Kiinteiden ruokien aloitus

Oon huomannut että typy syö paremmin kun saa samalla sormiruokailla (yleensä ruuan kanssa on itse tehtyä leipää, kurkun keskustoja, tai pehmeiksi keitettyä vihanneksia), eli kaikkea mitä vaan hampaattomalla suulla voi jäystää. Yrittää myös varastaa lusikan omaan käteensä jos sormiruoka loppuu. Naksuja saa vaan, jos lautanen on syöty tyhjäksi, kun ne on neidin mielestä parempia kuin yksikään ruoka.

Huomenna typyn vaari tuo Tuurin tuliaisina vauvojen ruisnaksuja. Niitä en ole täälläpäin kaupoissa nähnytkään, joten innolla odotamme niitä.
 
Mä oon nyt ruvennu tekee neidille ihan samaa ruokaa kun meille isin kanssa enkä enää ees soseuta vaan pienin haarukalla ja veitsellä. Sitten sitä syödään joko lusikalla tai sormin. Neiti tykkää. Tänään tein makaronilaatikkoa munamaidolla. Vähänkö oli herkkua!!
 
No jos on muillakin ollut takkuamista ruuan kanssa, niin mitäs tällainen tilanne... Muutaman viikon ajan pikkumies ei oikein suostu syömään jos isä syöttää. Saa meneen pikkuisen, jos sitäkään. Ja kauan sekin vie. Jos itse annan ruuat niin humps vaan ja sinne meni. Joku vaihe varmaan tämäkin. Annan itse kyllä suurimman osan ruuista, mutta tätä ennen ei oo ollut mitään väliä, kuka sen ruuan antaa. Ja kuinkahan tässä pitäis toimia... Antaa isän syöttää ja pikkunen syö mitä syö, vai mennä itse jatkaan (mitä just tein, iltapuuro on mentävä että saa kunnolla nukuttua). Että tällainen vaihe täällä. Kai se syö, jos kauhee nälkä on. Toivottavasti. Ja jos nyt jää joku päivän ruoka vähemmälle, nou hätä. Jos oon ite pois kauemmin niin saapi sitten nähdä miten käy. Eiköhän nuo nälkäänsä syö.
 
Me ollaan aloitettu hapanmaitotuotteiden maistelu. Eilen ja tänään ihan muutama lusikallinen. eilen jugurttia, tänään rahkaa :) Ens viikollahan poika täyttää 10kk :)
 
Me ollaan kans. Neiti ei vaan oikein tykkää...

Oon koittanu juottaa piimää, antaa jugurttia hedelmäsoseeseen sekoitettuna ja sama viiliä
Ei meinaa mikään upota...
 
Me maisteltiin yosan kaurajugurtteja ja niistä neiti tykkäsi kovasti. Sokaria kyllä sisältävät paljon että vain silloin tällöin herkkua.
Hapanmaitotuotteita maisteltiin myös hiukan. Aloitettiin raejuustolla ja siitäki neiti tykkäsi. Kiva näpertää omin sormin suuhun :)
 
Kuis muilla sujuu syöminen tällä hetkellä ? Meillä meinaa vaan jatkua syömistaistelut. Muutaman lusikallisen ottaa ja sen jälkeen alkaa pään pyöritys, venkoilu ja suun sulkeminen. On toki niitäkin kertoja kun maistuu ihan hyvin, mutta suurimmaksi osaksi hanaa vastaan. Maitoa juo hyvin. Kyllä meinaa äidin hermoja välillä kiristää. Pakottamaan en ole ryhtynyt. Syö mitä syö, yleensä syö sitten vähän paremmin seuraavalla ruualla. Banaani maistuisi pelkästään :P Varmaan tajunnut että pystyy kieltäytymäänkin ruuasta, oma tahto löytyy. Aiemmin kun söi oikeastaan kaiken mitä eteen toi :D
 
Ruokailut sujuu edelleen hyvin. Ainoastaan, jos liian suurta lusikallista laittaa suuhun, niin saattaa työntää sen suustaan. Jatkaa kuitenkin syömistä, jos lusikassa on vähemmän ruokaa. Kaikki maistuu ja kaikkea innolla maistaa. Mitä enemmän ruuassa on tekstuuria, sen parempaa se on. Esim yksi päivä hän nappasi raa'an sipulipalan pöydältä ja alkoi sitä innoissaan mussuttamaan. Itkuhan siitä tuli, äiti otti sen pois. Ei saanut sitä kahdella hampaallaan pienemmäksi.

Maitotuotteita ollaan kohta kuukauden ajan maisteltu ja syöty. Rahka ja turkkilainen jugu on ihan herkkua. Alkuun meni vatsa vähän löysälle, mutta nyt ei ole enää mitään.

