kiinteet

Lhr_86

Jostain jotain jo tietävä
Heips,

Aattelin et nyt kun on alettu antaan lisäruokaa niin vois tänne kirjotella aiheesta. Millä kiinteellä ootte alotellu ja kuinka paljon antanu kerralla? Mitenkä ootte lisäilly annos kokoja? Mitenkä on pienten masut reakoinu uusiin ruokaaineisiin jne.
 
Ite annoin lisäruokaa siks et maitoo meni reilusti yli litra vuorokaudessa. Aloin ensin antaan maissivelliä millä nukuttiin melki koko yö syömättä. heräiltiin kyllä mut tutilla nukahti takasin. Sillä pärjättiin jonki aikaa mut sit juuso alko liikkuun päivisin enempi ja sit taas alko yöheräilyt. Päätettiin sit kokeilla et jos saa päivälläkin vähän tuhdimmin nii auttasko ja nyt on nukkunu taas öitä.

Totuteltiin ensin makuun peruna-porkkana vellillä. Soseutin porkkanaa ja siihen laitoin korviketta sen verran et sain tarpeeks löysää ja laitoin pakkaseen jääpalamuottelihin.

Ekana päivänä annoin yhen kuutin, sit kaks ja tänään meni kolme. Hyvin näyttäs uppoovan :) aluks oli vähän ihmeissään, ihania ilmeitä kyllä tuli :) alotin rinnalle bonan luumusosetta ja sitä kin oon lisänny lusikallisen joka päivä. Maha meni kyllä aluks aika kovalle mut nyt tolla luumulla pysyny suht hyvänä.

Elikkäs meillä syödään nyt 2 kertaa päivässä kiinteetä ja sit annan aina maitoo päälle joku 50-80ml. Soseutin kyllä jo valmiiks päärynää pakkaseen et se sit kolmanneks ateriaks kun nyt ensin totutaan näihinkin :) Päärynä meni ihan tarpeeks löysäks kun vaan keitti hetken ja soseutti et en laittanu mitää joukkoon.

Olis kiva kuulla et mitä muut on tarjonnu pikkusilleen ja kuinka paljon kerralla.. ?

 
morrot täältäkin suuntaa,

kiinteitä aloitellaan täällä jo vähitellen. pistin kokeeksi ekaksi makeeta päärynäsosetta, ihan kokeillakseni miten sose uppoaa. ja hyvinhän se upposi, herra avasi valmiiksi suunsa seuraavaa lusikkasatsia varten :) eikä muuten kakostellutkaan yhtään :)

tänään saatiin siunaus kiinteille kolmekuukautisneuvolastakin. täti sanoi, että jos vauva mutustelee omia sormiaan, motoriikka pitäisi olla valmiina myös kiinteän ruuan syöntiinkin. myös meidän poitsun syömä maitomäärä päivittäin on suurehko (noin desi päivässä) ja viime päivinä on sekin on tuntunut olemaan vielä lisääntymään päin, kovin tarkkaa kirjaa en ole määristä pitänyt. myös yöt on meillä alkanut olemaan vähän levottomampia. aikaisemmin poitsu nukkui ilman syöntiä 11 h unosia, toissa yönä poitsu heräsi jo puoli kolmelta syömään ja sitä tuttia saa pistää suuhun kolmesta eteenpäin ihan urakalla.... eli tilausta kiinteille alkaa täällä suuntaa olla...

vellit aloitettiin tällä viikolla levottomien öiden takia. bataatti odottaa jääkaapissa keittämistä. sillä aloitellaan ja muilla kasviksilla sit perään. makeita soseita taidan vähän jemmailla myöhemmin annettaviksi, että pottu ja muut vähemmän makeatkin menis hyvin alas.

hyvä vinkki toi luumusose, täytyy sitä vielä hommata, ennen kuin varsinaisesti aloitellaan. eli aattelisin että ens viikolla, sillon meidän herra on noin kolme ja puoli kuukautta vanha :)
 
Heh, neuvolassa sanottiinki ettei siitä lusikallisesta mee kun ihan pieni osa mahaan asti. no meidän poika kyllä huulia lipoen söi kaikki mitä annettiin :D

Toi bataatti vois olla kans hyvä vaihtoehto. mut hyvin näytti toi porkkanakin uppoovan. hieman vaan värjäs punaseks kaikki paikat kun soseutin, oli viel lainassa tehosekotin :/ saa nähä kuin peruna uppoo sit kun sitä aletaan tarjoon.

