Kiinteä ruoka

Me aloteltiin kiinteät juurikin sen takia että tyttö kakkas samaa tahtia kun imetin, selvästikkään maito ei enää pitänyt kylläisenä. Ja myös minä olin kyllä ihan ulapalla että paljonko ja kuinka usein annan lapselle ruokaa. Eilen sain neuvolasta tosi hyviä ohjeita, paljon vihkosia ja yhen kirjan, niissä on ihan ruuan valmistus ohjeitakin. Neuvolassa oltiin tyytväisiä että olen alottanut "ominpäin" maistelun, kun typy on niin liikkuvainen että varmasti kuluttaakin paljon.
Ja terkan ohje oli että voin huoletta antaa kerralla niin paljon kun tyttö syö, ja tissiä päälle :)
Ja meidän typy kyllä syö! :D
 
Ärh! Oon ihan ulapalla tästä uudesta foorumista!! Anyway, me aloitettiin perunan maistelu nyt viikko sitten, tänään viimeistä päivää perunaa ja huomenna aloitetaan, luulen että porkkana... Riia se ei tajunnut lainkaan ruuan päälle, vasta sunnuntaina tajusi ensimmäisen kerran niellä ja maistella, siihen asti vain yökkäili ja sylki pahan naköisenä pois emoticon Tääkin varmaan on siis ihan normaalia, minä kun kyllä sain sellasen mielenkiintosen ruokakirjasen neuvolasta, mutta kun ei ole ollut aikaa vielä avata sitä, varmasti asiakirja! Tyhmä minä emoticon
 
Meillä mennään vielä toistaiseksi täysimetyksellä, mutta 4 kk 3 vk ikäinen neitokaisemme on saanut maistella kaikkea maan ja taivaan väliltä jo 2 kk iästä alkaen. Nyt kun tyttö on selvästi kiinnostunut ruokailusta ja itse tavoittelee syömiämme ruokia, olemme antaneet maistettavaa enenevissä määrin. Ollaan menty tässä maistelussa kyllä kaikkien ohjeiden ja sääntöjen vastaisesti. Mustikan, banaanin, kurkun, porkkanasoseen ym. "turvallisten" ruoka-aineiden lisäksi tyttö on maistanut muun muassa patongin kantapalaa, mandariinia, jäätelöä ja maitokahvia (!). Varsinaisesti ei olla näitä kuitenkaan syötetty, vaan annettu ihan pieniä elämyksellisiä makukokeiluja. Paloja suuhun ei laiteta, vaan ruoalla voi esim. sipaista lapsen huulia. Mitään allergisia reaktioita tai vatsaoireita ei ole tullut, mutta eipä sinne suuhun ole paljoa mennytkään. Vain hunaja, nitriittiä tai runsaasti suolaa sisältävät tuotteet ovat totaalisella kieltolistalla. Tyttö on kyllä tykännyt, kun on päässyt näin mukaan meidän ruokailuhetkiimme.

Vain porkkana-perunasosetta on viime päivinä syöty vähän reilummin, sellaisia jääpalan kokoisia kuutioita rintamaitoon sekoitettuna. Tässäkään ei ole vielä mitään tavoitteellisuutta tai pyrkimystä vähentää imetystä tai muuta. Ihan vaan utelaisuuttani olen kokeillut syöttää. Hyvin on maistunut, tyttö on ollut ihan innoissaan ja oikein tavoitellut lusikkaa suuhun!

Soseiden syöttämisen rinnalla mua kyllä kiinnostaa tuo sormiruokailu, mutta tyttö taitaa olla vielä vähän liian pieni sellaiseen - tavara ei aina oikein ohjaudu oikeaan paikkaan. Mietin myös sitä turvallisuusnäkökulmaa. Periaatteessahan tukehtumisvaaraa ei ole, jos sormiruokailua noudatetaan ohjeiden mukaan, mutta silti vähän huolestuttaa. Ja onhan se vähän työlästä, hidasta ja sottaistakin puuhaa tuo sormiruokailu, vaikka sillä varmasti on omat etunsa.

