Kevät höpötykset

Pääsiäinen on mennyt lähinnä laiskottelussa, ihanaa! Aivokapasiteettia olen käyttänyt vain uuden keittiön etsimiseen...no huomenna se rumba taas alkaa joten kai tässä saakin vähän vaan olla.

Tykkäsin kahvista ennenkuin tulin raskaaksi mutta sen juonti loppui kuin seinään. Ei tee yhtään mieli.
 
Hei!!

Pääsiäinen meni mökkeilessä. Ok ilmat, mutta kylmää oli. Päivälämpötila ei menny +5 yläpuolelle ja joka yö oli pakkasta. Mutta kaikenlaista siellä tein. Haravoittin ja siirsin klappeja paikasta a paikkaan b. Ihan oman voinin mukaan. Sitten levättiin kun sellaiselta tuntui ja vatsa sanoi. Olen sitä mieltä että kaikkea voi tehdä mitä ennenkin, mutta pitää kuunnella omaa kehoa vaan todella tarkasti, ettei vedä yli. Isojen puiden kannon jätin muille. 

Nyt alkaa huomaamaan että väsymystä ei ole enää niin paljon ja jaksaa paljon paremmin. Ei tarvi ottaa enää niin helposti päikkäreitä. Tietty 7-9 tunnin yöunet pitää saada, mutta päikkäreitä ei oo tarvinnu nyt viikkoon ottaa. Saa nähdä miten sit, kun täydet työviikot tulee pääsiäisen jälkeen. 

Ylihuomenna olisi rakenneultra ja torstaina kolmas neuvola. Pääsee peräkkäisinä päivinä pientä kuuntelemaan ja ultrassa kurkkaamaankin. Kovasti potkii jo, ja mieskin sai viime viikolla tuntea vaimeat potkut mahan päältä. On se vaan niin ihanaa. 

 
Pitääpä tänneki tulla vähä jotain kirjottelemaan välillä ku täälä on niin hiljasta :) 

Ihanaa, aika kuluu nii nopeeta taas eteenpäin ku saa alkaa järkkäämään noita 1v synttäreitä neidille kohta puolin ja laskin että siitä ku ne on, on enää 3kk laskettuun aikaan!!!!!!!! MIHIN TÄÄ AIKA TOSIAAN ON MENNY??????? 

Meillä vauva potkii ihan älyttömästi ja jopa välillä yölläki herään ku tuntuu vaan kuplia mahas, aivan ku se piereskelis sielä:D Tosi kova se on mahas touhaamaan, tuntuu että menoa on enemmän ku tolla ekalla.. Mutta mikä ihaninta, meillä lähti tyttö tiistaina yhtäkkiä kävelemään omin avuin. Kyllä voin sanoa että helpottaa kummasti tätä mun oloa ku ei tarvi olla koko ajan nostelemas jostain. 

Me lähetään huomenna Vaasaan koiranäyttelyihin kattoon miten meijän koira mahtaa pärjätä sielä. Kovaa pitäis jaksaa sen kans harjotella tänää vielä kaikkia mutta saa nähä miten mies sen kans pärjää kehäs. Mähän en sitä näytä koska se on ku päässilmänen mun kans, se tuli nähtyä jo pentuluokas aikoinaan :D Miksei se oo ku mä sen kans aina touhaan ja teen kaikki :) Jaksais vaan vielä puunata ja jynssätä sitä huomiseks nii ei tarvi ku startata auto aamulla Vaasaan ja jättää miehelle loput :) 

Mitenkäs muilla odotus menee? Mulla vasta ens viikolla neuvola ja sillon olis kasas 24vkoa! Nopeesti tää aika vaan menee ja synnytys alkaa jännittämään taas kerran. Jotenki tullu semmonen olo että onko näillä uusilla vauvoilla kiire maailmaan ku just kk takaperin kaverin tyttö syntyi 34viikolla ja eilen tuli 32+jotain viikolla poika ja serkkuki vielä pyöräytti pari kk sitte 37vkolla.. Kiireistä porukkaa vissiin. Kunhan ite sais ihan tappiin asti pidettyä omansa..
 
