Kiinteä ruoka

Camillainen

Sukkela juttelija
Huhtimammat 2016
Olen tässä itse jo alkanut pohdiskella kaiken maailman mössöjen antamista ja olisi kiva kuulla muiden ajatuksia kiinteiden aloittamisesta.[:)]

Milloin aloitatte kiinteiden maistelun vai onko se kenties jo alkanut? Mitä meinaatte maistella ensimmäiseksi?
Teetkö itse soseita vai ostatko kaupasta?
Vai kiinnostaako enemmän sormiruokailu? http://kiintymysvanhemmuus.fi/pohdintoja/lapsenhoito/ravinto/sormiruokailu-kaytannossa/

Myöskin olen pohtinut tätä..

Annatko velliä? Huomaako vellin antamisesta jotain eroa, esim. pidempää kylläisyyden tunnetta, vatsantoimintaa? Vai onko "ihan turhaa" niinkun neuvolassa (ainakin meillä) annetaan ymmärtää?


Me puhuttiin 3kk neuvolassa että 4kk ikäisenä olisi Saulin hyvä aloittaa maisteleminen ja tämän ohjeen perusteella ajattelin toimia.
Olen ymmärtänyt että jos lapsi saa pelkästään korviketta, olisi kiinteiden aloittaminen suositeltavaa 4kk:n paikkeilla..?
Perunaa ja porkkanaa aluksi, niitä on helppo itse soseuttaa ja hedelmistä banaania ja omenaa.
Ajattelinkin tehdä aika paljon ruokia itse mutta meinaan ostaa myös kaupan mössöjä esim. reissuja varten.
 
OFF TOPIC... Varsinaista kiinteiden syömistä ei meillä ole aloitettu eikä aiotakaan vielä vähään aikaan aloittaa, mutta monenlaista olen lapsen suuhun tunkenut ihan tutustumismielessä: banaania, omenaa, kurkkua, viinirypälettä. Tai siis ei sinne suuhun ole mitään tungettu, vaan olen antanut lapsen kielellään lipoa näitä ruokia. Vähän ihmeissään tuo neiti on ollut, mutta en tiedä johtuuko ruoka-aineiden mauista vai pelkästään siitä oudosta tuntemuksesta, kun jotain erikoisen tuntuista on suussa.
 
Camsu: Niinpä 4 kk iässä aloitetaan kiinteät jos pelkästään korviketta. Näin minä jostain luin. Mutta arvatkaapa mitä rakas neuvolatäti tokaisi minulle 3 kk neuvolassa. "Muistat varmaan, kun raskausaikanasi puhuttiin, että puolivuotiaana sitten aloitetaan kiinteät.." ja "jos vauva vetää litran korviketta vuorokaudessa, niin sitten voidaan katsoa, jos hiukan aiemmin.." Mutta oli miten oli, ajattelin kyl pikku hiljaa aloittaa ne kiinteät, ja mainita siitä asiasta kyllä neuvolassa 4kk- käynnillä. Tyttö syö nyt sen 800-1000ml vuorokaudessa ja vielä on 1-2 yö heräämistä.

Perunaa ja porkkanaa on helppo ite soseuttaa ja tuota banaania myös.. ei sitä millään pysty kyl kaikkea valmiina purkissa ostamaan, reissuja varten sitten.

Noita määriä vain mietin, että mikä kattaa sitten vuorokausiannoksen ja paljon nestettä tarvii olla. Muistelisin kaverilla olleen jonkun listan vuorokausiannoksesta.. mut jos neuvolan täti on sitä mieltä, et puolivuotiaana vasta, se tuskin mulle mitään listaa antaa.. no, tästä keskustelemme sitten hartaasti ja pitkään seuraavalla kerralla, joka onkin 3 viikon päästä.
 
Meille neuvolasta sanottiin, että voidaan pikkuhiljaa alkaa antamaan kiinteitä, jos näyttää ettei maito riitä. Ja niinpä me alettiin kiinteitä maistelemaan. Perunaa/porkkanaa näin aluksi. Keitän itse perunat ja porkkanat, soseutan ja sotken äidinmaidon sekaan. Mutta marjat näin aluksi annan kaupasta ostetusta purkista. Myöhemmin ajattelin itse valmistaa, kun marjoja on mukavasti pakkasessa. 
 
Meillä ollaan jo 1,5kk syöty sosetta ja velliä iltaisin. Kun syö velliä illalla alkaa nukkumaan 20-21 ja herää seuraavana aamuna 7-8 aikaan, maidon kanssa herää väh. 2 kertaa yössä. Soseita syö vain yhden purkin päivässä ja senkin 3-5 tunnin päiväunien jälkeen kun on niin nälkäinen ettei pelkkä maito riitä.
 