Mites kun mietin tossa et kuin paljon sitä maitoo pitäs antaa kiinteen lisäks? kun eilen huomasin kun annoin porkkanaa ja sit vaan sen 70ml maitoo nii puolen tunnin päästä oli nälkä. Mut sit kun annoin viel 150 ml maitoo nii ruoka väli piteni 4,5h :D
kuinkas pitkä ruokaväli on teillä noiden kiinteitten antamisen jälkeen?
 
apua, miten tätä ajetaan....

erehyksissäni lähetin kai jollekki yksityisviestin yrittäessäni kirjoittaa tähän :/ pahoittelut.

niin, mitenköhän minun pitäisi toimia, kun olen muutaman kerran yrittänyt iltamaidon seassa antaa maissivelliä, ja tyttö saa siitä ihan hirveät ilmavaivat? rutina vaan kuuluu yöllä ja tietenkin menee yö levottomasti. kokeilin myös sitä porkkana-peruna-maitosekoitusta, sama reaktio. pitäiskö vaan jatkaa antamista, eli yrittää totuttaa tyttö velliin? kuitenkin mielellään sitä syö, on nälkäinen ja on yli viisikiloinen, 58 senttinen reipas 2,5 kk vanha. 

Jos joku viisaampi osaisi neuvoa.... annoin juuri puoli teelusikallista sitä luumusosettakin, kun on ollut kakantuotannossakin taukoa. 
 
Meillä maistettiin äsken lusikankärjellinen aurinkohedelmäsosetta ja voi niiden ilmeiden määrääemoticon

luumusosetta saadaan tänään ja se myös aloitetaan...sekä pikkuhiljaa aloitetaan maistelemaan muitakin soseita, maissivelli ja peruna-porkkana on olleet käytössä jo melkein kuukauden.
 
Ensikosketus kiinteisiin tapahtui tänään emoticon

Maisteltiin pottua ja luumusosetta, kumpaakin about puol teelusikallista. Molemmat uppos hienosti!! Ilmeet olivat positiivisia, yhtään ei irvistelty :D päälle vielä 60 ml maitoa. Saa nähä kauanko pysyy tyytyväisenä, tuskin kovinkaan kauaa :D

Aattelin nyt joka pvä luonasaikaan antaa pottusosetta ja tota luumusosetta (joka päivä määrää hieman lisätä), ja tietty sitten lisäksi maitoa :) Näillä mennään viikko ja sitten totutellaan porkkanasoseeseen..mikäli sikäli vatsa ei ala temppuileen, toivotaan ettei temppuile =)

 
Eilen kokeiltiin luumusosetta...ja voi että se oli pahaa...ihan puistatutti Lenniä:D

Äsken taasen sai teelusikallisen bataattisosetta ja se meni kyllä hyvin alas, ensin vähän ihmetellen...tänään taidan sitä luumua laittaa ihan vähän maidon sekaan jos menis paremmin alasemoticon
 
Täällä meni eilen ekaa kertaa porkkanasosetta.. Kovasti pyöritteli suussaan ja ilmeitä tuli kaikenlaisia kummastuksesta yökötykseen :D Sain myös pojan syömään velliä ekaa kertaa ja imaisi heti 120 ml! :D
Tänään yritän saada kuvia ilmeistä, eilen se oli niin sotkuista touhua etten pystynyt ottamaan kameraa käteen ;D

Masu meinaa mennä kovalle joo.. Yö oli levoton ja paukkuja tuli ja tuli :/
 
sehän noissa on kun vetää masun niin kovalle. Oon nyt ite antanu aamupäivästä puol purkkia bonan luumusosetta ja nyt toimii vatsa hyvin.

Ruokaväleistä: Kuinka usein teillä syödään? pelkällä maidolla tai sit jos antaa kiinteetä?
 
OOhm, täällä yksi erittäin väsynyt äiti. Viime yönä heräiltiin tunnin välein siihen mahaan, eikä ollut luumua kotona :/ Kohta kun poika herää tuolta niin syötän kyllä sitä :D Siis mulla pää niin jumissa tästä väsystä että puhe sammaltaa taas..

Ruokavälit: Nyt ollaan alotettu niin, että annan klo.14-15 perunasosetta tms. sitten vaan maitoa ja illalla oon antanu vellin, mutta ei oo huolinu pariin päivään sitä :/ Jos luumu tehoaa niin huomenna annan kaksi kertaa perunaporkkanaa, kun tänään ois kovasti halunnu syödä enemmänkin sitä, oikein kiukkusi sitä suuhunsa lisää ja hienosti avasi suunsa kun lusikka lähestyi :))
 
Ruokavälit: Päivisin sellainen kolme tuntia ja illalla saattaa syödä tunnin välein kaksi kertaa.

