Kiinteiden aloitus

Kyfi86

Sukkela juttelija
Toukomammat 2016
Ajattelinpa tällaisen ketjun tänne tehdä :) Ajatuksena siis että tänne voisi (myös) kertoilla ja kysellä noista muihin ruokiin siirtymisestä :)
 
Viesti poistettu. :)
 
Last edited by a moderator:
Oi että odotan 4 kk-päivää ja sosekokeiluiden aloittaminen:) On ruvennut puklaamaan todella paljon tuo lapsi viime päivinä, ehkä kiinteät auttaisivat asiaan? Tosin siihen on vielä reilu kuukausi, joten jos puklailu jatkuu täytyy miettiä mistä johtuu ja tehdä asialle jotain. Seurataan. Vai onkohan joku oksennustauti tms? Esikoinen ei puklannut ikinä, joten olen vähän pihalla näissä asioissa:)
 
meillä kanssa tyttö puklailee paljon niin miettinyt tuota kiinteiden aloittamista, mutta kasvanut kuitenkin ihan ok niin neuvolasta vielä sanoivat että jos odottelee ainakin tuonne 4 kk tarkastukseen (vielä 3 viikkoa) ja katsoo sitten. toisaalta kyllä odotan myös innolla että pääsis alottelemaan muutakin ruokaa :)
 
Me saatiin 3kk neuvolassa lupa alottaa perunamössö yms. vaikka jo 3.5kk iässä (eli nyt), mutta olis kuulemma ruuansulatuksen kehityksen kannalta kuitenkin parempi mitä lähemmäksi 4kuukautta aloitus menisi. Vielä ollaan siis maltettu mielemme vaikka toiveena onkin että kiinteät rupeaisi paremmin pitämään nälkää pikkumiehellä. :)
 
Viesti poistettu. :)
 
Last edited by a moderator:
Tänään on varmaan se päivä kun pieni vihdoin aloittaa kiinteät :)

Neuvolan ohjeistus meni näin: peruna litistetään tosi hienoksi ja sekoitetaan rintamaitoon/korvikkeeseen. Annetaan teelusikan kärjen verran makusteltavaksi (eli ihan minimaalisen verran). Toistetaan muutamana päivänä ja toooosi hitaasti lisätään määrää. Kun nähdään ettei aiheuta oireita voi mukaan ottaa porkkanaa samalla tekniikalla.

Elikkä tänään vanhemmat syö uunikalaa ja pieni saa kans maistaa perunaa sen tipan =)
 
Viesti poistettu. :)
 
Last edited by a moderator:
Poika nyt 3,5kk. Oon kovasti miettiny alottaisko kiinteet jo 4kk vai koittasko sinne puoleen vuoteen pelkällä imetyksellä. Toisaalta ton refluksin takia vois alottaa jo aikaisemmin. Hirveesti tekis mieli antaa jo perunaa... Sillon parikytvuotta sitten oliki ohjeistus alottaa 4kk ikäsenä. Ja hyvin terveet lapset on. En nyt tiiä jaksasko noihin kaikkiin tutkimuksiin uskoa...

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Esikoiselle aloitettiin perunalla heti nelikuisena, ja on kumma kyllä hengissä edelleen:wink Joten perunalla/bataatilla tms aloitetaan tälläkin kertaa kunhan 4kk tulee täyteen, näin olen ajatellut. Ja esikoinen lopetti imettämishommelit itse 7-kuisena, joten haluan että kiinteä sapuska on tuttu juttu jos tämä tapaus päättää tehdä samoin.
 
Nyherö tykkäsi perunasta :) Alkukummastelun jälkeen olisi halunnut syödä enemmänkin kuin sen teelusikankärjen verran =)

Rintapumppu keksi hajota niin olipa kyllä homma käsin -lypsää- (ihana sana mitä tulee omiin rintoihin, heh) sitä rintamaitoa sekaan vaikka tosi vähän sitä tarvittiin. Suurin osa taisi mennä jonnekin ihan muualle kuin siihen kuppiin mihin yritin sitä saada x) Niksejä?
 
Mä tein viimeksi niin, että kun imetyksen aikana toinen rinta alkoi suihkaamaan (ainakin minulla?), niin minulla oli valmiina tyhjä tuttipullo minne ohjasin suihkun sen sijaan että menisi harakoille. Eihän sinne paljon kertynyt,noin konvehtivuoan verran, ja sen lirun käytin joko suoraan tai pistin pakkaseen juuri konvehtivuoassa, sopiva kerta-annos.

