Kestovaippailua?

Miekin oon nyt taas aktivoitunut tähän kestovaippa-asiaan, vaikka piti laittaa koko juttu hyllylle siihen asti, kunnes vauva syntyy ja on mihin niitä vaippoja kokeilla... Ei kyllä edelleenkään houkuttele alkaa vaippoja summassa haalimaan. Oon nyt kuitenkin tilaillu uutena ja käytettynä muutamat edulliset ja hyvät (toivottavasti) villapöksyt kuoreksi. Tilasin nanu.fi:stä  sellaiset sipuli- ja toukkapöksyt, joita kestovaippainfolaiset kehuivat hyviksi aloitukseen joustavuutensa ja muutenkin ilmeisesti mallinsa vuoksi ja sit oon metsästänyt huutiksesta ja kestovaippainfosta muutamat HH wool pöksyt pitkät ja lyhyet siistiksi/uudenveroiseksi kehutut ja toivon, ettei ne oo tullessaan aivan kamalan huopuneet... Ei kyllä ole löytynyt noita HH wooleja kuin M koossa, eli toisaalta ei haittaa vaik jotkut ois vähän kutistuneetkin, menispähän sitten jo pienemmälle... :)

Oon myös metsästänyt harsoja (ensisijaisesti Ruskovillan) ja nauhavaippoja (disanan) edullisesti, koska päätökseni on, että pienen kanssa mennään niillä, en ees ala etsiä ihan heti sopivia tasku-/sisävaippoja saati aioja, koska oon nyt siinä ymmärryksessä, että se voi olla hankalaa... Jopa hankalampaa, kuin harsojen taittelu... :D Ruskovillan harsoja saa ilmeisesti 12,90/ 6kpl ainakin baby ideasta ja epäilen saman moisia pakkauksia löytyvän myös Joensuun Päivänsäteestä, joka täällä myy Ruskovillaa. Niitä siis sieltä uutena lisää, jos käytettyjä ei jostain halvalla tupsahda. Vinkkinä siis, ihan jos joku muukin tuskailee noiden harsojen hintojen kaa... Yllättävän kovia hintoja pitää jotkut noilla harsoillakin huutiksessa... Olkoon vaan siistejä, mut ei kyllä voi maksaa uuden hintaa posteineen, vaikka oiskin käytettynä jo paremmassa imussa...

Niin ja ostinhan mie huutiksesta kaks TSI-villavaippaakin (kuorta), kun mielestäni halvalla sain... (lankojen hinnalla)... Jospa ois hyvä malli, niin voisin sit kattoo mallia ja neuloa ite samanlaisia :). Samaa vähän aattelin noiden Nanun sipuli- ja toukkapöksyjenkin kohdalla, että jos on hyvä malli, niin eikun aivot raksuttamaan ja puikot heilumaan... :D

Suunnitelmani siis edelleen on,että kun on nyytti kainalossa ja on vähän aikaa opeteltu noilla harsoilla ja alkas jonkinlaiset omat mitat muotoutua, niin vuokraan paikallisesta kestovaippavuokraamosta vaippapaketin (n. 20 erilaista vaippaa) kahdeks viikoks ja etin sen meille sopivan mallin villakuoren sisään ja sit alan metsästää niitä hullun kiilto silmissä kaikkialta :D Saa nähdä miten tässä käy, voin sit joulukuussa raportoida, että oliko hyvä taktiikka...
 
Joo tota vaippavuokraamoa pitää kyllä hyödyntää kanssa! En enää muista miltä sivustolta bongasin, mut meidän lähellä on joku mesta ja naurettavan halvalla saa viikoks lainaan. Muutaman erilaisen/erimerkkisen haluun valmiiksi kaappiin, niin voi kokeilla jo ihan alusta asti. Ja pari kuorta tosiaan on jo ja se vahinko-aio +uskalsin huutonetistä huutaa yhden taskuvaipan päivällä. Harsoja oon metsästäny kirppareilta, merkillä ei mulle väliä. Ei niitä kovin montaa ole vielä, mut varmaan noilla pärjää jos niitä aletaan taittelemaan kuoriin vauvalle kokeilumielessä. Jos ei siihen tarkotukseen mene tai meillä menee hermot, niin onpahan puklurättejä sitten tarpeeks :D tarttis varmaan opetella niitä taitoksia kanssa etukäteen...
 
