Kestovaippailu

Mäkin olin ajatellut alkavani kestoilemaan kun vauva syntyi,mutta toisin kävi. Suomessa asuessa olisin sen tehnytkin, ihan ekologisista syistä. Mutta kun meillä on kierrätyspisteellä(300m kotipihalta) vaipparoskis jonne saa viedä vain vaippajätettä ja joka käytetään lämmön tuottamiseen jossain laitoksessa. Joten valitsin helpomman kertis tien:)
 
Suomessa ei toimi oikeen tuo kierrätyshomma... Ei tarvitse kuin länsinaapuriin mennä, niin siellä jo on maatiloja, jotka omilla tuotoksillaan tuottavat lämmön/sähkön! Myös kierrättäminen on paljon edistyksellisempää. Suomessa "ekoteko" on ostaa maatuvia vaippoja vaikka ne aiheuttavat enemmän haittaa maatueasaan muun sekajätteen seassa :D Ei kai ihmisiä niin kiinnosta Suomessa, koska tällä kuitenkin on vielä jotenkin puhdasta. Ei ole kaikki vesistöt vielä tuhottuna ja puhdasta luontoa löytyy... Isommista meristä kun alkaa löytyä jo Suomen kokoisia jätelauttoja :sad001 Vain hieman ohi aiheen...
 
Suomessahan jo poltetaan lähes kaikki sekajäte juurikin näissä lämpölaitoksissa. Aina olisi kuitenkin parempi kierrättää esim. muovitkin kuin laittaa jätteen mukana polttoon. Jännä kuulla että tällainen vaippajätteen erillispoltto on olemassa, mikä maa kyseessä?
 
Joo, paljon poltetaan jätettä, mutta edelleen saataisiin suurempi hyötysuhde irti, jos niihin jäteastioihin työnnettäisiin vain sitä mitä kuuluu, varsinkin niissä kunnissa, joissa jätteet eivät vielä päädy polttoon. Helsingissäkin kaiketi loppui erikseen muovien kerääminen? Siis se energiajae? Mitenhän ihmiset noin yleensäkin saisi kierrättämään? Ei kierrätysvelvoite riitä... Olisi ihan kiva jos tulevillekin sukupolville jäisi muuta kuin läjä paskaa ja saastetta :/
 
Helsingissä energiajäte korvautui muovinkeruulla, mikä on parempi kuin energiajäte eli menee uusiokäyttöön :) Sekajäte tietääkseni poltetaan energiaksi.

Ja aina paras olis olla ostamatta turhaa mitään. Kierrätyskin on välillä vain omantunnon puhdistamista ja energiaa saisi puhtaammin muullakin tavalla kuin polttamalla käytettyä roinaa. Kauheen huono omatunto välillä kun kanssa matkoilla aina vain kertiksillä mennään. Ja muutenkin nykyään tulee muovijätettä ihan tolkuttomasti, kun jopa luomuvihannekset saattaa olla yksittäispakattu :eek:
 
Kyllähän nuo ympäristöasiat tosiaan omista kulutustottumuksista lähtee ja siitä, että alun alkaen minimoidaan syntyvän jätteen määrä...
 
En osaa kommentoida kierrätysjuttuihin kun niihin en ole perehtynyt..

Olen kuitenkin ajatellut ottaa kertakäyttöiset vaipat siinä vaiheessa käyttöön jos pidempiä useamman yön reissuja olisi tiedossa. Siksi kiinnoitaisi tietää miksi nuo maatuvat vaipat ovat huonompi vaihtoehto? Onko ongelma siinä että ne pitäsi kompostoida sekajätteen sijaan? Onko ylipäätään vähiten huonoa vaihtoehtoa kertakäyttöisissä?
 