Itsekkin olen miettinyt että milloinkas niitä soseita vois ruveta maistelemaan. Mutta meille annettiin ohje vellin antamiseen illasta että jospa maharupiais toimimaan kun kakka tuli yli viikon välein. Niin sitä ennen herättiin aina joskus neljän aikaan yöllä syömään mutta kun ruvettiin antaan velliä niin nyt sit nukutaan koko yö.. viime yönäki yhteen putkeen 10 ja puol tuntia..[:)] että kai sillä jotain vaikutusta on..[:)]
 
moi!

Tuosta vellistä.. minkälaisia määriä annatte illalla? Ostin porkkana-perunavelliä 210g pakkauksen, iltavelli siinä vielä lukee. Tyttö juo kerta-annoksena sellaisen n. 160-180ml korviketta..
 
meillä poika (vajaa 5kk) on rintaruokinnalla, kasvaa aivan mainiosti, 4kk neuvolassa oli yli 7kg (syntyi kuukauden etuajassa...) joten en oo vielä kattonu tarpeelliseks alottaa minkään muun ruuan antamista. poitsu kuitenki nukkuu yössä sen 7h putkeen, joskin muutamana yönä itkeny nyt hampaita.. itellä tekis kyllä mieli alottaa jo maistattaminen..[:D] mut juttelen siit vielä ens neuvolas joka on reilu viikon päästä, mut viimestää joulukuun alusta alotan jolloin poika on sen puolivuotta.
 
Mä annoin tänään ekaa kertaa vähän velliä, hyvin meni alas. [:)]
Tunnin kuluttua ruokailusta Sauli alkoi kitisemään ja itkemään aika epänormaaliin tapaan, ei meinannut oikeen rauhoittua missään asennossa. Suunnilleen puolen tunnin päästä laitoin Saulin sit nukkumaan kun oli rauhottunut ja alkoi pitämään semmosta tyypillistä uniöninää [:D]
En tiiä sitten johtuko itkeminen vellistä vai väsystä.. puolen tunnin unien jälkeen elämä hymyili taas, ei mitään ongelmaa enää sen jälkeen.. Uskaltaa varmaan antaa jatkossakin, annan kuitenkin vielä ihan pieniä määriä.

Sauli syö korviketta 900-1100ml päivässä ja ois kiva jos velli vähän hillitsisi maidon menekkiä, ettei ihan lähtis lapasesta se touhu. Ja halusin nyt testata maissivellin sopivuuden ennen kun aloitan kiinteitä ensi viikolla. [:)]

En muuten ollut tullut ajatelleeksi, ennen kun jostain toiselta keskustelupalstalta luin, että kannattaa antaa saman merkkistä velliä kuin korviketta. Tuttu maku / tietä että sopii..
 
Anna syö aamupäivällä 1/2 purkkia peruna/porkkana sosetta. Ja iltapäivästä hiukan mustikka/vadelma sosetta maistelee.
Tuo peruna/porkkana maistuu hyvin, mutta mustikka/vadelmasta ei niin hyvin maistukkaan. Luulin, että makeaa söisi paremmin, kun perunaa/porkkanaa. Anna syö kerralla korviketta vain max 130ml. Illalla Anna syö maissivelliä tai peruna-porkkana velliä n. 100ml. Kiinteiden syöminen onnistuu jo hyvin, eikä vatsaoireita ole tullut.
 
Täällä ei ole vielä mikään kiire kiinteiden maisteluun. Täysimetyksellä mennään vielä mieluusti ainakin parisen kuukautta, mikäli Sisu vaan kasvaa yhtä hienosti. Siinä 5kk:n jälkeen voisi sitten aloittaa ihan pienillä makuannoksilla, jotta oppii maistelemaan uusia ruokia. Jossakinhan sanotaan, että jos kovin myöhään jättää voi olla vaikeampaa. Siksi meillä ei tod. näk. ihan sinne puoleen vuoteen odoteta, mutta kuitenkin niin, että pääasiallinen ruoka ja ravinto saadaan vielä äidinmaidosta. Varmaan sitä perunalla aloitetaan ja sitten siitä eteenpäin omenaa, banaania yms. Itse ajattelin ainakin aluksi tehdä soseita. 
 
jep, minäpä kokeilin sitten porkkana/perunavelliä (muksu) ja hyvin meni alas koko 2dl purkki. Tuttipullossa velli tutilla. 1. iltana lämmitin sen 3. erässä. Tyttö hinkui vain lisää ja lisää. Joka kerran jälkeen tuli pienet röyhtäsyt ja raukeana painui unten maille, klo 20, kunnes herätti n.klo 5.00 seuraavana aamuna, kun vaippa oli täynnä pissaa, sen jälkeen syötiin 120ml maitoa 2 erässä ja sitten tuli myös 2 erässä isot kakat. Sitten nukuttiinkin taas klo9 asti.

Seuraavana iltana juotin saman vellin 2 erässä mut nyt tyttö kitisi sitten useamman kerran yöllä kakkojaan ja nälkäkin oli puol3 ja puol5. ja sitten herättiin klo8 ja oltiin niin onnellisia että.

Nyt taas ajattelin kokeilla illalla velliä..
 