Lilams tuossa kyseli kuinka odotus menee. Täytyy vastata, että nopeaa. Nyt ollaan jo yli puolen välin ja pian se vauva on sylissä.

Niin, mulla oli maanantai neljäs neuvola ja neljäs neuvolan täti. Hiukan otti aivoon ja sanoinkin siitä, että jo on kumma paikka kun joka kerta on eri ihminen. Ärsyttää!!! Tämäkin oli joku opiskelija joka yksin mut tutki. Raskaustodistukseen vaan kävi hakees toisen terkan allekirjotuksen. Saa nähä onko seuraavalla kerralla taas joku uus. Se onkin taas lääkäri aika. Joten toivottavasti ees se on se neuvola lääkäri, eikä mikään muu.

Mutta, kaikki oli ok. Kelan paperit sain. Painoa on nyt tullu alusta kolmisen kiloa. Kuinkas muille? vauvan syke oli 150. ja sf oli 19cm. Kuinkas muilla se?? Väsyttää vaan edelleen kovasti. Hemoglobiini on kuitenkin ihan ok 130. No tää opiskelija keksi sitten laittaa mut kilpirauhaskokeisiin, josko niissä olis jotain häikkää ja se väsyttäis. Hyvä kyllä kun oli asialla.
Mutta se vielä kinnaa tuolla neuvolassa, kun oon aiemmin kysynyt, että eihän mun tarvi mennä sokerirasitukseen. Ja mulle sanottiin, että ei. Jos ei mitään tarvetta ilmene. Niin, nyt ne sitten on laittamassa mua sinne. Siitäkin sanoin aika kipakasti, että johan on kumma kun toinen sanoo toista ja toinen toista. Just tän takia pitäis aina olla sama oma täti. Saa nyt nähä meenko ees. Tällä hetkellä on sellanen tunne, että juokoot ite litkunsa. Ärsyttää.
Mutta, kaikki kuitenkin oli vauvalla hyvin, joten tästä on taas hyvä jatkaa mahan kasvatusta.
 
Mullakin oli maanantaina neuvola, sf oli 19 ja painoa tullut 4kg.. hassua vaan että ei se muualla näy kun vatsassa :) mulla on ollut sama neuvola täti joka kerralla ja se oli myös rakenneultrassa mulla. synnytys valmennuksetkin on jo varattu ja seuraava lääkäri aika. aika menee kuin siivillä. Vielä kun löytäisi kivan asunnon että pääsis rakentamaan kotia :)
 
Jospahan sitä taasen päivittelisi kuulumisia tänne :)

Toissapäivänä oli neuvola. Saatiin sieltä kelan paperit täytettäviksi. Myös sairaalaan lähetettävä esitietolomake (sähköinen) pitää muistaa täytellä nyt viikonlopun aikana. Pikkuisella oli kaikki hyvin, yritti piiloutua taas kun sydänäänet piti kuunnella :D On se kyllä jännää kun nyt jo tuntuu niin selkeesti liikkeitä ja oikein potkuja, neuvolatädille sanoinkin että heitti kuperkeikan että äänet löytyy ylempää :) ja siellähän ne tykytti, 155 x min :) Niin ja sf mittakin otettiin ny ekan kerran, 21cm oli, eli melkein yläkäyrällä mennään, mut se nyt ei yllättäny yhtään kun kuitenkin tätä omaa vararavintoa on kertyny vuosien mittaan sen verran paljon :) painoindeksi oli raskauden alussa noin 37, ja onneks ei oo tullu kiloja kun 1,5 verrattuna ekaan käyntiin..siihen sentäs oli terkkakin tyytyväinen :)

Terkka oli vähän huolissaan verenpaineesta, joka on ollu kyllä koholla koko raskausajan..parin työpäivän jälkeen se pompsahti noin 170/110 asti niin ei kuulemma ollu hyvä juttu (onneksi levolla laski, ja muutenkin olen ollut muusta syystä saikulla jo vuoden vaihteesta asti eikä pystynyt kuin kaksi päivää taasen töissä kokeilemaan). Maanantaina olis sit ihan lääkärille aika, joka päättää tarviiko äippäpolilla ruveta käymään ja alotetaanko lääkityskin..nyt siis paineet suurinpiirtein kotona 155/95..