Nyt olen ollut niin laiska että olen harsoon pyyhkinyt kaikki vuodot, mutta kunhan päästään kiinteiden makuun ajattelin ruveta taas keräämään:)
 
Meilläkin pikkumies saanut nyt parina päivänä tuota peruna-maito mössöä maisteltavaksi. Kyllä oli hämmentyneen oloinen ekalla kerralla,kun lusikasta tulikin jotain mössöä D-vitamiini litkun sijasta. :grin Eilenkin ilmeet olivat sangen hämmentyneet,mutta nyt jo selkeästi mupelsi,että mitä tänne suuhun tuli. Tänään aamulla annoin d-vitamiineja,niin poika tuijotti sen jälkeen hyvin pettyneen näköisenä,että missäs loput on?.... :p Mössön saa vasta kun mekin syödään päiväruoka miehen kanssa.

Minä luin myös tuon artikkelin. No jaa... Kyllähän tutkimuksia tehdään kokoajan suuntaan ja toiseen. Ei ole siitäkään montaa vuotta kun vellillä aloitettiin 4kk iässä ja vettä annettiin pienestä asti. Nyt ainakin meille ohjeistettu,että vettä ei vielä anneta ollenkaan ja vellitkin voisi unohtaa kokonaan ja tarjota mielummin tukuisampaa puuroa sitten 5kk iässä. Vaan hyvimpä tosiaan ovat nuo aiemmatkin sukupolvet kasvaneet,että ehkä se kuitenkin menee paljon niinkin,että yksi tapa sopii yhdelle ja toinen toiselle. Äidinmaidossa kuitenkin varmasti on paljon hyvää monelta kantilta joten ainakin osittaisena imetys on varmasti hyvä juttu. ...Ja toisaalta itse olen lopettanut äidinmaidon syömisen äitini rintatulhdukseen ollessani n.2vko ikäinen ja ihan perusterve yms. olen ainakin tähänasti ollut. :wink
 
itsellä olisi jo hirveä hinku myös päästä maistattamaan noita kiinteämpiä mutta pitää nyt malttaa mielensä tuonne 4kk ja kun on tuo th/lääkäri sillon myös niin saisi sitten tarkemmat ohjeetkin. Tähän asti tyttö saanutkin maitonsa vain rinnasta. Minäkin luin tuon artikkelin ja niin no... toisaalta niin ja toisaalta...:p näillä näkymin kyllä aloitetaan meillä nuo maistelut sit 4 kk iässä ja imetystä muuten jatketaan normaalisti jos vaan riittää :)
 
Meillä aloitettiin velli jo parikuisena, vaikka neuvolasta sanoivat että 3,5kk iässä saisi vasta aloittaa. Mitään oireita ei ole ollut ja neiti kohta 4kk :) kiinteätkin aloitettii melkein heti vellin perään, paremmin on nälkä pysynyt poissa ja öisin nukkuukin vellin voimalla jopa 9h. Suosittelen kuuntelemaan itseä ja vauvaa kiinteiden aloittamisen kanssa. Luinkin artikkelin neuvolaan kun odoteltiin pääsyä että n.70-luvulla vauvat ovat syöneetkin parista kuukaudesta eteenpäin mm.perunaa, porkkanaa, bataattia ym. Ja porkkanakin raasteena eikä niinkään soseena :) itsellä esikoinen ja todella hyvin mennyt. Enemmän olenkin äitiäni kun neuvolantätiä kuunnellut jotka tekevätkin kaiken melkein kirjan mukaan. Eikös se lapsi kasva omaa tahtiaan :wink rohkeasti soseisiin vaan jos ei meinaa maito riittää :)
 
meillä aloitettii ihan maissivellillä :) sitä meille suositeltiin 3kk neuvolassa. Ja nyt menee välillä maissia tai riisiä ja mitä muita niitä nyt oli :)
 
Pitääpä harkita tuota velliasiaa vielä uusiksi. Jos vaikka sitäkin rupeaisi jossain vaiheessa iltapalana kokeilemaan. Tuota perunaa kun syödään päivällä,niin eipä se ainakaan noissa määrin vielä paljon yöuniin vaikuta.
 
Meillä aloitettiin velli 3kk iässä ja nyt 4kk lähestyessä on soseitakin syöty. Neuvolasta saatiin lupa aloittaa aikasin :-) ei ole tullut mitää oireitakaan ja lapsi on kylläisempi.
 
Takaisin
Top