Mutta taitaa meilläkin tulla soseet uudenvuoden jälkeen, kun on alkanut niin kovin liikkumaan, että ei toi velli pitkälle enää kauan riitä. Rintamaidosta puhumattakaan.
Nyt on siis nälkään herännyt keskellä yötä vain 6 tuntia nukkuneena- tosin onneksi syö tissin ja simahtaa uudestaan ja nukkuu n 3 tuntia ja sama toistuu...että eihän tässä nyt hätiä ole mutta kuitennii uudenvuoden jälkeen lähtee bataatilla meillä.

Nyt menee lounasaikaan (ennen pisimpiä päikkäreitä) sellainen desi velliä ja tissi päälle ja sitten illalla n.1,5dl velliä.

 
Luumusta: oon ite antanu kaks kertaa päivässä pienemmän määrän luumua jos sillä maha pysys paremmin hyvänä. mut kyllä huomaa et joutuu poika tekeen isomman työn sen kakan tulon eteen ja välillä pitää torsilla vähän auttaa.

ruokavälit: Meillä kun juuso saa perunaa ja porkkanaa nii annan päälle 100ml maitoo mut enään se ei oo kaikkia juonu ehkä se on tajunnu vihdoin et se kiintee on ruokaa :D sillä määrällä pärjätään n. 5h :/ et kyl se vaan pitää nälkää pidempään.

piltit/muut kaupan valmiit: Ostin eilen piltti purkin missä oli perunaa ja porkkanaa kun olin mun vanhemmilla eikä ollu ruokaa mukana. No maistoin ite tietty sitä ensin niin hyi etttä !!  aivan järkyttävän makusta, aion kyllä tehä jatkossakin ite soseet pojalle, maistuu kyllä paaaljon paremmalle!!

 
Semperin porkkanasose on kyllä PAHAA! Se oli eka mitä Valtteri maistoi eikä tykänny :D
Noi Piltit menee just ja just mutta mieluummin tekisin ite tonne pakkaseen jos vaan aikaa ja no, halua riittää aina..
Tänään tein kasvissosetta ja pesunasosetta... Tulee yllättävän paljon sitä eli eipä se niin hirveä vaiva ole vissiinkään..

Juupes, jääpi aika vähiin mun huutelut Jodlauksiin, ehkä seuraavana vuonna kerkiää huudella :)
 
Kertokaas mulle mistä saan sellasen muovisen jääpalalokerikon...kun ei ole honkkarissa, ei cittarissa???
 
ite ostin prismasta sellasen valkosen jääpala lokerikon. Hyvin on siitä ainakin irronnu palaset jäisinä.
 
Ikeasta löytyy monenväristä ja muotoista "jääpala-alustaa" emoticon

Itse ostin jo valmiiksi eri värisiä, niin voi sitten omatekemillä soseilla olla ikään kuin värikoodit jos ei muuten muisti pelitä että mitä sosetta missäkin on emoticon
 
Meillä maistettiin bonan päärynää eilen ja tänään.

Puolikas t-lusikka meni molemmilla kerroilla- maistui hyvälle. Äidistäkin ;)
 
Eilen tein valmiiksi päärynäsosetta ja bataattisosetta äidinmaitoon. Nyt vaan mietiskelen, että koska ne uskaltaisin aloittaa. Pakastin minigripin minipakastepusseihin aina yhden ruokalusikallisen, niin on kätevästi valmiit annokset.

Maissivelli taitaa jäädä meiltä väliin, kun olin sitä alkanut maistattaan, niin tuli se sairaalareissu, joka johtui ilmeisesti vatsavaivoista, vaikka maissivelli olikin annettu 2päivää aikaisemmin, kuin kipualkoi,mutta en ollut itsekään mitään normaalista poikkeavaa vielä silloin ehtinyt syödä. Ja toissa päivänä, kun taas yritin tarjota maissivelliä, niin neidiltä tuli itku, vaikka aikaisemmin on lähinnä naureskellen päristänyt vellit suusta ulos. Onko mitään muita vellejä, mitä voisi koittaa?

Bataattisoseella ajattelin aloittaa, saatan tosin vielä odottaa ens viikon neuvolaan.
 
Takaisin
Top