja uudestaan.
 
Ei tuu luettua. Ei vaan yksinkertaisesti ehdi. Ennen vauvaakin luin käytännössä vain lomalla. Talvella oltiin etelässä vauvan kanssa ja kirja oli kyllä mukana, mut en edes avannut sitä. Sen sijaan tykkään kuunnella äänikirjoja. Nytkin kuuntelen suplasta Antti Tuomaisen mies joka kuoli.
 
Minä luin todella paljon ennen lapsen syntymää, ja sitten lukeminen loppui kuin seinään. Siihen kyllä loppuivat kaikki muutkin harrastukset, kun niille ei vain ole aikaa. Muutaman turvalonkeron virkkasin lapsen ensimmäisenä elinvuotena, sen enempää en ehtinyt harrastaa. Kyllä harrastukset olisivat kivoja, mutta riittävä uni on kivempaa. Ehkä sitten muutaman vuoden päästä voi taas harrastaa.
 
Mäkin luin ennen paljon mutta nyt ei ehdi tai jaksa. Iltaisin olis aikaa lukea, kun poika on käynyt yöunille mut väsyttää aina sen verran etten jaksa keskittyä lukemiseen.
 
Jostain syystä vaan nyt kesällä on lukufiilis ollut melkoisen kadoksissa ja se on jotenkin kauhea fiilis. Ei tunnu yhtään omalta itseltään moinen. :eek: Onneksi 9v tytärpuolikin tykkää lukea, joten hän kun vietti juuri kuusi viikkoa kesälomastaan meillä niin luettiin sitten yhdessä hänen kanssaan joka ilta!

Tiedän tuon tunteen. Itselläkin ollut aika pitkään lukufiilis kadoksissa ja se on tosiaan kurjaa. Jollain tavalla sitä on halunnut lukea, mutta ei vain ole saanut tartuttua kirjaan ja jos onkin tarttunut se lukeminen on tyssännyt pian. Toivon että tuo ahmaisemani kirja (tai ehkä se nielaisi minut, imi mukaansa) avasi tämän jumin ja saan luettua muutakin. Lapsille lukeminen on kyllä myös kivaa. Meidän pojalle luetaan vielä aika paljon aikuisen näkökulmasta tylsiä kuvakirjoja, mutta ollaan me joitain äitiäkin kiinnostavia ehditty lukea.

Toivottavasti te, joilla ei nyt riitä aika lukemiseen pääsette lapsen kasvaessa taas lukemaan. :)
 
Mä tykkäisin kyllä lukea mutta siihen on oikeastaan aikaa vaan iltaisin ja silloin en enää jaksa. Alkaa väsyttää niin äkkiä joten montaa sivua en jaksa lukea tai sitten suurin osa menee ihan ohi. Mut jossain vaiheessa toivon mukaan jaksaa taas lukea :)
 
Mä luen paljon! Tai yritän.. scifi ja fantasia ovat eniten sydäntä lähellä, mut luen myös dekkareita ja historiallisia romaaneja. Tällä hetkellä työn alla on Siri Pettersenin Korpinkehät trilogia.
 
Ei tuu luettua. Ei vaan yksinkertaisesti ehdi. Ennen vauvaakin luin käytännössä vain lomalla. Talvella oltiin etelässä vauvan kanssa ja kirja oli kyllä mukana, mut en edes avannut sitä. Sen sijaan tykkään kuunnella äänikirjoja. Nytkin kuuntelen suplasta Antti Tuomaisen mies joka kuoli.

Oon miettinyt noita äänikirjoja... Että periaatteessahan ne ratkaisisi monta ongelmaa just sen suhteen että missä ja milloin voi lukea! Mulla alkaa koulu (monimuoto-opiskeluna) toisella paikkakunnalla reilun viikon kuluttua, niin tulee sitten autossa istuskeltua taas vähän enemmän ja matkat voisi vaikka yrittää kuluttaa sitten "lukien. Ja sitten voisi myös iltasella kuunnella kirjoja samalla kun virkkaa jotain. Mutta jostain syystä vierastan ajatusta siitä että joku muu lukisi mulle... Mikä sinänsä on ihan käsittämätöntä kun mun mielestä ääneen lukeminen on jotenkin todella hienoa ja sitä pitäisi ilman muuta harrastaa enemmän. Kuuntelen myös aina mielelläni kun vaikka kirjailijat lukee näytteitä omista kirjoistaan. Ja varmaan just jonkun näyttelijän lukemana kirjat voisi olla todella upeitakin kokemuksia!

Jotenkin silti tykkään hypeltää niitä kirjoja ja tarvittaesssa selailla taaksenpäin tarkistamaan että mitä siinä nyt sitten tapahtuikaan tai kuka se tyyppi olikaan. Ja kirjahylly on kyllä mun kodin sydän! Kun muutin miehen luo niin about millään muulla ei ollut väliä mutta kirjahylly piti saada tuotua mukana! Vaikka toki kirjastokirjoissa taasen on joku oma viehätyksensä. :love2 Niin en nyt sitten tiedä... Pitäisi ehkä vaan ottaa joku sellainen parin viikon ilmainen kokeilujakso ja testata että miten se sujuisi. Ties vaikka tykästyisikin hommaan?
 