Hemoglobiinikin laskenu ilosasti..sen kyllä tiesinki ku ei meinaa 10 tunnin yöunetkaan enää riittää..Ekalla kerralla hb oli 139 ja nyt enää vain 112..ihme kyllä terkka ei kuitenkaa suositellu rautalisää muutakuin silloin tällöin otettavaksi jos itestä tuntuu siltä..Normilääkärissä olis kyllä tullu jo ohjeeks syödä rautaa päivittäin..Toisaalta ihan hyväkin ettei joka päivä tarvi ottaa kun tuntuu muutenkin perusvitamiinitkin unohtuvan ottaa päivittäin :D

Ja sokerirasitukseenkin sitten joudun..ääh, ei tahtois yhtään kun tiedän ettei sokereissa oo vikaa..meillä on kotona oma sokerimittari nii sillä oon paastoarvoja seuraillu eikä ne oo ikinä ollu korkeella..mut ehkä se on hiukan eri kuitenki ku oikeen labrassa tehtävä..onneks sekin on vasta reilun kuukauden päästä..

Että näin täällä :) pahoitteluni mahdollisista vaikeaselkoisuuksista :D tulempa ens viikolla sitten taas kirjoittelemaan kuulumisia kun sen lääkärin näkee :)
 
Mulla oli eilen kans neuvola pitkästä aikaa :) Kaikki sielä oli kunnos ja 1,5kg tullu persettä lisää (tissejä;)) ja vauva se touhus kovaa sielä, 160+ oli aluks syke mut tasaantui site 140+ ku hetki sitä kuunneltiin. Sf mitta oliki ISO 25cm ja viikkoja siis eilen 24+0. Yläkäyrällä mennään reippaasti, saapi nähä tasaantuuko tuo sitte. Kattottii esikoisen aikasta neuvolakorttia sielä samalla ja mulla on vasta 26viikolla ollu 24cm toi sf..  Parin viikon päästä olis sitte lääkäri jo onneksi. Hyvä vaan että on ku noita supistuksia tullu jonku verran nii näkee vähä missä mennään tuon alakerran kans. 

Mä oon tänää täälä leiponu pullaa ja munkkeja paistanu ens viikon synttäreille ku toi esikoinen täyttää 1v 30. pvä :) Saa pitää bileet sille sitte lauantaina. Kovaa väkertämistä tää on vaan mutta kakku on varmaa haastavin sitte ku siihen tulee kaulittava kuorrute päälle ja sitä mielikuvitusta pitäis saada koristeluun :) Viikko aikaa vielä miettiä :) Menee onneksi viikko äkkiä ja taas ollaan menty eteenpäin raskaudes :) 
 
Heippa vaan kaikille palstalaisille!

Enää kolme kuukatta h-hetkeen, ja kesän helteet lähestyy... Mua kiinnostais, miten te muut olette saaneet pidettyä painon kurissa, vai oletteko...:)  Minulla paino alkoi nousta vasta viikolla 20+0, kun ruokahaluni palasi ja närästys helpotti. Nyt tekee mieli pitsaa, kebabia ja karkkia, joita en pysytynyt syömään kolmeen kuukauteen.Alkuraskaudesta paino tippui, mutta nyt on tullut +4kg lähtöpainoon. Olen vähän huolissani, sillä kun odotin esikoistani kesällä 2010, lihoin 16kg, vaikka söin porkkanaa ja kaurapuuroa aamupalaksi. Nyt en ole päässyt lenkkeilemään kahteen viikkoon, mikä sekin nostaa painoa herkästi.

