Kilot pois ennen raskautta

Air4M

Sanavalmis juttuseppä
Joulukuunmammat 2015
Joulukuun mammat 2017
Elokuiset 2021
Onko muita, jotka yrittävät saada enemmän tai vähemmän kiloja pois ennen raskautta? Vertaistukea kaipaisin.

Olen 27v. ja minulla on 8kk vanha poika. Kovasti tekisi mieli jo pistää pillerit jemmaan ja alkaa toista vauvaa yrittämään. Paino ei raskauden aikana noussut ja synnytyksen jälkeen olin lähtöpainoon nähden -10kg kevyempi. Nyt ollaan takaisin suunnilleen alkulukemissa. Painoa on 95,5kg ja olin toivonut olevani kevyempi uuden raskauden alettua kuin edellisen. Nyt kuitenkin jo kuumottaisi alkaa yrittämään ja mieskin on valmis jo uuteen koitokseen. Ainakin siihen 90kg haluaisin päästä, katsotaan maltanko niin pitkään odottaa, kun jo nyt on aikaa mennyt ja paino laskenut toooosi hitaasti... Painoa olisi pitänyt saada kyllä paljon enemmän pois, mutta ei voi mitään. Ehkä sitä yritysvaiheessa saisi vielä vähän pois ja sitten taas raskausaikana paino pysyisi kurissa.
 
Olin samassa tilanteessa, tai no joo ja ei. Mutta haaveilen toisesta lapsesta, edellisen raskauden aikana rv 39+6 mennessä painoa oli kertyny 32kiloa joista synnärille jäi 6 ja turvotuksia sun muita lähti vielä 7. Loput oon jo karistanu kovalla kuntoilulla ja tiukalla sokerittomalla dieetillä. Jäljellä on noin 3kiloa jotka ei siis lähde EI NIIN MILLÄÄN!!! ennen ekaa raskautta bmi oli 25.8 että virallisesti olin lievästi ylipainoinen mutta ulkonäkö oli hoikahko mutta persevä :D

Oon alkanu lipsua sokerittomuudesta, mutta en kohtuuttomasti. Myöskin nyt kun arki on alkanut eli töihin on palattu ni en JAKSA raahautua sinne salille! Myöskään samaa tiukkaa dieettiä en voi pitää kun verensokeri on alkanu laskea piikkeinä ja tuloksena pahimmillaan pyörtyminen.. Etsiskelenkin nyt tasapainoista ruokavaliota ja haluaisin todella kovasti ne viimeset 3kiloa pois ja jos sais vielä 5kiloa siitä pois ni avot! Lisäksi toista lasta en pääse yrittämään sillä ukko vastustaa, ei kuulema halua toista lasta koska hermot ja lompakko ei kestä..

Lihaskuntoiluun on antanu motivaatiota se että JOS joskus ukko suostuukin toiseen lapseen ni oon ns. heti valmis ja lihaksia on sitten jotka jaksais kantaa mahaa :)
 
Meillä mies koko ajan puhui, että kyllä mun pitää käydä töissä välissä, ei voi tehdä lapsia putkeen. Ja jotenkin vaan toi syöminen lipsui... Nyt sitten täräytti, että voiskin jättää pillerit pois, niin eihän tää projekti ollut ehtinyt vielä edes alkuun...

Oot kyllä tehnyt suuren työn, kun oot saanut kaikki karistettua! Kolme kiloa ei onneksi ole kovin paljoa, vaikka tietty senkin haluaa pois.
 
Kiitoksia :) Joo, pitää muistuttaa itelle välillä ku kriiseilen peilin edessä että ei se 3kg paljoa oo. Nyt oon ollu melkein viikon vaakakiellossa, kummasti stressittömämpi elämä! Yritän myöskin vaihtaa "ikuisen dieettaamisen" asenteen terveellisen elämän asenteeseen :)

Toivoisin vaan kovin että jos seuraavan kerran saan vielä raskautua ni että pysyis se syöminen paremmin kurissa.. neuvolasta ajattelin että vois pyytää neuvoja sitten (ravitsemusterapeutti tms?). Ei oo kivaa tuo dieettaaminen ja peilikuvan kyttääminen, täytyy oppia elämään sinuina vartalonsa kanssa, oli se millainen tahansa :)

Mikäs sulla on ns. sotasuunnitelma painon pudotukselle? Vai onko sellaista?
 
En itse perusta dieeteistä, syömisen ja liikunnan pitää olla tarpeeksi rentoa, että sitä jaksaa ylläpitää. Pari kertaa nuoruudessa tullut "laihdutettua" ja elettyä samalla säästöliekillä. Ja sotasuunnitelma muutenkin aika mieto, kun vielä imetän. Lisään siis kasviksia ruokaan, herkuttelen luvan kanssa vaan silloin tällöin, pienennän hieman annoskokoja ja alan lenkkeilemään. Eipä sen kummempaa. Noita on nyt enemmän ja vähemmän onnistuneesti noudatettu. Herkut on vähentynyt ainakin ja liikuntaa olen lisännyt, mutta kasvisten määrässä pitäisi kyllä vielä petrata..
 
