Kilojen seurantaa ja ihmettelyä

Ele84

Näppärä viestien naputtelija
Aloitan uuden ketjun painon seurantaa ja keskustelua varten. Ensimmäisessä raskaudessani kerrytin kiitettävät 23kg lisäpainoa ja painonnousu ihmetytti suuresti sekä minua, terkkaa ja läheisiäni... Paino lähtikin helposti pois ja 7kk synnytyksestä olin lähtöpainossa.

Tällä hetkellä oma paino on lähtöpainoon nähden noussut noin kilon. LähtöBMI on n.26 (lievä ylipaino) eli paljoa yli 10 kiloa ei välttämättä tarvitsisi kerätä.

Rv 6+2
 
Minulla on paino pudonnut lähtöpainosta kilon :O ehkä se vaan johtuu siitä et oon nyt yrittänyt syyä tosi terveelliseesti...

RV 6+1
 
Minulla nousi ekassa raskaudessa paino 8kg, alussa tippu 3 kiloa oksentelun takia ja lähtöpainokin oli 10kiloa enemmän kuin nyt. Toisessa raskaudessa paino nousi 16kg, alussa en oksentanut kuin kerran ja lähtöpaino oli 6kg vähemmän kuin nyt. Ekan jälkeen paino tippui tosi hyvin ja tokan jälkeen 10 kiloa lähti, mutta siihen se sitten jäi. Saapa nähdä kuinka nyt käy. Toivon ettei painoa tulis mitään hirmusta määrää lisää ja sais tiputettua ylimääräiset pois :) Hieman ahdistaa lisä painon tuleminen.
 
Ekasta painoo tuli 20kg ja puoles vuodes lähti 30kg ja olin normaalipainoinen jo raskauduttua bmi jotain 23 luokkaa. Tokasta myös 20kg ja lähti samanen 20 puoles vuodes, lähtöpaino 10kg vähemmän ku esikoista odottaessa bmi jotain 19-20. Nyt lähtöpaino oli yhtä paljon ku esikoisesta ja tupakanpolton lopettamisen vuoks tullu jo kuukaudessa 6kg lisää :sad001
 
Mulla on vielä edellisen raskauden lisäkilot tallella ja alunperinkin omia ihan liikaa, joten saapa nähdä millaista valistusta saan osakseni neuvolassa o_O en ole ikinä elämässäni painanut näin paljon kuin nyt - no tai muutaman kilon enemmän silloin edellisen raskauden lopulla. Ensimmäisen ja toisen raskauden välissä oli sen verran aikaa että paino palasi samaan lähtöpainoon, mutta nyt en oo jaksanut miettiä näitä kiloja ollenkaan joten projektia ois ollut edessä, en uskonut tämän kolmannen raskauden alkuun näin nopsaan...
 
Tällä bmi oli 17,9 eli lievä alipaino, nyt oon saanu alkuraskauden aikana pikkusen reilun kilon painoa lisää.. Pituutta mulla on tosiaan 180cm... Koko ikäni oon ollu lievästi alipainoinen, nää geenit että mitä vaan saa syödä ja ei näy missään... Nyt siis paino 60kg ja ihmeissäni odotan miten ylös se tästä ajan myötä nousee ja raskauden jälkeenkin toivoisin että paino jäis johonkin minimissään 60-61kg kun sen kerrankin on saanut nousemaan :D ja projekti lihotus on ollu jo aikasemminkin mutta jostain syystä en vaan meinaa saada painoo pysyy ees tossa 60 kieppeillä... Aina pohdin et miks tvstä tulee vaan laihdutus ohjelmia kun oikeesti ihmisellä voi olla ongelmia myös saada paino nousemaan... Meiän äiti ollut kans koko ikänsä hoikka ja nyt kun se on pikkusen päälle 50v on ruennut ekaa kertaa elämässä silläkin herkuttelu näkymään kropassa...
 
Lähtöpaino ekan kanssa oli 2kg enemmän kun nyt, ekat 20 viikkoo paino putosi, yhteensä 6kg mut sit lopuksi onnistuin kuitenkin kerään 10kg lähtöpainon päälle, eli ihan kivasti.

Nyt lähtöpaino oli 45kg ja siitä on pudonnut 3kg pahoinvoinnin takia. Toivon että pahoinvointi helpottais vähän nopeemmin ihan jo siks että pystyisin syömään normaalisti. Pituutta mulla ei ole kun 152cm, bmi vissiin 19 luokkaa.
 
