Kiinteät ruokavalioon

J

Jonsson

Vieras
Itsellä kun ei tosiaan ole ennestään kokemusta tästäkään aiheesta, olen hiukan yrittänyt tutustua siihen etukäteen.

Omasta mielestä mukavimmalta vaihtoehdolta tuntuisi aloittaa suoraan sormiruokailu, siinä aikataulussa kuin näyttäisi tytölle sopivan. Eli täysimetys jonnekin puolen vuoden kieppeille ja silloin mukaan yhteisiin ruokahetkiin. Riippuu tietenkin missä aikataulussa tyttö alkaa istumaan kunnolla, ja osoittaa mielenkiintoa asiaan..

Mielelläni kuulen argumentteja puolesta ja vastaan, luin tuolta muualta että tuo sormiruokailu tuntuu herättävän paljon tunteita.

Miten teillä muilla hoidetaan kiinteiden aloitus?
 
Mä oon suunnitellu alottavani 5-6kk iässä soseilla. Ensin porkkana, sit peruna. Pikkuhiljaa sit bataattia, lihaa ja muuta mukaan ja hedelmä-/marjasoseet ja puuro. Soseet haluaisin tehdä ite mutta saa nähdä onnistuuko eli riittääkö aika ja oma jaksaminen. Ei kai se nyt niin iso vaiva voi olla?
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon isompien lapsien kohdalla aloittanut kiinteät siinä 5kk:n iässä. Olen vähän katsonut lasta, että milloin hän näyttää kiinnostusta meidän ruokailutilanteita kohtaan.
Aiemmin olen aloittanut perunalla ja samaan syssyyn sit luumusoseen. Kiinteät tuppaa aiheuttamaan ummetusta, siksi tuo luumusose. Perunan jälkeen ollaan otettu porkkana mukaan, yleensä peruna-porkkanasosetta. Sitten kukkakaali-peruna tai parsakaali-peruna. Sitten hedelmäsoseita ja banaania.

Soseet olen aiemmin itse tehnyt. Sauvasekoittimella mössöksi ja sitten pakastanut jääpalamuoteissa. Aluksi, kun vauva syö suunnilleen sen yhden jääpalakuution verran. Myöhemmin olen sitten pakastanut isompia annoksia pienissä minigrip-pusseissa. Pakastimesta on kätevää ottaa sopiva annos.

Lihat aloitan joko naudan tai possun jauhelihalla. Ja lihahan pitää keittää. Broileria en ota ensimmäiseksi sen takia, että esikoisemme sai allergisen reaktion, kun aloitimme lihansyönnin broilerista. Myös lihaa olen pakastanut jääpalamuoteissa.

Kun viljat saa aloittaa, olen itse jauhanut sauvasekoittimen avulla puurohiutaleita hienommiksi. Meillä ei ole lapset koskaan syöneet kaupan valmispuuroja. Aluksi hiutaleet vedän tosi hienoiksi ja sit pikkuhiljaa jätän niitä karkeammiksi. Hyvin on näin sujunut :)
 
Tästä tulikin mieleen että varmaan pakko ostaa sauvasekoitin tähänkin talouteen...on jo aikakin kyllä
 
Mua kiinnostaa sormiruokailu. En oo kyllä aiheeseen yhtään perehtynyt vielä. Sitä oon miettinyt että rajaako se paljonkin ruoka-aineita pois. Kun miten esim lihat saa sormiruokailumuotoon? Vai annetaanko siinä soseutettuakin?

Viljat olisi vissiin syytä aloittaa suht myöhään, jostain luin että niiden aikainen aloitus lisäisi allergioita. Ja sit luin että liha voisi olla ihan ekojen kiinteiden joukossa. Suositukset kyl taitaa sanoa jotain muuta.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Noi suosituksetki on taas niitä mitkä muuttuu vähän väliä, pysy nyt niissä kärryillä. Neuvolassa ei oo vielä sanottu mitään asiaan liittyvää, eikä nyt kyllä oo kiire.
Mä ajattelin et mentäis täysimetyksellä sinne lähelle 6kk jos onnistuu ja sit alettais pikkuhiljaa maistelee. Etukäteen oon ajattelut kokeilla vähän sellasta välimuotoa, et sormiruokailua mut myös soseita. En kyllä oo vielä tarkemmin syventynyt kiinteiden alottamiseen.
soseet oon ajattelut tehdä itse, mut saa nähdä että miten sitten käy.
Tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta koko juttu, mut nopeastihan toi likka kasvaa et kauaa ei voi tuudittua tässä täysimetyksen helppoudessa...
 
