Kiinteät

Ma alotin tavan kaurapuurolla, pienihiutaleisena. Mun mielesta noi valmiit jauheet on vaan niin kalliita taalla pain ainakin, ja pikkusia on 2 :) Olen raastanut omenaa tai paarynaa sekaan, tai soseena. Hyvin maittaa aamuin illoin. Olen kuullut etta mita akimmin lapsi tottuu karkeempaan ruokaan niin sen parempi mahalle ja ruuansulatukselle.

November10, ettei se kana tekis sita oksennusta? Kanahan jaa semmoseksi pieneksi hiutaleeksi. Kaverin lapsi reagoi noin kalaan.. Ehka vaan kannattaa kokeilla joka paiva aina vahan karkeempaa niin kylla han siihen sitten tottuu. Olen myos  itse huomannut jos vahankin hampaat oireilee niin se vaikuttaa heti ruokahaluun.

Kokeiltiin tanaan lohta, ei oikein maittanut, mutta maut saivat...huomenna lisaa.
 
Joo se voipi olla sitten että se kana teki sen ja tosiaan varmaan vähä karkempaa se on. se oli vieläpä kaupan sosetta että en tiä sitten. Mutta jee, sain tänään syömään perunaa+porkkanaa ja siellä jauhelihaa ja korviketta -->tehosekoittimeen. Ja ei tullu mitään oksennusrefleksiä vaan hyvin upposi. Ehkä se kuitenkin tästä alkaa sujumaan :) pitää vaan kärsivällisesti yrittää... ja ilmeisesti maistuu toi itse tehty ruoka paremmin?
 

Kuulemma tän ikäisillä sais jo alkaa oleen vähän niitä "sattumia" ruuassa...mutta mä ainakin oon laittanu ihan hienoksi soseeksi. Tosin ollaan syötykin vasta reilu 2 vkoo :) 

Miten te ootte tehny ite hedelmäsoseita? Mä haluisin tehä nekin itse, tai ainakin kokeilla. Luin muuten jostain että säilykehedelmiä ei pitäis käyttää. 

Mites sit sellanen et ootteko te sekottanu eri soseita aina esim perunaan vai annatteko ihan pelkästään vaikka kukkakaalia? 

 
Mä oon ainakin omenasta ja päärynästä tehny sosetta niin, että oon kuorinu ja keittäny ne hieman pehmeeks ja sitte vaan koneella soossiks.. Banaania oon antanu ihan niin, että oon kaapinu lusikalla siitä sitä hedelmää. Ei tarvi muussailla tai mitään, kun tollai kaapimalla tulee ihan sopivaa sosetta - ja se on kyllä meillä ihan super herkkua!

Muuten en oo kauheesti näitä soseita tänäpäivänä ite jaksanukkaan tehä.. kaupan purkit on niin käteviä, varsinkin kun kesä on suunnitelmissa viettää aikalailla mökillä eikä siellä jaksa alkaa ite vääntää.

Nyt eilen annoin tolle jätkälle muuten yhen tommosen maissinaksun käteen maisteltavaks. Oli suurta herkkua, eikä ees tukehtunu vaikka olin tietysti siinä vieressä ihan kauhuissani heti kun vähänkin kako jos tuli isompia paloja suuhun :D ..ja vitsi mikä sotku siitä tuli, koira ainakin tykkäs kun sai lipoa sitä soossia pitkin lattioita :D
 
Mä oon jo ihan ulkona sosehommista, kun mennään pelkällä sormiruualla, mutta myös päärynästä ja omenasta saa hyvin kaavittua lusikkaan hedelmälihaa. Jos ei onnistu vauvan muovilusikalla, niin tavallisella teelusikalla ja siitä siirtää vauvan lusikkaan. Hedelmät taitaa olla ainoita, joissa oon antanu soseena. Meillä on syöty kiinteinä siis vasta kolme viikkoa, mut hyvin menee pehmeeksi keitetyt kukkakaalit, porkkanat jne. Sosetta en ees viiti enää tyrkyttää. Kieli alkaa harjaantua ruuan siirtelyssä ja poika jo maiskuttaa ikenillä ja kitalaella muusiksi ruokaa sekä hienomotoriikkakin on yllättävän nopeesti menny eteenpäin.
 

Mites te ootte alottanu puurot? 

