Kiinteät ruokavalioon

Mä oon käyttäny päältätäytettäviä muotteja ja laittanu rintamaitoa tai vettä...Kun on jäätynyt, siirrän pieneen muovipussiin. Meillä piltin mangosose on ihan suurta herkkua. :) meillä toi sauvasekottimen terät ei osu astiaan millä tekee. Me kun aloitettiin aprikoosilla, niin kakkakin haisi aprikoosille. Perunaa kun syö, niin kakkakin kiinteempää, mut ei se viel ihan aikuiskakalle haise..
 
Mä oon vissiin aika väsyny kun repeilen täällä tolle aikuispaska kyselylle :D

Mutta siis luulisin, että kakka muuttuu kiinteäksi vasta sitten kun kiinteitä ruokiakin menee päivässä huomattavasti enemmän kun nyt alkuaikojen maisteluissa.

Mie oon myös pakastanu soseen päältä täytettäviin jääpalamuotteihin. Soseutus vaiheessa jätin sekaan vähän keitin vettä ja ennen syöttöä notkistanut vähän ihan korvikkeella. Rintamaitoa en viitti niin pientä määrää alkaa pumppailee ja multa ei käsin puristaessa tuu tisseistä juur mitään joten korvike ollu tuohon tarkoitukseen aika kätsy
 
meillä kakka on huomattavasti kiinteytynyt heti ekoista maisteluista alkaen ja kakkakerrat harventunu, mut tämä meidän yksilö onkin enempi ummetukseen taipuvaa kuin läpipasko -mallia. Pahempi haju tulee sit kun lihaa alkaa saamaan. Vaikka eipä tuo ruusuntipoille nytkään tuoksu.

huomaa kyl että lapsen suolisto on melko kehittymätön kun kakka on lähes samaa tavaraa kuin sosekin. Sitä oonkin tuuminut et miten se sormiruokailu voi toimia/olla parempi jos vauva nielee isompina kökköinä ruokia ja suoli ei osaakaan sulattaa. 1,5vuotiaallakin tulee vielä kaikennäköstä sulamatonta ruokaa.
 
Sarava, meillä kukkii kakkahuumori muulloinkin kuin väsyneenä :p Tuskin maltan odottaa, millaisia juttuja meidän muksu tulee paljastamaan kassajonoissa ja kavereiden luona!

Kiitos valaisevista kommenteista! Eiku muusia keittämään! Oon inhonnut niitä kovamuovisia jääpala-astioita, koska joka kämpässä, missä oon (vuokralla) asunut, sellainen on ollut ihan saastaisessa kunnossa. Täytyy ostaa omia jostakin tai minigrippusseihin laittaa. Muistaisinpa vielä senkin, etten lisää suolaa ja lehmänmaitoa ennen kuin vauvan muusit on otettu erikseen.
 
Huomasi tosiaan tänään kakasta että eilen syötiin mustikkaa... Sormiruokailusta ei tarvitse vielä edes haaveilla, siihen malliin isommille ruokapaloille irvistellään ja tungetaan ne ulos suusta.
 
Viime päivinä vauvaa ei ole kiinnostanut kiinteät ollenkaan. Lusikkaa ei meinaa suuhun asti saada ja minä turhaudun ja lopetan muutaman lusikallisen jälkeen. Onko tämä jokin vaihe eli kannattaako kiinteitä sitkeästi jatkaa vai pitää taukoa?
 
Meitä ainakin neuvolassa neuvottiin, että yritetään "sitkeästi" ei pakoteta, mutta ollaan tyytyväisiä edes lusikalliseen ja tietty kehutaan ja iloitaan yhdessä kun sen lusikallisenkin syö. Tää on kaikki vauvalle kuitenkin niin uutta, että ei kannata hätiköidä :)
 
Ei varmaan kannata väkisin syöttää ettei tuu "kammoa". :) kyllä se lapsi sit kiinnostuu kun tarve tulee, ainaki itellä vähän semmonen kokemus. Meidän poju alkoi kiinnostua muiden ruokailusta n.kuukaus sitte ja jos söin poika sylissä niin kohta alkoi semmonen mulle kans-itku. Aloin sit maistatteleen soseita ja neuvolassa sanoivat että alota vaan ihan kunnolla kun ei oo oikein kasvanu. Ja saihan sitä tissillä pitääkkin jos halus et sillä ois masu täynnä. Ja koko ajan söis enemmän ja enemmän kiinteitä. Sit hotkasee joskus molemmat tissit tyhjäksi siihen päälle vaikka tuntuu et on syöttäny isonki annoksen sosetta :) meniköhän nyt asiat päällekkäin ja ristiin? :D näillä mun aivoilla ei kohta tee enää mitään. En jaksa tarkistaa, on nii työlästä tällä kapulalla.