Ainakin luulisin, että kestovaippayhdistyksen sivuilta löytyy kaikki paikallisesti toimivat yhdistykset ja vuokraamot. Täällä Joensuussa saa 14€ 20 vaaippaa kahdeks viikoks kokeiluun :) Todellakin hyödynnän! Ja kun maksoin yhdistyksen jäsenmaksun, niin saan yhden vuokrauksen ilmaiseksi ja tosi monesta paikasta saa alennuksia, myös netti kaupoista. Että kannattaa tutustua paikallisiin yhdistyksiin jo nyt, kun kuitenkin paljon ostelee. Täälläkin saa myös Joensuun lastentarvikeliikkeistä alennuksia jopa 10%, että kun sitä kaikenmaailman ostamista, niin siinäkin voi säästää... Tietysti en tiiä meneekö siinä sit se tinkivara, minkä muutenkin sais pois... :D
 
Nyt kun aloin katsoa uudelleen noita kestovaippayhdistyksen sivuja niin muistinkin, että ne oli kököt! Eihän sieltä ihan kaikkia vuokraamoita löydykään, eikö esim. sitä Joensuussa toimivaa yhdistystä. Neuvolassa kuitenkin varmasti tietäävät, jos paikallisesti toimii joku yhdistys tai vuokraamo. Ja jotkut liikkeet/yrittäjätkin miusta vuokraa kyllä sellasia kokeilupaketteja...
 
Meillä on vajaan kahden vuoden kokemus kestovaipoista ja ei oo kyllä mitään muuta kun hyvä sanottavaa! Poikakin on juuri oppinut kuivaksi  vuoden ja 10kk ikäisenä(tosin välillä vahinkoja sattuu, mut ei päivittäin). Ehdottomasti kannattaa kokeilla ja vaikka aluksi tuntuu, että pää on pyörällä kankaista ja erilaisista vaipoista, niin äkkiä kyllä pääse kestojen maailmaan, kun sinne vaan uskaltautuu. Ja pieni varoituksen sana: sieltä maailmasta ei välttämättä enää ulos pääse, kun jää ihan koukkuun! =)

 Materiaalit on niin ihania kertavaippoihin verraten, sekä niiden toimivuus ihan oikeesti. Vauvan iho voi hyvin eikä vaippojen pesu mikään valtava urakka ole, 60C pyykkiä kun vauvaperheessä riittää muutenkin! Likaiset vaipat voi pistää odottamaan pyykkiä ilmavaan sankoon (meillä ihan tavallinen sanko, jossa kansi auki.) Vaipat ei edes haise, ja jos jotain hajua huomaa niin muutama tippa teepuuöljyä kankaan palaan vaippasangon pohjalle. Kakkavaipat voi huuhdella käsisuihkun avulla ennen sankoon laittamista. Ja kun joku tuosta hajusta muutoinkin mainitsi, niin ite olen huomannut että kertavaipat on nimenomaan niitä jotka haisee heti kun vauva edes pissaa sinne. Ja saman on huomannut myös ystäväni, joka myös kestoili poikansa kanssa. Kestovaippa ei haise pissaisena ollenkaan. 

Hygieenisyydestä sen verran, että 60C pesu riittää peruskäytössä ja n. kerran kuussa pesu keittopesussa (95C meidän koneessa) jolloin vaipat raikastuvat entisestään. Villahousuistakin oli ketjussa puhetta ja niitä myös suosittelen. Todella pitävät ja helppokäyttöiset, ei kutia tai oo kuumat. Helppo myöskin hoitaa, kun päivittäisessä käytössä riittää pesu kerran kuussa ja tuuletus aina käyttöjen välillä! Ja aina n. jokatoinen pesu lanoliinitus (lillutetaan housuja villarasvassa, jota saa käytännössä kaikista kestovaippoja myyvistä paikoista).

Ihan pienellä vauvalla oman kokemuksen mukaan kätevintä harso + villavaippa/kuorivaippa ja taskuvaipat (sisätasku, tai pul-kuorinen tasku). Isommilla menee vauvan mallista (hoikka, reitevä jne..) riippuen melkein mikä vaan, joka istuu hyvin!

