Kiinteät ruoat

Mashnu

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Helmikuunmammat 2015
Elomammat 2018
Täällä vois keskustella kiinteiden ruokien aloituksesta, kysellä vinkkejä ja jakaa vaikka reseptejä :happy:
 
Tää litania kuuluis varmaan tyhmiin kysymyksiin mutta... :grin Miks sanotaan, että 3 kk iässä aloitetaan kiinteet ku niissä purkeissa lukee että alkaen 4 kk? Pitääkö neuvolasta "kysyä lupa" ennenku aloittaa kiinteet ruoat? (siis ku meillä syödään maito korvikkeena) Mistä ruoista kannattaa aloittaa? Kaikissa jutuissa lukee, että miedoista soseista esim peruna, mutta miks mun äitiysneuvolan täti puhu mulle kerran että aloitettas velleistä ja niissä paketeissa lukee että alkaen 5 kk!?!


Miten niin malttamaton 2 kk 1 vkoo 3 pvää vanhan pojan äiti... :rolleyes: Tota maitoo kun nyt vaan menee mun mielestä ihan pirusti niin alkaa tuntua siltä että se ei kohta jäbälle enää riitä pelkästään annettavaks, vaikka siis painonkehitys on ollu hyvä. 2 kk neuvolassa tosin painonkehitys käyrä oli vähän jämähtäny ja pituuskäyrä lähti jyrkkään nousuun. Seuraavat mittaukset on 5.5. ja kyllä mä sitä ennen haluaisin aloittaa antamaan muutaki sapuskaa ku maitoa.
 
Meillä aletaan sitten pottuilemaan kun on aika mutta tissillä meinasin mennä mahd pitkään, vaikka sinne 6 kk asti :)
 
Esikoisen kanssa aloitettiin 3kk iässä lääkärin suosituksesta koska paino nousi niin hitaasti, mutta yleensä suositellaan aloitettavaksi aikaisintaan 4kk. Silloin aloitettiin perunalla. Meille terveydenhoitaja suositteli antamaan joka aterian päätteeks pari lusikallista luumusosetta ettei kiinteisiin tottumaton maha mee ummelle. Meillä ainakin toimi. Pekon kanssa aloitellaan kiinteitä joskus kesällä enkä kyllä ajatellut lupia mistään kysellä. Sitten aloitetaan kun siltä.tuntuu :-) tekeekö muut soseita itse? Esikoiselle tein ruokasoseet itse mutta hedelmä ja marjasoseet tarjosin purkista. Banaania, omppua ja muuta kaapista löytyvää.toki annoin.mutta vaihtelua sai enempi kun tarjosi mangoja, aprikooseja sun muita purkista.
 
Mä oon kyllä ihan pihalla noiden purkki ruokien kans :eek: niitä on siellä kaupan hyllyllä nii paljo ettei tiiä mistä alottaa ja mikä ois hyvä. Ja niitä merkkejäki on nii turkasen paljo :eek:
 
Täällä kans yks mama mikä on ihan pihalla noitten soseitten kans!?!? Onkos muuten tässäkin se että ku meet kylillä sanoo et ostat valmis soseita ni sua katotaan pitkään!? Et pitäskö nekki väsätä itte!?!? Kuten aina sitä hemmetin imetystä hehkutetaan!!! Mulla ei oo mitään suunnitelmii alottamisen kans. Mutta heti slotetaan ku saadaan " lupa". :) venla sai enolta jo ruokailuvälineet. Äiti vähä vinkkas et semmoset ainaki tullaan tarvitsemaan..:)
 
Kyllähän toi soseiden itse tekemisestä käytävä keskustelu on samaa luokkaa kuin imetyskeskustelu. Itse teen mielelläni ruokasoseet mutta joskus voin elämääni helpottaa ja ostaa valmiina. Eiköhän se tässäkin asiassa ole niin että jokainen tekee tavallaan ja tärkeintä on että lapsi saa ruokaa ja on tyytyväinen :-) oman lisänsä tähän keskusteluun tuo vannoutuneet sormiruokailun kannattajat, luomu-intoilijat ym. Aina on niitä jotka kuvittelevat tietävänsä paremmin ja tekevänsä paremmin kuin muut.
 
Mitä tää sormiruokailu niinku tarkottaa? :shy: Onks sillä joku suurempikin merkitys ku syödään sormin?:grin
 
Niinpä ;-) se on sitä että lapselle ei tarjota soseita vaan kaikki ruoka sormin syötävässä muodossa. Kaipa siihen jotain muutakin liittyy, en ole pahemmin perehtynyt. Tää on kans näitä juttuja joita toteutan osin, kuten varmaan melkein kaikki. Esikoinen söi pääasiassa soseita mutta söi kyllä kurkunpalasia, viinirypäleitä ym sormin. Ei näissä asioissa varmaan kannata kauhean ehdoton olla :-)
 
Kyllä se siis taitaa olla vasta se 4 kk, jolloin aikaisintaan pitäisi niitä kiinteitä aloitella. Lääkärin ohjeella voi tietty jo aiemmin, mutta erityisesti jos lapsi on herkkä vatsastaan, ei niiden aloittamista kannata kiirehtiä. Ja niitä purkkeja on varmaankin turha ostaa aluksi, kun maistamismäärät on 1-2 vauvalusikallista. Siinä menee suurin osa purkillisesta muuten roskiin, kun ei sitä ehdi käyttää siinä ajassa, minkä säilyy syötävänä.