Mä alotin nyt kaurapuuron ja ollaan muutamana iltana syöty muutama lusikallinen. Ei tunnu maistuvan, mutta toisaalta on ihan hyväkin että alkaa näin varovasti...kai :) 

Lihatkin pitäs alottaa. Oliskoos kalkkuna tai broileri paras??? 

Oon kyllä niin pihalla :D

 
kuinka paljon teillä menee kiinteitä päivässä, silleen suurinpiirtein? me ollaan yritetty kolmea kiinteetä ateriaa, mut jostain syystä annokset on jäänyt tosi pieneksi,menee korkeintaan joskus harvoin pilttiä(tai ite tehtyä ruokaa) puoli purkkia, yleensä 1/3 purkkia. tää viikko on ollutniin ettei mee kun muutama pieni lusikallinen. tyttö kieltäytyy kaikesta, sylkee vaan pois. ei kelpais ku puuro, hedelmät ja maito. plaah, yhtäkkiä ei kasvikset kelpaa ollenkaan vaikka hyvin menneet aiemmin, lihaa ja perunaa ei oo suostunut vielä kertaakaan syömään oikeen ollenkaan vaikka kuika hienojakoiseksi laittais ja muiden soseiden sekaan. alkaa usko loppuun et imetyksestä joskus päästäis pois. ja kun pitäs saada enemmän neuvolankin mukaan kiinteitä nyt syötyä:( ja kun en ehdottomasti halua pakottaa!

Iines:varmaan kumpikin menee, me ollaan kokeiltu vaan broileria. oisko se miedompaa? possua ostettiin kans, sitä kokeillaan seuraavaksi:)
 
Meillä menee kiinteitä 4-5 krt päivässä.. riippuen siitä mihin aikaan herätään aamulla. Eli siis pelkät maitoateriat on jäänyt kokonaan pois.

Eli siis päivänrytmi on suurinpiirtein (ja pienen kaartein aina vähän päivästä riippuen) tällänen:

Klo 10-11 Aamupuuro + maitoa n. 60ml
Klo 13-14 Hedelmä-/Vihannessose + maitoa
Klo 17-18 Lihasose (lihaa, kanaa, kalaa milloin mitäkin) + maitoa
Klo 20-21 Iltapuuro + maitoa n. 100ml

jos heräillään aikasemmin, ni tuohon tulee vielä yks liha-ateria johonkin väliin lisää, mutta noin yleisesti ollaan menty näin kokopäivä. Oon yrittäny muutamina päivinä tyrkyttää enemmänkin ruokaa, mut kun ei uppoa niin ei uppoa.. oksentaa pois eikä seuraava ruokakaan sit enää maistu. Jotenkin tää tuntuu kauheen vähältä et 6kk syö vaan ton neljä kertaa päivässä, mut kyllä tuo ainakin kasvaa ja neuvolassa sanoivat et on ihan ok, et kaipa se sit vaan menee näin :D

Ja tosta lihojen ja puurojen alottelusta.. mä ihan ekat soseet maistattelin aina yhtä makua muutaman päivän, mut sit on kyl alettu ihan vaan antaan mitä milloinkin eikä oo juurikaan kauheesti totuteltu mihinkään, eikä oo kyllä masuvaivoja tullu siltikään vaik on heti kylmiltään saattanu pienen lautasellisen puuroa syödä tai onkin yhtäkkiä annettu liharuokaa..
 
Samalla rytmillä Satu meilläki mennään, noin suunnilleen. Oon kans koittanu antaa useammin, mutta ei kelpaa. Ja sitte meni just siihen ettei millää ruoalla kelvannu kunnolla. Joten ku kerran hyvin kasvaa niin mennään näin.
 
meillä mennään kans just samalla ruokailurytmillä ja hyvin on riittäny :)
meijän poitsulle ei vielä passannu nauta. oksenteli aina sit pitkin päivää sellasta kivaa vihreää oksennusta ku sai kasvis-nauta pilttiä.
broileri ja porsas on kaikist "vatsaystävällisimmät" lihat alotella .. .:) näin mulle ainaki on valistettu ja itekki oon noilla pilteillä alotellu.
 
