Kiinteät ruoat

Gemini

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuunmammat 2014
Joillekin meistä on jo tullut se aika, kun voi alkaa tarjoamaan valmiita tai itsetehtyjä soseita pienelleen, joten päätin tehdä sille aiheelle oman ketjun.
Täällä voi jakaa omia kokemuksia kiinteiden aloittamisesta :)

Oman esikoisen kohdalla aloitin neuvolan antaman suosituksen mukaan tarjoamaan soseita 3 ½ kuukautisena. Esikoinen oli kova tyttö syömään syntymästä lähtien, jonka takia TH:n mielestä kiinteiden aloittaminen aikaisemmin oli tarpeen, jotta painokin nousisi oikein.

Itselläni on aikomus keskustella nykyisen TH:n kanssa, että mitä mielipiteitä hänellä on, jos alkaisin myös nyt antamaan ennen 4kk ikää soseita.

Kiinteiden aloittamisesta ollaan montaakin eri mieltä, kun olen lukenut (netistä tietty :p), että jotkut pitää 4kk ikääkin liian aikaisin.

Tämäkin asia onkin aika yksilöllistä, että se mikä on tarpeellista toiselle vauvalle, ei ole välttämättä tarpeellista toiselle. Vauvan omalla kehityksellä on tietty se suurin merkitys :)
 
Mun on myönnettävä, että pidän nelikuisena aloitettuja soseita liian aikaisena VAIKKA omatkin muksut on alottaneet soseet 4kk-4kk2vko ikäisenä ja nyt tälle tuoreimmalle aloitettiin soseet jo 3kk1pvä ikäisenä. Meillä ei isommat muksut nukkuneet kahta tuntia kauempaa kerrallaan, ennenkuin alotettiin soseet ja nuorimmaisella alkoi mennä korviketta melkein pari litraa päivässä, niin pakkohan se on.
Potulla olen kaikilla aloittanut ja hyvin on kaikille sopinut. Tosin aloitankin niin pienellä määrällä eikä siitä varmaan masuun edes paljon päädy....
Missä vaiheessa sitä määrää saikaan lisätä vähän? Vähän meinaa olla ruosteessa muisti :grin
 
Mun esikoinen oli todella pienikokoinen lapsi ja nukkui huonosti jne, mutta alotin sen kanssa kiinteet 5,5kk iässä kun lapsi selkeästi osoitti itse kiinnostusta ruokaa kohtaan. Me aloitettiin heti sormiruokailu ja sen ohella mössöt. En sillon aloittanut aikaisemmin, koska kasvu oi ihan tasaista, esikoinen kasvo reippaasti miinuksella, mutta kuitenkin täysin tasaisesti omaa käyräänsä niin en kokenut tarpeelliseksi. Yksi th sijainen koitti saada jotain syyllisyyttä mun niskaani, mutta en pahemmin sille korvaani lotkauttanut. Lapset on yksilöitä ja kasvaa jokainen omallla muotillaan, käyrät tuo vaan turhaa stressiä. Tän pojan kanssa meinaan toimia ihan samoin, eli kiinteet tulee puolenvuoden nurkilla kuvioon ja aloitetaan sormiruokaillen.
 
Mulla on tämänkin lapsen kanssa ajatuksena aloittaa kiinteät kuuden kuukauden tienoilla. En kuitenkaan ole millään tavalla ehdoton tässä asiassa, jos näyttää että on tarvetta aikaisemmin jostain syystä niin sitten alotetaan aikaisemmin. Oli se syy sitten kasvu, pojan mielenkiinto ruokaan, imetysongelmat tai jotain sellasta, aika näyttää. Nyt poika on niin tyytyväinen, nukkuu useimmiten läpi yön syömättä, ja imetys sujuu, niin en näe vielä mitään syytä aloittaa kiinteitä, vaikka poika tuleekin reilun viikon päästä 4 kk.

Sosetehdas silti käynnistyy tänään, koska sain anopilta taas ison kasan omppuja! Olen jo tehnyt ompuista paljon eri ruokia ja herkkuja meille syötäväksi, mutta nyt laitan myös poikaa varten valmiiksi pakkaseen. Samoin yritän vähän reipastua ja hyödyntää muutenkin tätä kotimaisten vihannesten satokautta ja tehdä soseita pakkaseen. :)Tähän asti olen ollut niin laiska etten ole saanut aikaiseksi... :rolleyes:

Meillä on tarkoitus (sitten kun kiinteätä aloitetaan) yhdistää tälläkin kertaa soseita ja sormiruokailua.
 
