Kilot ja kaikkea siihen liittyvää :)

Meillä on neuvolakäynti 23. joulukuuta eli juuri ennen monen päivän herkutteluja. Vaa'alla en ole kyllä käynyt viime neuvolan jälkeen joka oli 27. marraskuuta, jolloin paino oli neuvolan mittausten mukaan 64,3. Nyt varmaan alkaa olla jo kymmenisen kiloa kertynyt raskauden aikana.
 
Joo onhan nuita karttunu :D neuvolatäti sanoi eilen vakavana että 20 kiloa on nyt tullu lisää elopainoa (rv 25+2) että sokerirasitukseen on varmaan tulossa meno... Kotona pohdin tuota hommaa sitten kummissani että 20!? Missä vaiheessa?! Katoin neuvolakortista lähtöpainon, tein muutaman plustoimituksen ja sain luvuksi 12 :D juu, on se täti menossa eläkkeelle ensivuoden alussa. Vähän nauratti ja huokasin helpotuksesta. Paljonhan se kyllä on 12 kiloakin, mutta ottaen huomioon sen että viimekuukauden joutunu ottaan todella rauhassa supistusten takia. Ei ole pahemmin saanu liikkua :/
 
Angina, onkohan neuvolatätisi puhunut toisesta kymmenestä kilosta. Yleensä vanhemmat ihmiset puhuvat niin... Ja sehän tarkoittaa jo kun menee yli kymmenen kilon eli siirrytään toiselle kymmenelle... :) eli siis a) sinulle on tullut toistakymmentä kiloa mikä tarkoittaa 10+ tai b) sinulle on tullut kaksikymmentäkiloa joka tarkoittaa juuri sitä 20kg, Itse epäilisin tätä "vanhempaa puhetyyliä", enkä hänen laskutoimitusvirhettä. Itse luottaisin enemmän juuri pitkän uran tehneeseen terveydenhoitajaan :)
 
Mulle tuli kanssa tuo vanhempi puhetyyli mieleen niinkuin Mymmelilläkin.

Jes mulle on kahdessa viikossa tullut kilo lisää! Nyt oon siis paino noussut yhteensä 2 kiloa ja viikkoja on tänään 28+5. En olis ikinä uskonut et olisin näin riemuissani painonnoususta :) ja varmasti tuo joulukin tuo lisää painoa vaikka en jaksakkaan syödä suuria määriä. Annokset on nykyään todella pieniä kun alkaa heti ahdistamaan mahassa jos syön kerralla paljon.
 
Painoa ekasta punnistuksesta lähtien 10kg tasan, viikkoja sen 29+3. Täti sanoi neuvolassa että jos siihen 15kiloon jäisi painon nousu niin mentäisiin "kohtuu"rajoissa :) ehkä mäkin vielä opin tämän lisääntyvän painon kanssa elämään, kohtahan sitä pääsee jo tiputtelemaan maltillisesti :wink
 
Kyllä se varmasti oli juuri sitä vanhaa puhetyyliä. itselle vain kalahti korvaan tuo isonkuuloinen määrä :D noh, nyt kun luvan on jälleen saanut niin olen alkanut tehdä kävelylenkkejä ja yrittänyt syömisiä säännöstellä. Vielä ei itseä hirvitä tuo painonnousu :)
 
Viime viikolla kävin neuvolassa, painoa oli tullut vajaa 2 kiloa. Vaikka syön ihan normaalisti. Neuvolassa käskettiin syyä jouluna sydämensä kyllyydestä, eikä miettiä syömisiä lainkaan, antaa mennä vaan ääntä kohti. Nyt siis ollaan viikoilla 26+2. Nyt onkin sitten maha jouluruokaa pullollaan. Jospa se tästä nyt lähtis nousuun! :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla kiloja on tullut reilu 6 tähän mennessä. Saas nähä miten paljon joulukiloja on kertynyt...
 
Iik, mulla on melkein kaksoisleuka!! Mut kaippa sekin lähtee sitten viimeistään kesään mennessä kun pistää lähtemään..?!
 
Mullaki on kaksari :D voi elämä! Löysin kaapista rintsikat mitä normisti käytän, voi kun noli pienet! :D ei mahu vanhat pikkuhousutkaan päälle enää... Eikä housut... Naama on pyöreä ja punainen ko omena... Ei tämä ennää hauskaa ole olla näin valtava!!! Yksi ainut kiitoksen aihe: nilkat on normaalit :)
 
joo, se on jännä että nilkkoihin ei oo tullu mitään ja se turvotuski näkyy illalla vaan pienesti! mutta muualla sitte... eilisestä asti oon kattonu naamaa että ihanku se ois yhessä yössä pyöristyny ihan sikana.... kiloja oli viime tiistain käynnillä 79,5 että 14,5kg tullut ekasta neuvolakäynnistä. onneksi tässä nyt enää puhutaan lopulta viikoista....
 
Tämän artikkelin luettuani oloni helpottui huomattavasti painonnousun suhteen http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/raskausaika/painonnousu_raskauden_aikana :)

Omalla kohdallani elimistö on kerännyt ihan silkkaa rasvaa imetystä varten :grin Ennen raskautta treenasin lihaksia 4x/vko ja aerobista liikuntaa päivittäin. Alkuraskauden paihoinvoinnit pysäyttivät tyystin kuntosalitreenit ja kaikki liikunta jäi vain lenkkeilyyn. Vaikka lihasmassa pieneni ja siten myös paino voisi tippua, mutta rasvaprosentti ollut pieni ja nyt kroppa täynnä selvää rasvaa (jännä miten nopeasti lihakset pehmenivät ja kylkiinkin tuli kunnon jenkkakahvat :grin). Mulla pituutta huimat 163 ja paino ennen raskautta 53. Nyt vaaka näytti aamupalan jälkeen 72,1kg eli kyllä mä taidan johtaa painonnousun suhteen :cool: Saa sitten nähdä kuinka megaiso vauva syntyy!