Minulla ei raskauksissa ole tullut paljon kiloja. Ensimmäisessä viisi kiloa, toisessa ja kolmannessa seitsemän. Painoindeksini on hieman alle 20. Minulla itse asiassa on sellainen ongelma, että erityisesti raskaana ollessa alan syödä yltiöterveellisesti eikä paino meinaa sitten nousta ollenkaan. Taustalla on myös vakava anoreksia, jonka vuoksi kuukautiset olivat pois ikävuosina 18 - 26 (nyt olen 33). Tämä vuoksi minulla on aika yliopistollisen sairaalan ravitsemusterapeutille viikon päästä maanantaina, niin katsotaan yhdessä, mitä lisättäisiin ruokavaliooni. Imetänkin edelleen tyttöä, niin energiaa tarvitsisi lisää, mutta minulta puuttuu normaali näläntunne ja jos nälkä tulee, en oikein tiedä, mitä voisin syödä ilman, että omatunto alkaa nakuttaa. Kävin myös edellisessä raskaudessa samalla ravitsemusterapeutilla, ja hänen luokseen on kiva mennä, kun on niin mukava ihminen. Nauretaankin yhdessä :).
 
Eka raskaus siis kyseessä, niin en edellisiin raskauksiin voi vertailla. Nyt n. -2kg, varmaan johtuu siitä, että olen yrittänyt syödä terveellisemmin. :)
 
Mä olen niin (tarpeettoman) katkera teille, joiden paino ei reagoi heti, kun edes ajattelee roskaruokaa! Syön terveellisesti ja hiilaritietoisesti, mutta silti plussasta paino vaan tuntuu nousevan. Kuitenkaan mitään isompaa turvotusta, tissien kasvua tms. ei ole havaittavissa. Uskomatonta, kuinka paljon tämä painoasia mua stressaa!

6+3
 
minulla on tätä lähtöpainoakin aika paljon bmi varmaan jossain 33hujakoilla nyt:meh: oon aika pitkään jo ollu iso mutta nyt oon kyllä extra porsas :grin joo.. kuiteskin laihdutin tuon esikoisen syntymän jälkeen raskauskilot pois ja sitten vähän siinnä jojoilin ja ennen plussaa painoin jo vähemmän kun piitkiin aikoihin no yllättävää kyllä kun plussasin niin en enää uskaltanut olla niin vähillä hiilihydraateilla ja painoa onkin tullu tässä noin.5viikon aikana sellaset 5-6kg. enää ei etes naurata tää tilanne:sorry:.. huomenna on neuvola niin täytyy kyllä kysyä että jos jätän ne hiilihydraatit pois pääosin enkä syö niistä kuin hedelmiä ja joitain kasviksia niin voisko se olla se minun juttu (jos vaan niin saa tehä).. tosin viime raskaudessakin ne tuli tän ekan kolmanneksen aikana ne kilot ja loppuun mentiinkin niillä, mikä on aika ristiriitaista just sen kasvun kannalta, mutta nytkun tulee huono olo jos ei oo vähä väliä jotain syömässä.. lenkkeilläkin tässä yrittää, just olin tunnin lenkillä mutta ei se vaan auta! pitäs tehä niin paljon muutakin ja oon niin huono tekemään yksin :sad001 itteään tästä saa syyttää, mutta ei kait se auta kun yrittää syödä terveellisesti ja lenkkeillä. minun kun ei tunnu tarvihtevan kun haistaa se ruoka niin jo vaaka heilahtaa:nailbiting:
 
Esikoista ku aloin oottaan niin bmi oli 21. Kiloja tuli 10. Tokaa ku aloin oottaan nii painoin 2kg enemmän ja kiloja tuli 8. Paino laski aluksi ja olin lähtöpainossa vasta rv 16. Nyt painan 5kg enemmän ku esikoista oottaessa :sad001 Paino on joka raskauden jälkeen laskenu iha muutamassa viikossa lähtöpainoon mut sit hiipiny takas :/
 
Multa lääkäri kysyi ekalla käynnillä painon ja pituuden. Muistin sentään miten pitkä olen, mutta se paino...en käy ikinä vaa'alla. Olen normaalipainoinen ja lihaksiakin löytyy ja pidän mun "vaakana" vaatteita. Jos farkut alkaa kiristää, niin pitää miettiä mitä syö. Lääkäri katsoi mua hieman pitkään kun en tiennyt painoani:grin Heitin sitten jonkin arvion ilmaan(lisättynä 2kg), jonka muistelin jostain yläasteen terkkarikäynniltä vuodelta nakki:rolleyes:
 
Mulla ei seurata raskausaikana ollenkaan syömishäiriötaustani vuoksi painoa. Vauvaa kun ultrataan usein ja esim. raskausmyrkytys näkyy kyllä muussakin. Sitä mulla ei tosin taida riskinä olla, kun ei kolmessa edellisessäkään ole ollut.
 
