Kierukka ja tamponi?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Te, joilla on kierukka: oletteko käyttäneet tamponeja? Olen saanut vähän ristiriitaista tietoa asiasta. Toisaalla sanotaan ettei pitäisi käyttää tamponeja jos on kierukka, ja toisaalla taas että voi käyttää, kunhan vaihtaa sen varovasti, jottei tamponi jäisi kiinni kierukan lankoihin.

Mietinpä tässä nyt vain että uskallanko käyttää tamponia. Minulta löytyy viime marraskuussa asennettu hormonikierukka.
 
Useinhan kuukautiset jäävät todella vähäisiksi tai loppuvat kokonaan kierukan kanssa, mutta itselläni nyt ainakin vielä on ihan kunnon menkat. Siksi tämä kiinnostaa. Ennen kierukkaa käytin aina tamponeja kuukautisten aikana.
 
Mulla oli hormonikierukka eikä lääkäri kyllä sanonut mitään etteikö tamponia sais käyttää:eek: eli käytin ja hyvin kierukka pysy siellä missä pitikin:wink
 
Ei sitä käyttöä totaalisesti kielletä mutta siinä on riski että kierukan langat jää tampooniin kiinni ja kierukka liikkuu/lähtee pois kun tampoonia vaihtaa.

Itse käytin kuukuppia ja kierukan narut oli niin lyhyet että ei tullut kohdunsuulta ulos.
 
Mirena kierukan käyttöohjeissa luki, että ei saa käyttää tamponia. Turvallisinta on, että ei käytä, mutta oman harkinnan mukaan käyttää ja kantaa vastuun, jos kierukka menee pois paikaltaan. Pientä paikaltaan siirtymistä ei välttämättä huomaa, mutta silloin ehkäisyteho voi heikentyä.
 
Takaisin
Top