Kiinteiden/soseiden aloitus

Eipä noilla hirveästi väliä ole, jos mitään oireilua ei ole tullut. :) Meillä on porkkanaa suosittu kaikkien kanssa. Perunasta voi tulla mahavaivoja, mutta yksilöllistä tuokin aina on. Päärynä on hedelmistä mieto ja yleensä kaiketi ihan hyvin siedetty.
 
Ihmekös tuo sitten että perunan syönnin jälkeen on peräpää rutissut enemmän, enpä tiennyt että peruna saattaa aiheuttaa vatsavaivoja. Miten ootte valmistaneet kesäkurpitsan? Voiko sitä keittää...?
 
Höyryttänyt olen kaikki kasvikset vauvoille alussa. :)
 
Mikähän olisi hyvä seuraavaksi kun ollaan nyt bataattia ja kesäkurpitsaa kokeiltu. Porkkana, peruna? Hedelmiä ei olla vielä syöty.

Porkkana ja peruna on hyviä. Mä taisin esikoiselle antaa parsa- ja kukkakaalia tässä alussa usein. Vähän kyllä mielikuvitus oli tiukoilla silloin, nyt varmaan vielä enemmän [emoji3]
 
Minä paistoin kesäkurpitsan uunissa, samoin bataatin. Porkkanat keitin, siitä tulikin hitti heti! Niin paljon en viitsinyt antaa mitä olisi syönyt, mutta onneksi ei tullut mitään vatsavaivoja niin herkuteltiin jo lisää kun selvästi maistui.

Voikohan jo antaa niin paljon kun syö, kun kolmas viikko lähti nyt? Ja voiko antaa esim.kaksi kertaa päivässä?
 
Me ainakin annettiin sitä mukaa enemmän miten näytti maistuvan. Oltiin Kanarialla ja siellä sai kaupan soseita mitkä on paljon sileämpiä kuin kotitekoiset niin siellä tuli selvä muutos määrässä. Nyt kun ollaan tultu kotiin niin onneks maistuu myös kotitekoiset. Mut ei ihan niin hyvin kuin kaupan. Puurot menee hyvin kun on sileitä. En muista missä vaiheessa siirryttiin kahteen kertaan päivässä. Mut ei mun käsittääkseni siihen ole mitään estettä tossa vaiheessa Anniina. Korjatkaa muut jos oon väärässä tän mutu tuntuman kanssa.
 
Minä olen antanut vihannes/hedelmäsosetta päivällä ja puuroa illalla. Puuroon olen laittanut porkkanaa lisäksi, kun ei maistu oikein pelkällään.. Päivällä menee noin rkl, illalla vähän vaihtelee 1rkl-0,5dl. Olen päivällä maistattanut uudet maut ja sitten antanut jatkossa niitä päivällä ja illalla puuron kanssa. Meillä on allergiaepäilyä ollut niin on menty melko varovasti nyt alkuun..
 
Mitä puuroa olette valmistaneet? Ihan kaurapuuroa? Onko hiutaleilla väliä? Oon ainakin itse huomannut, että elovenasta tulee kovin rakeista puuroa kun itselle keittää...
 
Eikö puuro pitäisi tehdä jauhosta melkein alkuun? Sauvasekoittimella kaurahiutaleet hienoksi?
 
Mä oon ostanu muksu riisi- ja kaurapuurojauhetta tähän alkuun. Ei oo pahan hintasia ja paketti on riittoisa kun annokset pieniä alussa. Veljenvaimo sano käyttäneensä just sauvasekotinta kaurahiutaleiden pienentämiseen ja meinasin sitä kokeilla sit seuraavaksi.
 
Meillä on myös saanut nyt tuota muksun riisipuuroa. Isommat syövät kaurapuuroa, joten täytyy alkaa varmaan jossain vaiheessa tehdä heille sileää puuroa ja ottaa vauvalle siitä annos ennen kuin lisää isommille muuta mukaan. Sauvasekottimella saa isot hiutaleet hyvin hienommaksi ja puurosta sileämpää. :) Valmistuu myös vähän nopsempaa. Pikapuurot käyvät myös hyvin, jos mukana ei ole muuta kuin kauraa. :)
 
Esikoisen kohdalla tykästyin Nalle-hiutaleisiin, pehmenevät parhaiten. Ei sitä puuroa tarvii mistään jauhoista tehdä. Me ainakin annettiin kaurahoutaleiden liota vedessä noin 15 minuuttia ja näin tuli oikein pehmeää puuroa. Toki toiset yökkää herkemmin, meidän sormiruokailijalle meni hyvin näin.
 