Mä tarkkailen painoa kanssa tosi tarkasti! Nyt on paino noin 93 kiloa ja oon 170cm. BMI siis jotain 32. Positiivisen raskaustestin jälkeen on lähtenyt pari kiloa ja merkkailen kaikki syömiset kiloklubiin, jotta syön varmasti riittävästi mutta niukahkosti. Huippua olisi, jos painoa ei tulisi raskauden aikana yhtään... Mulla on muutama vuosi sitten todettu sokerit kohonneiksi ja olen syöny niihin lääkitystä. Määrää on koko ajan pienennetty, mutta vähän pelottaa, mitä tämä raskaus tekee arvoille! :nailbiting: Siksi siis olen niin tarkkana.
 
Mulla on paino pudonnut nelisen kiloa, vaikka en ole edes oksennellut. Ennen raskautta noin 71 ja tällä hetkellä 67,1kg. Pituutta on 170. En oo myöskään syömisiä säästellyt, annoskoot on ehkä pienentynyt mutta herkkuja on myös mennyt. Mistähän tää painon putoaminen vois johtua?

Vilijonkk4 10+4
 
Tsemppiä kaikille syömishäiriötaustaisille raskauteen! :Heartred Itsellä ei varsinaisesti ole syömishäiriötä, mutta kuitenkin vähän häiriintynyt suhde painoon, syömiseen ja sen kontrollointiin ja ajattelemiseen.
Mulla tuli viime raskaudessa vaan 6-7kg joista lähti about 5 aika nopeasti. Sitten muutama kilo on hiipinyt takaisin tässä vauvavuoden aikana ja sen jälkeen.
Mäkään en kyllä tiennyt painoa nyt kun oli eka neuvolakäynti, mutta veikkaisin et se oli jotain 66-67 kiloa about. Ja olikohan se et noin kilo oli tullut viikolle 9 mennessä, jos mun arvio omasta painosta piti paikkansa.
Huomaan että vähän jotenkin hullusti stressaan että tuleekohan paljon painoa, vaikka tajuan että se on ihan turhaa ja tyhmää stressata, kun olen ihan normaalipainoinen ja kilot kyllä karisee synnytyksen jälkeen ja imettäessä.
 
Lähtöpaino esikoista ennen 85 kg -> kiloja tuki raskauden aikana 18 kg.
Paino pikkukakkosta ennen n. 94 kg (uv 100-> maaliskuu 92,5) -> nyt tullut 1-2 kg.

Esikoisen synnytyksessä painoin 103 kiloa. :sad001 Sen jälkeen paino on pyörinyt tässä vajaan neljän vuoden aikana 90-100 kilon välissä. Ei niitä kiloja ole aina niin helppo saada pois.

Nyt painoa saisi tullakin vain n. 5-7 kg.
 
Mulle näytti puntari tänään et ois lauantaista paino noussu 1,5kg :confused: Olo on todella hämmentynyt. Ei mun paino oo ikinä ennen noussut tuota tahtia! Eikä mielestäni kroppa edes tunnu siltä. En oo kyl ehtinyt harrastamaan mitään liikuntaa ja oon syöny aika normaalisti, voikohan kroppa nyt jotenkin kerätä nesteitä kauheasti? Oon aiemmin kuitenkin liikkunut noin 2-3krt salillla, nyt en vaan oo muutamaan viikkoon ehtinyt sinne koulu- ja työkiireiden vuoksi. Tän vuoksi on sit pakko tänään raahata itteni illalla joko lenkille tai salille :D

Rv 9+2

Edelleen unet kaksosista vaivaa mua...:eek:
 
Bmi 21. Mulle painoa tullu lisää 1,5kg rv 10+2 (ollaa jo seuraavan vuorokauden puolella xD) mut en pahemmin näe sitä painonnousua muualla kun tisseis, kasvanu parilla kuppikoolla.
 
Takaisin
Top