sauvasekoitin on kyllä loistava noiden soseiden kanssa - mutta menee se haarukallakin, jos haluaa es sellaista sormissapysyvämpää ruokaa tarjoilla. meillä on lapset syönyt hyvin aika rakeistakin ruokaa-kun saavat omaantahtiin aloitella. ja siis käsilläsyödessähän se on aika pieni promille mitä suuhun menee:p, mutta asenne syömiseen siinä kasvaa! (laiskan äidin pelastus on itse syövät lapset)
ja mä teen vastoin neuvolan perunalla-aloittamisohjeita(omilla aih ummetusta)..marjoja alkuun, pehmeitä/soseutettuja hedelmiä, keitettyjä vihann, makaroneja aikanaan, leivänpaloja, kananmunia, keitettyä kalaa jne. fiiliksen mukaan meen kun se aika koittaa.. ja aika nopeesti siirryn antamaan samaa kun muille - kun pieniä määriä vaan menee muutenkin.
 
Nipsumuki; ymmärsin että alkuun ainakin lihat sellaisiksi tikuiksi, että niitä pääsee imeskelemään. Lisäksi kai jauhelihaa voi antaa. :)
 
Mä ainakin ajattelin tarjota sormiruokaa about 5kk alkaen. Katotaan kuinka poika istuu ja kiinnostuu ruuasta.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä puolestani kelailin ottaa puheeksi 3kk neuvolassa nuo kiinteät. Syystä että poika nukkuu yöt niin kehnosti. Mietin voisko vähän tukevampi ruoka auttaa, kun maitoöverit ei tunnu tuovan pidempiä unipätkiä. Toisaalta toinen tuntuu vielä kovin pieneltä kiinteisiin. No, ainakin odotellaan ihan rauhassa ton 3 kkn rajapyykin yli.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itse ajattelin aloitella tällä kertaa vellien maistelulla :) Velleistä sitten siirrytään porkkanaan, perunaan, kukkakaaliin, bataattiin ja jonkin ajan kuluttua sitten vasta ns makeat soseet kun ne tuntuu uppoavan paremmin :D Sormiruokailua meilläkin harrastettiin esikoisen aikana mutta varmaan vasta jossain 7-8kk iässä.

alifantti, oisko teillekin hyvä aluksi alotella vellillä? Siitä sais näppärän iltapalan ja on maitoa tuhdinpaa :)
 
Mä oon jostain kuullu, ettei vellejä enää suositella. Vissiin siks, ettei niistä oo niin suurta hyötyä, vaan parempi olis siirtyä suoraan puuroon.

Pikaisen googletuksen tulos: Tampereen ohjeistuksen mukaan vellejä ei tule antaa alle 5kk ikäiselle ja 5kk ylöspäin tulisi syöttää puuroa. Babyidean sivujen mukaan teolliset lasten vellit on lähinnä maustettuja korvikkeita.

Jos vaan lapsi syö ja nukkuu yhtä hyvin kuin nyt, niin mä ainakin taidan jättää vellit väliin...

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä kanssa ainakin yritän tarjota pelkkää puhdasta ruokaa, eli jos soseisiin päädytään niin teen ne itse.

Se luumusose on kyllä hyvä ajatus, pitää selvittää miten sitä saa valmistettua itse. :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä tullaan sormiruokailemaan. Esikoisen kohdalla se toimi hyvin, ja sain vinkkejä Omin sormin suuhun-kirjasta (lainasin kirjastosta). Minä syön itse-kirja oli myös hyvä. Lihat keitin aluksi semmoisina tikkuina, ja höyrytin kasviksia ja hedelmiä. Sormiruokailun voi aloittaa puolen vuoden iässä. Hyvin pian aion myös antaa samaa kuin muut syö, tietty joillain muutoksilla tarvittaessa (maitotuotteet, suola..).