Mä haluaisin aloittaa kiinteät puolen vuoden kohdalla ja täysimettää mahdollisimman pitkään, mutta veikkaisin että tän kokoluokan pojalla (7,5 kg nyt vajaa 3kk iässä) se ei varmaan ole mahdollista. Tai ainakin anoppi on povannut alusta asti, että kiinteitä pitää ruveta antamaan paljon aikaisemmin. Eli katson nyt miten maito tuntuu riittävän, ja jos (tai kun?) tuntuu kiinteille olevan tarvetta, niin aloitan varmaan neljän kuukauden hujakoilla ja siihen asti koitan pärjätä imetyksellä. Toistaiseksi poika nukkuu hyvin 1-2 syötöllä yössä, joten toivon että ainakin siihen neljän kuukauden ikään päästäisiin ilman kiinteitä, jos mahdollista niin pidempään. Niin kauan kuin lapsi kasvaa hyvin ja yöimetykset ei ole naurettavia (kerran tunnissa tms), olen valmis vähän omallakin kustannuksella kitkuttamaan pelkällä maidolla.

Ja mä en tosiaan tiedä kiinteistä yhtikäs mitään, että siltäkin kannalta olisi kiva jos ei olisi vielä hirveän ajankohtaista. :oops:
 
Mulla oli aikomus täysimettää sinne 6 kk asti, mutta tajusin, että lähdetään reissuun tasan tytön 6 kk-synttärinä. Nlassa sitten pohdin, että voiko kiinteät alottaa vasta 7 kk ku ollaan palattu takas kotiin, ni lriltä tuli ehdoton ei eli on siis alotettava n. 5 kk, ku en halua ruveta siellä reissussa kokeilemaan, että millasia mahaoireita kiinteillä saadaan aikaan. Hhmm...en oo ite ehkä ihan sinut vielä tän aikaistuksen kanssa. Ja tyhmä, kun en yhtään tullut etukäteen ajatelleeks matkan ajankohtaa...
 
Eikös ainakin nykyään suositella kiinteiden aloittelua ihan vihanneksilla kuten peruna, porkkana, bataatti ym. ja ehkä vellillä? Äitini vaan jaksaa jauhaa koko ajan kysellessään koska meinaan syöttää vauvalle kiinteitä että ennen aloitettiin aina soseet banaanilla, luumulla tms. En näe oikein mieltä alkaa heti totuttaa pelkkään makeaan, toki voi niitäkin maistattaa mutta jos kuitenkin mieluummin ensin ne vihannekset?
 
Ainakin esikoiseni aikaan (2010) suositeltiin juurikin pottu-porkkana-bataatti alotussoseeksi, makeat vasta vähän myöhemmin, että vauva ei liikaa makeaan tottuisi. Banaani ei ole muutenkaan meidän pojille sopinut, vetänyt mahan niin kovalle pienikin määrä, että itkun kanssa ovat sitten kakanneet =/ Ja luumullahan on päinvastanen vaikutus, että senkin kanssa saa olla varovainen...
 
Noh, olenkin nämä mummojen neuvot suodattanut yleensäkin suoraan toisesta korvasta ulos. :gen045 Kuten veden juottaminen vauvalle, ei ole välttämätöntä eikä todellakaan tarvitse lisätä sokeria veteen jotta vauva huolisi... :confused: Kyllä se oikea ruoka siis ennemmin kuin hedelmät. Itse olen toivonut pääseväni vauvan kanssa täysimetyksellä vähintään 4 kk asti ennen kuin tarvitsisi aloittaa soseita, maitodieetti on kuitenkin ihanan helppoa! Jos vain kasvaa ja nälkä pysyy poissa edes sopivan kauan.
 
Meilläkin lapsen isoäiti on jo puhunut soseutetusta banaanista pojalle.

Mä kanssa haluaisin lähinnä antaa kasviksia, perunaa ja lihaa, ja makeammat soseet olisi enemmän sellaisia yksittäisiä herkkuja tai pieniä määriä voisin antaa vaikka puuron seassa, mutta ei usein pelkkää hedelmää sellaisenaan, ettei lapsi totu syömään paljon makeaa. Täällä isä on siis todellinen sokerihiiri eikä saa murojakaan alas ilmän lisättyä sokeria (yök) ja pelkään, että saattaa opettaa lapsen samoille tavoille. Aion siis olla jo alusta asti aika tarkkana makeiden ruokien suhteen.

