Kestovaippailua?

Vilukissa

Vauhtiin päässyt keskustelija
Löytyykö muita kestovaippailusta kiinnostuneita? Meille on syntymässä esikoinen, joten en vielä tiedä miten tuo säätäminen  kestovaippojen kanssa tulee onnistumaan, mutta haluaisin kokeilla! Ongelmana on vain se, että eihän tuo kestovaippamaailma ole auennut mulle yhtään.... Mitä enemmän yritän lukea ja opiskella, sen sekavammaksi menee! :P Otan siis myös hyviä vinkkejä aloittelijan starttipaketeista vastaan, kun en nyt ihan summamutikassa haluaisi mitään ostella.
 
Mie tykkäsin ko poika oli pieni, niin fuzzy bunz taskuvaipoista, ja sillon ne toimiki tosi hyvin. Sitte isompana kokkeilin, niin oli vissiin tehottomat imut ko siittä vaipasta tuli herkästi läpi, mutta jos ois laittanu enempi imuja niin olis ollu ihan hillittömän kokonen. Mutta meinaan taas kokkeilla kestoilla. Käytettiin myös kushies vaippoja (muistaakseni) ja neki toimi ihan hyvin pikkusena, joskin niissä se pinta jäi märäksi, nuilla taskuvaipoilla ei.

 
Me aiotaan alkaa kestovaippailemaan. Perhevalmennuksessa kävi nainen puhumas vaipoista ja sanoi äitiyspakkauksen vaippojen olevan hyviä aloittelijoille. Kuulemma kannattaa n. 30 vaippaa varata viikolle. Me aiotaan eka hankkia niitä 3-6kg vaippoja ja pikkuhiljaa ostaa isompia ja isompia. Joiltakin paikkakunnilta pitäisi löytyä yhdistyksiä, joilta voi vuokrata vaippoja ja kysyä neuvoa niistä.
 
Meillä kanssa aiotaan ainakin kovasti kokeilla kestovaippailua. Vaippoja ja imuja löytyy jo melkoiset pinot ja tuleva mummu on hankkinut vielä lisää joten ainakaan materiaalista ei tule puutetta :) Toivottavasti noiden kanssa onnistutaan sillä en millään haluaisi käyttää kertakäyttöisiä! Kestoliivinsuojat mulla ainakin tulee olemaan käytössä ja se on varma ;)
 
Minun täytyy kyl sanoo et oon ite niin ekoilua vastaan jotenki et nevöevö kestovaippoi ei meille tuu.. Oon ollu päiväkodis aikoinaan töissä, ni mikää ollu ällöttävämpää/epäsiistimpää ku ne kestovaipat. Mut hieno juttu et muut jaksatte innostua asiasta! :) Eihä se oo ku asenteesta kii :)
 
ddrops: Mitä tarkoitat sillä että oot ekoilua vastaan? Alkoi vaan kiinnostaa tuo ilmaisu :)
 
Musta taas on epäsiistimpiä ne kertsivaipat :S Me asutaan 10km:n pääs keskustasta joten pitäis koko ajan tarkkailla vaippojen menoa ettei pääse tyhjä pakkaus yllättään ja tietenki kestovaipoilla saa kierrätyskulut pienemmiksi.
 
Minä tulen kyllä kans käyttämään ihan vain kertakäyttövaippoja. Jotenkin minusta ne kestovaipat kuulostaa niin likaiselta ja sit se pyykinmäärä ja haju :P Siis nämä on vain olettamuksi, koska mitään kokemusta ei ole tuosta kestovaippailusta. Kuitenkin olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen, etten jaksa panostaa tuohon pesuun ja kuivatteluun vaan menen sieltä mistä aita on matalin ja otan aina uuden vaipan paketista ja laitan vanhan ilman omantunnontuskia kierrätyksestä roskiin :)
 
Hatun nosto teille jotka jaksatte kestovaippailla..Säästöähän siitä tulee ja eipä taida kuormittaa niin paljon luontoakaan..niin ja ihokin pysyy parempana herkkäihoisilla :)
Itse meinaan kyllä kertakäyttö vaippailla..olin ainakin esikoisesta niin väsynyt, taidan olla muutenkin aika väsynyt tapaus luonnostaan..mutta se aika meni semmosessa sumussa..en ois voinut kuvitellakkaan kestovaippailla..juuri sen pyykin veivauksen ja muun touhun kanssa..kun en ole nykyäänkään mikään pyykin pesijä..Pahimmassa tapauksessa ukolta loppuu kalsarit ja vinkuu sitä pari päivää kunnes menee ostamaan kaupasta paketillisen uusia..:D Meillä ei ole vieläkään kuivaus rumpua..ehkä se kohta tulee..joten pyykin pistää oikeesti kuivaakkin ennen käyttöä...Joo..onneksi pojalla on sen verran vaatetta..ettei heti lopu kesken..Niitä tulee niin paljon muualta ja mene kiertoonkin vielä :)
 
