Kiinteä ruoka

Tosta maidon tuoksusta se unikoulun pitäjäkin sanoi. Eli ilmeisesti vaikuttaa jonkin verran. Myös liikehtiminen, äänteleminen yms. saattavat vaikuttaa vauvan uneen. Siksi jo vauvasta asti voisi laittaa omaan huoneeseensa nukkumaan. Ja jos ei ole omaa huonetta, niin pinnasänky ainakin mahdollisimman kauas omasta sängystä (esim. toiselle seinälle tai sermi väliin).

Kolmaskin yö meni meillä ihan mukavasti. Poika nukahti puol yhdeksän, heräs syömään kahdelta ja kuudelta, ja sitten puol kahdeksalta heräs kokonaan. Illalla nukkumaan laitto sujui taas hyvin, kerran jouduin käymään rauhottelemassa.

Meillä on tapahtunut myös sellanen edistysaskel, että poika nukkuu aamupäivällä päiväunet! Aina ennen päivällä nukkuminen on ollut niin kovin vaikeaa. Vaunuissa on nukkunut sen 30-40 min, mutta vain jos ne on liikkeessä. Nyt on kahtena päivänä vetässy 1,5 tuntia ja tänään jopa parvekkeella vaunuissa, eikä tarvinu yhtään heijata edes nukuttaessa. Siihen kyllä varmasti vaikuttaa sekin, että herää jo noin aikaisin aamulla, kun ennen ollaan aina nukuttu aamulla 9-11 asti.

Nyt mun pitäis vielä kehittää iltapäivälle joku hyvä rutiini toisille lyhyille päiväunille. Poika alkaa olla siinä 17-18 tosi väsyny ja hieroo silmiä. Tänään koitin nukuttaa vaunuihin sisällä, mutta ei tullu mitään. Viimeinen tunti ennen iltarutiineja on aika tuskanen, kun meinaa joka asiasta tulla itku ku on niin väsynyt. Yhtään aikaisemmin en viittis yöunille laittaa, kun sitten heräis jo varmaan kuudelta aamulla ja mä oon järkyttävän aamu-uninen ihminen. Meinaan jo ton puol kasin aikaan olla silmät ihan ristissä.

Noihin päiväuniin varmaan vaikuttaa se, että en oo antanu tissillä nuokkua. Ennen nukku varmaan useita lyhyitä vartin pätkiä siellä täällä tissillä ollessaan, jolloin ei tullu sellasta selvää rutiinia unien suhteen. Eli kyllä näköjään kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Ja tosiaan ihanaa, että on vertaistukea täällä! Ihanaa on myös se, että noin nuorilla vauvoilla alkaa heti huomata tapojen parantumista. Jos on nopeasti oppinut huonot tavat, niin yhtä nopeasti oppii ne hyvätkin sitten! Onneks muillakin on jo vähän enemmän unta putkeen.
 
Meilläkin meni nyt yö hiukan paremmin, kasilta nukkumaan, eka herätys ehkä puoli 12 jälkeen jolloin imetin, sitten yhdeltä alkoi kitinä, laitoin vaan tuttia / ohjasin kättä suuhun / rauhoittelin omalla kädellä, ja sitten heräskin seuraavan kerran neljältä! :O Imetin,  ja koisi seitsemään. Olipa outoa... Mutta mukavaa. Itselläkin parempi olo kun sai pari kolmen tunnin pätkää nukkua. Ehkä tuossa tissin antamisen rajoittamisessa on siis joku itu...? Kiitos ideasta. :) Tai sitten vaan rokotuksista kulunut aika on sen verran pitkä jo että niiden vaikutus katoaa ja yöt normalisoituu. Ihan sama mikä syy, kunhan saa nukkua... Mutta tuli mieleen tuolla blogissa sen tyttösen kirjoittama, että hänestä tuntui ettei vauva osannut nukahtaa. Arttukin yöllä kitisi-nukahti-kitisi-nukahti, sylki tuttia, ei ottanut tuttia, imi kättä, kitisi, otti tutin, sylki pois... jne sen puoli tuntia. Ihan kuin ei olis malttanut nukahtaa/"osannut"  pysyä unessa. Vihdoin sitten kumminkin nukahti.

Meitin päivät on suht koht ojennuksessa, nyt tuo vetää aamupäikkäreitä, yleensä noin puoli tuntia tai tunnin noin pari tuntia heräämisestä. Sitten ip pidemmät unet, ja illalla vielä Hattiainen kaipaamasi iltaunet! Ne on kyllä tarpeen, Artullakin alkaa silmien hierominen ja kitinä. Noilla 20min unilla jaksaa sitten iltarutiinit ja valvoa kahdeksaan jolloin laitan yöunille, kitisi tai ei. Aamu- ja iltaunet kyllä otetaan tissillä, tai siis alkaa pilkkiä syödessä ja irroitan sitten, laitan tutin suuhun peiton päälle ja nukahtaa sohvalle hetken kuluttua. Mun surffailu/suihkuaikaa. :) Toiv keksit jonkun keinon iltaunille! En viitti illalla laittaa makkariin kun pelkään että vetääkin sitten hullut monen tunnin unet ja yö menee pipariksi (vielä enempi). Tossa sohvalla saa nukuttua hetken mutta ei vaivu kumminkaan kovin syvään uneen. Toki tässä sitten pitää olla vähän hissukseen, mutta ei se esim. kissojen touhuiluista herää.

On tosiaan mukava että tulosta syntyy heti. Kun vaan päättää mitä tekee ja tekee sitten kans.
 