Neuvolassa lääkäri sanoi, että viime vuosina on alettu suosia vähän aikaisempaa kiinteiden aloittamista (5 v vanhasta WHO:n 6 kk:n täysimetys-suosituksesta poiketen). Mekin voitaisiin kuulemma alkaa jo enemmänkin tutustumaan kiinteisiin, vaikka kiirus ei vieläkään ole.

Olen ajatellut, että kun kiinteisiin siirrytään enemmän, vatsa täytetään lusikoiden, mutta kokemuksia syömisestä hankitaan myös sormiruokaillen sitä tahtia kuin lasta kiinnostaa. Nuo makupalat saavat mielestäni olla ihan huoletta hieman makeita tai vähän mausteisiakin, kunhan niitä ei anna paljoa. Mutta oikean ruoan täytyy olla toki terveellistä ja tasapainoista, myös suolatonta ja ilman lisättyä sokeria. Olen ajatellut, että voisi itse tehdä noita soseita ja pakastaa vaikkapa jääpala-astiassa - säästytään turhalta jätteeltä, rahan kulutukselta ja painavalta kauppakassilta. Moniko muu on tehnyt tai aikoo tehdä itse lapselle ruokia?
 
Meillä tehään osittain itse. mm. bataatti,porkkana ja perunasoseet tehää ite ja osittain myös vellit. Mutta nyt kun alotettu myös liha ja kanapitoset jutut niin ne on toistaseks tullu kaupan valmissosepurkeista samoin hedelmäsoseet. Banaani nyt tietenkin on soosattu ite haarukalemoticon
 
niin, me ollaan joulukuun ajan nyt maisteltu erilaisia soseita aina "lounasaikaan".. eli kokeiltu on peruna-porkkanavosetta, pikku karjalan pataa, mangoa, peruna-kukkakaalisosetta.. Näitä siis maisteltu pilttipurkista lusikalla.. välillä vähän paremmalla menestyksellä ja sitten taas toisaalta ei niin hyvällä. Ei kai sitä nyt voi toista sitten pakottaa, jos se pää punasena itkee ja haluaa pullosta maitoa. Välillä mennään sitten niin, että syödään velliä lounaalla ja illan viimeisellä syöttökerralla sitten iltavellit. Muuten maidolla.
 
Virpik; oletko yrittänyt maistattaa soseita silloin kun vauvalla ei ole jo kova nälkä? Saattaisi malttaa paremmin maistella uusia makuja ja totutella ruokailuun. Eli voit antaa maitoa vaikka ennen ruokaa jos nälkä sattuu "lounasaikaan" tai sitten ihan erikseen.

Täällä maisteltiin tänään ekaa kertaa kiinteitä! Perunaa muussasin ja tissimaitoa sekaan. Kovasti tuntui syöminen kiinnostavan, tosin täällä muutenkin menee ihan kaikki suuhun. Itse piti saada lusikasta ottaa kiinni ja suurimmaksi osaksi se lusikka (ja peruna) löysikin tiensä suuhun. Hienosti maisteli, mutta taisi vielä olla vähän outo juttu. Ainakin hyviä ilmeitä riitti. :D

Nyt johtuuko sitten pöperöstä ja ulkoilun ihmeellisestä voimasta niin Sisu on nukkunut jo 2,5h päikkäreitä! Ei tällaisia unia olekaan ollut todella pitkään aikaan päivisin. :)
 
Anna on maistellut monenlaisia makuja ja paljon erilaisia ruokiakin on jo syöty. Iso huokaus, ettei näppyjä tai itkuja sen tähden ole tuulut. Parasta herkkua edelleen on peruna ja porkkana, mutta menee muutkin kasvikset, kana, nauta, possu, marjat, jogurtit ja puurot. Anna ei syö isoja annoksia..esim maitoa tai velliä menee max 150ml.. koskaan ei ole juonut 2dl kerralla. Ruoka määräkään yhdellä aterialla ei kovin suuri ole. Mutta, pääasia että maistelee ja mielellään :)
 
Tuolla muualla joku mainitsikin siirtyneensä jo 8kk:n ruokapurkkeihin. Oletteko jo muut antaneet vähän karkeampaa ruokaa? Miten se on mennyt?