Kuinkakohan nopeasti voi antaa lihaa tai kananmunaa? Tai maitotuotteita, ne varmaan aika myöhään ja aluksi mieluummin omaa maitoa soseisiin?

Me ollaan myös reissussa 6kk-päivänä, ei ollut tullut edes mieleen että kiinteiden aloitus saattaa ajoittua samaan aikaan! Siinä onkin yksi pulma lisää pohdittavaksi matkan suhteen.
 
Meillä esikoisella oli ensimmäisenä soseena persikka, koska äitini kertoi että se oli ollut mun lemppari vauvana, joten päätin sen kunniaksi aloittaa sillä :grin Ja muutenkin hedelmäsoseet oli ne millä itse aloitin enkä edes osannut olla silloin huolissani, että tyttö tottuisi niillä pelkkään makeaan. Hyvin hän kuitenkin huoli muitakin soseita, kun makuskaalaa laajennettiin pikkuhiljaa:)

Vielä en tiedä mitä tällä kertaa annan ensimmäisenä.

Mun mielestä ei kyllä kannata mitään stressiä ottaa siitä aloittamisesta, että jos ei pysty (tai halua edes) aloittaa juuri silloin, kun vauva täyttää sen 4kk tai 6kk. Nehän on vain niitä suosituksia milloin voi alkaa tutustuttaa vauvaa kiinteisiin. Näin mä ainakin olen asian ymmärtänyt ettei muutaman viikon heitto sinne tänne ole vaarallista :)

Kasvukäyräthän ovatkin suuntaa antavia ja apuna siihen, että vauvalle tulee sitä painoa eli saa tarpeeksi ravintoa, jotta aliravitsemus vältetään.
Tuo on kyllä niin väärä tapa TH:lta alkaa äitiä syyllistämään niin kuin Odeccalle on käynyt, kun vauvat todella on niitä yksilöitä ja jokaisella omat lähtökohdat. Voi olla ettei tuo sijainen juurikaan ole ottanut selvää tarpeeksi taustoista.. o_O
 
Vanhat (?) suositukset sanoi lihoista 6kk eteenpäin, viljat 5kk -> ja hapanmaitotuotteet 10kk-> ja sitten 1 vuotiaana siirtyminen tavalliseen maitoon jos tahtoo. Näiden suositusten mukaan me mennään, voipi olla vanhentuneita kun on tosiaan sieltä -10 vuodelta.
 
Nii joo, kananmuna tais olla kanssa siellä 6-7kk ikäisenä. Ja omalla maidolla/korvikkeella olen soseet löysyttänyt. Jotain muutakin mun piti vielä sanoa, mutta ehä mie taas muista...
 
No itseasiassa nykyäänhän sanotaan, että se kiire alkaa tulla siinä kuuden kuukauden iässä, eli aloitus ei saisi siitä venyä pidemmälle vaan 6 kk iässä tarvitsee kiinteitä. Se on sitten eri asia ottaako tuon ohjeen kuinka tarkasti.

Suositushan tosiaan on, että vihanneksilla aloitellaan (ja halutessaan sitten niitä hedelmäsoseita), mahdollisimman nopeasti 6 kk iän ja vihannesten jälkeen lihatuotteet mukaan raudan takia, samoin puurot ja kananmuna ok 6 kk jälkeen. Tavalliset maitotuotteen noin 1 v iässä.

Mä kyllä tavallaan ymmärrän, että näiden pienten isovanhemmat antaa outoja ohjeita. Nehän on heidän aikanaan olleet niitä "ainoita oikeita tapoja toimia". Katotaan vaan niin mekin sitten aikanaan omille lapsenlapsillemme tyrkytämme näitä tämän päivän tietoja, vaikka ne onkin siinä vaiheessa todennäköisesti jo ihan vanhentunutta tietoa. :wink

Oon kyllä itsekin kuullut outoja juttuja, kuten että mun maito ei voi riittää poikavauvalle (tytölle ehkä, muttei pojalle... :rolleyes:), pitää antaa varmuuden vuoksi janoon vettä, kiinteät pitää aloittaa 4 kk iässä ettei kasvu vaarannu, porkkanalla ei saa aloittaa koska se allergisoi jne jne. :grin Kiitän ja kumarran ohjeista, ja teen niin kuin itse haluan. :wink

Omenoista soseet pakkasessa, huomenna pitäis käydä kaupassa ostamassa jotain kotimaisia vihanneksia. :) Aloittelen sillä mikä nenän eteen tulee ekana, olisko sitten porkkana, kesäkurpitsa tai peruna... En usko että sillä juurikaan väliä on.
 