Aloitteluun suositellaan yleensä perunaa, porkkanaa ja bataattia, mutta meillä ei ainakaan esikoinen niin välittänyt perunasta, kun ei se miltään maistu. Ne siis keitetään suolattomassa vedessä, kuoritaan ja pistetään muusiksi vaikka haarukalla painelemalla. Aluksi yhtä laatua kerrallaan aina jonkin aikaa, jotta näkee ettei siitä tule mitään allergiaoireita tms. ja sitten voi niitä turvallisiksi havaittuja ruokia ruveta sekoittelemaan. Hedelmät suositellaan kai otettavaksi mukaan vasta vähän myöhemmin, mutta ne kyllä usein uppoavat muksuille paremmin, kun ovat luonnostaan makeita. Ja niitä kanssa tarjotaan soseutettuna tai esim. banaania lusikkaan raaputettuna.

Ja me ainakin saatiin esikoisen aikoihin silloin 4 kk iässä neuvolasta sellainen kirjanen, jossa oli nämä kaikki suositukset ja sitten niitä ruokaohjeita. Ja vähän isommalle menee ihan sama ruoka kuin mitä kotona muutenkin syödään. Jos siis syötte itsetekemää ruokaa. Suolanhan voi lisätä muiden ruokaan vasta myöhemmin yms. pikku kikkailua mausteiden kanssa.

Sanoisin, että kaupan soseet on ihan jees sitten, kun se totuttelu on hoidettu pois alta näiden omatekoisten mössöjen kanssa. Meillä tuo 4 v vieläkin välillä haikailee niiden hedelmäsoseiden perään. Sen sijaan ne ruoat ei hänelle maistunut kuin pahimmassa nälässä. Ja ymmärtäähän sen kun niitä vähän haistaa ja maistaa.:hungover: Ja niissäkin on iso ero merkkien välillä. Meillä esim. semperit ei uponneet lainkaan. Eli ei kannata ruveta hamstraamaan niitä purkkitolkulla ennen kuin tietää, että lapsi niitä syö.
 
Esikoisen kanssa mentiin täysimetyksellä 6 kk:n ikään saakka ja niin tehdään nytkin, jollei erityistä tarvetta aiempaan aloittamiseen ilmene. Mä oon yksinkertaisesti niin laiska, että nautin niin kauan, kun ruoan "valmistaminen" ei edellytä muuta kuin tissin esiin kaivamista.

Mekin tehtiin esikoisen aikaan "oikeat ruoat" itse Pakastettiin jääpalamuotteihin aina yhtä ruoka-ainetta kerrallaan. Sieltä oli sitten helppo sulatella sopivia määriä ja sekoituksia eri lihoja ja kasviksia. Hedelmäsoseet puolestaan ostettiin pääasiassa purkissa. Samoilla mennään varmasti nytkin. Etenkin ruoanlaitosta innostunut esikoinen odottaa jo innolla pääsevänsä kokkaamaan pikkusiskolle. :)

Edit. Martoilta löytyy myös kivoja reseptejä: http://www.martat.fi/ruoka/reseptit/?recipe=&type=ruokaa-vauvalle&food=&season=
 
Mänäin kerran yhdellä muksulla semmosen kojeen mikä oli niinkö verkkomainen tutti ja sen sisälle laitettiin banaania. Sitten sitä imeskeltiin ja se banaani tursus soseena niistä rakosista suuhun :D
 
Se on sitte ooteltava sinne kesäkuulle niin aloitetaan soseiden maistelu ellei neuvola sitte muuta ohjeista. Täällä kun menee parhaimmillaan/pahimmillaan 120ml maitoa tunnin välein.
 
Meillä 5v syö edelleen hedelmä ja marjasoseita puuron ja weetabixin kanssa :-) aina ei ole marjoja ja mieluummin noita vauvasoseita laitan kuin hilloja :-)
 
Lottie, mäkin menin sellaisen verkkojutun ostamaan lapselle mutta totesin aika pian hankinnan jälkeen sen oöevan täysi turhake. Voin lahjoittaa jos joku sellaisen haluaa.

Jos sormiruokailu kiinnostaa, suosittelen ehdottomasti lukemaan FB:n sormiruokailijat-ryhmän esittely ja FAQ tekstit. Itse opin niistä paljon mm. Kakomisesta.
 
Meillä on alotettu kaikilla kiinteet vähän yli 2kk iässä sen takia kun ei enää mikään maito oo riittäny ja yöt menny huutaessa nälkää. Perunalla tai maissilla oon alottanu ja ton luumun ottanu heti rinnalle.
Noita soseita oon ostanu sekä valmiina että tehny ite ja nytkin teen samoin.
Taitaa olla et taas alotetaan kiinteet tai velli aikasin, kun neiti syö koko ajan ja huutaa taas hetken päästä nälkäänsä. Katotaan mitä neuvolan täti sanoo ens viikolla asiaan.
 
Mä luin joskus jostain jonkun artikkelin, jossa kerrottiin, että purkkiruuista on pastöroitu kaikki ravintoaineet mäkeen. No, meinaan silti syöttää purkista tarvittaessa mut meinaan tehä itekin, kun sosekeitot on mamman herkkua :) Vauva on hyvä tekosyy vaivautua tekeen niitä itelleni :) Miltähän tyttären naama näyttää chilitomaattimozzarellasta... :wink
 
Mä tykkään kokkailla ni miksikäs ei vauvalleki tekis omia pöperöitä. :) Ja joka tapauksessa viljelen tänä vuonna perunaa, porkkanaa ja kesäkurpitsaa niin saa raaka-aineita omasta maasta :joyful:
 
Takaisin
Top