Kipuja, välivuotoja - huolestuttaa

Stella

Vasta-alkaja
Olen uusi tulokas sivuilla, joten toivottavasti viestini tulee edes jotenkin oikeaan ryhmään.
 
Olemme nyt muutaman kuukauden yrittäneet raskautta, mutta vielä ei ole onnistanut. Viime kierto oli minusta erikoinen ja aloin huolestua. Tilasin ajan lääkäriin, mutta se on vasta elokuun puolivälissä. Siksi kyselen, josko täältä sais vinkkejä tilanteeseeni.
 
Edelliset kuukautiset alkoivat 22.6. Kaksi ekaa päivää olivat niin niukkoja, että mietin, onko oikeampi alkupäivä sittenkin 24.6. jolloin vuotoa oli ihan kohtuullisesti. Kuukautisten jälkeen mulla oli erilaisia alavatsakipuja harva se päivä. Selitin niitä itselleni milloin ovulaatiokipuina ja toiveikkaana jopa kiinnittymiskipuina (en tosin tiedä, onko sellaista olemassakaan). Kierron aikana oli myös välivuotoja. Sellaisia, joista kyllä selvisi ilman sidettä, mutta joissa pyyhittäessä tuli paperille ihan kirkasta verta. Myös kerran yhdynnän jälkeen pyyhin reilusti verta ja mies kysyikin, että onko mulla kuukautiset.
 
Eilen ja tänään olen ollut pahoinvoiva ja ehdin jo miettiä, että jopa nyt tärppäsi, mutta kuukautiset alkoivat sitten saman tien - pahoinvointi johtuu sitten jostain ihan muusta. Kuukautiset alkoivat runsaampina 19.7. mutta jo 15. ja 16.7. oli verta paperissa vessassa käynnin ajan.
 
En siis tiedä, onko tämä - välivuodot ja -kivut - normaalia, huolestuttavaa vai mitä, merkki tulehduksesta tms. Enkä edes tiedä milloin ne kuukautiseni alkavat - silloin kun on vain pientä tihkua vai kun on ihan runsaampaa vuotoa (tunnen itseni tyhmäksi, mutta ei tällaista välivuotoa ole ennen ollut, joten olen hämmentynyt). Aiemmin kiertoni oli todella säännöllinen, samoin kuukautiset. Miten nyt sitten lasken tuon kiertoni? Lääkärin kehoituksesta käytän ovulaatiotikkuja ja ne ovat näyttäneet nyt kerran tuon LH-piikin, ja seksiä ollut siinä hujakoilla.
 
Aiempi ehkäisy oli kuparikierukka. Hormonaalisia ehkäisyvälineitä olen aina välttänyt. Ikää on jo 42. Painoindeksi normaali, elämäntavat säännölliset. 2 lasta ennestään ja yksi keskenmeno takana. Ikää tosiaan on ja olen varautunut, että raskaaksi tuleminen on omalta kohdaltani jo taakse jäänyttä elämää. Toivoa silti haluan ja jaksan yhä.
 
Oletko tehnyt raskaustestiä? Olen kuullut, että joillakin on kuukautiset, vaikka ovat raskaana. Jos sikiö kiinnittyy ihan kohdun yläosaan, niin kohdun alaosa voi vuotaa kuukautisten aikaan.
 
Moikka Stella,
 
ehdotan tässä ihan samaa kuin paprika - tee raskaustesti! Jos olet raskaana, niin se on jo niin pitkällä ettei tarvitse odotella aamuvirtsaa, vaan sen ovi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ja ainakin verikokeesta näkyy varma tulos.
 
Tarinasi kuulostaa hyvin samalta kuin minun; juhannuksen jälkeisellä viikolla alkoi kuukautiset. Jatkuivat sen normi 5-6 päivää, jonka jälkeen vain ihan pientä vuotoa ja sitten taas vuoto runsaampana. Kun olin kolme viikkoa vuotanut putkeen, välillä enenmmän ja välillä vähemmän hakeuduin lääkäriin että vuodot saisi loppumaan. Sainkin lääkityksen mutta ennen sen aloittamista piti testata, että olenko raskaana. ja ylläri ylläri tulos oli positiivinen. Raskaus oli mitä ilmeisemmin kohdun ulkopuolinen ja meni itellään kesken.
Tee siis testi ja tuloksesta riippumatta suosittelisin että hakeutuisit lekuriin. En halua pelotella, mutta jos se on kohdun ulkopuoleinen, niin suuri vaara on olemassa - siis oman terveytesi kannalta.
 
 
Hei!
 
Kiitos vastauksista. Tein raskaustestin, joka näytti miinusta. JOstain muusta siis kyse :(. Gynelle menossa, joten eiköhän siellä selviä asia.
 
Stella
 
Hei Stella, palaan vielä asiaan...
Muista kysyä klamydia-testi. Klamydia voi aiheuttaa myös välivuotoja ja kipuja ja yleensäkin vuotohäiriöitä.
Itseltäni myös moinen diagnosoitiin, olen ilmeisesti sairastanut jo vuosia ja nyt löytyi kohdunulkoisen raskauden yhteydessä. Nyt pelottaa, onko tauti ehtinyt vaurioittamaan munajohtimiani niin että on aiheuttanut jo lapsettomuutta....
 
Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää miten Stellan tapauksessa kävi, olen nimittäin itse aivan samassa tilanteessa nyt. Lasta on yritetty jo jonkin aikaa, kuukautiset ovat muuttuneet ihan kummallisiksi, tulevat ja menevät miten sattuu. Myös aika koviakin kipuja esiintyy ekana vuotopäivänä. Gynellä on käyty ja kaikki pitäisi olla ok. 
 
Takaisin
Top