Joo eli en lue. Poika osti kirjan, jonka kyllä aion lukea. Lapset kyllä vie niin paljon aikaa joskus tekee vaan mieli nukkua päivän pyörityksen jälkeen taaperoiden äidit tietää.:)
 
Lukisin jos ehtisin, mutta tällä hetkellä ei yksin kertaisesti ehdi. Mutta kunhan taas aikaa liikenee niin luen kyllä.
 
Luen paljon. Hoitovapaalla ollessa innostuin taas lukemisesta ja koko ajan joku kirja kesken. Oon jo töihin palannut ja ainakin ennen nukkumaanmenoa luen. Saa nähdä kuinka jää aikaa kun toinen lapsi syntyy. Luen lähinnä romantiikkaa. Nyt oon innostunut Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarjasta. :)
 
Tykkään kans kovasti lukemisesta, viimeisin skaala on ollut historialliset romaanit. Nyt vain raskaus ja öisin heräilevä 9kk neiti vie kaiken virran, että taju on kankaalla kun sänkyyn pääsen eli ei puhettakaan, että pääsisin harrastamaan yhtä lempipuuhistani. :-(
 
Lukutoukka löytyy täältäkin. Tykkään fiiliksen mukaan yleensä joko dekkareista tai hömpästä. Suosikkikirjailijat Leena Lehtolainen ja Sophie Kinsella, kummastakin genrestä yksi. :wink Luen kyllä muutakin, elämänkerroista tykkään, jotkut sarjakuvat on kivoja... Yleensä tosin pidän siitä, että kirjasta löytyy joko mielenkiintoinen mysteeri tai sitten onnellinen loppu.
 
Lukutoukaksi tunnustaudun minäkin. Luen melkein kaikkea mahdollista, fantasiaa vähiten ja dekkareita eniten. Tällä hetkellä on Kaari Utrion Isabella kesken ja pinossa odottaa pari Stephen Kingiä. Viime viikolla luin Eve Hietamiehen Yösyötön+jatko-osat ja Victoria Hislopin Saaren. Nuo Hietamiehet on Harry Pottereiden lisäksi sellaisia joita luen uudestaan ja uudestaan.

Täällä myös Harry Potterit luettu kymmeniä ja kymmeniä kertoja, mä kasvoin niiden kanssa ja jääneet ihan lempikirjoiksi. Myös Kingit lukenut lähes kaikki.
Eniten luen fantasiaa, mutta oikeastaan kaikki kirjallisuus uppoaa, vähemmän ehkä mitään rikosdekkareita tulee luettua. Nyt kesken Anne Ricen Vampyyrikronikoiden viides osa, ekat kolme luin suomeksi jo nuorena ja nyt sain sit loput ladattua, ihanaa! Mulla on aina kirja luettavana, viikossa menee yleensä pari kolme kirjaa nykyisin, aiemmin ennen lasta meni kirja päivässä. Samoin vauvan synnyttyä meni pari kk niin kiinni lapsessa ettei paljoa jaksanut lukea mut nyt taas yleensä aina seuraava kirja jo tiedossa minkä luen ku edellinen loppuu.
 
Minäkin tunnustaudun pesunkestäväksi Potterfaniksi. Nuorena niihin rakastuin ja ne jäivät lähtemättömästi elämääni. Näin isompana huomaa niistä ihan uusia asioitakin, mitä ei pienenä ymmärtänyt. :)
 
"Niin samaa mieltä! Mä ihastuin pottereihin kun kaveri toi joskus 2000 luvun alussa jenkeistä ekan potterin. Nyt hyllystä löytyy kirjat ja leffat :) kirotun lapsen luin ollessani nuorimmaisesta synnärillä :grin
 
Minäkin tunnustaudun pesunkestäväksi Potterfaniksi. Nuorena niihin rakastuin ja ne jäivät lähtemättömästi elämääni. Näin isompana huomaa niistä ihan uusia asioitakin, mitä ei pienenä ymmärtänyt. :)

Samaa mieltä täälläkin! Esim henkilökemiat ja joidenkin tyyppien luonteet avautuu ihan eri lailla ku penskana, ja rakastan sitä miten niissä se juoni rakentuu koko kirjasarjan ajan
 
Täälläkin yksi lukutoukka ilmottautuu!
Valitettavan vähän vaan jää lukemiselle aikaa nyt lapsen kanssa. Raskausaikana luin muutaman kirjan viikossa, pikkuvauva-aikana 1-3 kirjaa viikossa kun poitsu nukkui tissillä päikkärit, sitten tuli vaihe kun en pariin kuukauteen ehtinyt edes avaamaan kirjaa. Nyt taas poika onneksi nukkuu päikkärit (paikallaan olevissa) vaunuissa ja illallakin jää omaan sänkyyn nukahdettuaan, eli saan edes sen tunnin-pari päivässä lukea :)
Ja mulle maistuu ihan kaikki, vähiten kuitenkin oon lukenut historiallisia kirjoja ja eniten dekkareita. Tällä hetkellä menossa Lisa Jewellin Se ainoa oikea.
Potterit on ainoat, jotka on jääneet kesken, jo yläasteella itseasiassa. Niitä pitäisikin yrittää uudelleen jos vaikka pääsisi kunnolla mukaan, kuitenkin leffat on ollu aina mukaansa tempaavia ja yleensähän kirjat on aina huomattavasti parempia kuin elokuvat :)
 
Takaisin
Top