Kertokaahan muutkin miten teillä menee painon kanssa!
 
Mulla on noussut paino n. 5kg lähtöpainosta.
Saas nähdä mimmoisiin lukemiin vielä ylletään. Aika terveellisesti olen syönyt (ainakin omasta mielestäni). Toki herkkujakin, mutta karkkia ei ole mennyt alas niin kuin ennen. Suklaata en ole syönyt juuri ollenkaan ja sitä meni ennen kaikkein eniten!

Nyt aloitin taas työmatkapyöräilyn, joten toivottavasti senkin pitää painoa kurissa :) Reisiin ja takapuoleen on ainakin päässyt kertymään jo silmin havaittavasti...

Mutta, en mä nyt hirveän huolissani ole :)
 
Mulla tuota painoa on tullu alkuraskaudesta sen kolmisen kiloa. Tosin viime punnituksesta on pari viikkoa ja nyt oon taas syöny sen ajan karkkia oikein urakalla, joten ehkäpä sitä on tullut hiukan enemmänkin.. Toki tänään aloitin karkkilakon.

Mulla oli saman juttu esikoisen kanssa, että painoa alko tulla vasta 30 viikon jälkeen. Silloin tietty liikkuminen meni vaikeemmaksi ja kun jäi töistä pois niin liikkuminen väheni ja syöminen lisäänty. Reilun 10 kiloa silloin muistaakseni keräsin lisää painoa. Ja enempää ei aio tässä raskaudessa myöskään kerätä. Siinä on niin kova pudottaminen. Mulla ei ainakaan imetys auttanut painon pudotuksessa yhtään.

Yritin tänään mennä verikokeisiinkin. Pitäis käydä ennen klo. 10 kilpirauhaskokeissa ja samalla sitten niissä raskaudenaikasissa vasta-aine kokeissa. Niin, ei tullu mitään jonotin 40 minuuttia ja siinä ajassa sisään pääsi 4 ihmistä! Ja edellä oli vielä 12 ihmistä ja kello oli 9.45. Aivan käsittämätöntä. Lähin vetään sieltä. Missä lie labran akat luuras kun jono ei vetänyt. Ärsyttää. Mun on vaan tosi vaikeeta päästä tonne labraa ilman esikoista niin ärsyttää suunnattomasti kun sinne pitää taas joku päivä yrittää päästä uudelleen.Ja toivoa että ehtis ennen kello 10.

Mutta, ihana ilma pihalla. Hyvää vappua kaikille!
 
Mulla oli hoitajakäynti viime viikolla, ja painoa oli tullut 3,5kg ja kohdun korkeus oli 21 cm. Mites muilla?
 
Ompa sitten joutunut ravaamaan ympäri kaupunkia yhtä mittaa :) elikkäs viimesimmän viestin jälkeen oli tosiaan se nla lääkäri, teki lähetteen äippäpolille verenpaineitten takia, se olis sit ens viikolla. Samaten käski käydä mahdollisimman pian sokerirasituksessa. Tyhmänä tietysti vetäsin makean piirakan palan just ennen kuin paastoaika alkoi, niin oli eka arvo ihan rajalla :( eli arvot paasto 5.5, 1h 8.7 ja 2h 8.0. Ihan hyvät siis omasta mielestä, ja hoitajakin oli sitä mieltä että se piirakka siihen vaikutti. Pakko oli kuitenkin ruveta merkkaamaan verensokeriarvot ylös kotona 6 päivän ajan. Onneksi ei ole kuin tähän mennessä kaksi arvoa juuri rajalla, muut reippaasti alle :)

