Kiinteät

Nyt tarvitaan neuvoja ja ohjeita soseiden tekoon :) 

Laitatteko te sekaan maitoa tai vettä? Ja mitähän sitä ylipäätään pitäis tehdä....apua :D Ajattelin ite alottaa bataatilla niin keitänkö mä sen vaan tai höyrytän ja sitte vaan sauvasekottimella muusiks? :D Vähänkö tunnen itteni hölmöksi :D Mä oon niin nauttinu imetyksestä ja oon tosi onnellinen että edes mun tissit osaa toimia ja oon onnistunut täysimetyksessä näin pitkään! Joku sentään siis sujuu :) 

 Mutta siis, ohjeita kiitos :)

 
Korvikkeella/äidinmaitolla tai vedellä sen voi pehmentää, ihan kumpi tuntuu ittestä kivemmalta. Veden mie keitin ja maidon laitoin ihan kylmänä (voi toki lämmittääkin...makuasia). Bataatit, potut yms keitin ja sit korvike sekaan ja tehosekottimella (sauvakin käy:)) muusiksi.

Jotenki mullakin on noitten soseiden teko jääny nyt kun tyttö syö lihaakin...en jaksa ruveta värkkäämään. Ajattelin että kyllä se ehtii vielä niitä minun kokkauksia syödä myöhemminki, sitten kun saa jo syödä samaa ruokaa kun muutki.
 
Mä oon tehnyt peruna-porkkanasosetta ja porkkana-bataattisosetta.
Iines, kun keität esim perunan niin soseutat sen ja lisäät sitä samaa keitinvettä siihen vähän löystyttämään, älä siis heitä sitä vettä heti menemään, siinä on kummiskin vitamiiniäkin :D
Neuvolassa ohjeistettiin lisäämään myös rypsiöljyä 1tl/dl sosetta. Onhan niissä valmissoseissakin öljyä.

Hedelmä-ja marjasoseita en ite tee, monesti tulee otettua myös nuo kasvissoseet kaupan hyllyltä...

Meillä syödään aamulla kaurapuuro hedelmäsoseella höystettynä, lounasaikaan kasviksia, päivälliseks hedelmää ja illalla velli tai puuro.

Kakka on muuttanut muotoaan kissankakkamaiseks, eli pieniks pökäleiks, soseiden syönnin alettua :D Onko muilla?
 
oon kanssa ajatellut, että vois pikkuhiljaa alkaa tekee itse noita soseita. Mutta paljon te laitatte lihaa (broileria, jauhelihaa ym) soseiden sekaan? Saako sen lihankin aivan sileeksi sauvasekoittimella?
Meillä muuten neuvolassa neuvottiin nyt jatkossa noista kiinteistä niin, että aamulla puuro, päivällä kaksi sosekertaa, joista toinen liha toinen kasvis ja illalla puuro. Ja aina ruokailun yhteydessä noin desi maitoa eikä maitoa siis ruokailujen välillä (hampaiden takia). Mutta mä kun imetän vielä niin ajattelin, että aamulla imetys, päivällä sitten kaksi soseateriaa ja illalla puuron jälkeen imetys.
Meillä ei ainakaan vielä ole kakan koostumus muuttunut kuin hieman kiinteempään suuntaan. Enkä muista että esikoisen kohdallakaan noita pökäleitä tullut vasta kun siirtyi kokonaan kiinteisiin. Kaipa meillä siis on vielä imetys niin suuressa osassa, että kakkakin pysyy aika löysänä.
 
kiinteiden alottamisen jälkeen meillä ainaki kakka on ollu sellasta kivaa jankkia... :D
 
Mie oon laittanu lihaa tai kalaa semmosen puolen jääpalan verran. Possun file meni ainaki tuollasella sauvasekoittimen lisäosa sekoittimella ( joo tosi selvästi sanottu :) ) ihan pieneksi. Nyt kyllä meinasin tehä kanaa ja jauhelihaa ku tuo possu haisee omasta mielestä niin pahalle. Poika kyllä sitä syö. Helppo ottaa se puolet aina käyttöön ku pakastin eka jääpalamuotissa ja sitte aina yks pala minigrip pussiin.
Omena on kyllä niin helppo ja nopea tehä soseeksi. Teen aina muutamaksi päiväksi jääkaappiin niin ei aina tartte syöttää pakaste ruokaa. On kyllä sitäki pakkasessa jos sattuu laiskuus iskemään. Ja keitinliemellä on laimentanu kaikkia mitä oon soseuttanu. Suoraan kattilaan ei välttis kannata soseuttaa ku jotku menee tosi löysäksi ilman nesteen lisäämistäki esim päärynä ja kesäkurpitsa.
 