hyvä että muillakin mennään samalla rytmillä ja määrillä.. mä oon huolehtinu kokoajan, että saako toi poitsu liian vähän ruokaa, kun mun vanhemmatkin on kokoajan paasaamassa et enemmän pitäis syödä ja et poika on laiha jnejne. mut eipä nyt lasta voi mun mielestä pakottaakaan enempää syömään ja kun kuitenkin kasvaa hyvin, ni ehkä otan noi neuvot sitten toisesta sisään ja toisesta ulos.. :)
 
jee, mahtavaa, taisi olla joku vaihe ettei ruoka maistu..hampaita?! nyt menee taas hyvin alas nuo kolme ateriaa, kerralla mennyt nyt 1/2purkkia-1purkki ruokaa(siis suurinpiirtein omatekostakin). kohta vois kokeilla sitä neljättä ateriaa:)kuinka paljon teillä menee ruokaa kerralla, koko purkki?
 
Menee suunnilleen purkki jos ei enemmänki. Jos laitan kaupan soseita niin puoli purkkia sitä ja 70ml rasian ite tehtyä pottua tms. Jos vain ite tehtyä niin tuo 70ml+ pari jääpalaa päälle ja pala liha/kala/kana. Maitoa menee n.60-80ml joka ruoalla. Ja päälle vielä luumua kolmasosa purkki ku aina niin kovalla maha.
 

Meillä mennään edelleen kahdella kiinteellä aterialla päivässä. 

Aamulla maitoa, puolenpäivän aikaan kasvissosetta(lihaa ei oo vielä alotettu) ja viiden aikaan hedelmäsosetta. Tossa välissä maitoo jos on nälkä. Illalla oon nyt muutaman iltana antanu kaurapuuroo mut sitä on menny vaan muutama lusikallinen... Nyt tänään päätin olla antamatta kun yöt on ollu sellasta itkua ja vääntelyä, aattelin et jos tuli puurosta..? 

Meillä neiti on nyt kaks kertaa oksentanu kun oon yrittäny antaa perunaa.. Jätän sen sit suosiolla vähemmälle. Miten muuten, ootteks te kattonu noitten hedelmäsoseiden sokeripitoisuuksia? Vaikka onkin hedelmäsokeria niin tuntuu jotenki paljolta.. Mut toisaalta, kai niissä omatekosissakin hedelmäsoseissa on hedelmäsokeria? 

 
Mun tiedon mukaan vauvoille ei saa antaa mansikkaa...mutta kaksplussan sivulla oli oikein ohje mustikka ja mansikka soseille ja alkaen 4-6kk..??? Niin että siis miten se nyt on, saa antaa vai ei?? Itekkään en kyllä muista mikä se syy on miksi ei sais antaa.
 
oisko että ei keitettyjä mansikoita ei sais antaa?! onhan niitä olemassa sellasia mansikkapilvi pilttejäki, niinku rahkan tapasia!?
 
Kuulemma mansikka allergisoi helposti. Ite en oo uskaltanut vielä antaa..
 
hupsista. mä oon kyllä antanu ihan raakaakin mansikkaa imeskellä sillai et oon ite pitäny kiinni ja Miro on jäystäny sitä ikenillä.. ei kyllä mitään oireita oo tullu.. ja tätä ennenkii on kyllä syöny noita mansikkasoseita.. just tota rahkaa esim. yms. liittyisköhän siihen mansikan antamiseen mitenkään se, että jos sitä kauheesti syö ni sehän saattaa nostaa kuumetta? siis raakana ainakin ja tottumattomalle..?? vai onkohan ihan höpöhöpö juttuja.
 
No tuo juttu mansikasta liittyy siihen, että ennen lapsilla suositeltiin välttämään ns. yleisesti allergisoivia ruokia, kuten mansikkaa. Tätä suositusta ei enää ole olemassa, eli antaa mennä vaan mansikat ja muut jos vauva vaan kestää"

"Hyödyttömänä ja jopa haitallisena pidetään sitä, että varmuuden vuoksi vältetään antamasta lapselle "yleisesti allergisoivina" pidettyjä ruoka-aineita, kuten mansikoita ja sitrushedelmiä. Ruokavalion tarpeettoman rajoittamisen seurauksena lapsen ruokavalioon saattaa jäädä tarpeettomia rajoituksia, ja aliravitsemuksen vaara lisääntyy."

Lainaus alla olevasta linkistä:
http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2010/04/yleisesti_allergisoivat_ruoat_ovat_myytti_1601169.html
 
Takaisin
Top