Kielletyt ruoka-aineet

Sadettaja

Vauhtiin päässyt keskustelija
Huhtikuun äidit 2019
Ihan jos yleistä keskustelua näihin liittyen. Kuinka tiukkaa linjaa ihmiset pitää?
Ja toki heti tiukka kysymys että voiko Viola tuorejuustoa syödä kun Valion sivuilla sanotaan että on turvallista (tuskin voisivat näin sanoa ilman totuuspohjaa), mutta evira kuitenkin suosittelee ettei näihin kosketa ollenkaan?
Itse olen ollut aika tarkka näissä aikaisemmin, mutta kuitenkin syönyt esimerkiksi kaikkea mitä on tehty pastöroidusta maidosta. Tuntuu että tässäkin vaan tieto lisää tuskaa ja oikeasti melkein mitään ei voisi syödä jos lukee noita ohjeita kun raamattua.
 
Mä oon syönyt muutaman kerran esim. kakkua, jossa on ollut Valion tuorejuustoa. Mut en nyt menis syömään mitään viikkoja jääkaapissa auki ollutta tuorejuustoa, enkä oo kotiin ostanut muutenkaan.

Lakritsin ja salmiakin suhteen oon kanssa mennyt linjalla, että kotiin en osta, mutta oon vaikka juhlissa tai töissä saattanut muutamia lakuja syödä.

Ja toiset laskee rooibos teen yrttiteeksi, minä en. Sitä juon kyllä ihan päivittäin.

Muuten nyt tulee aikalailla noudatettua noita ruokarajoituksia. Ennen olin kovakin juomaan kahvia ja joskus mietin, että ai kauhistus kun sitä pitää rajottaa, mutta kyllä tää raskaus itsessään on tehnyt sen, ettei tee edes kahvia mieli. Kesäaikana saattais tehdä mieli sushia, mutta harvemmin näin talviaikaan, ja jos nyt hirveä himo yllättäis, niin sitten söisin varmaan kasvissusheja tai niitä missä on kypsennettyä rapua tms.
 
Mä oon kans syöny kakun välissä tuorejuustoo, mut en oo kotiin ostanu.

Lakuja ja salmiakkia oon harvakseltaan muutaman syöny, nyt en oo pitkilleen ostanu, mut irtokarkkipussiin otin joskus ihan yksittäisiä. Tää on ollu vaikee, kun tekee niin pirusti mieli oikein suolasta salmiakkia!

Kahvin (ja kokiksen) kanssa oli alkuun taiteilua, edelleen kahvia juon töissä kupin, joskus kaks. Sitten saattaa mennä useampi päivä, että en juo ollenkaan niin oon ajatellu jonkunlaisen tasapainon pysyvän, vaikka sillon tällön kaks kuppia kahvia joiskin. Ihan hyvä suoritus tämmöselle kahvin suurkuluttajalle :D Kokistakin harvoin tulee juotua, kun en jaksa laskee niitä kofeiinimääriä, niin helpompi olla ilman. Joskus kyllä juon sitäkin, mut sillon en juo kahvia samana päivänä.

Muuten oon menny rajotusten mukaan. Huono omatunto välillä noista edellämainituista, niin oman mielenrauhan takia sit tiukahko linja. Onneksi tää on melko lyhyt aika kuitenkin. Otan kyllä synnärille lakuja ja salmiakkia pussillisen mukaan :D
 
Kyllä mä oon syönyt pästöroidusta maidosta valmistettuja tuorejuustoja, kakun välissä ja kastikkeissa. Nimenomaan kotimaisia tuotteita, jotenkin mennyt ohi, ettei niitä saisi syödä :eek: Nooh, onneksi tulee hirveen harvoin syötyä kakkua. Kiehuvan kuumaksi olen kyllä valmistanut 2 kertaa kastikkeen, johon olen Violan tuorejuustoa vähän laittanut, se ilmeisesti ok myös evira ohjeen mukaan.

Salmiakkia olen syönyt viikossa n. 3kpl, jos on ollut aivan pakko saada. Terkka antoi tähän luvan :grin Minulla ei ole ollut koskaan verenpaineiden kanssa ongelmia, johon se ilmeisesti vaikuttaa :think005

Muuten olen noudattanut ohjeita :)
 
Jos kontaminaatio mahdollinen niin en laittais suuhun, mut suoraan avatusta paketista joo, jos siis maitotuotteet mulle kävis :D Listerian voi tosin saada ihan pesemättömistä kasviksista.

Lakua ja salmiakkia en isoja määriä syö, jos meillä sattuu olemaan karkkeja ja sattuu näppeihin osumaan salmiakki niin voin sen syödä.

Kalaa en syö ollenkaan, ilmeisesti allergia, koska oksennan kalasta :sad001 Varmaan noudattaisin suosituksia kalalajien suhteen ja kuumentamatta en vakuumipakattua söisi.

Lihaa en juuri ollenkaan syö, pihvi menisi vain paistoasteeltaan raakana, joten ei niitä ainakaan :) Raaka liha ei muuten innosta, joten metukkaa en muutenkaan syö.

Yrttiteetä juon vadelmanlehtiteen muodossa nyt tokalta kolmannekselta loppuun asti :) Muuten menee valkoinentee. Kahvia menee pieni kupillinen aamulla ja lounaan jälkeen, luultavasti toi lounaskahvi jää pois jossain vaiheessa kun väsymys helpottaa.