Ilmottaudun tänne vaikka meillä jo yritys on päällä. Elikkä toinen lapsi toiveissa. Esikoinen nyt huomenna 1v8kk. Olen vielä kotona.

Elikkäs minun ns normaalipaino on 7 kilon päässä, jotka olisin kyllä jo toivonut että olisi lähtenyt pois. Ennen raskautumista hankin vähän typerästi 5ylimääräistä kiloa ja raskaudessa tuli 16kg. Synnytyksen jälkeen tippui noin 5kg ja siihen se jumahti. Ihan sama mitä teki, niin se ei vaa tippunut. Jos söi liian vähän hiilareita, niin maidon tulo alkoi ehtymään. Tuntui silloin tosi epätoivoiselta, kun normaalisti saanut kilot lähtemään suhteellisen helposti ja sitten ei liikkunut grammaakaan. Mutta ei mennyt myöskään ylöspäin, vaikka jouluna sikaili kuinka. Terveydenhoitaja ja lääkäri sanoivat, että joillain se imettäminen tekee sen että paino vaan jumahtaa. Niinhän se teki. Imetin 1v3kk eli viime keväänä lopetin. Siitä sainkin hienosti 8kg:a pois. Nyt olisi se noin 7kg:a jäljellä. Koko kesän jumittanut nyt numeroissa 82-83, että jotain pitäisi taas tehdä että lähtisi liikkeelle. Pakko laittaa salijäsenyyt tauolle, kun ei sitä kyllä pysty tällä kodinhoidontuella maksamaan :sad001

Tämmöinen stoori täällä. Nyt ajattelin ottaa tavoitteeksi, että kun ei tärppää niin yrittäisin olla sen 2kg:a kevyempi aina seuraaviin menkkoihin/plussaan. Katsotaan onnistunko ja kuinka monta kiertoa tässä menee :) Viime viikon saldo oli -300g mutta oon siihenki tyytyväinen kuhan ei nyt sitten ole taas viikon päästä se +300g...
 
Joo tuo laihduttaminen on aikamoinen taitolaji jos haluaa pysyviä tuloksia :rolleyes: nälkäkuurit saa unohtaa samantien ja ennemmin todellakin petrata siihen MITÄ syö :) liikkuminen on myös pakollista ainakin mun kohdalla, muuten aineenvaihdunta hidastuu ja lähes pysähtyy.. mielummin syö 5 kertaa päivässä ajatuksella kootun annoksen kuin 1-2 kertaa päivässä valmis-/pikaruokaa (tai sitä LEIPÄÄ!!)
 
Mulla liikunta vaikuttaa kaikkein eniten siihen, että sillon tuntuu syömisen kurissa pitäminenkin helpommalta. Liikuntahan laihduttaa paljon vähemmän kuin oikea ruokailu, mutta on terveyden kannalta iso juttu. Ja voiskin tänään käydä vaa'alla kun maanantaista punnitusta saattoi viikonlopun häämätöt hiukan varjostaa...
 
Heissan! Täälläkin kiloja (hitaasti) pudotellaan, ja meilläkin on jo esikoisen yritys päällä. Varsinaisesti en yritä laihduttaa, koska olen ollut koko elämäni laihdutuskuurilla ja se ei ole tähän päivään mennessä vielä toiminut. Joten nyt vain yritän elää terveellisesti: syön enimmäkseen kasvisruokaa, teen itse, herkuttelen kerran viikossa mutta ilman stressiä. Muutama kilo on tippunutkin tällä tavalla "automaattisesti". Tosi paljon on vielä ylimääräistä... Koiran kanssa tulee lenkkeiltyä, mutta muutoin liikunnan harrastaminen on ollut hankalaa jalkakipujen takia. Nyt selvitin syyn jalkakipuihin ja vähitellen alkaa helpottaa.:) Ensi kuussa alkaa tanssikurssi kerran viikossa, sitä ja päivittäin koiran kanssa lenkkeilyä, pari kertaa viikossa pyöräilyä ja joogaa. Että eiköhän se siitä. Mulla myös likunta helpottaa tuota ruokapuolta, koska kuntoilun jälkeen ei todellakaan kiinnosta lähteä hampparille tms. vaan haluaa syödä kaikkea terveellistä. Ja roskaruuan syömisen jälkeen liikunnan harrastaminen on yhtä tuskaa! Ei kiitos.
 