Heh, siis tarkotin et oma asenne on et mitä paksummat hiilijäljet niin sen parempi.. Minuu jotenki raivostuttaa välillä ihmisten hippiheinäily :D Eikä saa nyt loukkaantua, koska toisaalta on hienoa et jotku jaksaa esim. kierrättää, kestovaippailla yms.. kun kuulin et jokku on hurahtaneet kestokuukautissuojiin niin huhhahhei. Meni minun ymmärryksen yli.. :D Mut ei saa suuttua!! Kyllä minäki ostan noi vauvan tavarat käyteyttynä, mm. vaunut, sänky, turvakaukalo.. et kyllähän määki kierrätän sit sellasissa asioissa :) Mut sit taas mitä tulee autoihin ja moottoripyörään, niin päästöillä, bensankulutuksella yms. ei sinällään oo itelle mitään väliä :)
 
Aion ainakin yrittää kestovaippailla, meillekin esikoinen tulossa! Ja hurahin siis jokunen viikko sitten ja sit muutaman illan luin foorumeita itteltäni pään pyörryksiin, ja tuskastuin, että mitä tässä nyt pitäs ostaa ja APUA! Kunnes tajusin, että täälläkin Joensuussa toimii Liekku niminen yhdistys, joka vuokraa mm. kestovaippoja 5€/14 vrk (ja jäsenille kerran ilmaiseksi). Paketissa on n. 20 erilaista vaippaa, joista luulen, että löytyy se meidänki vauvalle sopiva malli, jota sitten haalitaan joka paikasta. :D Oon antanu itseni ymmärtää, että kestovaippojen sopivuus on aika yksilöllistä, se mikä sopii kaverin vauvalle ja on kaverin mielestä paras, voi ollakin omalle ihan surkea. Ja sitten, kun ei ala vaipat käydä, niin tulee läpi ja menee hermo ja kestot lentää mäkeen...

Kestovaippayhdistyksen sivuilta löytyy tuota paikallista toimintaa ja varmaan kannattaa olla niihin yhteydessä, jos aloittelee kestoilua eikä oo muuten ketään lähellä keltä kysyä. Sen oon ainakin nyt ymmärtäny, etten tilaa huuto.netistä mitään jättipakettia "hyviä" käytettyjä vaippoja "halvalla", kun jos ne ei sitten ookkaan niitä meille sopivia, niin sit on ihan turhaa... Näin mie oon asiaa ajatellu, ja tuon yhdistyksen vuokrapalvelun selviämisen myötä rauhotuin ja päätin jättää sen kestointoilun/-ahdistuksen sit vauvan syntymän jälkeiseen aikaan... :D
 
ddrops mä kuulun niihin kuukuppilaisiin, en oo viiteen vuoteen siteen sidettä ostanu ja säästöä on tainnut tulla aika paljon ;)
Niin ja aika paljo kuulee sitä, kuinka kestovaipat on huonoja pitään kosteutta yms. Sain tietää et niiden resorien pitää olla napakoita, jos vähänki on löysät niin pissat tulee läpi. Eli se malli täytyy olla melkeinpä täydellinen vauvan kropalle ja sisävaippa ei saisi pursuilla kuorivaipan välistä. Ja sen opin myös että vastasyntyneestä n. kolmeen viikkoon asti vauvalla voi pitää vain harsoa+kuorivaippaa :)

Ja eiköhän se pyykkikone pese itse ne vaatteet ja vaipat, 5 minuutissa koneen täyttää ja tyhjentää ;) ehkä se viikkaus ja hyllytys on siinä se rasittavin homma.
 