Vielä tyhmä kysymys. Laitatteko keitinveteen mitään tuoreita yrttejä mausteeks vai vain vettä? Ja minkä ikäiselle voi laittaa yrttejä maustamaan ruokaa?
 
Pelkkää vettä täällä. Joissaki lastenruoka ohjeissa kyllä on yrttejä mukana. Tilliä laitoin lohen kans, lasketaanko se yrtiksi? :) Persiljaa olisin laittanu jauhelihan kans, mutta ehdin sen jo käyttää. Onhan nuissa ohjeissa laitettu sipuliaki keitettynä. En kyllä vielä viittiny laittaa ettei tuu mahanpuruja. Miks ei niitä voi ihan hyvin käyttää jos haluaa.
 
Minä oon aina melkein jokaiseen soseeseen heittänyt jotain vihreää (minttu, persilja, timjami, rakuuna jne..) Ja sitten mun ystävä antoin vinkin, että lihan kun keittää kypsäksi, niin laittaa sinne keitinveteen sipulia ja onkii sitten pois ennen soseuttamista.

Minä oon tehnyt tosi paljon vihannessoseita siten, että teen peruspohjan porkkanasta ja joskus vähän vaikka perunaa sekaan. Sitten soseutan jääpalarasioihin erikseen lihasoseen, kukkakaalia, parsakaalia, palsternakkaa, bataattia jne. jne. ja siirrän ne jäätyneinä pusseihin. Ruoaksi kasailen sitten tämän porkkanapohjan päälle kuutioista sopivan sekoituksen.

Tällä tyylillä sitten aina aamupäivästä vähän monipuolisempi ateria ja illalla sitten enemmän porkkanaa. Toisinaan tietty otetaan purkistakin esim. maissia.

On kyllä jännää, niinkuin joku aiemmin mainitsi kun kaupassa voi mietiskellä mitäs sitä tällä kertaa pojalle laittaisi.
 
Ootteko keittäny/ höyrystäny hedelmätkin? Mä annoin maistiaiseksi omasta smoothiesta, joka oli tehty päärynästä ja vadelmasta. En ajatellut, et ne pitäis eka keittää, vai pitääkö? Nyt pitäis viimeistään alkaa säännöllisesti tarjoo tota ruokaa. Meidän poika haluu niin kovasti ite laittaa suuhun, et pitäydytään pitkälle sormiruokailussa ja dippaillaan sitten sitä lusikkaa soseisiin ite. En jaksa ottaa paineita. Rauta yms. varastot alkavat vasta tässä vaiheessa huveta ja ei ne hetkessä lopu, joten tässä on pari kuukautta hyvin aikaa opetella syömään.
 
Mun tietääkseni ei tartte hedelmiä keittää..? Kun voihan niitä antaa ihan suoraan niinku palana sormiruokailussa tai raasteena. Mutta jos tekee soseeksi niin eikös ne sitten mee paremin soseeks jos on keitetty?? 
 

Kuinka nopeesti te ootte lisänny soseiden määrää? Ja kuinka pian pitäis alkaa antaan kaksi ateriaa päivässä?? 

 
Mä aloitin siis parista teelusikasta ja jo seuraavalla viikolla sitten lisäsin puoleen purkkiin. Mun tavoite oli, että kuukaudessa päästään 2 ruokaan päivässä. Parissa viikoss sitten lisättiin iltapuuro lounaan lisäksi. Tämän kuukauden eli viidestä kuukaudesta eteenpäin sitten lisättiin toinen sosekerta päivään ja tällä mentiin taas kaksi viikkoa. Nyt viikon ajan olen sitten ottanut mukaan myös aamupuuron.