Ihmisulostetta ei saisi laittaa biojätteen sekaan, joten biohajoavat vaipat tulee hävittää kuivajätteen mukana. Aikaisemmin nämä biohajoavat vaipat, kuten ihan biojätekin kuivajätteen seassa oli isompi ongelma, kun maatueasaan sekajätteen seassa aiheuttivat enemmän kaasuja... Nykyään tosiaan suurin osa jätteestä poltetaan, mutta kyllähän sen järki kertoo kuinka hyvin ne vaipat palaa ja millaisia kaasuja palaessa syntyy... Vaikka kyllähän palokaasuja puhdistetaan. Mutta siis joo, löytyyköhän vaippoja, jotka olisi valmistettu mahdollisimman ympäristöystävällisesti ja vaikka kierrätysmateriaaleista? En ole ollenkaan perehtynyt.
 
Nyt tarvii apua. Vaipat on alkanu vähän haiseen pissalta ja aattelin pitkästä aikaa pestä ne 90 asteessa. Ja laittaa etikkaa. Voiko pulia pestä 90? (Oon kyl pari kertaa jo pessy...) Entä paljonko tuota etikkaa laitetaan? Ihan väkiviinaetikkaa? Mites se Pul etikan kestää? Kun jossain oli että haurastuttaa.

Käytössä siis äitiyspakkausten vaippoja eri vuosilta. Viheeet, lilat MM ja lila Pilvi
 
En tiedä saatko oikean vastauksen, mutta kerron miten mä oon toiminut. Oon ymmärtänyt, että kaikki kestot kestää ajoittaisen keittopesun. Oon pistänyt oikein kuumaan pesuun aina silloin tällöin, kun tosiaan jotain hajua ilmaantuu. Väkiviinaetikkaa pistän joka koneelliseen. Siis myös ei vaippakoneisiin! Paras huuhteluaine ja ihan loraus riittänyt. Toki noihin haisulikoneisiin voi laittaa enemmänkin.
 
Meillä vähentänyt hajua, kun oon huuhtonut myös pissavaipat käytön jälkeen. Kyllä pul kestää tosiaan tuon keittopesun välillä. Meillä jotkut muutenkin heikkolaatuisemmat vaipat meni roskiin keittopesun jälkeen, kun pul näytti lähes sulaneelta. En kyllä muista mitä merkkiä olivat, mutta olisivat muutenkin roskiin joutaneet :D
 
Sinne meni keittopesuun etikkatilkalla. Huomenna näkee, vieläkö pitää... Kai se on alettava huuhteleen vaipat, ollut vaan niin ihanan helppoa, kun en ole sitä tehnyt. Mut pesen vaan yleensä 3 päivän välein vaippoja, niin alimmat ehtii muhiin jo hetken aina ennen pesua.
 
Meillä pestään muun pyykin seassa vaipat, niin oon huuhtonut siksi. Melkein joka päivä pyörii kone meillä...
 
Meillä pyörii pelkät vaipatkin kerran päivässä tai joka toinen päivä. Yleensä aina laitan vaipat sitten vaikka pyyhkeiden tms. kanssa pyörimään päivittäin. Välillä pidän pyykkivapaan päivän.
 
Kesällä meillä riittää kun joka toinen päivä pyörittää koneellisen, mut nyt enempi jo vaatetta päällä niin tulee enemmän pyykkiäkin... Täytyy varmaan investoida isompaan pesukoneeseen piakkoin :)
 
Mä sain yhden Kushies kestovaipan ja ajattelin kokeilla sitä. Siinä on sellanen toisesta päästä kiinni oleva läppä sisällä ja muutenkin vaippa on aika paksu. Voiko sitä käyttää sellaisenaan? Tajuskohan tosta selostuksesta mitään :)
 
Olettaisin sen olevan kushiesin aio, että sellaisenaan menee :) Meillä noita kushiesin vihreitä kuvioituja aio:ja, mitä kirpparit pullollaan.
 
Vois ottaa käyttöön tuon etikan . Eikö sen tarkoitus ole pehmittää pyykkiä?
 
Takaisin
Top