Onpa vierähtänyt aikaa kun olen täällä viimeksi käynyt, olisi pitänyt käydä useammin lueskelemassa.
Minä lähden huomenna velli ostoksille! Toivottavasti saatais meilläkin sillä yöunet pitenemään. Meidän Eemil heräilee noin 4 krt/yö. Viikko sitten aloitin peruna/porkkana soseella. Itse tehty sose ei maistunut, kaupan piltti upposi heti[:)]
Meilläkin neuvolantäti kehoitti viivyttelemään soseisiin siirtymistä, mutta mä en enää oikein jaksa näitä pätkittäisiä yöunia. Ennen soseen aloittamista musta tuntui että poika söi koko yön. No, toivottavasti siis tuosta vellistä olisi apu meillekin[:)]
Eemil on nyt 3,5 kk
 
Meillä on ens torstaina neuvola, jossa saadaan "toimintaohjeet" kiinteisiin... itellä ei mitään hajua miten niitä pitäis annostella ja kuinka usein antaa yms. Tänään kuitenkin tehtiin valmiiksi itse pakastimeen minigrip pusseihin soseita joihin tuli porkkanaa, perunaa, bataattia ja palsternakkaa... kaikennäköisiä sekotuksia tehtiin. Toivotaan, että maistuvat sit ens viikonloppuna, ku aletaan maistattaa. Marjat ja hedelmät ostetaan varmaankin valmiina kaupasta. [:D]
 
heipsan,
meillä ollaan nyt syöty reilu viikko kiinteitä (neiti pari päivää yli 3kk). aamuisin ja iltaisin hedelmää ja yksi lämmin ruoka päivällä. neiti syö n. puoli purkkia kerrallaan. Kasviksita ollaan syöty perunaa, porkkanaa ja maissia. hedelmistä/marjoista omenaa, vadelmaa ja mustikkaa. Soseiden aloittamiseen saakka vauveli eli pelkällä rintamaidolla, mutta useiden yöheräämiste (6-10krt yössä), sekä koliikin takia neuvolasta käskettiin jo aloitella, jos vaikka huuto helpottais. Korvikkeet ei meidän neidille kovinkaan hyvin maistu, joten soseiden lisäksi saa rintamaitoa ja yöt rintamaitoa. Velliä ei meillä olla koitettu, mutta pitääpä ruveta koittelemaan, kun meillä edelleen herätään 3-6krtaa yössä[:(]
 
mä oon jakanut nyt ton vellin antamisen niin, että annan sitä 50ml ennen päiväunia ja 50ml ennen yöunia ja loppumäärä maitoa..tai sitten 100ml yöksi ja loput maitoa.. Totesin, että kerralla 200ml velliä on liian tuhti määrä meidän tytölle.
 
me koitettiin eilen illalla hedelmäsoseen tilalle velliä. 150ml peruna.porkkanavelliä upposi melko vauhdilla ja kyllä vain tuli pidempi väli yöllä ennenkuin neiti heräili syömää. Normaalisti vauveli syö sosetta ja rinnat puoli 10 maissa ja menee nukuumaan 11-12. heräilee puoli kahden maissa syömään.. eilen illalla sai vellin puoli 10, meni nukkumaan puoli 12 ja heräsi ekan kerran syömään varttia vaille neljä!![:)] Ensimmäistä kertaa kolmeen kuukauteen meillä nukuttiin yli 3h unet yhteenpötköön[:D] koitetaan velliä kyllä tänäkin iltana.
 
Velli ei meillä oikeen toiminut, tuntuu että maitokin pitää paremmin nälkää, joten mitä sitä turhaan antamaan.. Ihan hyvä oli kokeilla kuitenkin.
Perunaa aletaan syödä huomenna, toivottavasti maistuu![:)]
 
Vellillä aloitettiin viikko sitten (korvikettahan meillä syötiin jo 1,5kk ikäisestä), ja todella hyvin maistuu. Nälkä pysyy poissa max 4h kun ennen pelkällä korvikkeella syötiin max 2h välein. Yöllä herätteli aiemmin 2-3 kertaa, riippuen pitkälti nukkumaanmeno ajasta. Nyt herättää 1kerran. Parina yönä tosin kahteen otteeseen, mutta toisella kerralla olen käynyt vain laittamassa tutin suuhun ja poika nukahtanut uudelleen [:D]

Perunaa aloitetaan sitten kohta puoliin antamaan. Mitään voimakasmakuista en ole vielä lähtenyt antamaan, kun ajattelin korvikkeesta siirtymisen olevan helpompaa vähän mauttomimpiin ruokiin. Eli velli, peruna..

Täytyy vielä kehaista, että on pojalla kyllä taito hyppysissä noiden ruokien suhteen. Suu aukeaa (ensin toki naama kippuralla) ja kova rääkäisy ennen seuraavaa lusikallista. Vauhti on tosi nopeaa ja kädet pysyvät nätisti poissa suusta ja poissa lusikan kimpusta. [:)] Toistaiseksi näin.. [;)]
 
Takaisin
Top