Meilläkin on tota ähinää ja kitinää, loppupelissä se muuttuu ihan huudoksi. Oon nyt tehny silleen, et en yöllä reagoi pieniin ähinöihin, vaan vasta kun selkeesti ei enää ite osaa nukahtaa takasin uneen. Kyl toi tassuttelu varmaan on ihan hyvä ja toimiva kikka siihen rauhotteluun. Meillä vaan tuntuu, että ainoo mikä auttaa itkuun, on sätkimisen estäminen. Eli poika peiton alle ja pidän reunoista kiinni niin, ettei pääse sätkimään. Siihen rauhottuu. Tarviin kyl joo kipeesti jotain nukkumisruutineja lisää, ei tuo poika yksillä päikkäreillä pärjää. Yritin jo tänään nukuttaa toisille unille, mut aika huutamista se oli. Ehkä puolisen tuntia koisi sängyssään... No pieniä askelia eteenpäin. Eiköhän se rytmi siitä muodostu. Onneks teilläki Sofi alkaa tilanne kohentua! Ei sitä voi millään jaksaa olla täysillä vauvan kanssa, jos unet jää olemattomiks. Jaksetaan vaan pysyä johdonmukaisina!
 
Musta tuntuu et öitä on ehkä nyt (kun on tottunut siihen) auttanut unipussi. Ei saa potkittua päältä eikä ainakaan herää kylmyyteen. Käsien heiluntaanhan se ei sitten auta kyllä... :D Ookko koittanut kapaloa jos teillä piukkaan vetäminen rauhoittaa?
 
Mä oon kanssa miettiny tota unipussia. Saattas toimia meilläkin. Pienempänä nukutettiinkin sellaseen ympärille käärittävään huopaan, mutta nyt on jo kasvanu armottomasti ulos siitä. Kapalointiakin oon useesti aatellu, että se vois kanssa auttaa, mut kun en osaa sitä sitoa :) Ja nyt kun tuo on rauhottunu ihan semmosella hetken pidolla, niin en oo vielä ettiny oikeen kapalon ohjettakaan. Silleenkin aattelin, että kun on rauhottunu, niin saa vielä möyssätä ittensä hyvään asentoon, kun ei oo kiinteessä paketissa. Tykkää nukkua selällään kummatkin kädet ylhäällä pään sivuilla :)

Nyt meillä on kyllä nukuttu ihan hyvin. Puol yheksältä nukahtaa, herää kerran 3-5 välillä, sit viel 6-6.30 ja 7.30-8 noustaan ylös. Tää parannus kyllä kaikesta "unikoulusta" huolimatta ajoittuu täysin tarkasti illan maissisoseen alottamisen kanssa. Mä jotenki luulen, että se maissi pitää aika hyvin nälkää, kun heräämiset ajoittuu tonne aamuyöhön.

Auttaiskohan Sofi teillä joku maissivelli illalla? Alkaahan teilläkin kai lähentyä se 4 kk "maaginen" ikäraja, jolloin sais jo antaa noita. Tosin sanovat, olikohan se neuvolassa, että vellit ylipäätään on aika turhia, ovat energiasisällöltään melkein äidinmaidon kaltaisia. Mut kai sitä kokeilla voi, maissille nyt harva ainakaan allerginen on.
 
No sitä maissiahan kesäsijaisneuvolantäti jo kehotti antamaan kun n. kk sitten soitin kun tämä älytön heräily alkoi. En loppujen lopuks kumminkaan antanut ja meidän oma täti oli siitä tyytyväinen. Oon aatellut nyt tosiaan oottaa tohon 4kk täyttymiseen, ja sitten aloitetaan maistelut (eli vajaa 2vk vielä). Jossain tosiaan sanottiin, että yöt voi aluksi huonontua kiinteistä, mut meillähän on se onnellinen tilanne et huonommaks ei voi mennä. :D No ei maar, ei ne nyt niin hirveitä ole... Viime yönä syötiin kolme kertaa, mut sitten kun siinä on oheisena sitä tutin laittamista ja muuta palvelua ja ylimääräisiä heräämisiä kun tutti on pudonnut, niin mähän en todellakaan saa samoja unia kuin kellosta vois kokonaisaikaa katsoa. Yritän nyt sen Pantleyn kirjan neuvojen mukaan päästä eroon tuttiin/imemiseen nukahtamista, kun tuntuu, ettei pysty nukahtamaan ilman jotain imutettavaa. Ja kun ne kädet ei löydy yöllä! Päivällä kyllä maiskutetaan omia sormia jatkuvasti. Illalla tuli kyllä turhautuminen jo, päivällä onnistu mutta sitten illalla ei enää ne keinot... Tänään taas. O_o

Ootan kyllä et voidaan aloittaa noi kiinteät, jos meillä oliskin semmonen ihme että auttais öihin. :) Ja iltapuuro, mut siihen vielä kk ainakin. Hyvä et sä sait avun vellistä! Ihanan tuntuinen yö teillä... Mä taidan jättää välistä kun ollaan jo näin lähellä soseita.
 
Meil ei oo kyl mitenkään vaikuttanu yöuniin. En siis ootakkaa et viel positiivisesti vaikuttaskaan ku aamupäivisin vähän annetaan sosetta mut mitään negatiivista ei oo tullu :) Meillä yöheräilyitä on kaks ja yks viel aamulla kuuden aikaan jonka jälkeen poika viel nukkuu tunnin tai kakski. Jotenkin tohon heräilyyn alkaa niin tottumaan. Ja mä oon alkanu nukahtaa kesken imetyksen ja poika nukkuu osan yöstä meiän sängyssä... Oishan se kiva jos iltaopuuro alkais pidentää yöunia. Ja mä itsekkäästi ootan et pääsisin vähä viihteelle yheks yöks :D Kun tota ei pullolla saa ruokittua niin pitää oottaa et nukkuu syömättä yöt.
 
Takaisin
Top