Vaikein tuntuu olevan siemenrajoitus, olis niin hyvä rasva- ja proteiinilisä ruokavalioon! Toki pähkinät ajaa saman asian, mut on kalliimpia :)
 
Kyllä mä oon syönyt pästöroidusta maidosta valmistettuja tuorejuustoja, kakun välissä ja kastikkeissa. Nimenomaan kotimaisia tuotteita, jotenkin mennyt ohi, ettei niitä saisi syödä :eek: Nooh, onneksi tulee hirveen harvoin syötyä kakkua. Kiehuvan kuumaksi olen kyllä valmistanut 2 kertaa kastikkeen, johon olen Violan tuorejuustoa vähän laittanut, se ilmeisesti ok myös evira ohjeen mukaan
Joo kuumennettuna on ok, mutta eviralla on ettei nykyään edes noista pastöroidusta valmistettua suositella.

Salmiakkia ja lakua olen pyrkinyt välttämään, mutta kyllä noita karkkipussien joukossa tulee muutamia syötyä. Hassua tuossakin kun edellisessä raskaudessa oikein suositeltiin syömään kun verenpaineet oli niin alhaiset.

Kaikki vakuumipakatut kalat ja raakakypsytetyt lihan kierrän kaukaa raakana. Jouluna kyllä meinasin itsetehtyä graavia ottaa ihan tuoreeltaan, mutta siihen sitten jääkin. Mitään mätiä en syö.

Olen ihan viiniaddikti (älkää nyt juopoksi luulko :wacky:) ja tullut taas kokeiltua noita alkoholittomia viinejä ja yllättävän hyviä kyllä löytyy nykyään. Alkoholittomasta siideristä en niinkään välitä.
 
Sadettaja, onhan se eri asia nauttia hyvistä viineistä, kuin esimerkiksi kiskoa kyykkyviinejä pullotolkulla :wink Mulla viiniharrastusta rajoittaa migreeni :sad001
 
Mä en vielä ole hyvää alkoholitonta valkoviiniä löytänyt, enkä kyllä montaa edes viitsinyt maistaa. Parempi sitten olla kokonaan ilman. Siiderit ym on kaikki liian makeita mun makuuni.

Ja tuo joulu ja graavilohi, siinä yhdistelmä mitä en oo vielä ratkaissut. Ollaan reissussa just ennen joulua, että tuskin ehtii itse tehdä, joten varmaan tulee oltua ilman, vaikka mieli tekis syödä.
 
Mä teen jouluna porkkalaa kun tosiaan oksennan kalasta :) Eli siis graavilohen vegeversiota, ajaa asiansa.
 
Mä olen vetänyt aika tiukkaa linjaa noiden ruokasuositusten suhteen. Jotenkin on tuntunut helpommalta olla soveltamatta sen enempää, niin ei tarvitse niin paljon miettiä onkohan nyt ok vai ei. Muutama laku/salmiakkikarkki kyllä tullut syötyä samoin kuin pieniä määriä inkivääriä sisältävää ruokaa. Joulu tulee kyllä olemaan tylsä, kun rakastan erityisesti graavilohta, lämminsavulohta ja mätiä. Mutta kai sitä jotain keksii tilalle.
 
Voi apua! Onko tuo itse tehty graavilohikin jo kielletyllä listalla?! Joulu menee kyllä nyt ihan persiilleen :smiley-angry017
 
Kyllä minusta graavia ja lämminsavulohta voi tuoreeltaan syödä. Jos siis itsetehtyjä.
 
Kyllä minusta graavia ja lämminsavulohta voi tuoreeltaan syödä. Jos siis itsetehtyjä.
Joo ja varmistaa tiskiltä, ettei ole ollut vakuumissa, jos ei siis itsepyydettyä kalaa :) Toki sen listerian jos saa siihen kalaan jostain, niin nopeasti se määrä sit lisääntyy...
 
Monesti ne kalatiskin kalat vaan tuppaa olemaan vakuumista, vaikka niin nätisti tiskiin on aseteltu tarjolle. Ite jätän graavilohen suosiolla ens jouluun :) mutta lämminsavulohta eikös saa syödä, kun kyllähän se siellä pöntössä kuumenee? Kylmäsavulohta sitten taas ei, kun sitä ei kypsytetä lämmöllä.
 
Ai niin, ehkä lämminsavulohta voikin syödä. Siinäkin vaan jotenkin mietityttää se säilytys, kun sitä ei sitten enää kotona kuumenneta normaalisti, jos valmiina ostaa.
 
Listeria kuolee 70 asteessa, että jos lämmittää niin sit ok :)
 
Niin miten tämän nyt tulkitsee (evira sivuilta)? :think005

"Raa’at, tyhjiö- ja suojakaasupakatut tai itse valmistetut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet sekä mädit ja niitä sisältävät ruoat kuten pateet ja sushit: Raskaana olevat: Raakoja, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita syödään vain kuumennettuna (tuotteen sisälämpötila kauttaaltaan vähintään 70 astetta). Sushia ja mätiä sekä raakaa kalaa sisältäviä pateita vältetään."
 
Periaatteessa kaikkee saa syödä, kun vaan tarpeeks kuumentaa. Pätee myös juustoihin. On sit asia erikseen, miten hyvää on kuumennettu graavilohi :D
 
Periaatteessa kaikkee saa syödä, kun vaan tarpeeks kuumentaa. Pätee myös juustoihin. On sit asia erikseen, miten hyvää on kuumennettu graavilohi :D
Paitsi metukka pitää pakastaa olikohan 2 vai 3 vrk niin mahdollinen toksoplasma kuolee :D
 
Mä käsitin, et toi salmiakki/lakritsi-rajoitus on nyt tiukentunut sen takia, että se on uusissa tutkimuksissa liitetty lasten ylivilkkaushäiriöihin. Verenpaineet mullakin on matalat, mutta en sitte oo neuvolan ohjeen mukasesti syöny noita yhtään, vaikka parasta karkkia olisivatkin.
 
Takaisin
Top