Ja verepaineen takia sit jouduin lähtemään päivystykseen synnärille. Joka oli sit melkeimpä ihan turhaa, koska niitten mittarilla sain ensimmäistä kertaa aivan ihanteellisen verenpaineen :D ihmettelivät hiukan, et miten se voi olla kotona nii korkee. Ottivat siellä myös kaikki raskausmyrkytyskokeet ym joissa ei ollut mitään häikkää. Ultralla katsoi kohdun laskimot tai valtimot ja toisella puolella olikin sitten joku selvä "pykälä", et jossain vaiheessa raskausmyrkytys tulee tai sitten ei :D ota nyt sitten selvää..vaavilla muuten kaikki hyvin, painoa jo noin 730g, reisiluun pituus menee ihan yläkäyrällä joten pitkä tyttö olis tulossa :)

Eilen olikin sitten rakenneultran kontrolli, kun viimeksi ei nähty vaavin kasvoja ollenkaan ja istukka oli liian alhaalla. Nyt näkyi nassu, ja kaikki näytti normaalilta <3 myös istukka oli lähtenyt nousemaan, niin ei tarvi sitäkään enää stressata, jei! :)

Nyt sitten vain kolmesti päivässä mittailen verenpainetta ja neljästi verensokereita, ens viikolla sit kuulee miten jatkossa kun sinne äippäpolille pääsen :) Ja niin, miun paino on noussut nyt 3,5kg ja sf mitta 22cm. Hianoo kun nyt rupeaa vihdoinkin (rv 25) vauvamaha näkymään tuolta läskikerroksen alta, ehkä sitä kohta kehtaisi pitää jo vähän ihonmyötäsempiä vaatteitakin kun makkarat tasoittuvat yhdeksi palloksi :D
 
Hei, Kaikki! Kirjoitteluin jossain vaiheessa tuolla alkuketjuissa kun pitiolla laskettu aika elokuun alussa ja sit tuli tuulimuna, joka todettiin joulun alla. Halusin nyt vain kertoa, että siirryin tuonne joulukuun puolelle, eli toivottavasti meille tulee sitten marraskuun lopussa/joulukuun alussa odotettu pikkuveli tai pikkusisko meidän esikoispojalle. Tsemppiä kaikille loppuodotukseen!!
 
Hyvää äitienpäivää!

Täälä on äitienpäivät juhlittu. Ja oon yksin kotona. En edes muista koska olisin viimeksi ollut.  Mies lähti neidin kanssa anopin luo. Ihanaa olla yksin. Kävin just kävelyllä ja pian keitän teetä ja syön jotain hyvää. Kivaa!

Onnea meema75 uudelleen raskautumisesta. Ihanaa kun tulit nopeesti uudelleen raskaaksi.

Ja tervetuloa kaikille uusille. Ei tosin taida kukaan päivittää tota listaa, mutta kirjotelkaa toki kuulumisianne. Niitä on aina kiva lueskella.

Itelleni ei kuulu sen kummempia. Maha kasvaa. Mutta olo on oikein hyvä. Ainut mikä taas hiukan vaivaa on nyt tuo liikkeiden tuntemisen vähyys. Mullahan on istukka tuossa edessä ja jos vauva on jossain tietyssä asennossa tunnen liikkeitä vain satunnaisesti. Se hiukan kinnaa. Toki välillä on kiva ollakin rauhassa, eikä tuntea potkuja tuolla alhaalla joka on inhottavaa. Vauveli viihtyy tosi paljon istuma asennossa ja potkut tuntuu inhottavasti tuonne alakertaan.
Mutta nyt on ollu eilisestä asti jossain muussa asennossa ja liikkeet tuntuneet vain satunnaisesti. Inhottavaa, mutta ei auta kuin kestää ja toivoa, että kaikki on ok. Kun kerran on tommonen syy.
 