Mulla ei ole yhtään turvotusta, joten senkään syyksi ei voi painonnousua pistää. Syön myös ääreist terveellisesti ja herkuttelen maltillisesti. Mutta paino nousi ihan huimaa vauhtia alkuraskaudessa ja joka neuvolakerralla merkittiin +500-600g/vko, mutta nyt viimisillä kahdella neuvolakäynnillä painonnousu on tasaantunut ja välillä on jopa laskusuhdanteinen (tähän tietysti vaikuttaa milloin on syönyt ja mitä, vatsantoiminta ja mihin aikaan mitattu...) Että voisi toivoa, että kroppa on nyt tarvittavat rasvansa kerännyt ja vain vauveli kasvaa ja lisää painoa :rolleyes:

muoks. Ruokailun on kyllä muuttunutkin raskaudenmyötä. Ennen raskautta noudatin kuntosaliharrastukseeni sopivaa "diettiä", joten osa painonnoususta johtunee kyllä siitä, että olen ottanut vehnän takaisin ruokavaliooni ja hiilihydraattien määrä on muutenkin noussut. Vauvan terveys on pääasia, joten diettejä ei silloin noudateta ja allergologin kehoituksesta ruoka-aineita ei saa vältelllä raskausaikana, siksi vehnä tuli takaisin.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla alkuun kiloja tuli vähemmän ja joulukuun loppuun mennessä olikin tullut vain kuutisen kiloa, mutta sen jälkeen määrä onkin tuplaantunut kun nyt kiloja on tullut noin 12. Toivottavasti enää ei kovin paino nousisi vaan pysyisi tässä tai laskisi mieluummin. Osa syyllisenä toimii turvotus jota itselläni on ainakin nilkoissa ja hieman käsissä, kasvoissakin on ehkä hieman, mutten ole varma :P
 
Mymmeli, tuo sinun kertomuksesi on ihan just kuin mun elämästä. Lähtötilanne juuri sama ja tämänhetkinen myös! Treenasin todella kovasti ennen raskautta ja juoksin lähes päivittäin 15km lenkkejä, ja nyt kun katsoo kuvia alkukesältä niin huhhuh! :D
 
Lähtöpaino oli 48 kg. Nyt viikkoja on kasassa 36 ja painoa on 20 kiloa enemmän kuin ennen raskautta: 67,7 kg näytti vaaka tänään. Neuvolan taholta asiasta ei olla oltu huolissaan, minä itse olen sen sijaan kauhuissani.

Osittain tämä on ihan oma vika. Juoksin ennen raskautta puolimaratonin pituisia lenkkejä useamman viikossa, lisäksi kävelyä päivittäin, ja sain syödä 3000 kcal päivässä lihomatta grammaakaan. Raskauden myötä juoksut väheni ja jäi puolessa välissä kokonaan pois, mutta verensokeri tipahteli hirveän usein ja syötävä oli vähän väliä ja taas...

Pääasia että vauvalla on kaikki hyvin, mutta vähän hirvittää jäänkö tällaiseksi. Ei ole sokerivauvasta ainakaan kyse, pienikokoinen on kokoarvioiden mukaan. Että kyllä se on tämä ympärillä sijaitseva äiti joka selittää suurimman osan nousseesta painosta!
 
Lähtöpituus/-paino 172 cm/55 kg ja reilu 14 kiloa tullu lisää. Otti koville eilen neuvolassa nähä vaa´an lukema ja viikon kertymä reilu kilo. Turvotusta ei ole joten kaikki on läskiä tai vauvaa (mahdollisesti jopa hyvin pulleaa vauvaa:)). Minä harrastin ennen raskautta mm. juoksemista vähintään kolme kertaa viikossa ja hyvin pian kun tulin raskaaksi pistettiin täys liikuntakieltoon. Nyt sais vähän liikkua mutta ei kipeiltä niveliltä onnistu ku vähän lyllertelemään ja paikat tuskakipeet heti. Tuo mymmelin laittama artkkeli oli kyllä lohduttavaa lukea, mutta minulla varmaan on puputtamisesta johtuvia kilojakin, sillä ainut himo minkä raskaus toi, on nimen omaan sokeri. Varsinkin leivonnaiset ja selkäranka on myyty aikaa sitten..
 
Noniin mullakin on paino lähtenyt sit nousemaan kunnolla. Viikossa tullut kilo. Jos tätä tahtia tulee niin mäkin ehdin vielä laskettuun aikaan mennessä pääsemään siihen kymmenen kilon painonnousuun. Ja lääkärin mukaan se olisikin ihan suotavaa.
 
Mä täällä juhlin kun viikon painon nousu oli VAIN 200g ja rapiat :grin:grin:grin:grin Se on vähiten koko raskauden aikana :p:p eikä siis luvut muuttuneet vielä 80 kilolle :wink

Omat alkutiedothan oli 162cm/65kg (muutama kesäkilo ennen ensimmäist neuvolaa) ja nyt painoa oli 79,7kg
 
Takaisin
Top