Mä oon nyt ryhdistäytynyt soseiden suhteen ja alkanut itse tekemään kasvissoseet. Mutta miten lisäätte lihan? Keitättekö maustamatonta broileria ja käytättekö lihana jauhelihaa vai palalihaa? Riittääkö yksi broilerisuikale "lihapalaksi" kasvisten joukkoon vain paljon tulee yhteen sosekertaan. Ajattelin nyt alkaa käyttämään luomukasviksia, kun teen soseita. Miten muuten teette kesäkurpitsasta sosetta? Kuoritteko sen vain käytättekö kuorineen ja soseutatte  kuorineen keitetyn kurpitsan?

Niinä päivinä kun oon töissä, jatkan noilla kaupan soseilla, koska meillä ei ole pakastintilaa.
Muutenkin on aivan ihanaa, kun taas saa tuoreita kasviksia suht halvalla! Kesä on ihanaa aikaa.
 
Mie ainaki keitän maustamattomia broilerin fileitä. Paloittelin pienemmäksi niin kypsy nopeempaa. Jossaki luki, että ulkomaiset kesäkurpitsat kannattaa kuoria ja sitte vasta kypsentää ja niin on täällä tehty. Jauhelihaa oon keittäny. Hirvenlihaa keitin kans, mutta ei sopinu vielä toisen mahalle.. Puolikkaan jääpalan verran oon laittanu "lihaisampaa" sekaan.
Meillä mennään aamu-ja iltapuurolla ja päivällä yks kasvis-liha/kana/kalasose ja iltapäivällä hedelmäsose. Koitin lisätä tuonne iltapäivään toisen lämpimän ruoan, mutta ei sitte oikein missään vaiheessa maistunu kunnolla ruoka ku tuli se yks lisää. Joten oon sitte vaan antanu nuo 4 ruokaa ja välissä jos tulee kaverille huikonen niin maitoa silloin on ryypiskelly.
Neuvolassa tuosta kyselin ja tultiin siihen tulokseen, että ihan hyvin riittää ku painoa tulee tasaisesti ja virkeä on. Jotenki oli helpompaa tuo syömis homma ku vielä tissi kelpas. Söi sen verran ku tartti. Nyt sitä miettii, että saakohan tarpeeksi vai ei. No kaitpa tämä huolehtiminen kuuluu tähän äidin hommaan :)
Olen nyt antanu silloin tällöin kaupan soseita kans, että tottuu muihinki makuihin. Jotenki tuntuu, että aika ykstoikkosta apetta tulee annettua vaikka koitanki tehä eri makuja. Ei uskalla ite lisätä makuja samalla lailla ku nuissa kaupan soseissa on.
Pastaa ja riisiä pitäis alkaa kans kokeileen. Pitää varmaanki tehä niitä vaan sen verran mitä parina päivänä syö ku aina tulee tehtyä niin paljo ja siks niitä samoja saa sitte niin kauan syöttää.
 
No sitten minäkin kuorin sen kesäkurpitsan :). Kyllä itelläkin aika ykspuolisesti tulee tarjottua noita ruokia, mutta toisaalta, eipä tuo tässä vaiheessa ole vissiin niin nökönuukaa. Mun on helppo noita kasviksia keitellä, kun esikoiselle saa sitten samalla. Eli teen vain yhden päivän soseannoksen kerralla. Nyt sitten kokeilen itse lisätä tuon liha-annoksen mukaan. Taitais tulla monipuolisemmat ruuat, jos suunnittelis aina ruokalistan viikolle valmiiksi koko perheelle.Onkos teillä tullut jostain ruoka-aineista allergisia oireita? Meilllä onneks niistä on säästytty ja ihmeen hyvin masu on kestänyt myös kukkakaalta ja parsaa.
Meillä on täällä toripäivä aina tiistaisin ja perjantaisin, joten täytyy alkaa sieltä ostamaan tuoreita vihanneksia.
 

