Kikkakolmosia imetykseen?

Olen itse kokenut näiden auttavan maidonerityksen lisäämisessä: Frantsilan Vauvan ilo-yrttitee ja fenkolitee sekä homeopaattiset Pulsatilla D6-rakeet (käytin rakeita jo ennen synnytystä). Imetystä on takana yli 3 kk ja maito ei ole kertaakaan loppunut, päinvastoin sitä tulee välillä liiankin runsaasti aamulla, etenkin jos on juonut illalla jotakin teetä, jossa on maitohorsmaa :happy9
 
Maidon nostattajia...
- kotikalja
- mammatee (luontaistuotekaupasta saa), ihan huipputehokas!!
- sarviapilakapselit (Solgarin Fenugreek, myös luontaistuotekaupasta)

Joillain, esim mulla, saattaa appelsiinimehu/limppari nostattaa maitoa.
Ja se, että syö terveellisesti ja riittävästi ja juo paljon vettä vaikuttaa ihan suoraan maidon määrään, kokemuksesta tiedän.:)

Mammateestä - millä maustaa, että maistuisi? (en ole yhtään teen juoja)
mammateen ohjeessa lukee, että kannattaisi ennen lapsen syntymää jo aloittaa, mutta kuinka aikaisin?
 
Mammateen mauissa on paljon eroja! Weledan tee oli minusta ainoa, joka maistui hyvältä. Joku maistuu paremmalta kylmänä ja joku lämpimänä. Sitruuna nyt ainakin voisi sopia useimpiin. Kannattaa kokeilla eri merkkejä ja tapoja juoda. :)
 
Vauvan ilo-teetä tuli juotua viime syksynä aina tuopillinen kerralla, usein tee ehti jäähtyäkin tosi haaleaksi ennen kuin muistin juoda. Hunajaa laitoin sekaan ja meni janojuomasta. Weledan teehen laitoin myöskin hunajaa sekaan ja maistui hyvin.
 
noista sarviapilakapseleista vielä, kun niissä lukee, että voi aloittaa jo ennen synnytystä. Mikähän olisi hyvä aika aloittaa aikaisemmin?
 
Mulla on jo kolmen lapsen kohdalla imetys epäonnistunut täysin, ja nyt kun neljäs on tuloillaan,
toivoisin että ehkä tällä kertaa sujuisi..edes vaikka muutaman kuukauden.

Ehkä nyt isoin kysymys olisi, että kuinka paljon imetyksen kuuluu sattua, tai että helpottaako kipu jossain vaiheessa?
Viimeisimmän kohdalla nimittäin toinen rintani oli aivan piukea, kuuma ja maidon tullessa tuntui, että seassa olisi lasinsiruja.
Ei siis kovin miellyttävää. Sairaalassa koitin kysyä asiasta, että onko kenties imuote väärä, asento huono tai että mitä voisi tehdä.
Hoitaja katseli sieltä ovelta ja huikkasi, hyvältähän se näyttää ja kuuluukin sattua ja lähti sitten pois.
Ja siinä oli sitten KAIKKI se imetysneuvonta, mitä sain. :/

Jos nyt vielä vähän valaisisin menneitä imetyksiä:
ensimmäinen syntyi sektiolla -> imetys viivästyi-> lapsi sylki rinnan ulos systemaattisesti. Oli pakko luovuttaa. Ei onnistunut rintakumin eikä minkään kanssa. (vauva oli myös alle 3kg)

Toinen vauva syntyi alateitse, myöskin alle 3kg, joten painoa piti tarkata ja antaa lisämaitoa. Jonkin aikaa käytin myös rintapumppua
lypsämiseen, mutta maidontulo alkoi vain ehtyä, ja lopulta oli pakko vain turvata korvikkeeseen.

Kolmonen olikin sitten melkein 4kg mutta tässä kohtaa olin jo menettänyt kokonaan luottamukseni imetyksen onnistumiseen.
Sairaalan esitietolomakkeesa tästä mainitsin ja avuntarpeesta imetyksen ohjaukseen. Mutta tuolla ylempänä olikin se vastaus jo, että mitä imetysneuvontaa sain.

Tässä ketjussa onkin ollut hienoja vinkkejä, kiitos kaikille jotka niitä ovat jakaneet. Ensimmäistä kertaa kuulen joistakin mitä on mainittu. Mutta siihen kipuun ja lievityskeinoihin toivoisin vielä jos jollain olisi jotain konsteja, että millä hieman helpottaa sitä.
Kyllähän se imetyksen ajattelu nytkin jo jännitystasoa nostaa, kun ei vaan oikein luota, että se sujuisi.
Ja vaikka olenkin joutunut käyttämään korvikkeita, niin silti uskon että imetys olisi se paras keino ruokkia vauva ensimmäisinä kuukausina.
 
Valotar: En tiedä mitä kuuluu ja kuuluu...

Tässä omat kokemukseni. Olen imettänyt esikoisen ja nyt toista lasta muutaman viikon. Minulla imetys sujui ja on sujunut todella hyvin ja tästä syystä luottamus sen onnistumiseen näin toisella kerralla on vankka.

