Kevätväsymystä/allergiaa

Soppe1

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onkohan täällä ketään jolla on allergian tai muun syyn takia kevätuupumusta ja takakireyttä aika ajoin?
Luulin että tänä keväänä ei tulekaa tätä mut kylhän se sieltä meinaa tulla, päikkäreiden jälkeen on niin kiree olo että ärsyttää jo itteenikin....
Nyt kun on raskaana ni vielä jotenkin uupumus tuntuu ylivoimaiselta ja yrittää pitää itsensä positiivisena esikoisen päikkäreihin asti ku pääsee sit itekki lepäämään...
 
On välillä ihan liiankin kanssa. Kevät on inhokkivuodenaikani (syksyn ohella). Jatkuvasti märkää, talvi katoaa ja kesää saa vielä odotella (pidän kesästä ja talvesta). Väsyttää ja alakuloisuutta ja ärtyneisyyttä on sekä itsellä että miehellä ja siihen vielä kutiavat silmät ja vuotava nenä siitepölyn takia. Ja vuotava nenä jatkuvasti ihan vain koska keväällä on paljon flunssia. Taitaa olla ihan tutkittu juttu että valon lisääntyminen aiheuttaa joillekin väsymystä. En nyt muista tekikö se jänniä hormonitoiminnalle vai mistä se johtuu, mutta jostain tieteellisestä kuitenkin. Mikä ei kyllä varsinaisesti lohduta...

Voimia kaikille muille joiden mieliala menee alamäkeen näin keväisin! Yritetään muistaa että kyllä se kesä ja lämpö sieltä tulee ja aina välillä nauttia auringonpaisteista ja luonnon heräämisestä vaikka se onkin vaikeampaa kuin kevätintoilijoille, joita tuntuu olevan (ärsyttävästi) valtaosa väestöstä.
 
Juu, just puhuttiin miehen kanssa että ensi syksynä mulle ostetaan semmone joku kirkas valo joka pitäis valomäärän tasaisena ympäri vuoden ni ei tulis näitä inhottavia jaksoja joka kevät ja syksy. Enpä tiedä auttaako mut olen kyllä valmis kokeilee ku tällästä tää olo..ja vaikka itekki tykkään ja nautin ku aurinko paistaa ni tuntuu hassulta että se sama valo mikä ainakin ajatustasolla piristää, niin samaan aikaan väsyttää?!:D siis näin keväisin .
 
Joka kevät nenä menee täysin tukkoon näitä aikoja ja sitten väsyttää, kun ei happea tuu riittävästi. Varmaan myös tuo valon lisääntyminen vaikuttaa myös osiltaan. Yöt nukun hyvin ja pitkään, mutta silti iltapäivällä alkaa armoton väsymys. Siihen päälle uhmaikäinen lapsi niin ei oo aina hauskaa. Yritetään kaikki jaksaa, lähdetään ulos lasten kanssa tallustelemaan niin ei tarvitse niin paljon keskittyä kuin sisällä ^^

Juu, just puhuttiin miehen kanssa että ensi syksynä mulle ostetaan semmone joku kirkas valo joka pitäis valomäärän tasaisena ympäri vuoden ni ei tulis näitä inhottavia jaksoja joka kevät ja syksy. Enpä tiedä auttaako mut olen kyllä valmis kokeilee ku tällästä tää olo..ja vaikka itekki tykkään ja nautin ku aurinko paistaa ni tuntuu hassulta että se sama valo mikä ainakin ajatustasolla piristää, niin samaan aikaan väsyttää?!:D siis näin keväisin .


Joillain kirkasvalo auttaa, se selviää kokeilemalla. Minulla auttaa huomattavasti, syksyllä olen ennen lapsen syntymää aina ottanut käyttöön ja käyttänyt kesään asti. Lapsen synnyttyä ei ole ollut aikaa aamulla tuijotella varttia kirkasvaloa, eikä lapsi arvosta ollenkaan jos sen lampun aamulla läväyttää päälle ^^ Aamulla katseltuna tulee ainakin itselleni paras teho, parempi kuin aamukahvilla.
 
Toivottavasti sulle on soppe1 apua kirkasvalolampusta. Pitää varmaan ehdottaa miehelle kanssa. Hän kärsii keväästä enemmän kuin itse. Ei ollut tullut mieleenkään että sellaisesta voisi olla apua, kiitos vinkistä. :)
 
Joo mulla on ollu aina tää , ennen keväät meni allergia lääkkeen sumussa, eli ne väsytti niin paljon ettei mitään tolkkua, mutta näköjään väsyttää vaikka niitä en nyt raskauden takia syö...
Pakko jotain kokeilla :D
Onneksi noi aamupäivät menee liukkaasti, ollaan tosi paljon pihalla ni ei tuu sellasta kelloon tuijottelua niin paljon. Voi sit hyvällä omalla tunnolla pötkötellä pari tuntia ku on vähän liikkunu ja muuta jo aamusta:)
Itseasiassa nyt oon juonu paripäivää iltapäiväkahvit ni ei oo vaipunu syvään ärtymykseen toi väsymys, ku se on sit inhottavaa kaikille ja myös itselleni jos ärsyttää koko ajan. Vähän sellanen pikku myy olo, ei kiva :D mutta päivä kerrallaan, tänään ei edes huono sää masentunu, ni onkohan tämän kevään super väsymykset lievempää sortti kuin yleensä(?) Sen näkee sit kesäkuussa miten on takana oleva kevät menny...
 