Heipähei kanssasisaret! Eipä oo enää pitkä aika kun odotus palkitaan :) Pakko nyt kysyä muilta et onko teillä tällästä "ihanaa" vaivaa, kun käytte kyykkyyn ja joudutte hetken aikaa siinä olemaan niin tuntuu kun alakerta räjähtäisi? Mulla on pari kertaa näin käynyt ja nyt en uskalla enää kyykkyyn mennä ollenkaan ku tunne oli niin ikävä.. Täytynee kysyä neuvolasta onko tuo íhan normaalia..
Mutta kaikesta huolimatta, rauhallista loppuodotusta! <3
 
sirtsu, mulla on tota painetta ollu sen jälkeen ku toi esikoinen on syntyny ja ny tän raskauden aikana jatkunu. ekalla kerralla ei muistaakseni ollu tommosta ollenkaa ku sitte muutaman viikon päästä synnytyksestä aloin miehelle ihmettelemään miten tuntuu ku tuo koko vehje tippuis tuolta alas ku on kauan kyykys :D nyt ku on uudestaa raskaana, tuntuu et toi vauva tulis pihalle tuolta ku hetken on kyykys.. kai se jotenki kuuluu tähän hommaan..
 
Miten ootte töissä jakselleet käydä?
Ihanaa, kohtahan ne äippälomatkin jo alkaa, ja parhaimpaan loma-aikaan vielä :)
 
En käy töissä, olen hoitovapaalla ja yritän jaksaa touhuta 1v9kk elohiiren kanssa aamusta iltaan. Mies on työreissulla ma-pe, joten ei paljoa jouda lepäämään ennen kuin tyttö menee yöunilleen. Hän nukkuu päivisin enää tunnin päikkärit parvekkeella.

Kesähelteistä vähän juttua.... Mulle toissakesäinen odotus ei ollut mitään riemujuhlaa heinäkuussa. Vauva painoi sisuskaluja, eikä rannalla voinut maata oikein mitenkään päin.  Alle tunnin jaksoin olla kovalla hiekalla, sitten oli pakko lähteä kotia. Meni ne helteet ihan hukkaan... Katotaan miten käy tänä kesänä. Masuasukki on alempana kuin edellisellä kerralla, syynä ehkä perätila. 
 
Hippux: Töissä oon jaksanu käydä ihan hyvin. Mulla nyt toisaalta onkin istumatyö ja toimistohomma :) Saas nähdä sitten tuleeko myöhemmin jotain suonikohju/selkäongelmia! Mutta olo on ollut kaikin puolin hyvä muuten.

Se ois 5 kokonaista viikkoa töitä ja sitten tulee kesäloma ja sitten mammaloma! 23.7 pääsen vasta mammalomalle kirmaamaan, kun LA on 26.8.
Mutta kun olen töissä täällä koulumaailmassa, niin täällähän hiljenee ihan täysin 2.6 alkaen kun oppilaat kirmaa kesälomille, joten tuskin kovin rasittavat 5 viikkoa on edessä...
 
Mulla myös menee päivät touhutessa 1,5v:n pojan kanssa, eikä siis lepoa paljon päivisin saa :) Onneksi meillä nukutaan vielä muutama tunti päivällä niin saa vähän itsekin huilattua, jos malttaa.

Nyt oon ehkä kuukauden jaksanut taas huomattavasti paremmin. En tiedä sitten mikä on syynä, mutta olin ennen raskautta vhh-ruokavaliolla. Pahoinvoinnin alkaessa (jatkuessa vk.20 asti) alas ei mennyt muut kun juustoleivät ja makea jogurtti ym. hiilarimössöt. Nyt oon taas vaihtanut "entiseen" ruokavalioon ja olo on niiiiiiin paljon parempi kaikin puolin. No voimia antaa varmasti myös ulkona paistava aurinko ja (tällä hetkellä) melko hyvät yöunet. Usein sitä huomaakin illalla kaatuvansa sohvalle tai sänkyyn siten, että kaikkea vyötäröstä alaspäin kolottaa ja särkee kun ei ole muistanut päivällä lepäillä...

Edellisen raskauden kanssa olin töissä ihan viimeiseen päivään asti ennen äippälomaa ja toivon kovasti, että tämäkin menisi yhtä hyvin, vaikka en siis palkkatöissä olekaan. Mulla myös la 23.7.
 
Takaisin
Top