Ollaan välillä kokeiltu antaa lusikka käteen ja itse syödä. Välillä hän nostaa kädet ylös ja alkaa inistä, että enhän mä itse ala tuota ruokaa suuhuni lappaa. Välillä taas syö sen pari lusikallista ja sitten vasta nostaa kädet. Onhan se äidille helppoa, kun toinen syö nätisti ja nopeasti, kun äiti syöttää. Eihän tässä vielä ole kiirettä ole itsenäistyä tuon ruokailun suhteen. Sormiruokailusta hän kyllä tykkää. Kun iskä syöttää, niin välillä hän selvästi kokeilee ns rajojaan. Pelleilee tuolissaan ja pyörittää päätään, kun lusikka lähestyy.
 
Meillä sujuu ihan kivasti. Välillä hampaat tuntuu vaivaavan. Usein ei tahdo malttaa syödä. Mutta näistäkin huolimatta hyvin ruoka noin pääasiassa maistuu. Meillä ruokailut vaan KESTÄÄ! Ennen kun vaan lappas sisään niin hyvä on. Nyt kun on vihdoin päästy kunnon kökköruokiin niitä sitten mutustellaan ja kauan :D Välillä yks ruoka per päivä (niistä viidestä) takkuaa, ehkä syö niin hyviä satseja, ettei ole aina nälkä.
 
Meidän ruokailut on sairastelun jälkeen parantunut siten, että määrät alkaa olla entisellään (n. 1 dl sosetta / puuroa / jogurttia), mutta muuten huonontunut... Siis hirveää showta! Ennen riitti että lapottiin suuhun ruokaa, poristiin... Nyt pitää olla koko ajan jotain viihdykettä tai poika ei avaa suutaan ollenkaan! Muutama viikko meni kaiken maailman kuppien ja pikkulelujen kanssa tolskatessa, mutta se oli ihan tosi rasittavaa, poika nakkeli leluja tahallaan lattialle koko ajan. Nyt on pari päivää sujunut mukavasti, kun poika selailee eläinkirjaa syödessään, samalla nimetään eläimiä ja matkitaan ääniä. Ei ole poika jaksanutkaan pitkään aikaan näin keskittyneesti kirjojaan selailla, kun koko ajan pitää kiipeillä. Lusikkaa haluaa joskus pitää ja jos ei ole kiire niin annan kokeilla. Eihän siitä mitään tule vielä, mutta saapa harjoitella vähän.

Sormiruokaillaan joka päivä jossain määrin, esim aamupalalla ja välipalalla lisänä usein leipäpalasia, omenaa, kurkkua... Hampaiden puute vaikeuttaa.

Viime aikoina on meidän nirsopetterille onneksi alkanut maistua jonkin verran myös itsetehty ruoka tai joku muu sosemerkki kuin HIPP :D
 
Meillakin ruokailut sujuu hyvin. Ollaan siirrytty kokonaan pois soseista normi kotiruokaan, jota vähäsen vaan haarukalla ja veitsellä hienonnetaan. Neiti syö pääasiassa itse käsin. Saattaa ottaa ihan vähäsen niin että joku syöttää, mutta suurimaksi osaksi syö itse.

Meillä käytetään jo normimaitoa sekä ruuissa että juotuna. Mitään oireita ei neidille siitä tullu ja hyvin maistuu. Imetän enää aamuisin, mutta senkin jätän pian pois ja siirrymme pelkkään tavanmaitoon.
 
Meilläpä tuli totaalinen puurostoppi. Ei kai se ihme ole, pikkumies on sitä syönyt 3x pv sen takia, että tulee maidot täyteen :D Nyt menee maitoa tosi hyvin juomalla, joten vois sitä hetkeksi puuroa muuhunkin vaihdella... Siispä vinkkejä! Mitä teillä syödään aamulla, välipalalla, illalla? Ollaan nyt syöty vauvojen jugurtteja ja rahkoja, tehty puuropalleroita sekä muffareita, juotu valmissmoothieita... Olisko jotain muuta vielä?
 
Moniviljaleipää, hedelmiä, maissinaksuja, vihanneksia, turkkilainen jugurtti, maitorahka, karjalanpiirakka... meidän poika lähinnä sormiruokailee eli soseet ei oikein maistu.
 