Imetys sattuu aluksi. Nännin iho ei ole tottunut imuun ja on aluksi arka, jopa haavoilla. Rintakumi voi auttaa, en tiedä. Ei ole kokemusta asiasta. Minulla nännien iho oli todella kipeä noin viikon verran ja nyt toisella kerralla reilun viikon. Sen jälkeen imetys ei ole sattunut ollenkaan. Aluksi nännien päät menivät jotenkin rikki imemisestä ja toisesta vuosi vertakin. Kummankin lapsen kanssa toinen nänni on ollut kipeämpi kuin toinen - muistaakseni vielä eri rinnasta eri kertana. Jos vauvan suussa on sammasta ja se tarttuu rintaan, niin se voi kuulemma sattua myös - en tiedä. Vauvan imuote on todella tärkeä. Hyvällä otteella imeminen ei satu, mutta huonolla voi sattua paljonkin. Minun vauvat ovat kummatkin imeneet hyvin heti alusta asti, joten tarkempia vinkkejä en osaa antaa. Kaikki maiskuttaminen ym. sattuu, eli tärkeää on, että nänni on kunnolla vauvan suussa ja vauvaa imee myös leuallaan (ja kielellä). Vauvan suuta voi ihan avata isommaksi leuasta, jos tämän suu ei ole tarpeeksi auki ja on kapeana.

Vaikka alku ei aina olisikaan optimaalinen, niin kaikki voi silti mennä hyvin. Esikoisen kanssa sektio ja vauva heti lastenosastolle pariksi päiväksi. Itse sain vauvan syliin noin 10 h synnytyksen jälkeen ja vauvaa oli ruokittu lahjoitetulla äidinmaidolla. Silti minun imetys meni ihan oppikirjan mukaan, maito nousi, ei kipuja, vauva imi hyvin ja maitoa riitti. Ensimmäisinä päivinä maitoa tuli vähemmän ja vauva sai lisämaitoa. Viimeisenä päivänä sairaalassa antoivat hieman korviketta seassa, että vatsa tottuisi, jos minun maitoni ei riittäisi. Tuo oli sitten ainoa kerta, kun korviketta sai. Toisen kanssa en edes ostanut korviketta varmuudeksi ennen syntymään.

Varsinkin näin aluksi ensimmäisinä viikkoina olen tykännyt imettää kyljellä maaten. Näin saan tyynyjen avulla itseni aivan rennoksi, eikä lasta tarvitse erikseen tukea käsillä. Lapsen laitan myös peiton avulla tuettuna kyljelleen minun vatsaani vasten. Laitan vain peiton kulmaa lapsen selän taakse pitämään asennon. Näin voin samalla paijata vähän päätä, lepuuttaa omia silmiä (lähes nukkua) ja rentoutua. Vauva on ihan lähellä ja saman peiton alla on mukavan kodikas olo.
 
Muokattu viimeksi:
Valotar, musta toi kuulostaa siltä että rintasi on joku ollut piukeana maidosta (noussut liikaa) tai sitten siinä oli tulehdus. Omasta imetyksestäni on jo aikaa, mutta muistaakseni rintojen ei kuulu olla kuumat. Lämpimät ne voi olla kun verenkierto tehostuu, mut ei ihan tosissaan kuumat. Jos maitoa on niin että rinnat on siitä pinkeinä voi oloa ja vauvan imemistä helpottaa sillä että lypsää hieman maitoa ensin pois. Mutta ei paljoa ettei liikatuotanto vain kiihdy. Tuota liikatuotantoa on monilla siinä kohtaa kun maito alkaa nousta, mutta se tasoittuu kun imettää ja rinnat "oppii" kuinka paljon maitoa tarvitaan.

Ja siis kyllähän se alkuun sattuu, mutta jos se sattuu ihan hirveästi, todennäköisesti kaikki ei ole kuten pitää. Vika voi olla imuotteessa tai sitten jommassa kummassa yllä mainitsemassani. Tai sitten sammas. Jos mikään ei ole varsinaisesti vialla kipu kyllä lakkaa, kun rinnat tottuu. Tsemppiä uuden lapsen imetykseen! Todella ikävää kyllä, kun ei saa kunnollista imetysohjausta.
 
Kiitos vastauksista. :)
Ainakin aion ostaa nyt varuiksi niitä rintakumeja ja kokeilla niidenkin kanssa sitä imetystä.

Itsekään en tiedä tarkalleen mikä siinä rinnassa oli. Äidillä oli aikanaan ollut tulehdus, ja hänellä maito oli muuttunut
paksuksi; ihan kuin olisi pusertanut valkoisen madon pois. :dead: Semmosta mulle ei tullut, eikä esim. kuumettakaan.
Mutta tosi arka se oli, en ois millään kestänyt edes itse koskea siihen. Välillä viilentelin ihan pieniä hetkiä sitä pakasteesta otetuilla pusseilla, että vähän helpottaisi.
Näin jälkeenpäin olen itsekin miettinyt sitä vaihtoehtoa, että mahdollisesti se oli vaan pakkautunut täyteen siitä maidosta.
Ja sitten ehkä kaupanpäällisenä on ollut se huono imuote vauvalla tai sitten nänninpäät ovat olleet tosi herkillä.

Täytyypä vielä itsekin etsiä lisää infoa aiheesta, kun tosiaan tuntuu että sairaalassa/neuvolassa se on aika monenkirjavaa,
että mitä neuvoja saat vai saatko ollenkaan. :shifty:
 
Jos maito pakkautuu rintaan (eli rintatulehduksen alkua), niin tärkeintä on rinnan tyhjennys. Juuri tuo pinkeys, kosketusarkuus ja kuumottaminen viittaa siihen - kuten jo täällä mainittiin. Vauva imee eniten leuan puolelta, joten kannattaa laittaa leukaa siihen suuntaan. Minulla kävi niin esikoisen kanssa kerran. Ei tuntunut kivalta, ei. Kipeä kohta oli rinnan yläosassa, joten laitoin vauvan sängylle ja itse siihen yläpuolelle. Oikein 69 asento, mutta rinta tuli tyhjäksi, pakkautunut maito lähti pois, eikä tulehdusta tullut.
 
Takaisin
Top