Niin ja se piti sanoa, että meillä oli esikoisen aikaan matka just 6 kk iässä. Tein niin että aikaistin aloitusta vajaat pari viikkoa, ja otin sitten matkalle mukaan niitä tuttuja vihannessoseita. Ei siellä reissussa oltu kuitenkaan kun viikko, niin sitten sen jälkeen laajennettiin skaalaan entisestään. :)
 
Jonkun verran ohjeet kiinteiden aloittamisen suhteen selvästi vaihtelee, kun yhdestä suunnasta sanotaan, että "se ei ole niin justiinsa" ja toisesta suunnasta, että "se on juustiinsa niin".

Silloin esikoisen kohdalla, kun keskustelin TH:n kanssa niin sanoi ettei ole niin justiinsa, kunhan ei liian pitkään odottele, jotta vauva saa tarvitsemansa ravinnon kasvaakseen. Myöskään ei neuvonut, että pitäisi olla kasvisoseet ensimmäisenä :)

Ihan mielenkiinnolla odotan, että minkälaiset ohjeistukset tulee tällä kertaa, että sanotaanko että pitää aloittaa juuri sinä päivänä, kun se 4kk tulee vai saako aloittaa aikaisemmin tai myöhemmin. Ja onko ihan sama aloittaako hedelmäsoseilla vai kasvissoseilla :)
 
Me ollaan reissussa vaan niin pitkään, melkein kuukausi, että venyis lääkärin mukaan liiaksi, koska tosiaan suositus on että ihan viim. 6 kk, allergialääkäreiden suositus se 4 kk, eli jotain tekemistä noilla takarajoilla on ilmeisesti siedättymisen kanssa. Oyssissa on aiheesta joku tutkimus menossa, jonka tulokset sitten varmaan valaisee meitäkin jossain vaiheessa.
 
Meillä on nyt pojalle omenasoseet pakkasessa omista omenoista, seuraavaaksi voisi tehdä omista kesäkurpitsoista soseet (kiitos Satsuma ideasta, ollaankin mietitty et mitä helkkaria tehdään noille kaikille kurpitsoille).
 
Hihi, pitäisiköhän munkin mennä naapureiden ylijäämäomenoita pyytelemään vauvan soseeksi. :)

Tämän perusteella suurikokoinenkin lapsi voisi pärjätä täysimetyksellä 6 kuukauteen asti, joten en ehkä vielä heitä kirvestä kaivoon ja katson vain miten sujuu. Jos pärjättäisiin ilman kiinteitä tuohon asti, ne aloitettaisiin sitten tapaninpäivänä isomummulla Englannissa. Tekisi mieli laittaa vähän meidän joulukalkkunaa vauvan soseeseen noin merkkipäivänkin kunniaksi, mutta varmaan kestää aika kauan ennenkö edetään lihaan (tosin jos kiinteät on jo tuolloin hyvällä mallilla, voisin kyllä antaakin).

Täytyy kyllä sanoa, että mä en nyt malta odottaa kiinteiden aloitusta! Tulee varmaan tosi kivaa, kun saa esitellä uusia makuja vauvalle ja seurata reaktioita ja etsiä niitä sen herkkuruokia.
 
Pihla, mä oon kateellinen noista omista kesäkurpitsoista!! :grin Meillä ei tänä vuonna ollut mitään muuta "omaa" kuin nuo anopin omenat ja metsästä poimitut marjat.

Tuntuu, että tuo koko kiinteiden ruokien aloitus on vielä sellainen aihe, mistä ei oikein tiedetä vielä koko totuutta. Tässä esim yksi uutinen:

http://yle.fi/uutiset/tutkimus_voi_...onipuolisesti_ja_runsaasti_jo_varhain/7411139

Mä päätin huoletta imettää nyt 5 kk neuvolaan saakka, ja sit jos pojan paino on vieläkin "liian" alhainen, niin alotellaan ehkä vähän aikaisemmin kiinteitä. jos kaikki ok niin mennään lähelle sitä 6 kuukautta.
 
Takaisin
Top