Kestovaippailua?

Laitoin yv:tä coolmaxeista Vilukissa :)

Meillä taitaa kans poika oll vähän liian pieni reisistään vielä. Eipä tullu mieleen aiemmin. Painoa on nyt n.6kg, mut ei noi reidet ihan hirveen pulleat ole. Mut testailu jatkuu :) Mä päätin, et vaan kotona kestoillaan, paitsi yöllä, kun noi kertsit on ainakin vielä paljon varmempia.
 
Kokeilin jo marraskuussa ekaa kertaa kestovaippoja tytölle, mutta falskasi, ko reijet oli vielä niin pienet. Nyt on kerryttäny hyvät reisimakkarat <3 niin ei enää falskaa. Viime viikolla aloteltiin käyttämään kertisten rinnalla, kylläpä tuo varmaan kukkarossa tuntuu, positiivisesti :). Seuraavaksi pitäs varmaan tosin hankkia lissää M-koon taskuvaippoja.
 
Täällä kokeiltu yhtä all-in-one kestovaippaa menestyksekkäästi :) Ajattelin aloittaa muutaman kestovaipan käyttämisellä päivässä, mutta jo heti tässä on pari ongelmaa: omistetaan yhteensä vain 2 äitiyspakkauksessa tullutta kestovaippaa ja toisekseen on hyvin epätarkoituksenmukaista laittaa pesukone päälle parin kestovaipan pesemiseksi (ei ole oikeastaan muuta niin korkeissa lämpötiloissa pestävää... ). No, täytyy kai hankkia niitä kestoja lisää niin ongelmat ratkeaa! Yksi tyhmä kestovaippa-amatöörin kysymys: onko kestovaipoissa, joissa ei ole imua valmiina, tarkoitus käyttää harsoja imuina? Joka puolella puhutaan vaan "imuista" enkä ole varma mitä sellaisena kannattaa käyttää.
 
Harsoa voi käyttää imuna joo, mut meillä se ei olis kuorivaippojen kanssa riittäny millään ja taskuvaippoihin en oo niitä kokeillu myöskään, kun meillä on niitä varten "parempia" imuja. Meillä on taskuvaippojen mukana yleensä tullu sellasia mikrokuituimuja. Sitten on sellasia taittoimuja ainakin Myllymuksuilla ja ne on jotain hamppu-puuvillasekoitetta muistaakseni. Vai olikohan se bambu-puuvilla... Mut noi mikrokuituimut on valmiita imuja, senkun sujauttaa sisään vaan. Taittoimuja ja harsoja pitää taitella pötköks taskuvaippoihin. Erilaisia materiaaleja on valittavana, mut meillä nyt on vaan noita Myllymuksujen 2kpl ja mikrokuituja loput. +muutama ite ommeltu lisäimu puuvillaflanellista. Froteesta vois ommella kans imuja. Kattele huutonetistä vaippoja+imuja, tänään mä ainakin näin siellä kaikenlaisia :)
 
Mitä olen meillä käytössä huomannut, ollaan täyskestoilijoita, niin imun laadulla on todella merkitystä. Käytettynä ostetut mikrokuituimut, mitä tuli fuzzi taskuvaippojen mukana, jäi lipaston pohjalle, ei jaksa pitää kosteutta taskuvaipassa vaan tuntuu ihoon märältä = tyytymätön vauva. Mikrokuitua ei suositella ihoa vasten muutenkaan. Jostakin luin, että mikrokuitu menettää käytössä hyviä ominaisuuksiaan, toisin kuin puuvilla, flanelli, frotee, bambu ja hamppu, joiden imukyky vain paranee käytössä, eli  mitä useampi pesu takana, sitä paremmin imu toimii. Imun pitää siis olla ns "janoinen" että imaisee pissan sisäänsä nopeasti, mutta myös pidättää kosteutta itsessään, ettei päästä sitä pois kun vauvan paino tulee vaipan päälle, esim kun vauva istuu sitterissä, muuten vaippa on kuin pesusieni jonka päälle astut, ja kaikki neste litistyessä karkaa sieltä. Esim ne Myllymuksujen taittoimut on bambu/puuvilla/hamppu/polyesteria ja ovat hyviä, olen itse ommellut myös bambu/puuvilla imuja, nelikerroksisia tiimaimuja ja kolmitaittoimuja ja mitä meidän vauvan kohdalla olen huomannut, niin ne jaksaa ja jaksaa imeä pissaa, eikä tunnu kosteilta.. En ole edes kokeillut harsoja. Ja liian tiukka body imaisee jalantiestä pissat itseensä vaikka vaipassa ei olisi vikaa, olen ostanut bodyn jatkopaloja (Manymonths merkkisiä) joilla saa suosikkibodyille muutenkin lisää käyttöikää. Ja tärkeää on myös oikeat pesuaineet, jos on yli 5% saippuaa, se tukkii vaipan eikä vaippa ime silloin. Pelkkä hajusteettomuus ei tee pesuaineesta soveltuvaa kestovaipoille. Esim nestemäinen erisan sopii kestoille, mutta käytän myös ecover delicatea. Ei huuhteluainetta. Narukuivatus on paras. Meillä pyörii 60asteessa pyykissä kestot ja mitä muuta likaista joka ei päästä väriä menee samaan koneelliseen. Ei ne kakat ja pissat hyppää muihin pyykkeihin, puhtaana ne tulee koneesta kaikki. Tsemppiä kestoiluun!
 
Me ollaan osakestoiltu alusta saakka. Kestot on meillä käytössä kotona päiväaikaan. Yöksi ja kyläillessä laitetaan kertsi. Ihan hyvin on sujunut, enkä ole kestoilua pitänyt mitenkään isompana vaivana kuin kertsien käyttö. Pahimmat vaippafalskaukset meillä on tullut kertsien kanssa, kun on tullut kunnon selkäkakat. Kestoista ei ole tainnut kertaakaan selästä falskata, joskus lahkeensuista vähän. Pääosin käytetään taskuja ja äitiyspakkausken imse-vimsen aio:ta kun niitä olen saanut useampia. Alussa käytettiin sisävaippoja+kuoria. Lisäimuja olen ommellut vanhoista lukuisia kertoja pestyistä froteepyyhkeistä. Imevät ja toimivat hyvin lisänä.

Vaipat ja kaikki vauvan vaatteet pestään samassa pyykkikoneellisessa. Joka kolmas päivä olen pyykit aikalailla pyöräyttänyt. Likaiset kestot+muut vauvan pyykit säilytän pyykkiä odotellessa huuhtaistuna sellaisessa kaupan kassalta saadussa kangaskassissa kylppärissä seinällä naulassa. Eipä tuo ole edes haissut siitä lainkaan. Kertsiroskiksesta sen sijaan kyllä lemahtaa silloin kun roskikseen jotain joutuu laittamaan ja kannen avaamaan.

Kokonaisuutena ollaan kyllä molemmat tykätty kovin kestoilusta. Mieskin sujuvasti käyttää kestoja yhtälaisesti :)
 
Takaisin
Top