Ja jälleen kysymys :) 

Millä viljalla olette alottaneet ja miten? Siis iltapuurona tms ja mikä puuro..? Tunnen itteni kyllä taas niin pöhköks ku en osaa tällästäkään ajatella :D 

Meiän pitäs kohta ottaa viljat ruokavalioon enkä mä siis todellakaan tiedä miten..!

 
Mä alotin sellasella vadelma-riisipuuro seoksella. Siis niitä puuroja mitä saa jauheena kaupan hyllyltä :P eli riisipuuro on ainaki semmonen "turvallinen" ensi viljaksi.. Sit otin kaurapuuron seuraavaksi ja sillä on menty. Aluksi annoin pieniä annoksia ja katoin miten maha reagoi, ei tullu onneksi mitään vaivoja. :) Meillä poika kyllä tykkää kaurapuurosta ku laittaa vaikka jotai hedelmäsosetta hiukan sekaan. Kait sen kaurapuuron vois tehä ihan ittekki perus hiutaleista ja sit soseuttaa esim pamiksella tai muulla survojalla. Mut ku mä en oo vielä saanu aikaseksi ostaa sellasta :P
 
Me aloitettiin sillä vauvojen kaurapuurojauheella (siinä ei oo mitään lisättyä makua) ja siihen sitten lisään aina 3-4tl hedelmäsosetta. Nyt olis tarkoitus vaihtaa riisipuuroon ja sitten kokeilen neljänviljan puuroa. Mä en kanssa jaksanut alkaa itse kaurahiutaleita hienontaa, kun tuossa valmiissa jauheessa ei ole sen enempää lisättyjä aineita kuin normi puurokaurahiutaleissa. Samoin toi riisipuurohiutaleet ovat ihan pelkkää sitä itteään. Mä teen noin puurot muuten aina korvikkeeseen.
Mites ton veden kanssa pitäis toimia? Mä en oo edelleenkään kokeilun jälkeen antanut vettä, kun Aleksi aina ruuan päälle vetää desin maitoa. Eli saa tavallaan nesteen siitä maidosta. Pitäiskö kohta antaa vettä ruuan kanssa? Vai riittääkö se, että lämpimillä ilmoilla antaa välillä janojuomaksi?
 
Kysäsin just neuvolassa tosta veden antamisesta ja ei kuulemma edelleenkään paljoa pitäis antaa. Ohje oli, että maitoa ruokajuomaks ja janoon, mut vedellä voi "huuhtoa" suuta soseen jälkeen ja helteellä voi lisäks antaa. Meillä ku mummit ois tuputtamassa vettä joka väliin ni kuulemma 70-luvun ohjeistus :)
Meillä syödään kans kaurapuuroa vauvojen jauheesta. Teen veteen ja laitan vähän sosetta tai hedelmää sekaan. Neuvolassa kehottivat kokeilee muita viljoja, jonka jälkeen vois antaa vaikka tuota tavallista neljän viljan puuroa.
Mun tarttis kans ryhdistäytyä ja tehdä enemmän ite soseita. Oon tehny vaan porkkana ja peruna -soseita ja broilerit teen ite. Poika tykkää hirveesti valmiista kesäkurpitsa-, kukkakaali-, ja bataattisoseista, niitä vois kokeilla tehdä. Inhoon ite yli kaiken keitettyä kukkakaalia ja parsaa, vaikka muuten oon kaikkiruokainen. Hajustakin meinaa yrjö lentää emoticon   
 
hei,
onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa kuin täällä?
elikkä alottelin sillo 4kk:n iässä maistelut näillä perunoilla yms kasviksilla (ei makeilla). Silti nykyään poika ei suostu syömään kun noita hedelmäsoseita. Batataattia ja jotaki porkkanaperunaa voi vähän mennä. Mutta esim. eilen annoin kasviksia ja kanaa... niin pari teelusikallista meni ja ilme oli sen näköinen et hyi olkoon! kolmannella lusikallisella sitten tulikin oksennus :/ en kyllä viitti väkisinkää syöttää kun en tosiaan halua että oksennus tulee..
vellinä menee ihan mikä vaan alas mutta ei kiinteempänä soseena.
 
Takaisin
Top