Kiinteiden ruokien aloitus

Ina

Luottohahmo langoilla
Kesäkuunmammat 2015
Maalismammat 2017
Hei vaan, pitkästä aikaa! Onko täällä enää ketään? :) miten vauvojen kanssa on sujunut? Ajattelin aloitella tällaista ketjua, kun kiinteät ruuat alkavat olla ajankohtaisia. Joko olette aloittaneet? Milloin suunnittelette aloittavanne? Soseet, sormiruokailu? Itse tehtyä vai kaupan pilttejä?
 
Meillä poika kasvaa hyvin rintamaidolla ja neuvolasta sanoivat ettei ole kiirettä aloitella kiinteitä, mutta ajattelimme aloitella pikkuhiljaa maistelemaan joitain teelusikallisia, sillä luin että jonkin tutkimuksen mukaan noin 4kk iässä kiinteiden aloitus auttaisi ehkäisemään allergioita. Itse olen todella monelle ruoka-aineelle allerginen ja toivon, ettei poika joutuisi näistä kärsimään. Tiedän ettei tutkimus ole valmis vielä ja 6kk täysimetys on vielä suositus, mutta neuvolalääkäri antoi suostumuksen pieniin makuannoksiin, joten miksipä ei. Onhan poika kohta jo 5kk. Aion yrittää tehdä soseita mahdollisimman paljon itse, paitsi hedelmäsoseet kaupasta :) toki varmaan opetellaan myös kaupan ruuille kun reissussa olisi helpompia. Sormiruokailu myös kiinnostaa, siitä en vain ole lukenut vielä tarpeeksi. Sori jos teksti on tönkköä, kirjoitan puhelimella :D
 
Meillä on syöty kiinteitä kohta kolme kuukautta. :) nykyään menee kolme ateriaa päivässä. Puurot aamulla ja illalla ja iltapäivällä soseita. Lihoja en ole vielä aloittanut, mutta aloitetaan ne 6kk iässä. Itse olen tehnyt suurimman osan soseista. Hedelmät ovat olleet kaupan soseita ja jonkun verran on ollut käytössä muksun puurot.
 
Meillä on syöty pari viikkoa. Peruna, porkkana ja maissi on nyt kuvioissa mukana. :) Muutamat kaupan ruuat ostin mut nyt ku sain blenderin niin olen tehnyt soseet itse ja aion jatkossakin tehdä.

Sormiruokailu kiinnostaa itseäkin ja meinattiin kyllä että sitäkin kokeillaan jossain vaiheessa. :)
 
Meillä on pari viikkoa maisteltu soseita, bataattia ja porkkanaa. Itse teen ja aion tehdä jatkossakin, hedelmäsoseet kaupasta. Porkkana on ehdoton lemppari ja aukoo sille innoissaan suuta. :)
 
Meillä on kans kuukauden verran syöty soseita, ja ihan kaupan soseita. En oo laiskana äitinä jaksanu tehä ite. Varmaan viikon sisään aloittelen perus kaurapuuroa kokeilee ja sit lihasiseita myös pikkuhiljaa. :)
 
Miten teette soseet? Ihan vain kiehautatte pehmeäksi ja soseutatte? Vai maitoa lisäksi, että olis notkeampaa? Kauanko olette syöttäneet yhtä makua ennen kuin lisäätte uuden maun? Esikoisen äiti kyselee tyhmiä :D ajattelin eka, että yks tl aamulla yhtä makua (bataattia) noin viikko ja sitten uus maku jne. Kuinka nopeasti uskaltaa antaa useamman lusikallinen ja/tai useamman kerran päivässä? Oon vähän ylivarovainen kun pelkään, että poika saa mahavaivoja tai allergisen reaktion..
 