Muutamana vinkkinä vielä, että vaippoja on tosi helppo ommella itse (ite oon tehny melkein kaikki pojan käyttämät vaipat) ja alkuun kannattaa hankkia myös muutama yhdenkoon vaippa, joka kasvaa vauvan mukana vaipan korkeussäätöä säätäen. Itse ommellen kannattaa lähteä liikkeelle netin ilmiskaavoista, suosittelen esim. kestovaippayhdistyksen taskuvaipan kaavaa, meillä toimi parhaiten n. 3kk alkaen, ihan pienelle kestovaippainfon mummut -kaava, jossa vaippaan tulee reisien kohdalle röyhelöt, toimii hyvin, eikä maitokakka pääse vuotaman ohi.

Ja epäilijöille vielä muistutus siitä, että pikkuvauvan äitinä ja isänä kakka ja pissa on asioita, joiden kanssa joutuu jokatapauksessa tulemaan toimeen! (Kestovaippojen kanssa vaipparoskis ei haise kakalle, toisin kuin kertavaippojen kanssa!)

Tsemppiä kaikille kestovaippoja kokeileville, ja huom. jos joku vaippamalli ei toimi teidän vauvalla, niin kokeile jotain toista merkkiä! Kannattaa myös pestä vaippoja muutama kerta ennen vauvan syntymää, jotta imut saavuttavat imutehoa, eivätkä valskaa alussa pilaten teidän tarmokkaan kokeilun!! =) 










 
Kiitos Elkku ! :)

Mun täytyy kyllä hetkeks jättää kaikkien vaippojen ihailu sivuun, kun pyysin näitä lahjaksi ja aktivoidun sit hankintoihin syyskuussa taas, kun tiedän saadaanko jotain vai ei.

Mut kyllä tää alkaa jo vähän hahmottua ja selkiytyä! Päätin, et parempi olla lukematta randomisti netistä mitään, koska se just on mun pään sekottanut eniten, kun tietoa lukee sieltä täältä. Haen sit sitä täsmätietoa :) Ja kunhan vauva syntyy, niin on helpompi tehdä vaippaostoksia enempi, kun ensin saa kokeilla jotain mallia ja tapaa.

Eilen aloin miettimään, et pysyisköhän mulla puikot sen verran käsissä, et neuloisin villahousut tai parit kuoriksi. Se olis ainakin kivaa ja järkevää näpräämistä koti-illoille :)
 
Kiitos Elkku kannustavasta kirjoituksesta! Musta oli tähän mennessä hauskinta, kun äitin kanssa oon tästä kestoilusta jonkun verran puhunu, niin äiti totesi, että harsojahan hänkin käytti meidän kaa alkuun ja kylläpä pysyi iho hyvänä ja oli muutenkin näppärää! :D En ollu yhtään ees aajatellu, että äitikin on kestovaippaillu, tai kun ei se ehkä sillon 80-90-lukujen taitteessa oo ollu ihan niin suosittua kuin tänä päivänä...Ja sillä oli tallessa vielä niitä silloisia äitiyspakkauksessa tulleita kestovaipan kuoria, jotka oli siis vaan sellaisia ohuita muovisia lirpakkeita, mitkä sidotaan jotenkin siihen harsovaipan päälle. Oli jotenkin hauskaa ja söpöä ajatella, että niin sitä vaan oon kestoissa itekin sillon alkutaipaleensa taapertanu. Sit myöhemmin kyllä, kun pissaa on tullu enempi, niin on meilläkin kertiksiä käytetty, sillon ei ehkä oo tuo lisäimu valikoima ja systeemi ollu ihan niin tuttua. Mut jotenkin hassua, kun itsestäni tuntu, että äitille pitää tätä kestoilua nyt perustella ja opettaa sitten, kun kuitenkin paljon vauvaa varmasti hoitaa, mut mitä vielä! :D
 
Mä soitin aamupäivällä äitille ja sanoin, et olis neulomisnakki. Sanoin, et me ainakin yritetään ekoilla ja käytetään kestovaippoja ja tarvis villahousuja siihen tarkotukseen. Ajattelin, et sielt tulee joku kyselytulva ja "mitä v*ttua te tollasia??" mut ei. Kysy vaan millasia ja sano että pitää ohjeita sit ettiä :D osaa sekin yllättää. Mut mä luulen, et mun äiti on mun sisaruksille käyttäny kans noit harsoja ihan pienenä ainakin! en tajunnu kysyä, mut näin luulen, noi kun on syntyneet jo 70-luvun puolivälissä. Oli kertisvaipatki ihan eri luokkaa sillon kun nyt. Et ei varmaan sinänsä ihmettele tätä touhua kans yhtään. Eikä varmaan muutenkaan, kun tietää et mä oon vähän omalaatusempi tapaus meiän perheessä, kun oon pääasiassa vege jne.
 