Juu mäkin olen siis vasta innostumassa tästä kestoilusta, katsotaan sitten pudottaako vauva-arki takaisin maanpinnalle! Mutta ite oon kyllä ihan aidosti huolissani ympäristöstä, ilman mitään hippiheinäilyä :P Ei kai sitä aina tartte ihan äärimmilleen mennä? Ja suositaan muutenkin esim. roskien lajittelua, koska se pienentää omaa jätemaksua aika lailla jne... Ja tietysti nyt hankittaessa vauvalle juttuja, oon jo kirppareilta katsellut kaikenlaista. Mitä järkeä on esim. ostaa uutena imetystyyny 49 euroa jos hyvän ja puhtaan saa käytettynä 8 eurolla? Siis se vaiva että etsii mutta totesin juuri miehelle esim. pinnasängyn suhteen että taidetaan mennä vaan Ikeasta hakemaan semmonen kun halutaan. Kun netissä ei juuri myydä valkoisia, missä olis alas laskettava laita ja säädettävä pohja. Tai myydään mut maksaa monta sataa euroa, Ikeassa gulliver 99 euroa :D
 
Miekin kuulin viikonloppuna, että ystäväni käyttää kuukuppia. En ollut aiemmin kyseisestä kapineesta kuullutkaan ja mielenkiintoni heräsi heti :D Olin jo puolittain kiinnostunut kestositeistä, tai ajattelin, että voisin ommella sellasia ite sitten kestovaippatouhujen jämäkankaista. :)

Oon itekin vakuuttunut, että oikein käytettynä, ehjänä ja oikean mallisena kaikki kestoilu on vähintään yhtä toimivaa, kuin kertistouhut ja paljon taloudellismpaa luonnolle ja kukkarolle. Ja konehan se tosiaan pesee ja pyykinpesua saa varmasti muutenkin lisätä lapsen myötä. Kun nykyisin pyörii vaan pari koneellista viikonloppuisin niin oon kyllä asennoitunu muutenkin siihen, että jatkossa kone pyörii joka toinen päivä... Ja siksi on nyt hyvä kone etsinnässä. :D Tärkeimpiä "vauvahankintoja", tosin muuton myötä on muutenkin pakollinen hankinta, kun ei oo konetta omana ennestään ja vuokranantaja ei varmasti tykkäis, jos otettais tuo vuokra-asunnon kone mukaan... :D

Kestovaipoista vielä semmonen huomio, että jos joku aikoo alotella niillä äippäpakkauksen vaipoilla tai muuten pakasta vedetyillä, niin otattehan huomioon, että vaippa ei ime kunnolla vielä ekoilla kerroilla=pitää varmaan vaihtaa nopsempaan tahtiin. Lukemani perusteella saa aika monestikin pestä, ennen kuin alkaa kunnolla imemään. Sama tietty harsoissa ja muissa.

nuksutin87 miekin oon ajatellu, että samalla, kun kokeilen niitä yhdistyksen vuokravaippoja niin käytän vastasyntyneellä harsoja ja villakuoria tai muita kuoria. Jotenkin tuo villa kiehtois, vaikka toisaalta epäilyttää, että voiko se olla niin pitävä ja hajuton ja kätevä, kuin kehutaan..? Mut niitä voisin ite neuloa pimeinä lokukuun iltoina :). Mutta harsot on pienelle ilmeisesti aika hyviä ja voi taitella monella tapaa eikä maksa mansikoita. Luulisi saavan sopivaksi :)
 
Ja Vilukissa niinkuin sanoit, niin äärimmäisyyksiin ei tarvii mennä. Ehkä viisain neuvo, minkä oon monesta paikka lukenu, niin ei kannata alkaa hysteeriseks tässäkään asiassa! Parempi pitää se kertispaketti siellä kaapissa varalta ja joku vaippa mukanakin hoitolaukussa. Jokainen käytetty kestovaippa on plussaa (tai miinusta, miten nyt haluaa laskea :D) ja se kertis voi joskus pelastaa päivän tai muuten jonkun katastrofin. Mut siihen en lähe, että mies käyttää kertiksiä ja mie kestoja, kyllä todellakin molemmat opetellaan se kestoilu ja ei oo mikään tekosyy sälyttää vaipanvaihtoa miun niskoille, että on muka vaikeeta tai mitä vaan! :D
 
Mä oon vähä epäileväinen niiden villahousujen kanssa. Vaikka ne pitää kosteuden eikä niitä tarvitse pestä jos niihin sattuu vähä pissaa menemään. Mut jos ne villahousut pesee niin ne joutuu "rasvaamaan" eli laittaan jonku ominaisrasvan joka sit auttaa kosteudenpitämisessä. En nyt muista sitä oikeaa termiä mut netistä varmaan löytyy tietoa.
Oon tuossa huuto.netistä katsellu kestovaippoja ja hui kamala minkä hintaisia vaippoja siel on, kuviollinen voi maksaa sen +8€ plus postit! Mieluummin ostan käytettynä niitä vaippoja koska ne uudet pitää pestä ainaki sen viisi kertaa jotta imu olisi täydellinen.
etuli suosittelen kyllä kuukuppia :) Kun sitä vähän aikaa käyttää niin ei enää halua palata takaisin siteisiin.
 
