Kielletyt/Sallitut ruoka-aineet

Diiipadaaapa

Oman äänensä löytänyt
Näitä tulee mietittyä. Mm. Punajuuriviipaleet? Saako syödä? Mitä hyötyä vihreistä kasviksista on raskausaikana? Muistelen lukeneeni että ne olisivat hyödyllisiä.

Ois kiva jos näistä avautuis keskustelua vähän enemmän. Mikä on terveellistä, vaikkapa terveellisiä ruokavinkkejäkin voisi tänne laitella! :-)
 
Miks ei muka punajuurta sais syödä? :D itse välttelen raakaa lihaa, pastöroimattomia tuotteita, kofeiinia, liikaa lakua.. Noi on ne päällimmäiset mitä tuli mieleen. Maalaisjärjellä mennään.
 
Itsekin syön punajuurta.
Maksaa, lakritsia, merilevää ja kahvia sekä päihteitä en käytä:)... Muuten syön normaalisti eikä edes paino ole noussut normaalia enempää:)... Taitaa taas käydä niin että jää kaikki kilot sairaalaan... Noh mies on ainakin tyytyväinen:)
 
Osaako kukaan sanoa miten toi katkarapujen syönti? tai sitten vuohenjuusto? molemmat oon jättänyt pois vaikka suurta herkkua. ensviikollla olis ruotsin laivalle meno ja buffetin katkarapuskagen houkuttais jos sitä siellä on, kokonaiset katkikset taitaa tällä kertaa jäädä syömättä.
 
Mitenkäs olette toimineet sushin kanssa? Itse olen syönyt niissä olevaa puoliraakaa kalaa, mutta merilevät kuorin pois.
 
täällä syöty vain kypsää kalaa, tonnikalaa (purkki) ja avokado / kasvis susheja.
Jodin määrä on aika pieni noissa päällisissä, jos ei tietenkään päivittäin käytä.

Puoliraakaa kalaa ja katkoja en uskalla listeriapelon / riskin takia syödä.
 
Tavalliset pienet pakastekatkaravut on keitetty heti pyyntilaivalla ja pakastettu. Sushissa ei käytetä raakoja äyriäisiä. Raaka jättikatka olisi harmaa löllö. Kalasushien kala sen sijaan on raakaa tai pinnalta vain kevyesti liekitettyä, eli sisältä raakaa. Aiemmin sai neuvolan mukaan syödä itse graavattua tuoreesta kalasta tehtyä graavilohta, mutta uusien tutkimusten mukaan myös Norjasta tuotavassa raa'assa kalatiskin lohessa on löydetty listeriaa. Sitä ei itse tehty graavaaminen poista. Mäti kuuluu myös tähän kategoriaan, sekä tuore että pakastettu.

Näin sanoo Evira:"Suomessa on tutkittu säännöllisin väliajoin riskielintarvikkeita, erityisesti tyhjiöpakattuja, kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalajalosteita. Vuosien 2008-2009 kartoitustutkimuksessa listeriaa todettiin 32 %:ssa näytteitä. Lakisääteinen raja-arvo (100 pmy (pesäkkettämuodostavaa yksikköä)/g) ylittyi kuitenkin vain 2 %:ssa näytteitä. Listeriapitoisuudet olivat pienentyneet huomattavasti verrattuna edellisiin kartoituksiin."
 
Takaisin
Top