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt ollaan mummolassa ja vika on tainnut olla mun tekemissä soseissa kun täällä on uponnut superhyvin kiinteät :D
 
Tytöllä tulee 5kk täyteen reilun viikon päästä, enkä vieläkään ole päättänyt alanko maistattamaan soseita ja puuroa silloin, vai odotanko vielä.

Kovasti sitä on viime aikoina ruoka kiinnostanut, meinasi tällä viikolla yksi aamu viedä isältä munakokkelia lautaselta. :D Harmi kun se oli suolattu, muuten olisin mielenkiinnolla katsonut mitä se sillä tekee. Enkä tosin ole tarkistanut milloin munia saa antaa, pitää vielä kaikki nämä käydä läpi ennen aloitusta.

Voi olla, että aloitellaan sitä sormiruokailua vähän myöhemmin, saa nyt nähdä. Kaikilla muilla taitaa olla jo selvät sävelet?

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Meil tulee kans viikon päästä 5 kk täyteen mut ei tosiaan oo selvät sävelet :) Toistaiseksi saanut velliä mutta ei vielä kiinteitä. Oon viime päivinä vähän lueskellut sormiruokailusta ja aattelin et se vois olla ihan kiva lisä soseiden syömiseen. Mut toistaiseksi mennään vaan päivä kerrallaan ja katellaan miten poju alkaa kiinnostumaan. Ei oo itellä toistaiseksi sen kummempaa hoppua, pari kertaa oon antanut velliä lusikalla vellipullon sijaan ja on kyl niin sotkuista ja hidasta että malttaa odottaa :wink
 
Me aloiteltiin kiinteät siinä 3,5 kk ikäisenä, oli poika sen verran kiinnostunut syömisistä ja hienosti syökin, ja oma maito ei riitä, pituuskasvu sen verran kovaa verrattuna painoon niin näillä mennään. Mites paljon muilla menee ruokaa, meillä 4kk syö jo n. puoli desiä esim bataattia ja vähän vähemmän lisäksi hedelmäsosetta. Joskus syö vielä toisen kerran päivän aikana hedelmää.
 
Me kokeiltiin eilen ekaa kertaa bataattia, kun tuo taas yritti rohmuta ruokaa meidän lautasilta. Innoissaan se sitä muussasi, muttei yrittänytkään suuhun asti. Yritetään siis taas vaikka parin viikon päästä uudelleen. :D

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Varmaan siinä puolen vuoden paikkeilla kiinnostaa enemmän laittaa suuhun, ja enemmän kun ottaa mukaan omaan ruokailuun nii saa siitä mallia. Meillä tuntuu jo vauva hamuavan meidänkin ruokia suuhun mutta on mausteita jne nii ei uskalla antaa, tykkää kyllä syödä omaa sosettakin :)
 
Pitänee tosiaan kohta ostaa syöttötuoli, niin pääsee alottamaan perheruokailut, nyt syödään milloin sattuu olohuoneessa. Tekee hyvää vanhemmillekin!

Kyllä tässä taitaa käydä niin, että en aloita soseita välissä, vaan siirryn suoraan sormiruokailuun. :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Te, joilla on tripp trapp, mitä siihen tarvitaan Baby setin kanssa? Pehmusteet, mutta omat valjaatko myös?
 
Ei meillä valjaita oo, en tiennyt että saa :P Meillä suvussa eka käytetty IKEAn perussyöttötuolia, siihen saatu aina vauvat hyvin tuettua, sitten kun siihen tottunut niin siirrytty Tripp Trappiin.
 
Mä aattelin kans odotella kiinteiden kanssa vielä kuukauden päivät ja aloitella sit 6-kuisena sormiruokailulla. Lainasin kirjastosta pari aiheeseen liittyvää kirjaa ja odotan jo ihan innoissani ruokailujen aloitusta!
 
Kyllä meillä syödään aika paljon jo. Puuroa menee päivällä ja illalla varmasti sen puol desiä ainaki. Siinä seassa hedelmäsosetta. Bataatti-kesäkurpitsasose on todettu hyväksi ja sitäkin (tai jotain muuta ruokasosetta) menee päivällä varmaan se puoli desiä. Että varmaan semmonen puoltoista-pari desiä päivässä :) sit lisäksi hullusti maitoa päälle. Sitä en kyllä tiiä paljo menee kun tissistä syö :)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä aion sit uudessa kodissa alottella sormiruokailua. Siis osana ruokailua :) nyt ei vielä oo intoa kun on niin pieni keittiö ja muutenki alkaa kohta kaikki muuttohässäkät ym. Sit uudella innolla uudessa kodissa :)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top