Mulla taas liikunta aiheuttaa hirveän nälän :eek: :shifty: siinä onki sitte pitelemistä etten sorru asiattomiin annoksiin, onneksi kotona ei oo myöskään mitään herkkuja kaapeissa :rolleyes:
 
Just joo... Paino pysynyt nyt pari viikkoa tasassa. Nyt aloitin innokkaana hölkkäilyn niin tuli puoli kiloa lisää....
 
Älä huolestu tosta puolen kilon lisästä, se on ihan tavallista painon heittelyä :smug: mä oon oppinu että puntin jälkeisenä päivänä ei kannata käydä vaa'alla, ennemmin sitte salittonan päivän jälkeen :) kroppa kerää nestettä lihaksiin jun niitä aktivoi..

Nyt ku oon alottanu työt ni huomasin että vaakalukema on alkanu suunnata taas hitaasti alaspäin.. niin sillä arkiliikunnallakin on väliä! Salille en jaksa enää sitä 3-4 kertaa viikossa (tai jaksaisin mutta sitte ei riitä energiaa enää puuhailla tytön kanssa kotona) , hyvä jos kerran tai kaks.. :D
 
Muistakaa juoda tarpeeksi! Monet ylipainoiset on jatkuvassa nestehukassa ja sen takia keho oikein varastoi nestettä... Varsinkin liikunnan jälkeen!

Mulla on se että kun on tylsää niin syön. Ja kun on paljon tekemistä, niin tulee syötyä "normaalisti", eli vain nälkään, eikä edes tee mieli syödä enempää.

Pitäisköhän joku päivä uskaltautua vaa'alle... :D Aika harvoin tulee käytyä kun se kyttääminen alkaa vain ahistaa. Viime aikoina olen kyllä useimmiten ollut iloisesti yllättynyt. :)
 
Juu, en mä ota siitä puolesta kilosta stressiä. Tiedän että (varsinkin naisella) paino voi päivän aikanakin vaihdella tosi paljon.

Vettä vois kyllä aina juoda vähän enemmän... Monta kertaa oon päättänyt, että aina kun meen keittiöön, juon. Ja sitten parin vesilasillisen jälkeen unohdan koko jutun.
 
Mä alotin veden juonnin harjottelun (joo, mun piti ihan harjotella ku en oo ennen ollu veden ystävä) puolen litran pullolla jota täytin sit. Helppo laskea ja merkkasin aina ylös että moneltako oon juonu pullollisen :D nykysin käytän tollasta palautusjuomashakeria juomamukina ja juon joka aterialla sen puoli litaa, tekee 2,5l päivässä. Lisäksi aamu alkaa 3-5 desillä vettä ja puuttuvat desit hörpin jossain vaiheessa päivää. 3 litraa on ehdoton maksimi minkä voin salivapaana päivänä juoda sillä muuten pissatessa sattuu selkään (munuaisten kohdalle, mistä seki lie johtuu??).. ja ton 3l päivässä ku juon ni pissatauko on maksimissaan tunti, mikä on TODELLA ärsyttävää varsinki asioilla käydessä ja töissä. Sanotaan että kroppa tottuu eikä enää pissata niin paljoa. No eipä oo vuodessa tottunu, ainoastaan tuntuu että kuivun jos jonakin päivänä vesimäärä on jääny vähäisemmäksi o.O
 
Asioilla käydessä siis kaupassa tms, ei vessassa asioilla käydessä.. kyl te varmaan tajusitte:rolleyes::grin
 
Mäkin joskus laskeskelin, että yleensä tulee helposti juotua se pari litraa, kun mukina on tuollainen puolen litran lasi, jonka kiskon heittämällä kerralla. Mutta sitten aina välillä tajuun iltapäiväkaffeja keittäessä, että en ole juonut vettä vielä ollenkaan. Aamumehun, kahvia ja lounaalla maitoa joo, mut en yhtään vettä.
 
Täällä yritetään karsii kilot 80kg asti tästä 88kg... Että alkaa yritys neljänteen lapseen... Oon siis alkanu "laihduttaa" 97kg.sta ja ihan vaa lähin viemää pojat kävelle hoitoon ylämäkeä kun riittää molempii suuntii. tuo juomine on mul vähä niin ja näin... Juon välillä paljon.. Siis täytän vatsaa vedellä ettei tuu naposteltua ja välil saa pakottaa sen 2L alas päivässä.
Kapseli otettii tänään pois et ei sitä tie ehtiiköpaino putoo enne raskautumista
 
Mulla kanssa viimeinen pilleri meni tänään... Vähän puhuttiin, ettei ostettas enää uutta pakettia. Vaikka tää painoprojekti nyt vielä kesken onkin... Ehkä tässä vielä ehtii. Ja viimeksikin raskaus teki sen, että mietin tosi tarkkaan mitä söin ja että Jin ja liikuin tarpeeksi, toivottavasti tälläkin kertaa.
 
Takaisin
Top