Meillä on maissinaksuja syöty jo parisen kuukautta ja ne maistuvat hyvin. Muutaman viikon syönyt nyt pieniä leivänmurusia myös ongelmitta. Muutama päivä sitten yritin antaa pieniä banaanin paloja joita olisi sitten saanut imeskellä ja pureskella. Tämä hammashoitajan suosituksesta, että voisi pikkuhiljaa antaa opetella. Mielellään otti banaaninpalat käteen ja yritti niitä syödä, mutta jäi sellaisiksi suht isohkoiksi paloiksi, joita sitten yritti niellä ja jouduin ottamaan palat suusta pois. Seuraavana päivänä pilkoin keitetyn riisin ihan pieniksi murusiksi ja sekoitin hedelmäsoseeseen, mutta tämän herkun pikkumies syljeskeli pois. Sanottakoon, että muuten ei ole ruokaa sylkenyt pois, että varmasti ne pienet muruset tuntui inhottavilta/ oudoilta suussa.

Miten teillä muilla siis on mennyt? Ja kuinka kauan on kestänyt totuttelu karkeampaan ruokaan?
 
Elokuisista huikin...

Mulla poika nyt 8 kk ja aloitin karkeammat jo 3 viikkoa sitten pikkuhiljaa, siten että höyrytin porkkanoita ja perunasurvimella soseutin pienemmäksi ja lisäsin sitä 1 tl kaupan 4- 6 kk soseeseen...Siitä pikkuhiljaa lisäsin karkeamman määrää ja kun ei ongelmia pientä kakomista lukuunottamatta, tein uudesta porkkanaerästä vieläkin karkeampaa ja taas pieni nokare kerrallaan soseeseen...Nyt siis pojalla ikää 8 kk ja viikko sitten tuli eka hammas...Nyt menee 8 kk soseet ihan täysillä...Ensin kun niitä annoin niin soseutin niitä haarukalla hieman, koska esim. spagetti jauhelihakastike oli aika isoa mun mielestä (piltin), mutta sit kun poika söikin annoksen nopeesti annoin lisää hienontamatta ja upposikin hienosti...joten en soseuta enää...

Eli siis ihan vähän kerrallaan karkeutta sekaan ja lisää määrää pikkuhiljaa niin vauva tottuu siihen...Meilläkin ekat kerrat pyöri isommat palat pitkään suussa ennenkuin nielaisi ja välillä työnti suusta pihalle...sekä yökkäili useasti ja kerran oksenti tavallisen puuron ylös kun vissiin ärsytti liikaa kurkkua...
 
karkeista ruuista..

Ite olen syöttänyt niitä 8kk pilttiruokia jo pidemmän aikaa, kun 6kk iässä tuli 2 alahammasta.. ihan hyvin on uponnu niin vihanneskuutiot, herneet, riisit ja makaroonit.. ja jälkkäriksi sitten niitä hedelmä-/marjasoseita ja maitoa.

Oon toki itekin jonkin verran soseuttanu porkkanoita ja perunoita ja laittanut jauhelihaa sekaan.. mut jotenkin se vaan on ollu helpompaa ostaa valmiina. Ja banaani on osottautunut suureksi herkuksi.("haarukkasoseena")

ajatuksia..

niin sitten leipää, kurkkua ja banaanin paloja ym.. mä en vaan voi sille mitään et hiukan pelottaa ajatus siitä et tyttö saa liian ison palan suuhunsa ja rupee sitä kakoon sitten ku meinaa tukehtua..

ja voi kun sitä nokkamukia vois käyttää juomiseen eikä puruleluna.. olisiko kellään vinkkejä siihen opetteluun..?? hienosti kun tyttö kuitenkin sen ottaa käteen, molemmista korvista kiinni ja työntää suuhun.. mut pureksii vain nokkaosaa..
 
