Kiellettyjä/vältettäviä asioita raskauden aikana

Mitä deodoranttia käytätte raskausaikana? Kynsilakkaa (ja sen poistoainetta) ei varmaan saisi käyttää? Mites meikit? :) oon ekaa kertaa raskaana ja niin pihalla kaikesta...:D

Itse siirryin luomudödöön raskauden alkuvaiheessa. On ainakin tähän asti pelittänyt hyvin, kun löysi vaan toimivan tuotteen :)
Kynsiä en oo lakannut varmaan vuoteen muutenkaan, meikkiä käytän töissä hyvin vähän (ripsari, kulmakynä ja joskus meikkivoide). Hiusten värjäyksen lopetin jo yli vuosi sitten ja nyt on oma väri kasvanut kokonaan takas. Hiuksiin en muutenkaan käytä lakkaa tms. joskus lämpösuojatuotteita vaan.

Itse pyrin välttämään voimakkaita hajusteita (en käytä hajuvettä), aerosoleja ja turhaa eri tuotteilla läträämistä raskauden aikana, mutta en ole minkään suhteen kovinkaan hysteerinen. :) Uskon ettei satunnainen kynsilakan käyttö tai sen poistaminen hirveästi haittaa ja onhan niissäkin nykyään luonnonmukaisempia vaihtoehtoja, ainakin kynsilakassa.
 
Mitä deodoranttia käytätte raskausaikana? Kynsilakkaa (ja sen poistoainetta) ei varmaan saisi käyttää? Mites meikit? :) oon ekaa kertaa raskaana ja niin pihalla kaikesta...:D

Mä käytän jotain ihan perus LV:n hajusteetonta dödöö ja oon lakannut kynsiä normaalisti, värjännyt hiuksetkin kerran ja meikkaan normaalisti :) (arkena laiskasti :D)
Esikoista odottaessa olin super tarkka kaikesta mutta nyt on löysempi ote näihin meikki&kynsi juttuihin :)
 
Moikka! Onkos jollain kokemusta allergialääkkeistä raskausaikana? Farmaseutti jota jututin sanoi että esim. Cetiriziniä voi hyvin käyttää. Olen kuitenkin hieman epäluuloinen koska paketissa lukee: "Muiden lääkkeiden tavoin myös Cetirizin-ratiopharm -tablettien käyttöä on vältettävä raskauden aikana". Ajatuksia?
 
Moikka! Onkos jollain kokemusta allergialääkkeistä raskausaikana? Farmaseutti jota jututin sanoi että esim. Cetiriziniä voi hyvin käyttää. Olen kuitenkin hieman epäluuloinen koska paketissa lukee: "Muiden lääkkeiden tavoin myös Cetirizin-ratiopharm -tablettien käyttöä on vältettävä raskauden aikana". Ajatuksia?

Mulla ollut koko raskauden käytössä tuulix, sopii raskaana ollessa. Lääkärit tarkasti jo esikoista odottaessa että sopii eikö käytöllä olisi mitään haittavaikutuksia. Nytkin kun kerroin tuota käyttäväni lääkärit oli vaan että hyvä hyvä niin ei tuu allergiaoireita tms. :)
 
Moikka! Onkos jollain kokemusta allergialääkkeistä raskausaikana? Farmaseutti jota jututin sanoi että esim. Cetiriziniä voi hyvin käyttää. Olen kuitenkin hieman epäluuloinen koska paketissa lukee: "Muiden lääkkeiden tavoin myös Cetirizin-ratiopharm -tablettien käyttöä on vältettävä raskauden aikana". Ajatuksia?

Mä en keväällä uskaltanut ottaa mitään allergiatabletteja, kituuttelin silmätipoilla ja nenäsumulla :D farmaseutit sanoi että voisi ottaa mutta itselläni oli epäluuloinen olo..
 
Mä käytin esikoista odottaessa ihan tavallista dödöä, mut sit synnytykseen jälkeen olin usein ihan ilman kun inhotti ajatus siitä, että pikkuvauva nukkuu siellä dödökainalossa ja imettäessäkin on tosi lähellä. Nyt oon muutenkin siirtynyt ekologisempiin vaihtoehtoihin. Oon hiukan yllättynyt siitä että nykyinen dödö toimii niin hyvin. Shampossa siirryin juuri palashampoon.
 