Mä oon keittänyt siis ihan pehmeäki ja varmasti kypsiksi. Bataatti tekee raakana mahan kipeeksi, kannattaa olla tarkka että on kypsää :) sitten oon sauvasekottimella pistäny soseeksi. Yhtä makua oon antanut myös viikon verran, meillä allergioita perheessä niin olen tarkka. Mä oon antanut viikon verran porkkanaa ja syötän niin paljon kun poika jaksaa. Imetän tosin ensin, että hirveetä määrää ei uppoa.. Oon antanut yhen kerran päivässä mutta nyt olis tarkotus antaa tästä lähin kaksi kertaa.
 
Mä oon höyryttänyt kasvikset ja sitten sauvasekoittimella soseeks, vähän sillä keitinvedellä notkistanut ja sitten pakastanut jääpalamuoteissa.
Tällä hetkellä meillä syödään bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia, luumua, päärynää ja omenaa. Aloitettiin yhdellä jääpalamuotillisella, kaksi uutta makua viikossa.
Nyt menee jo 5 palaa vihanneksia "lounasaikaan" ja iltapäivällä 5 palaa hedelmää. Yleensä annan kahta tuttua makua kerralla tai sitten yhtä tuttua ja yhtä uutta.
Päärynä, omena ja luumu soseet oon tehny ite omasta sadosta, mutta jatkossa hedelmät purkista. Vihannekset teen jatkossakin ite kun on niin helppo.
Kun alkaa mennä isompia annoksia, niin pakastan ne silikonisessa muffinsivuoassa niin ei tartte enää niitten pikku jääpalamuottien kanssa kikkailla :)
Ennen tarjoilua saatan vähän maidolla notkistaa jos on kovin tönkköä :)
 
Jos on pelko pahasta allergiasta, voi eniten allergisoivia ruoka-aineita kokeilla ensin siivellä iholle. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Ina
Vitsi, oottepa kaikki jo pitkällä tässä hommassa :) ja mä kun luulin, että mä oon liian ajoissa kokeilemassa :D iholle kokeilu oli uus juttu, pitää testata! :)
 
Kaula ja kasvojen alue taisi olla parhaat paikat. :) Tai siis näkee parhaiten, tuleeko reaktio. Eihän se estä sitä, että syötynä voi vielä olla allerginen, mutta jos iho reagoi, ei ehkä kannata antaa ainakaan isoja määriä suuhun. :)
 
Mä oon ihan keittänyt ja sen jälkeen soseuttanu blenderillä. Käy sillä niin nopeesti. Mulla on myös kirja "kotiruokaa vauvalle" ja se on ihan huippu! Sit oon pistäny pakkaseen jääpalamuotteihin ne "ylijäämät" joita ei saa syötyä siinä ajassa mitä säilyy jääkaapissa. Eikä niiden soseiden sulattaminen oo iso homma.

Tällä hetkellä annan aamulla ja illalla, 2-3 jääpalamuotillista. Pikku hiljaa lisäillään määrää.
 
Pitää katsoa, jos löytäisin tuon kirjan jostain :) rupeankin heti tänä iltana kokkailemaan! Saas nähdä mitä poju tykkää :D
 
Tänään maisteltiin bataattia ja oli melkoiset ilmeet pojulla :D mut maistui kun veti lusikkaa mun kädestä omaan suuhunsa :D
 
Meillä ollaan syöty kiinteitä kohta 2kk. Nyt syö 2x kasvissosetta+lihaa ja kerran hedelmäsosetta. Lihoja on kokeiltu jauheliha ja kana. Aamulla ja illalla on saanu velliä se ois tarkotus vaihtaa puuroon kuukauden sisällä. Mun oma maito ei riittäny kun 2kk, eikä korvike pitäny nälkää joten siirryttiin melko ajoisaa 3kk ikäsenä kiinteisiin. Ei oo tullu vielä mistään ruoka aineesta oireita.
 
Tänään syötin pojalle bataattia ja porkkanaa sekasin keskenään. Tykkäs kovasti, tähän astinen lemppari :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Ina
Takaisin
Top