Mä olen niin laiska puuron keittäjä, että edelleen esikoinen syö Muksu puuroa ja vesi keitetään vedenkeittimellä. Siihen vaan Bonnet sekaan :rolleyes:
 
Onko muiden vauvoille tullut paljon masuvaivaa kiinteiden aloittamisen myötä? Viikko sitten lisäsin määrää niin, että neiti syö sen verran kun itse haluaa. Ei siltikään syö kovin paljon. Nyt on kolmena yönä itkenyt vatsaansa ja paukutellut. Kauankohan tässä kestää, että suolisto alkaa toimimaan. Kakka ei ole kovaa, mutta kovasti se koittaa sitä pungertaa ulos.
 
Onko muiden vauvoille tullut paljon masuvaivaa kiinteiden aloittamisen myötä? Viikko sitten lisäsin määrää niin, että neiti syö sen verran kun itse haluaa. Ei siltikään syö kovin paljon. Nyt on kolmena yönä itkenyt vatsaansa ja paukutellut. Kauankohan tässä kestää, että suolisto alkaa toimimaan. Kakka ei ole kovaa, mutta kovasti se koittaa sitä pungertaa ulos.

Meillä vaikuttaisi olevan samanlaista :/
 
No niin, 6kk tuli täyteen ja meilläkin aloitettiin kiinteiden maistelut. Oletteko perehtyneet sormiruokailuun? Mua kiinnostaisi kovasti. Tai oikeammin yhtään ei ole inspiraatiota alkaa soseiden kanssa sotkemaan. Nyt pitäisi vain löytää ihan käytännöntietoa asiasta. Eli mitä sille vauvalle voi antaa? Porkkanaa on jo imeskellyt raakana ja uunissa kypsennettynä ja perunan on jo käynyt ainakin huulilla asti.

Kuinka paljon näiden pienten pitäisi oikein saada energiaa kiinteistä? Mahaan asti tuskin on vielä mitään päätynyt tai kakka ei ainakaan ole muuttunut vielä miksikään. Aikamoinen hylje tuo meidän vauva on että minkäänlaista energiavajausta tuskin pääsee syntymään vaikkei se porkkana sinne mahaan asti päädytään .

Selkeä tiheänimunkausi on nyt menossa ja tissit ovat taas pitkästä aikaa kovilla.
 
Tänään julkaistiin uusi kirja Simppeliä sormiruokailua. Itse en ole päässyt hypistelemään, mutta varmasti tutustumisen arvoinen painos! :)
 
Mulla on se kirja jo odottamassa matkahuollossa :grin
Esikoiselle annettiin soseita ja välillä sormiruokailtiin. Taidettiin aloittaa höyrystetyillä porkkanoilla ja kesäkurpitsalla. Eipä niitä alussa juuri mahaan asti päätynyt. Enemmänkin tutustuttiin ruokiin hypistelemällä ja vähän maistamalla.
Aina muistan, kun tein ekaa kertaa kanapötköjä. Kauhee homma ja tein houkuttelevan näköisen annoksen ja ne kaikki päätyi muussattuna lattialle :bored: Meni hetki, että tein seuraavan kerran...
 
Meillä on sormiruokailtu, tai noh, tarjottu sormiruokaa. Siitähän on suun läheisyyteen tähän mennessä päätynyt banaaniin dipattu sormenpää ja pienen pieni murunen avocadoa. Mä kävin Suomalaisesta hakemassa Simppeliä Sormiruokailua viime perjantaina ja luin sen jo läpi. Meillä tuli 6kk täyteen sunnuntaina. Vaikka neiti on meidän toinen sormiruokailija niin tunnen itseni ihan noviisiksi. Alkuun kaikki ruoat pitäisi höyryttää niin pehmeiksi, että vauva saa muussatua ne kitalakeen. Raakoja porkkanoita yms ei suositella alkuun, koska hampaatonkin vauva voi saada niistä palan irti ja tukehtumisriski on iso. Sormiruokailusta kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti tutustua Simppeliin sormiruokakeittiöön. Sieltä saa myös kattavat turvallisuus- ja ensiapuohjeet reseptien lisäksi.
 
Takaisin
Top