Meillä harrastetaan aika paljon sormiruokailua (soseiden ohella), ja onhan se välillä aikamoista kakomista. Ongelmana on, että tyttö tunkee suuhun kaiken, mitä pöydällä näkee, ennen kuin on edellisiä saanut alas. Pehmeät ruoat menevät kuitenkin suussa aika hyvin mössöksi, mutta karkeammat tai kovat palat saavat kakomista aikaan. Esim. kovat murot.

Eihän se ole kiva katsoa sitä kakomista, mutta aika äkkiä oppii erottamaan, milloin on oikea hätä lapsella. Yleensä ruoka vain ärsyttää yökkäysrefleksiä, kun se on suun takaosassa. Meillä ei ole kertaakaan mennyt mitään kovin pahasti väärään kurkkuun. Isältäni hyvä vinkki: niin kauan kuin lapsi yskii, ei ole hätää - silloin on hengitystiet auki. Jos ilmaa tulee ulospäin, niin varmaan sitä menee myös sisäänpäin ;)

Nokkamukista sen verran, että onko teillä sellainen anti-spill-korkki? Niistä saa aikuinenkin imeä ihan posket lommolla ennen kuin mitään tulee ulos. Poistin meidän nokkamukista sen venttiilin, ja homma alkoi luistaa. Tosin olen kokenut helpommaksi mukista hörpyttämisen.
 
Mä oon vasta parisen viikkoa antanut niitä 8kk pilttejä. ekalla kerralla maistettiin makaronia ja jauhelihaa, meinas yökkiä pois mutta seuraavana päivänä meni jo hyvin alas. Nyt kaikki uppoo alas :)

Mitää banaaninpaloja en oo antanut vaan soseutan kans haarukalla, tytöllä ei vielä hampaita ni voi olla vaikeeta. Porkkanaraaste maistuu hyvin kans..

Syyääkö muilla jo tavallista kaurapuuroa? mä oon antanu pari kuukautta ku ne kaupan puurot on nii kalliita et pääsee halvalla, sosetta vaa sekaan..
 
Tavallist kaurapuuroo ollaa annettu jo pari kuukautta. Henna tykkää siit kovasti ja ilman mitään soseita menee parhaiten alasemoticon
 
Smeltä hyvä vinkki, kiitos siitä! Hyvin on myös toiminut. Miten sitä ei itse tullutkaan ajatelleeksi? No tällä hetkellä menee jo varsin mukavasti nuo vähän karkeammatkin soseet, mutta en vieläkään kovin isoiksi palasiksi ole jättänyt. Mieluummin Sisu syökin sitten itse esim banaania ja leipää, mitä saa itse pitää kiinni ja syödä omaan tahtiin.

Tanttaralle, luulisin että pehmeitä ruokia kuten esim juuri banaania pystyisi syömään vaikkei hampaita vielä olekaan. Ainakin meille hammashoitaja sanoi, että kyllä vauvat pystyy jonkin verran pureskelemaan jo pelkillä ikenillään. Ja meillä on tehty puuro alusta lähtien tavallisista hiutaleista. Tarpeeksi sileää siitäkin tulee. Ja tosiaan paljon halvemmalla pääsee myös. Hyvin on Sisulle maistunut.

Virpi16, oletko koittanut auttaa vauvaa viemällä nokkamukia suuta kohden ja kallistamalla, kun hän pitää itse kiinni? Ehkä vähän itsestäänselvä neuvo, mutta muuta vinkkiä en valitettavasti keksi. Sisu on alusta asti juonut varsin hyvin nokkamukista, toki alkuun autoin ja pidin itsekin kiinni. Pian hän kuitenkin ymmärsi että mukia ja tai päätä pitää kallistaa, jotta juominen onnistuu. Toki vieläkin välillä on kivempi vaan leikkiä sillä mukilla ja juuri pureskella sitä nokkaa. Mutta niinhän se on juomisenkin kanssa mikä pätee syömiseen eli välillä maistuu paremmin ja välillä huonommin. Ja toiset vauvat vaan juovat paremmin juurikin esim hörppyyttämällä tavallisesta mukista.
 
Takaisin
Top