Niin mäkin ajattelin että yöllä laitetaan kertakäyttöset ja sit jos lähdetään johonkin pois kotoa. Mut kun vauvan kanssa tuskin kulkee ainakaan aluksi kauheasti missään niin samallahan niitä kestojakin siinä käyttää :) Ja jokainen kestovaippa on tosiaan pois sieltä kaatopaikoilta.
 
Meillä on esikoisella käytetty kestovaippoja, nykyisellään lähes täyskestoillaan. Alku oli meillä helpohko, kun saatiin lainaan kahdelta kaverilta heidän vanhoja vaippoja. Sai rauhassa kokeilla, mikä meillä sopisi vauvalle ja vanhemmille, eikä tarvinnut stressata, että on rahaa kiinni. Sittemmin olen ommellut ihte kierrätyskankaista sekä uusista, sekä ostanut käytettynä sekä huutonetistä että kirppareilta. Tykkään enemmän muuten ostella normikirpparilta kuin huutonetistä kestovaippoja, kun ovat siellä miusta vähän realistisemmin hinnoiteltuja ja pääsee oikeasti tarkistamaan vaipan kunnon.

Meillä käytettiin aluksi eniten sisätaskuvaippoja, eli vaippoja, joihin laitetaan sisälle erikseen imut. Meillä kun ei ole kuivausrumpua, niin kuivuvat huomattavasti nopsemmin + paljon pissivälle pojalle sai laitettua etupainotteisesti imut. Päällä pidin yleisimmin villahousuja, koska ovat oikeasti juuri niin hyviä kuin väitetään: PUL-kuoret alkaa haista pissille muutaman kerran jälkeen ja falskaavat helpommin, toisin kuin villahousut, joille riittää kuivaus ilmavasti. Lisäksi on olemassa pesuainetta, joka on tarkoitettu villahousuille, eikä pese lanoliinia pois (toisin kuin normaalit pesuaineet), tällöin ei tarvitse lanoliinittaa joka pesun jälkeen.

Nykyisin käytetään eniten taskuvaippoja, joissa on kosteussulku siis itsessään, kun pissan määrä on vähentynyt + poika on niin vilkas, ettei joka vaipanvaihdon yhteydessä jaksaisi olla erikseen vielä kiskomassa villahousuja. Öisin on villahousut (meillä kestovaipat pitää paremmin öisin (= n. 10 tuntia) kuin kertsit...! tai en ole jaksanut alkaa etsimään sitä oikeaa kertsiä yötä varten...)

Mie en ole tuota pyykkäystä niin rasittavaksi kokenut. Konehan ne pessee. Vaippojen täyttämisen mies on jättänyt miulle, mutta laittaa kyllä sujuvasti aina kestovaipan, kunhan niitä on vain valmiiksi täytettynä (täytän siis vaipat valmiiksi kaappiin).

Miulla meinasi alkuväsymyksessä ja tottumattomuudessa esikoisen kanssa iskeä epätoivo, kun tuntui että kestovaipat falskasivat tosi usein, mutta olin jääräpäisesti päättänyt käyttää kestovaippoja, ja kestovaippainfon keskustelusivuilta sekä kavereilta sain hyviä vinkkejä. Homma alkoi toimia aika pian, kun vähän selvitteli asioita :) Tämänkin seuraavan vauvan kanssa aiotaan kestovaippailla, ellei mitään kamalaa katastrofia tule.
 
Metsätähti83 Millaiset kestot teillä sit on yöaikana? Meilleki on poika tulossa ja pitää vissiin siihen etupuolelle laittaa paremmin se imu, vai kuinka? Ootko muuten käyttäny niitä AIO-vaippoja? Oon niitä suunnitellu hankkivani mut mietityttää kuinka mössöksi niissä se imu menee ku joka kerta joutuu pesemään.. Varmaan kokeilen noita villahousuja jos niille on oma pesuaine. Ja meillä kans niiden vaippojen pitäisi olla suht helppoja, jotta mieski niitä osaisi (lue. jaksaisi) käyttää.
 


Jos joku haluu avaamattoman paketin kestovaippoja jostakin äitiyspaketista, niin voin lähettää...
 
Takaisin
Top