Hei mulla olis tyhmä kysymys vaippojen pesuun liittyen. Tai siis tyhmiä kysymyksiähän ei ole vaan kysyjiä, vai miten se meni ;) No ei, varmaan ihan fiksu kysymyskn on. Millä pesuaineilla te aiemmin kestoilleet ootte pessy vaippoja? Jossain luki jotain minkälainen pesuaine on hyvä, mut en mä osaa sanoa noista mitä meillä on, et onks ne hyviä vaippojen pesuun ettei sit tuki niitä imuja jne. Eli jos sais esimerkkejä pesuaineista mitä ootte käyttäneet, kiitos :)

Ja harsoista vielä kysymys, että päteekö niihin sama kuin ihan uusiin vaippoihin, että kannattais pestä pari kertaa ennen käyttöönottoa, että imuteho olis alusta asti parempi? Taittelua pitäis varmaan opetella kanssa... Ja hankkia taskuvaippoihin imuja ja opetella tunkemaan niitä sinne taskuun..
 
Mä oon kans nyt niin innoissani kun hain just äsken postista Kestovaippakaupan paketin :) Tilasin pari vaippakuorta sekä kivoja harsoja. Oon kyl aatellut että kakkavaippoina menee valkoiset harsot (voi pestä sit 90 asteessa) ja kuviolliset/värilliset harsot toimii puklurätteinä. Nyt en tilaa mitään vaippoja enempää kun kaveri lupasi myydä omansa halvalla pois ja niitähän tulee äp:n mukana kans. Mullekin oli jo tilattu äp Kelan sivujen mukaan eli sitä odotellessa (jee!) Niitä lisäimuja pitäis viel hankkia kyl...
 
Mä vasta eilen tajusin, et niitä imuja pitäis varmaan hankkia :D kuoria on ja taskuvaippoja+harsoja ja pikkuvauvalle sisävaippoja, mut niitä imuja kuoriin on tasan 1kpl ja se on se mikä tuli äp:ssä. Kirppareille ehtii onneks vielä :)
 
Pesuaineita myy ainakin monet nuo vaippakauppiaat sivuillaan. Lähinnä tietysti villapöksyille on omat erityisaineensa, pesuaineet ja lanolit. Ja kestovaippainfosta varmaan löytyy ihan asiantuntevaa ja informatiivista keskustelua asioista. Mut siellä ainakin monet kertoo myyntipalstalla käyttäneensä ihan nestemäistä Erisania tai LV:tä, mitä saa ihan normi marketeistakin. Huuhteluainetta EI saa käyttää, se tukkii ne imut (niinkuin kaikki pyyhkeet ja muutkin, mie oon lopettanu huuhteluaineen käytön ihan kokonaan, aivan turhaa on se). Ja harsojakin on hyvä pestä, että alkavat imemään paremmin, eli ihan sama pätee. Ja kai siinä pesuaineessa on olennaista, ettei oo sitä jotain zeoliittia (veden pehmennysaine tai joku) jota ainakin ymmärtääkseni useimmissa jauhemaisissa markettiaineissa (Omot ja muut) on ja saippuan määrällä oli kans merkitystä. Mut tähän varmaan joku asiantuntevampi voi kans vastata tai sit voi käydä siellä kestovaippainfon foorumeilla lukemassa valmiita ketjuja... :)
 
Kiitos etuli! :) Harsot pari kertaa vielä siis pesuun. Ja mä oikeastaan kävinkin jo aamulla googlettelemassa ja kaupasta hain nestemäistä erisania vaippapyykille. Se oli niin monessa ketjussa mainittuna, et varmaan on hyvä noiden pesuun. Täyty heittää vielä kerran jo aiemmin ostettuja pyykkiin, koska pesin ne tietämättömyyttäni just omolla tai jollain muulla. Mut ehkä ne ei siitä yhdestä pesusta kärsineet :)
Meillä ei myöskään enää käytetä huuhteluainetta mihinkään pyykkiin. Käytin ennen sitä lakanoihin, mut ihan turhaa se on kyllä.
 
Vaippojen pesuun olen käyttänyt nestemäisiä hajuttomia pesuaineita (lv ja erisan) ja pesupähkinöitäkin välillä, mutta niillä ei minusta tullu kyllä kunnon puhdasta. Etikkaa voi käyttää huuhteluaineena noitten pähkinöiden kanssa se varmaan olisikin hyvä.
 