Täällä myös yks joka kärsii joka kevät "ihanista" allergiaoireista. Cetiriziniä syön, mutta sen takia päivät menee kaamoksessa kun tuo lääke saa niin väsyneeksi. Kaikenlisäksi oon raskaana, enää kuukausi laskettuun aikaan, joten tämä raskaana oleminen itsessään väsyttää kamalasti + jaloissa pyörii energinen taapero, ihana yhdistelmä. :laughing002

Ei auta muu kuin odottaa, että nämä oireet alkais helpottamaan ja kesä tulee. Tsemppiä muillekin! :)
 
Joo, onneksi tänä keväänä tuntuu että super väsymys tulee vain parina päivänä viikossa, tänään taas yksi sellainen päivä että huhhuh. Jaksan näköjään muutaman päivän tsempata ja olla reipas ja sit oon ihan poissa tästä maailmasta päivän tai pari. Kesää odotellessa juu :D
 
Täällä myös yks joka kärsii joka kevät "ihanista" allergiaoireista. Cetiriziniä syön, mutta sen takia päivät menee kaamoksessa kun tuo lääke saa niin väsyneeksi. Kaikenlisäksi oon raskaana, enää kuukausi laskettuun aikaan, joten tämä raskaana oleminen itsessään väsyttää kamalasti + jaloissa pyörii energinen taapero, ihana yhdistelmä. :laughing002

Ei auta muu kuin odottaa, että nämä oireet alkais helpottamaan ja kesä tulee. Tsemppiä muillekin! :)
Hei Talvitintti!
Siis cetiriziniä saa ottaa raskauden aikana allergioihin?
Olen netistä yrittänyt ottaa selvää, mutta on niin ristiriitaista tietoa et vaikee ottaa selvää. Kävin myös apteekista kysymässä, ja vastaus siellä oli sama...ristiriitaista. Menen ensiviikolla lääkärin puheille muutenkin noiden lääkkeiden käytöstä, mutta nyt on ollut niin karseet allergiat et mun ihokin reagoi vahvasti, mutta en ole uskaltanut ottaa mtn allergialääkettä :/
 
Rita29 joo Cetiriziniä saa käyttää raskaana ollessa, näin neuvolassa sanottiin. :) Mainitsi myös jonkun toisen merkin mutten enää muista yhtään mikä se oli. :bored: Mielellään olisin käyttämättä mitään allergialääkettä, mutta kyllä huomaa selvästi paremman muutoksen kun on lääkkeitä syöny.
 
Mä oon aina kärsinyt allergialääkkeiden tuomasta väsymyksestä, siis ihan ylä aste ajoista alkaen joten vaikka en oliskaan raskaana ni ei tulis syötyä kun silloin (jos edes mahdollista) olisin vielä väsyneempi... joten ei haittaa vaikka rajoituksia onkin allergialääkkeiden suhteen :)
 
Noniin hienoa, otinkin sit eilen cetirizinin, kun oireet oli jo niin tuskaset etten enää kestänyt. Ite koitan jos pärjäis kahdella allergialääkkeellä per viikko. Mieluiten yhdellä, mut katotaan miten menee.
 
Minä sanoisin, että raskausaikana kaikkien lääkkeiden käyttö kannattaa aina tarkistaa virallisista lähteistä, esim. neuvolasta, lääkäristä tai teratologisesta tietopalvelusta: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/default.aspx

Nettipalstoilla voi olla oikeaa tietoa ja voi olla väärää tietoa, joten nettipalstoihin ei koskaan kannata luottaa näin isoissa asioissa.

Minulle raskausaikana sanottiin, että kaikki suun kautta otettavat allergialääkkeet ovat vältettävien listalla, mutta jos allergiaoireet ovat todella pahat, pitää allergialääkkeita ottaa, koska äidin elimistön ongelmat haittaavat myös kehittyvää sikiötä. Ja mieluummin paikallisia lääkkeitä, kuten rasvaa ihottumaan tai nenäsuihketta nuhaan, kuin suun kautta otettavia. Lääkäriltä toki tarkemmat tiedot.
 
Musta tuntuu et ei taida olla oikeeta eikä väärää vastausta. Jotkut lääkärit/neuvolat sanovat että voi käyttää ja jotkut sanovat ei, sama on apteekeissa. No itse olen tällä viikolla menossa lääkärin puheille muutenkin noista lääkkeistä, katsotaan mitä siellä sanoo.
Näihin mun oireisiin ei vaan auta voiteet tai nenäsumutteet :/ oliskin helppoa jos auttaisivat.
 
Mullekin on sanottu, että cetiritzin on ok, mutta ei nenäsumutetta, se kun saattaa supistaa verisuonia istukassakin. Tiedä sitten mikä on totta.
 
Nenäsumutteista minulle sanottiin, että joku oli ok ja joku toinen kielletty. Nimiä en muista.
 
Joo ja mulle sanottiin että jos nenäsumutetta ei pääse hirveesti nieluun , eli vetää sen niiku toho nenän seinämään ni voi käyttää, en kyllä muista olinko raskaana vai imetinkö, mut luulis että samanlailla lopputuloksena imeytyy , nielas sen sitten suoraan tai sumutti nenään, tiedä näistä.. se oli kylläkin apteekissa joka tämän neuvon antoi.
 
Joo sen itsekin tiedän, että nenäsumutteita ei sen takia just, että supistaa limakalvojen verisuonia mistä syystä voi olla haitaksimyös istukkalle
 
Takaisin
Top