Mä käytin esikoista odottaessa ihan tavallista dödöä, mut sit synnytykseen jälkeen olin usein ihan ilman kun inhotti ajatus siitä, että pikkuvauva nukkuu siellä dödökainalossa ja imettäessäkin on tosi lähellä. Nyt oon muutenkin siirtynyt ekologisempiin vaihtoehtoihin. Oon hiukan yllättynyt siitä että nykyinen dödö toimii niin hyvin. Shampossa siirryin juuri palashampoon.

Olisiko suosituksia hyvistä luonnonkosmetiikka-dödöistä? :)
Mulla ei tahdo pitää kuin antiperspirantit, mutta haluaisin jonkun luonnonmukaisen!
 
Minä yritin mennä hierojalle ensimmäisen kolmanneksen aikana, ei ottanut minua vastaan. Ei kuulema suositella ensimmäisen kolmanneksen aikana hierojalla käyntiä (miksi, en enää muista).
Elokuussa olen menossa pari kertaa hierojalle, koska sain lahjakortin. Ja se kuulema on jo ihan ok mennä toisen kolmanneksen aikana. Hieroo istualteen.

Ohhoh! Tässä on kyllä varmaan jokin koulukuntaero hierojien välillä. :wideyed: Mä oon käynyt säännöllisesti kerran viikossa hierojalla viime vuodenvaihteesta lähtien, myös läpi raskauden. Siinä vaiheessa kun ei oo enää mahallaan voinut olla hierottaessa, on hierottu kylkiasennossa. Mua on hieronut ori hierojat raskauden aikana ja mulle on nimenomaan vakuutettu, että hieronta on hyvä juttu.

Edit: ...ja tähän olikin jo ehtinyt tulla monta kommenttia... :)
 
Muokattu viimeksi:
ansku, mulla on Urtekram ihan cittarista. En tykännyt Urtekramin shampoosta, mut dödö on hyvä. Ei tuoksu oikein miltään, mut ei kyllä hikikään. Oikeasti ostin Laveran tms nettikaupasta, mut toimitus oli niin hidas että oli pakko ostaa jotain muuta ennen.
 
Moikka! Onkos jollain kokemusta allergialääkkeistä raskausaikana? Farmaseutti jota jututin sanoi että esim. Cetiriziniä voi hyvin käyttää. Olen kuitenkin hieman epäluuloinen koska paketissa lukee: "Muiden lääkkeiden tavoin myös Cetirizin-ratiopharm -tablettien käyttöä on vältettävä raskauden aikana". Ajatuksia?

Cetirizin on turvallisin vaihtoehto raskauden aikana, näin minulle ainakin vakuutettiin niin apteekista kuin lääkäriltäkin. Söin lääkkeitä lähes koko ensimmäisen kolmanneksen kun allergia oli tosi paha.

Se tosin meni lopulta niin pahaksi jo, että jouduin ottamaan käyttöön myös kevyet astmalääkkeet (ventolinen) ja allergianenäsumutteen (avamys). Lääkäri ja farmaseutti olivat molemmat sitä mieltä, että parempi myös vauvalle hoitaa tulehdus- ja stressitila pois suht paikallisilla lääkkeillä. Olisi määrännyt vahvemmatkin astmalääkkeet, mutta onneksi nuo jo helpotti oloa hieman. Lisäksi käytin silmätippoja.
 
Mitä ootte mieltä hiusten värjäyksestä? Mä kävin kampaajalla värjää ihan raskauden ekoilla viikoilla ja uudestaan nyt eilen, rv 18+3. Ja koskaan ennen ei oo ollu mitään ongelmia värjäyksessä mut eilen hiusväri poltteli aika kovastikin alussa päälaen alueelta. Noin 10-15 min kuluttua polttelu loppu. Mut sen verran paljon tuntui että oli jo lähellä ettei pesty kesken kaiken väriä pois. Nyt kun heräsin huomasin et samalla alueella on muutamia rupia päänahassa. Muuten ei oo mitään oireita ollut. Ja toivottavasti ei tulekaan kun nehän voi tulla vielä pari päivää jäljessäkin.