 Jos viitsii vähän ommella niin banbukankaasta saa tosi hyviä ja imeviä imuja:) Sitä löytyy varmaan kaikista kangaskaupoista. Liivin suojiinkin se on hyvä ja hoitava:)
 
Ommella vois kyllä, kun on kone, joka tällä hetkellä tossa vieressä kerää pölyä ;) pitää äippälomalla käydä kangaskaupassa tutkailemassa kankaita :)
 
Pesuaineista muuten vielä. Jossain ainakin sanottiin, että kannattaa siirtyä muunkin pyykin pesussa samooihin aineisiin, kun ei välttämättä ainakaan nuo jauhemaiset niin hyvin huuhtoudu sieltä pesuainelokerosta. Ja ilmeisesti se zeoliitti ainakin kertyy ihan sinne jonnekin koneen putkistoihin. Mie oon nyt pessy pääasiassa nestemäisellä omolla (kun ostin joskus keväällä jostain tarjouksesta monta pulloa) muunkin pyykin ja kunhan nuo aineet loppuu niin kokeilen ainakin siirtyä kokonaan siihen nestemäiseen erisaniin tai lv:hen. oon tosin käyttäny aina hajustettuja aineita, niin saa nähdä, miten nenä tottuu hajustamattomiin, tuntuuko ne ees puhtailta, kun ei tuoksu pesuaineelle... :D Joihinkin miehen paitoihin on kyllä niin piintyny hien ahju, että ei niistä taida tulla puhtaan pyykin tuoksuista, kun räjäyttämällä. :D Tai mietin mie viime viikonloppuna pyykkiä pestessäni, että taidan ens kerralla laittaa ne 90 pesuun, eiköhän ne oo jo niin virttyny, etteivät siitä enää mihinkään kutistu...

Mulla valmistui viime viikolla ekat villapöksyt. :) Voisin laittaa niistä kuvan tänne, jos osaisin... :/ Tuli aika ylpee olo, kun niistä tuli ihan kivat. Nyt sai villahaalarin neulominen ihan uutta puhtia, eka kerä jo loppui, pitäs käydäs lisää lankaa, niin pääsis jatkamaan. Kun otin vaan yhen kerän kokeiluun, kun lanka ei ollu ihan ohjeen mukaista, mut näyttäshän tuo siitäkin onnistuvan. Takakappale siis on valmis :) (tää viimenen meni kyllä vähän ot, ja ois kuulunu tuonne käsityöketjuun, mut lupaan etten enää mainosta villahaalariprojektiani täällä... :D)
 
Ja ompelemisesta vielä, kun vauhtiin pääsin. Mie sain viikonloppuna ihan uuden ompelupöydän (isi toi kunnan keskusvarastolta jonkun toimistopöydän raadon, tai ilmeisesti se on raatojen osista koottu, mut mulle uus :D)! Nyt pitäs muutama korjausompeluprojekti tehä loppuun ja sit lähteä kans kangaskauppaan. Kestovaippainfon foorumilla pyysin nettinöttösen kaavaa, että vois ihan pienten sisävaippojen ompelua kokeilla ite. Ne mummujen kaavathan siellä on yleisessä jaossa ja jos ei niitä nöttösen kaavoja ala kuulua, niin ehkä on ensimmäinen innostus purettava niihin mummuihin. Eihän kellään teillä aiemmin kestovaippailleella satu olemaan sitä nettinöttösen kaavaa? Laittakaa vaikka yv:tä jos on, niin laitan s-postiosoitteen...

Mie ostin ison paketin harsoja huutonetistä ja sain siinä paketin mukana ruskovillan flanelli-imuja. Tuntui nekin ihan päteviltä. Mut vois kyllä noita imujakin itse ommella jossain viaheessa. Ainakin sitten, kun alkaa olla aika siirtyä sisätayttöihin... Tulis se vauva, niin pääsis kokeilemaan, että mitkä kestot meillä toimii, ja vois kanavoida tän intonsa johonkin! :D Mut kestoliivinsuojia ainakinois ommeltava, nyt jo alkaa inhottaa, kun tulee pidettyä samoja aika kauan ja ovat sitten jo kohtuu likaiset... Onneks nyt viime viikolla tuli äp:ssa yhdet uudet :)
 
Takaisin
Top