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
I did not know that! :) Mietinpä siis vellit uudelleen kun sen aika.

Tuntuu vain että täällä meidän pitäjällä ei tätä täysimetystä tueta sinne 6kk ikään saakka vaan niitä soseita ym aletaan tuputtaa siinä 3-4kk iässä.
Mietinkin että onko täällä monikin imettänyt sinne 6kk ikään? Itsellä esikoinen meni sinne 4kk paikkeille tissillä ja sit tuli soseet kehiin.
 
Mä taas en voi sietää ajatusta sormiruokailusta. Meillä on melko pian tarjottu kökköistä ruokaa ettei meillä mitään sihtikurkkuja ole, mutta mun hermot ei kestä sen sotkun siivoamista. Mulla on ihan tarpeeksi puunaamista täs huushollissa muutenkin. Jokainen tekee niin kuin tykkää, mut mun pirtaani ei sovi tuo sormiruokailu. Lapsen syöttäminen on musta vähemmän vaivalloista kuin puunata kersa ja keittiö ja vaihtaa vaatekerta ruokailun päätteeks.

Tää meidän 1v5kk opettelee tätä itse syömistä ja inhoan sitä sormillä sössäämistä. Osaa syödä lusikallakin ja opetan siihen joka ruokakerralla, et syö lusikalla, älä ota sormin. Tiedän et lapsi tutustuu ruokaan kaikilla aisteillaan, mut en vaan jaksais sitä pyykkäämistä ja siivoa, mikä siitä seuraa. Sotkuset ruoat syötän suosiolla vielä, eli ne mitkä ei pysy kunnolla lusikassa tai haarukassa.

Ja itse asiaan. Aloitan kiinteät n. 5kk ikäisenä. Teen itse soseet, mitä jaksan. Nopealla tahdilla otan ruoka-aineita kehiin eli uutta ruokaa 3-4 päivää ja jossain vaiheessa lakkaan pitämästä kirjaa, et mitä on saanu ja mitä ei. Tuskin välttelen jonkin ruoan antamista esim kalaa tai kananmunaa, vaan nekin tulevat osaksi ruokavaliota. Meillä myöskin kaikki syö samaa ruokaa aika äkkiä, kun ei sitä oikein oo jaksuja tehdä monenlaisia pöperöitä, valitettavasti.

Esikoiselle tuli iltavelli kuvioon 3kk ikäisestä ja sosemaisteluja samaten. Kakkonen alkoi saamaan alta nelikuisena samaa kohtelua, molemmilla kyse tissiongelmista ja huonosta kasvusta. Korviketta rupesivatkin saamaan sit 4kk eteenpäin. (yösyötöt jäi kokonaan pois näihin aikoihin molemmista) Kolmosta on täysimetetty 5kk ikään, siitä sit soseiden ohella imetetty 7kk ja sit vaihtu tissi korvikkeeseen ja jälleen yöpalvelu lakkasi, kun en enää imettäny. Jää nähtäväksi miten kauan tissit tällä kertaa tuottaa maitoa ja miten kaikki ruokailut sujuu.. :D
 
Meillä poika syntyi siis keskoisena, 2kg. Nyt ikää 2,5kk, painoa 3,kg. Sairaalan kuntohoitaja käy meillä ja hän suositteli vellejä aloitettavaksi 3-4kk iässä. Meillä aloitellaan niillä sitten elokuussa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä oon kärsimätön luonne ja olin aikeissa aloittaa kiinteät viimeistään 5 kk:n iässä. Lapsi vaikuttaa hyvävatsaiselta.

Luin eilen kuitenkin kaverin linkkaaman artikkelin jossa tosi vahvasti suositeltiin kiinteiden aloittamisen lykkäämistä 6-8 kk:n ikään sekä vastustuskyvyn että suoliston kehityksen takia, joten mietin tätä vielä uusiksi.

Sormiruokailu kiinnostaa! Katsotaan sitten, jaksetaanko sotkua. Jos pärjätään mahdollisimman pitkälle ilman kaupan soseita, se ois kiva. Mutta sama linja siinä kuin meidän kestovaippajutuissa: ei mitään ehdotonta linjaa, vaan tilanteen mukaan.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top