Nyt en kyllä uskalla enää värjätä raskausaikana kun korkeintaan jollain kevytvärillä kokeilla loppuvuodesta. Ei voi tietää johtuuko raskaudesta vai oonko nyt herkistynyt hiusväreille. :sad001
 
Minä vaalensin juurikasvua muutama viikko takaperin ja tunnostelin kans että päänahka oli aineelle tavallista herkistyneemmän tuntoinen eli poltteli/kutitti, vaikka en kyllä onneksi mitään rupia saanutkaan..
lyhensin vaikutusaikaa normaalista reilu 10 minuuttia tuntemuksen takia ja ihan hyvä lopputulos tuli.
Värjään hiuksia tosi harvoin, ehkä 2-3krt vuodessa ja silloinkin kirkastan väriä kun luonnostaankin on vaalea tukka. Eli en varmaan enää loppuraskaus aikana sitä tee mutta en pidä asiaa pahanakaan jos ei tosi usein sitten värjäile.
 
Kaikki pakastevihannekset ja vadelmat pitäis aina keittää ennen syömistä ja varsinkin näin raskaana. Salaatit huuhtelen ja nyt huuhtelin jopa mansikatkin. Yritän valita mahd tuoreita valmissalaatteja, jos sellaisia käytön. En poimi itse niistä kaupan jutuista, missä saa kerätä salaatin. Suomessa hygieniataso kuitenkin aika hyvä, että en sitä hirveesti stressaa. Eri oli etelässä lomalla, missä en uskaltanut tilata ravintoloissa salaattia ollenkaan :sad001

Mä oon nyt käyttäny pääosin alumiinitonta dödöä ja välillä sitä alumiinikristallia, mikä on olevinaan parempi ku perusdödön alumiini. Luonnonhammastahna myös käytössä. Tanskassa kai hiusten värjäys on kiellettyjen listalla, en oo värjännyt nyt pian neljään vuoteen omiani ja kyllä säästyy rahaa :) välillä niitä suoravärejä (värjäävä shampoo) laitan piristykseksi. Yritän muutenkin välttää ylipaljoa kemikaalikuormitusta ja näin raskaana sit vähän enemmän. Tosin en oo ihan niin tarkka enää tän toisen kanssa kuin tuli esikoisen kanssa oltua. Silloin pistin miehen peseen vessankin aina kun pelkäsin niitä myrkkyjä. No, nyt on siisti vessa kemikaalikuormaa tärkeämpi :D
 
Ansku, mulla hormonit vaikuttaa hien hajuun tosi paljon. Kun söin pillereitä tarvin erikoistuotteita, kun haisi jo minuutin päästä suihkusta hiki. Lopetin pillerit ja yhtäkkiä normidödö piti ihan hyvin. Ja nyt ekan raskauden jälkeen ja taas nyt toisen raskauden aikana yllättäen noi alumiinittomatkin normipäivänä toimii ihan hienosti. Kokeile?!
 
Onko joku kokeillut huuhteluaineena etikkaa? Sen pitäisi jättää pyykki raikkaaksi.

Minulla on etikka tai tuoksullinen pyykkietikka aika usein käytössä etenkin kun pesee 60 asteen pesulla. Oikealla annostelulla mielestäni toimii ihan hyvin ja on kiva että putsaa konettakin joka pesulla. Hirmuista eroa en kyllä ilman etikkaa tehtyihin pesuihin huomaa pyykeissä, raikasta tulee muutenkin (en käytä normaaleja huuhteluaineita ja pesuaineena menee Serto tai jokin hajusteeton nestemäinen, näistä ehkä Lumme tai Erisan on parhaat). Ekoilla kerroilla se etikan haju vähän säikäytti mutta haihtuu kyllä pyykin kuivaessa. :)
 
Mä käytän pyykkietikkaa, varsinkin pyyhkeiden kanssa ja jotenkin ne tuoksuuu raikkaammille sen kanssa.
 
Kuullostaa tutulle, perho! Me kuitenkin päädyittiin vaihtamaan pyykinpesukone kun se vanhan laakerit huuti ja kirskuivat niin mahdottomasti. Käytetään muutenkin hyvin paljon mustaa vaatetta ja se vasta tunkkaisella tuoksahtikin! Oli etikkaa tai ei joten siinä mielessä myös meidän perheelle oikea päätös vaihtaa uuteen koneeseen. Olihan se vanhakin jo melkein 10v
 
Meillä 90 asteen pesu silloin tällöin ja sitruunahappo (vai mitä se on) vie hajut koneesta.
 
Takaisin
Top