Aamu-ja iltapala on puuro+maustamaton jogurtti+marjasose/piltti/kiisseli. Meilläkin melkein tuli stoppi, mutta tuo pienen jogurttitilkan lisäys auttoi asiaa ja taas maistuu.
Välipaloina erilaisia marja/hedelmä soseita/ paloja / kiisseleitä joko sellaisinaan tai rahkalla tai maustamattomalla jogurtilla höystettynä. Joskus myös leseillä. Välillä lisäksi leipää. (Jota meidän poika rakastaa ihan yli kaiken, leipää ja piimää menisi vaikka kuinka). Kiisselit keittelen itse ja sokeria käytän ihan minimaalisesti. Sama juttu marjasoseissa, yleensä niihin mukaan ennemmin vähän vaikka banaania ni ei tarvi sokeria ollenkaan.
 
Meillä on välipalana useimmiten turkkilainen jogurtti ja joku hedelmäsose, joko ihan sokerittomia vauvojen soseita tai bonnen soseita. Lisänä raejuustoa, hedelmän palasia, ruis/täysjyväleipää sormiruokailtavana, ehtii siinä samalla äitikin juoda kahveet :wink Jos haluat kuitulisää, niin miten olisi Apinaeväs? Isommista ruokakaupoista saa myös ruisnaksuja, suolattomia ja sokerittomia :)
 
Meilläkään ei oikein puuro enään maistu. Lusikkaruoka ei meinaa muutenkaan maistua, ollaan siis osin siirrytty sormiruokiin. Aamulla, välipalalla ja illalla menee meillä jugurttia, viiliä, kananmunaa, leipää, hedelmiä (varsinkin banaani on herkkua), purkki hedelmäsoseita ja marjoja. Poika on jopa oppinut pureskelemaan ruokaa ja ei yritä enään tunkea kauhean isoja paloja kerrallaan suuhun, niin on lieventynyt munkin tukehtumisenpelko :D
 
Meillä puuro uppoaa hyvin, sen kanssa useimmin hedelmäsosetta. Oon leiponu likalle itse sämpylää - nyt hän rakastaa sitä, kun aiemmin ei kelvannut ollenkaan. Kaupan karjalanpiirakoita ollaan kans tarjottu. Olen ollu suolan kanssa ehkä liiankin fanaattinen, mitään kaupan leipiä ei olla tarjottu - vois niitäkin ostaa. Ja tajuta kuinka toi lapsi voi jo syödä enemmän samaa, kuin me :D

Turkkilaista jogurttia tyttö ei oikein syötäväksi kelpuuttanut, mutta raejuustoa ja rahkaa menee hyvin. Vois kai sitä maitoakin tolle pikkuhiljaa juottaa, jotenkin se aina unohtuu kun maito ei meillä ole mikään ruokajuoma eikä käytetä rasvatonta vaan ihan kunnon luomumaitoa. Ehkä tytön kohdalla aloitan maitomaistelut sillä rasvattomalla kuitenkin.

Meillä pyritään tarjoileen sormiruokaa muun ohessa, nyt tyttö on lopultakin kekannut nokkamukin jotenkuten (vähän saa katsoa perään ettei kaada kaikkea päälleen välillä) ja aamuisin varsinkin on intoa syödä puuroa itse lusikalla.
 
Kiitos vinkeistä! Meilläkin on nyt alkanut maistumaan raejuusto tosi hyvin! Apinaeväät tehty testiin eilen, ja upposi kuin häkä :) Jugurttia on maisteltu, nyt sitten viiliä ja rahkaa testiin myös. Yritän kyllä puuroakin välillä mutta mitä sitä väkisin, pidetään muutaman päivän tauko. Ja leipä ostoslistalle myös! Ruisnaksuja ollaankin maisteltu, ne on uponnut hyvin, kuten kaikki naksut :)
Ja sama homma täällä, ei tahdo soseetkaan oikein upota. Sormiruoka kiinnostaa enemmän. Eilen tehty ekat lihapullat, tänään katotaan miten maistuu! Alkuun meilllä takuttiin ihan huolella kökköruuan kanssa, aina meinas tulla ylös. Nyt menee jo näin kivasti. On nää isoja jo :Heartred
 
Mä olen alkanut lantrata jo tavallista maitoa korvikkeen sekaan. :) Josko kohta pääsis siirtymään tavalliseen maitoon. Meillä juodaan kevyt maitoa. Tai itse en juo maitoa, käytän vaan kahvissa. Mites teillä muilla on suunnitelmana? Tuleeko ruokajuomaksi vesi vai maito vai joku muu? :) Mä varmaan otan maidon ruuan kanssa pojalle ja veden sitten janojuomaksi.
 
Niin kauan on vesi ruonajuomana kun imetys jatkuu. Sitten kun se alkaa vähenemään niin otetaan maito ruokajuomaksi :)
 
Takaisin
Top